Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 36
   luty 2007 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2006

Koleżanki i Koledzy!

Już jutro IV Zimowa Ekspedycja Badawcza. W tym roku badacze reprezentujący różne środowiska spotkają się w Wiśle, aby odnaleźć istotę efektywnego komunikowania marek oraz refleksję nad rolą jaką w pomiarze efektywności różnych aspektów i elementów komunikacji odgrywają badacze. Więcej informacji dotyczącej tegorocznej konferencji znajdziecie w dalszej części newslettera.

W tym miesiącu zapraszamy do zapoznania się z felietonem autorstwa Tomasza Sasina, który opisuje jakie są podobieństwa i różnice między pracą badawczą w stolicy badań - Londynie, a pracą w stolicy Polski?

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Was najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze. Zapraszamy również do zapoznania się listą szkoleń PTBRiO oraz Esomar.

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

Felieton miesiąca: "Jak to się robi w Londynie?"

Z brytyjskim rynkiem badawczym po raz pierwszy zetknąłem się prawie dziesięć lat temu prowadząc polską część międzynarodowego projektu. Później wielokrotnie przygotowywałem oferty dla brytyjskich firm na realizację badania w Polsce lub regionie.

Wyobrażałem sobie wtedy, że Londyn to światowa stolica badań - teraz pracując w Londynie widzę, że niewiele się myliłem. Brytyjski rynek badań to ponad 1000 firm badawczych, w tym ponad 400 full service. Tylko przez stronę mrweb.com firmy badawcze szukają dziś 2100 badaczy w Anglii (w tym 1500 w samym Londynie), a wśród klientów są wszystkie największe światowe korporacje.

Jakie więc są podobieństwa i różnice między pracą w stolicy badań a pracą w stolicy Polski?

Najbardziej widoczna różnica to skala i zakres badań. Jak przystało na światowe centrum koordynacji badań większość projektów to projekty międzynarodowe, a zakres terytorialny największych badań często obejmuje kilkadziesiąt krajów.

Tak szeroka skala badań wpływa na pracę badacza na kilku płaszczyznach - jest więcej koordynacji i administracji, ze względu na konieczność zapoznania się z rynkami lokalnymi więcej czasu wymaga też raportowanie. Rozdzielona jest rola badacza oraz analityka, tę drugą przejęły działy analityków zostawiając badaczowi więcej czasu na zarządzanie projektem oraz obsługę klienta. Badacz musi wiedzieć jak najlepiej wykorzystać segmentację, nie musi jednak znać szczegółów technicznych.

Globalna perspektywa pozwala śledzić trendy na światowym rynku badań - w realizacji badań ilościowych jest to na przykład coraz częstsze wykorzystywanie Internetu. W Anglii w przeciągu ostatnich 2 lat panele Internetowe stały się podstawowym narzędziem zbierania danych w ilościowych badaniach konsumenckich. Podobnie jest w innych krajach, w których penetracja Internetu przekracza 60%. Dla sceptyków przeprowadzono badania porównawcze (f2f vs online), które wykazały nawet lepszą jakość danych zebranych online dzięki brakowi efektu ankieterskiego. Kilkakrotnie niższa cena fieldu ostatecznie zaważyła. Dla firm badawczych oznacza to zmianę orientacji działów realizacji z koordynatorów i logistyków na programistów, dla klienta to szybszy i tańszy field.

Bliskość międzynarodowych central koncernów pozwala częściej uczestniczyć we wprowadzaniu nowych produktów. Badania związane z NPD mają relatywnie większy udział w budżetach londyńskich firm badawczych. Można tez obserwować różnice kulturowe - znacznie wyższe ocena produktu w Brazylii niż we Francji nie oznacza wcale, że lepiej się będzie sprzedawał - Latynosi po prostu mają lżejsze podejście do życia - u nich środek skali oceny jest nieco wyżej. To właśnie tę międzynarodowość badań i globalne spojrzenie najbardziej sobie tu cenię.

Londyn to także dobre miejsce dla lubiących podróże - prezentacje w Dubaju, Paryżu lub Warszawie nie są rzadkością, a kilku moich kolegów pracuje w Hong Kongu lub Stanach na kilkumiesięcznych wymianach.

