Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 39
   maj 2007 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2006

Koleżanki i Koledzy!

Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z majowym wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Jak zwykle zebraliśmy dla Was informacje o konferencjach ESOMAR oraz najciekawszych wynikach badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Z przyjemnością informujemy o nowym przedsięwzięciu PTBRiO. Letnie Seminarium Badawcze pt. Sekretne Życie Konsumenta, odbędzie się w dniach 12-15 czerwca w mazurskim hotelu Kanu Club. Już jutro ostatni dzień zgłoszń na seminarium.

W tym wydaniu publikujemy felieton autorstwa Tomasza Sasina pt. "Polski badacz w Londynie".

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO


Felieton miesiąca: "Polski badacz w Londynie"

Od momentu otwarcia brytyjskiego rynku pracy dla Polaków 3 lata temu nasi rodacy zdążyli zdominować londyńskie puby i budowy. Jest też nas coraz więcej w branży badawczej. Wielokulturowy rynek przyjmuje polskich badaczy bez uprzedzeń, traktując ich na równi ze specjalistami z Wielkiej Brytanii, czy innych krajów.

Badacz poszukiwany

Nie chciałbym, żeby ten felieton spowodował falę emigracji, ale samo znalezienie pracy nie jest trudne - ogromny rynek ma swoje potrzeby i stale szuka setek osób. Trudniej jednak znaleźć pracę odpowiadającą umiejętnościom i doświadczeniu. Pierwsza praca dla świeżego imigranta jest na ogół poniżej kwalifikacji. Potrzebny jest okres adaptacyjny, żeby z jednej strony zapoznać się z rynkiem i jego specyfiką, z drugiej zaś po prostu móc zrozumieć klientów i kolegów. Początkowe trudności ze zrozumieniem żywego języka są powszechne, szczególnie dotyczy to rozmów telefonicznych.

Komu łatwiej, a komu trudniej znaleźć pracę? Zdecydowanie łatwiej badaczom ilościowym. Od badaczy jakościowych oczekuje się, że będą osadzeni w kulturze kraju. Łatwiej także o pracę badaczom z mniejszym doświadczeniem i, co za tym idzie, mniejszymi wymaganiami. Aplikując na wyższe stanowiska należy dowieść, że będziemy w stanie nie tylko profesjonalnie obsłużyć obecnych klientów, ale i przyciągnąć nowych - co bez znajomości rynku i wyrobionych kontaktów biznesowych jest na pewno większym wyzwaniem.

W pracy i po pracy

Doświadczenie zdobyte w badaniach w Polsce jest w pełni wystarczające do pracy w Wielkiej Brytanii pod kątem merytorycznym. Metody i techniki badawcze są podobne, statystyka jest taka sama, niezależnie od kraju, podobnie jak SPSS, Excel i Power Point.

Jednak, aby odnieść sukces, trzeba być nie tylko dobrym badaczem, ale też aktywnie uczestniczyć w życiu towarzyskim. Anglicy uwielbiają wszelkie aktywności integracyjne z wyjściami do pubów po pracy na czele. Trzeba się też przyzwyczaić do small talku - kurtuazyjne pytanie 'co słychać?' z łatwością może przerodzić się w debatę o pogodzie, Królowej lub futbolu.

Kraj, który we wszystkim chce zachować swoją odmienność oferuje badaczowi relatywnie mało niespodzianek w pracy. Trudniej przestawić się na cale, pinty i lewostronny ruch niż odnaleźć się na brytyjskim rynku badań.

Tomasz Sasin, Research International

Absolwent Ekonomii na UW. W badaniach od dziewięciu lat. Członek Market Research Society. Zaczynał w CASE, potem prowadził dział badań telefonicznych i ilościowy zespół badawczy w IQS and QUANT Gorup. Od ponad roku pracuje w Research International w Londynie. Od 3 miesięcy szczęśliwy tata.

e-mail: T.Sasin@research-int.com

Sekretne Życie Konsumenta
Letnie Seminarium Badawcze
Nowy Zyzdrój, 12 - 15 czerwca 2007 r.