Powszechna stała się tendencja, którą zauważyłem już w Polsce - rola agencji badawczej przesuwa się od dostarczania wyników do udziału w decyzji marketingowej. Raport lub prezentacja bez wstępnej analizy rynku, umiejscowienia badania w świecie marki oraz jasnych rekomendacji pozostawi niedosyt, a firmy, które nie zdają sobie z tego sprawy kwalifikowane są do kategorii firm realizacyjnych.

Mimo tych wszystkich różnic podstawowa zasada jest ta sama - niezależnie od kraju i skali badania to przede wszystkim ludzie - tu też najważniejsza jest relacja badacz klient - i to od dobrych relacji z klientem zależy powodzenie badacza. Fakt, że klienci mają większy portfel preferowanych agencji tylko zaostrza konkurencję w obsłudze klienta oraz jakości badań.

Powyższe spostrzeżenia na pewno są obciążone doświadczeniami z pracy w korporacji międzynarodowej, która z natury obsługuje badania międzynarodowe. Praca w średnich i mniejszych firmach jest bardziej zbliżona do polskich realiów.

Tomasz Sasin, Research International

Absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. W badaniach od dziewięciu lat. Zaczynał w CASE, potem prowadził dział badań telefonicznych i ilościowy zespół badawczy w IQS and QUANT Gorup. Od roku pracuje w Research International w Londynie. W prywatnym czasie promotor tugbo golfa.

e-mail:T.Sasin@research-int.com

Zimowa Ekspedycja Badawcza: "W poszukiwaniu efektywności"

Już jutro w Wiśle rozpocznie się kolejna konferencja z cyklu Zimowych Ekspedycji Badawczych zatytułowana "W poszukiwaniu efektywności". Tegoroczna konferencja organizowana jest przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii przy współpracy Stowarzyszenia Agencji Reklamowych.

Czwarta z kolei Ekspedycja jest próbą odnalezienia istoty efektywnego komunikowania marek oraz refleksją nad rolą jaką w pomiarze efektywności różnych aspektów i elementów komunikacji odgrywają badacze. Program konferencji powstał z myślą o doświadczonych praktykach branży marketingowej, reklamowej oraz badawczej. Znalazło się w nim 12 wystąpień poświeconych strategii, komunikacji zintegorwanej, planowaniu mediów, wsparciu sprzedaży oraz badaniom marketingowym. Do dyspozycji uczestników będą także 3 warsztaty tematyczne. Tradycją spotkań w Wiśle są również inspirujące dyskusje, śnieżna pogoda (mamy nadzieję, że także w tym roku) i doskonała atmosfera wieczornych spotkań.

Tutaj znajdziecie więcej informacji na temat tegorocznej Ekspedycji.

Zapraszamy!

Zebranie delegatów Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii

W czwartek 22 lutego 2007 r. odbyło się Zebranie Delegatów Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i opinii.

Zgodnie z art. 22 pkt.1 statutu PTBRiO, Zebranie Delegatów przejęło kompetencje Walnego Zebrania Członków.

Jednym z celów Zebrania Delegatów PTBRiO było dokonanie zmian statutu Towarzystwa.

Statut z proponowanymi zmianami dostępny jest na stronie www.ptbrio.pl w sekcji członkowskiej po zalogowaniu się.

Opinie Klientów Branży Badawczej - raport z badania

Przypominamy, że dostępny jest pełny raport z Badania klientów branży badawczej.

Projekt zrealizowany przez PTBRiO przy współpracy SPSS Polska miał na celu poznanie opinii i oczekiwań klientów branży badawczej co do zakresu i jakości oferowanych usług.

Tutaj znajdziecie topline z badania.

Raport zawiera wyniki badania, które zostało zrealizowane pod koniec 2006 roku, a także cześć wyników z poprzednich fal badania realizowanych w 2001 i 2004 r.

Opracowanie składa się z następujących części:

  • Przedmiot i metodologia badania
  • Struktura badanych klientów. Metryczka firmy i respondent
  • Opinie na temat rynku usług badawczych
  • Wzory współpracy z agencjami badawczymi
  • Znajomość i korzystanie z usług agencji badawczych
  • Potrzeby i oczekiwania spełniane przez agencje badawcze
  • Wizerunki i kryteria oceny: metodologia analiz
  • Profile wizerunkowe agencji badawczych
  • Agencje badawcze spełniające podane kryteria.