Przypominamy, że już niecałe dwa tygodnie dzielą nas od spotkania w Nowym Zyzdroju na Letnim Seminarium Badawczym pt. Sekretne Życie Konsumenta. To nowe przedsięwzięcie PTBRiO odbędzie się w mazurskim hotelu Kanu Club.

Jednocześnie informujemy, że z dniem jutrzejszym zamykamy listę zgłoszeń do udziału w seminaium.

Letnie Seminarium Badawcze to spotkanie, w trakcie którego chcemy przyjrzeć się jak eksplorować ukryte oblicze konsumenta. W programie znalazły się sesje poświecone:

  • rozumieniu konsumenta w szerszym kontekście społecznym
  • rolom społecznym konsumenta
  • reklamie i konsumentowi w szerszym kontekście kulturowym
  • rozumieniu konsumenta w kontekście psychologicznym
  • konsekwencjom szerszego rozumienia konsumenta dla metodologii badawczych.

    Więcej informacji o seminarium, znajdziecie na stronie www.ptbrio.pl/seminarium. Zapraszamy!

  • Przygotowania do VIII Kongresu Badaczy Rynku i Opinii

    Rozpoczęły się przygotowania do tegorocznego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, który odbędzie się 18 i 19 października 2007 r. w Warszawie.

    Ukonsytuowała się Rada Programowa, która czuwa nad programem i merytoryczną zawartością tegorocznego kongresu. W skład Rady weszli:

  • Paweł Wójcik - Przewodniczący Rady, Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku
  • Arkadiusz Wódkowski - Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
  • Małgorzata Olszewska - Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku
  • Elżbieta Gorajewska - Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
  • Agnieszka Sora - ESOMAR
  • Maria Gerszewska - Telekomunikacja Polska
  • Michał Skrzywanek - Masterfoods Polska
  • Iwona Wyrzykowska - ESTEEM Brand Strategies
  • Dariusz Kubuj - Ogilvy Brand Consulting
  • Radosław Kucko - Onet.pl SA.

    Niebawem Rada Programowa przedstawi zakres tematyczny Kongresu i, podobnie jak w poprzednich latach, zaprosi do zgłaszania propozycji wystąpień kongresowych.

    Nowością podczas tegorocznego Kongresu będą dwa konkursy: konkurs o nagrodę publiczności na najlepsze wystąpienie oraz konkurs na najlepsze badawcze case study. O szczegółach konkursów powiadomimy Was wkrótce.

    Kongres Badaczy Rynku i Opinii to największe doroczne wydarzenie w branży badawczej oraz jedna z największych w Polsce imprez marketingowych, gromadząca ponad 500 uczestników. Organizatorami przedsięwzięcia są: Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii www.ptbrio.pl oraz Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku www.ofbor.pl.

  • Dzisiaj mija termin zgłoszeń do Konkursu Młodych Badaczy

    Przypominamy, że dzisiaj mija termin zgłoszeń do Konkursu Młodych Badaczy. Wszystkie informacje dotyczące oczekiwań co do treści i formy gotowych prac magisterskich znajdziecie w regulaminie konkursu na stronie www.ofbor.pl.

    Na gotowe prace i pozostałe dokumenty czekamy do 30 czerwca 2007 r. Prześlijcie je na adres: Biuro Zarządu Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku, ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa, z dopiskiem KONKURS MŁODYCH BADACZY.

    Na autorów najlepszych prac czekają atrakcyjne nagrody pieniężne (pierwsze miejsce - 5 tys. zł, drugie - 3 tys. zł, trzecie - 2 tys. zł) oraz staże w renomowanych instytutach badawczych skupionych w OFBOR.

    Patronat medialny nad konkursem objęli: e-mentor - czasopismo SGH, Polski Portal Edukacyjny Edu.info.pl, portal eurostudent.pl, portal Korba.pl, portal studentnews.pl, portal Media Run, portal Onet.pl, portal pracuj.pl, Magazyn Studentów Semestr, Studencka Gazeta Internetowa Uniwersytetu Wrocławskiego, Krakowski Magazyn Studencki.