    Raport dostępny jest w dwóch wersjach:

    1) Raport z badania (cena 1 000 zł netto)
    2) Raport z badania wraz z danymi w formacie SPSS (cena 3 000 zł netto).

    Osoby zainteresowane zakupem raportu prosimy o kontakt z Sekretariatem PTBRiO tel. nr 22 648 44 92 lub mail sekretariat@ptbrio.pl.

  • Katalog PTBRiO 2006

    Podczas VII Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii odbyła się premiera 11 edycji Katalogu PTBRiO.

    Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju agencje badawcze.

    Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO ma atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny. Można go zamówić wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej.

    Szkolenia PTBRiO

    Badania pretestowe reklamy - czyli jak na podstawie badań przewidywać i zwiększać skuteczność reklamy szkolenie poprowadzą Anna Mazerant oraz Marek Rosłan (Dom Badawczy Maison) w dniach 8 - 9 marca 2007 r.

    Jak rozumieć żargon badawczy - "Analizy statystyczne dla niestatystyków" szkolenie poprowadzi Ryszard Adamski (firma konsultingowa TOUCH) w dniach 15 - 16 marca 2007 r.

    Segmentacja i badania segmentacyjne konsumentów szkolenie poprowadzi Paweł Wójcik (IQS and QUANT Group) w dniach 29 - 30 marca 2007 r.

    Metody analizy w badaniach segmentacyjnych szkolenie poprowadzi Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii PAN) w dniach 19 - 20 kwietnia 2007 r.

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

    Konferencje ESOMAR

    Asia Pacific - new realities
    12 - 14 marca 2007 r., Kuala Lumpur

    Consumer Insight
    7 - 9 maja 2007 r., Milan

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Kobiety wybierają mechanika (TNS OBOP)
    O stan techniczny samochodów użytkowanych w polskich domach dbają głównie mężczyźni. Blisko jedna czwarta badanych (23%) powierza niemal wszystkie prace przy samochodzie specjalistom samochodowym, zdecydowanie częściej decydują się na to kobiety (41% kobiet zajmujących się utrzymaniem samochodu).

    Więcej »

    Rozszerzanie UE dzieli Europejczyków (TNS OBOP)
    Europejczycy są niemal równo podzieleni w kwestii dalszego rozszerzania Unii Europejskiej. Podczas gdy 46% Europejczyków popiera tę ideę, 42% wciąż jest przeciwko. Najbardziej przychylni powiększaniu UE są Polacy.

    Więcej »

    Europa dyskryminacji? (TNS OBOP)
    Z sześciu badanych form dyskryminacji, dyskryminacja na tle pochodzenia etnicznego wydaje się być najbardziej rozpowszechniona. Prawie jeden respondent na pięciu uważa ją za bardzo częstą w swoim kraju (19%), natomiast 45% badanych stwierdza, że jest ona częsta. Tylko 2% badanych uważa, że ten rodzaj dyskryminacji nie występuje w ogóle. Badani stosunkowo rzadko zauważają natomiast dyskryminację ze względu na płeć.

    Więcej »

    Romantyczni po pięćdziesiątce (TNS OBOP)
    Pomimo trosk dnia codziennego miłość odgrywa nieodmiennie istotną rolę w życiu osób po pięćdziesiątce.

    Więcej »

    Przejawy dystansu społecznego wobec innych narodów i religii (CBOS)
    Cztery piąte badanych deklaruje, że nie miałoby nic przeciw małżeństwu syna lub córki z osobą narodowości czeskiej lub francuskiej (odpowiednio: 80% i 79%). Niewiele mniej (77%) zaakceptowałaby wejście do rodziny Niemki lub Niemca. Trochę bardziej dystansują się Polacy wobec Rosjan - 73% zaaprobowałoby taką ewentualność, natomiast 27% byłoby przeciwnych.

    Więcej »

    Zasoby materialne Polaków i sposoby radzenia sobie z trudnościami finansowymi (CBOS)
    Jedna trzecia ankietowanych (34%) deklaruje, że posiada złotówkowego konta w banku a vista lub ROR-u. Właścicielami kont czy rachunków tego typu nieco częściej są mężczyźni niż kobiety. Najczęściej takie konto mają osoby w wieku od 25 do 54 lat, a także respondenci osiągający więcej niż średnie dochody na osobę w rodzinie i dobrze oceniający własne warunki materialne.