    Analiza rynku badań w Polsce dla Esomar

    Podobnie jak w latach ubiegłych ESOMAR zwrócił się do Towarzystwa z prośbą o przekazanie informacji dotyczących polskiego rynku badań w roku 2006. PTBRiO przystąpiło do sporządzenia stosownej analizy rozysłając do jak najszerszego grona polskich agencji badawczych ankietę zbudowaną w oparciu o wytyczne ESOMAR. Zbieranie danych zakończyło się 24 kwietnia 2007 r.

    Zawartość ankiety była zgodna ze wzorem stosowanym od wielu lat przez ESOMAR we wszystkich krajach, zaś zgromadzone dane stanowią podstawę przygotowania przez tę organizację opracowania zbiorczego dotyczącego diagnozy branży badawczej na świecie.

    Dzięki firmom, które wypełniły i odesłały do PTBRiO ankietę, w tegorocznym wydaniu Katalogu PTBRiO - podobnie jak w latach ubiegłych - znajdzie się analiza rynku badań marketingowych. Wydanie katalogu nastąpi w październiku 2007 r.

    Zmarł Piotr Marzec

    Ze smutkiem informujemy o nagłej śmierci Piotra Marca, Dyrektora Generalnego ACNielsen Polska oraz Członka Zarządu Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku.

    W ciągu ośmioletniej pracy w ACNielsen Piotr Marzec był dla wszystkich, zarówno Klientów jak i współpracowników, prawdziwym partnerem.

    Zarząd Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii pragnie przekazać szczere kondolencje rodzinie, przyjaciołom oraz współpracownikom Zmarłego.

    Nowi członkowie PTBRiO

    Miło nam poinformować, że w maju do grona członków PTBRiO dołączył: Jacek Migdał (Telekomunikacja Polska).

    W chwili obecnej liczba członków wynosi 235 osób.

    Szkolenia PTBRiO

    Szkolenie Arkadiusza Wódkowskiego (AMPS Agencja Marketingowa) Opracowanie standardów jakości obsługi klientów. Wsparcie badawcze odbywającje się na przełomie maja i czerwca zamyka ten sezon szkoleniowy.

    Dotychczas Towarzystwo zrealizowało szereg szkoleń poświęconych najważniejszym zagadnieniom w obrębie problematyki badań rynkowych. W szkoleniach PTBRiO wzięło udział kilkaset osób reprezentujących firmy sektora dóbr szybkozbywalnych, firmy farmaceutyczne, telekomunikacyjne, budowlane, koncerny prasowe, agencje reklamowe, wyższe uczelnie, sektor finansowy, agencje badawcze, media i inne. Nasze kursy skierowane są przede wszystkim do pracowników marketingu, badaczy rynku i przedstawicieli wyższych uczelni.

    Wkrótce opublikowana zostanie nowa lista szkoleń PTBRiO na nadchodzący rok akademicki 2007/2008. Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej www.ptbrio.pl, dział Szkolenia.

    Konferencje ESOMAR

    WM3 2007
    3 - 6 czerwca 2007 r., Dublin

    Congress 2007 - celebrating 60 years
    16 - 19 września 2007 r., Berlin

    Pełna oferta konferencji ESOMAR znajduje się tutaj.

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Oceny funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości (CBOS)
    Jak się okazuje badani są wyraźnie podzielenie w ogólnej ocenie działań wymiaru sprawiedliwości w Polsce. Prawie połowa (46%) wyraża się o nich pozytywnie, a tylko nieco mniejsza grupa (41%) je krytykuje. Co ósmy ankietowany (13%) nie potrafi się ustosunkować do tej kwestii.

    Więcej »

    Opinie o sądach 24-godzinnych (CBOS)
    Zdecydowana większość respondentów (87%) słyszała o tym, że w Polsce funkcjonują już tzw. Sądy 24-godzinne. Niemal dwie trzecie badanych (63%) orientuje się, na czym polega działalność tych organów, a co czwarty - choć słyszał o ich funkcjonowaniu - nie wie, czym się one zajmują. Co ósmy ankietowany w ogóle nie słyszał o istnieniu nowego trybu postępowania karnego stosowanego wobec sprawców drobnych przestępstw.

    Więcej »

    Polacy o autorytetach (Pentor Research International dla Wprost)
    Ludzie określani jako autorytety mają wpływ na życie nieco ponad połowy Polaków. Osobą, która ma największy wpływ na życie Polaków jest wg badania Kardynał Stanisław Dziwisz. Zaraz za nim znalazła się Wisława Szymborska, a nieco dalej Kardynał Józef Glemp wraz Władysławem Bartoszewskim. Z drugiej strony większość Polaków uważa, że osoby publiczne można otwarcie krytykować.

    Więcej »

    Polacy bardzo optymistycznie o Euro 2012 (Ipsos)
    Zdecydowana większość Polaków w wieku 18 lat i więcej (87%) - zarówno mężczyzn jak i kobiet - zamierza obejrzeć mecze rozgrywane w ramach Euro 2012, w telewizji lub na stadionach. Jedna czwarta dorosłych Polaków - czyli ponad 7 milionów osób - deklaruje, że pojedzie obejrzeć mecze bezpośrednio. Na stadiony wybiera się połowa młodych Polaków (w wieku 18-24), częściej mężczyźni niż kobiety (33% mężczyzn, 15% kobiet). Kobiety jednak też są bardzo zainteresowane tą sportową imprezą: zdecydowana większość kobiet (81%) zamierza obejrzeć piłkarskie rozgrywki i, co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni planują oglądanie meczów w telewizji (66% kobiet, 60% mężczyzn).

    Więcej »

    Historia rodzinna, pamięć, tradycja (CBOS)
    Większość Polaków (61%) interesuje się historią swojej rodziny, jej przeszłymi losami, w tym prawie co czwarty (23%) deklaruje to w sposób zdecydowany. Ponad połowa respondentów (58%) często albo od czasu do czasu rozmawia w gronie rodzinnym o dziejach przodków, prawie jedna trzecia (30%) rzadko porusza te kwestie. Co dziewiąty Polak (11%) wcale nie rozmawia na takie tematy.

    Więcej »

    Polacy o możliwych zmianach w systemie ochrony zdrowia (CBOS)
    Zdaniem przeważającej większości badanych, w funkcjonowaniu opieki zdrowotnej w Polsce należałoby wprowadzić zmiany, przy czym ponad połowa (55%) uważa, że powinny one być duże, a jedna czwarta (24%) - że niewielkie. Tylko 8% respondentów uważa, że obecny stan służby zdrowia jest zadawalający, a 13% nie potrafiło zająć stanowiska w tej kwestii.

    Więcej »

    Bezrobotni o swojej sytuacji życiowej (CBOS)
    Polskie bezrobocie w coraz większym stopniu ma charakter bezrobocia długotrwałego. Wśród niemających pracy zdecydowaną większość stanowią bezrobotni długoterminowi - pozostający bez pracy dłużej niż rok. W latach 2001-2007 ich odsetek wśród wszystkich bezrobotnych wyraźnie wzrósł (z 61% do 71%). Obecnie prawie trzy czwarte bezrobotnych pozostaje bez pracy ponad dwanaście miesięcy, w tym co czternasty (7%) nie ma zatrudnienia od ponad roku do dwóch lat, co czwarty (25%) - od ponad dwóch do pięciu lat, a niemal dwie piąte (39%, o 10 punktów więcej niż przed rokiem) jest bez pracy dłużej niż pięć lat.