    Więcej »

    Poziom satysfakcji życiowej Polaków w latach 1994-2006 (CBOS)
    W latach 1988-2006 umocniły się pozytywne autoidentyfikacje Polaków. Znacznie zwiększył się odsetek badanych, którzy uważają się za szczęściarzy (z 18% do 33%), oraz nieco zmalał (z 16% do 13%) - uznających się za pechowców. W latach 1994-2006 wzrósł poziom ogólnej satysfakcji życiowej Polaków.

    Więcej »

    Wydarzenie roku 2006 w Polsce i na świecie (CBOS)
    W minionym roku nie było wydarzeń, które wyraźnie zaznaczyły się w społecznej świadomości. Może o tym świadczyć wysoki (najwyższy od 1998 roku) odsetek respondentów udzielających odpowiedzi "trudno powiedzieć", a także powtarzające się wzmianki o mających miejsce w 2005 roku wyborach prezydenckich i parlamentarnych. W 2006 roku najważniejszym wydarzeniem dla Polski były wybory.

    Więcej »

    Akceptacja demokracji a ocena jej funkcjonowania w Polsce (CBOS)
    W ciągu ostatniego roku oceny funkcjonowania demokracji w Polsce wyraźnie się pogorszyły. Od lutego do listopada 2006 roku liczba osób zadowolonych ze sposobu, w jaki działa demokracja w naszym kraju, zmniejszyła się z 40% do 30%, matomiast liczba niezadowolonych wzrosła z 46% do 58%.

    Więcej »

    Sponsoring i zainteresowanie kulturą (ARC Rynek i Opinia)
    Aż 40% Polaków przyznaje się do zupełnego braku zainteresowania szeroko pojętą kulturą i sztuką. Zainteresowanie deklaruje zaledwie co czwarty rodak. Kulturą interesują się częściej kobiety niż mężczyźni. Grupa zainteresowanych jest dość stabilna jeżeli chodzi o wiek. Nieco więcej w niej osób z dużych miast ale nie jest to duża przewaga. Oczywiście im wyższe wykształcenie tym większe zainteresowanie kulturą.

    Więcej »

    Miłośnicy staroci (TNS OBOP)
    Tylko 11% Polaków, którzy kupili w 2006r. samochód na użytek domowy kupiło auto nowe. Z pozostałych 89% kupionych przez nas samochodów używanych większość ma ponad 6 lat i została sprowadzona z Niemiec.

    Więcej »

    Obywatele nie wierzą w państwo prawa (MillwardBrown SMG/KRC)
    Jeśli wziąć pod uwagę, że minęło już 17 lat budowy struktur demokracji w Polsce, a od ponad roku rządzi koalicja, która jako podstawowy cel stawia sobie zapewnienie równego przestrzegania prawa to sytuację w tym zakresie można określić jako bardzo złą. Zaledwie, co dziesiąty badany czuje, że prawo jest rzeczywiście równe dla wszystkich i, co gorsza, ci którzy prawo w Polsce stanowią otwierają ranking grup uprzywilejowanych. To z kolei działa na ludzi wyjątkowo demoralizująco i sprzyja bardzo powszechnemu przekonaniu, że prawo można (należy?) łatwo omijać. Wydaje się, że odbudowanie wiary obywateli w państwo prawa będzie procesem trudnym i długotrwałym, zwłaszcza, jeśli sposób uprawiania polityki w Polsce nie ulegnie zasadniczej zmianie.

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Ipsos

    W lutym nastroje konsumentów wyraźnie się pogorszyły. Wskaźnik optymizmu konsumentów spadł aż o 9 pkt. do 94,86 pkt. O spadku zadecydowały przede wszystkim słabsze oceny klimatu gospodarczego (o 13 pkt.).

    Pentor Research International

    Po niespotykanej poprawie klimatu konsumenckiego ze stycznia luty przyniósł drastyczne ochłodzenie nastrojów ekonomicznych. Wszystkie trzy przedstawiane wskaźniki spadły poniżej poziomów z grudnia. Wskaźnik PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) spadł najbardziej, bo aż o -11,7pkt. Wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD) spadł o -6pkt. W sumie poziom wskaźnika PENKON spadł o -8.9pkt.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.