    Więcej »

    Opinie o opiece zdrowotnej (CBOS)
    Ponad połowa Polaków (68%) jest niezadowolona z tego, jak obecnie funkcjonuje w naszym kraju opieka zdrowotna. W porównaniu z rokiem 2001, kiedy niezadowoleni stanowili niemal dwie trzecie ogółu badanych (64%), ich liczba wyraźnie się zmniejszyła. Zadowolenie z funkcjonowania opieki zdrowotnej wyraża obecnie 37% ankietowanych (wzrost 31%).

    Więcej »

    Europejczycy i alkohol (TNS OBOP)
    Z analizy częstości spożywania napojów alkoholowych na poziomie poszczególnych krajów wynika, że w krajach bałtyckich (Łotwa 36%, Litwa 35%, Estonia 29%) i w Polsce 28% blisko jeden na trzech konsumentów alkoholu twierdzi, że w minionym miesiącu pił alkohol tylko raz. Natomiast prawie połowa spożywających alkohol Portugalczyków pije alkohol codziennie (47%) ale zazwyczaj tylko kilka porcji za jednym razem. Większość konsumentów w Irlandii (41%) pije alkohol raz w tygodniu, ale przynajmniej trzy porcje naraz.

    Więcej »

    Indeks siły nabywczej 2007 (GfK Polonia)
    Warszawa, Grójec i Konstancin-Jeziorna charakteryzują się najwyższymi wskaźnikami siły nabywczej w Polsce. Przeciętny mieszkaniec Warszawy dysponuje ponad dwukrotnie wyższą siłą nabywczą niż np. przeciętny mieszkaniec Starogardu Gdańskiego czy Skierniewic. Najniższą siłę nabywczą mają m.in. mieszkańcy gminy Brzeźno w woj. zachodnio-pomorskim czy części wiejskiej gminy Sieniawa w woj. podkarpackim, którzy są w stanie nabyć w skali roku towary i usługi o łącznej wartości ok. 3 razy mniejszej niż mieszkańcy np. Piaseczna.

    Więcej »

    Kto powinien poddać się lustracji? (Pentor Research International dla Życia Warszawy)
    Ponad połowa Polaków zgadza się z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności ustawy lustracyjnej z polską Konstytucją. Lustracja wywołuje ponadto bardzo zróżnicowane reakcje wśród Polaków. Prawie jedna trzecia badanych uważa, że powinno się zamknąć wszystkie teczki i uniemożliwić komukolwiek dostęp do nich. Z drugiej strony prawie jedna czwarta respondentów uważa, że powinno się odtajnić jak najszybciej wszystkie teczki. Pomysł oczyszczenia teczek z informacji "wrażliwych" popiera co piąty badany, a 16% oczekuje opracowania nowej ustawy lustracyjnej zgodnej z Konstytucją.

    Więcej »

    Czy demokracja w Polsce jest zagrożona? (Pentor Research International dla Wprost)
    Ponad 60% Polaków uważa, że demokracja w Polsce jest zagrożona. Niespełna jedna trzecia respondentów nie dostrzega takiego zagrożenia. Równocześnie nieco ponad połowa badanych uważa, że inicjatywa Aleksandra Kwaśniewskiego, Lecha Wałęsy i Andrzeja Olechowskiego na rzecz obrony demokracji w Polsce jest potrzebna. Przeciwnego zdania jest nieco ponad jedna trzecia badanych.

    Więcej »

    Co Polacy myślą o Unii Europejskiej? (ARC Rynek i Opinia)
    Co Polacy tak naprawdę o UE myślą, co przystąpienie do Unii Polsce ich zdaniem dało, czego się spodziewamy, a czego nadal obawiamy. Zamiast pytać respondentów wprost z czym kojarzy się im UE poproszeno ich, by wyobrazili sobie jakim jest ona zwierzęciem. Respondenci wskazywali zwierzęta o różnych cechach, co potwierdza, że Polacy nie mają jednoznacznego i jednolitego obrazu Unii Europejskiej. Z jednej strony kojarzy się ona Polakom z agresywnym tygrysem, wiernym psem, niekiedy ze strusiem, który chowa głowę w piasek gdy pojawiają się problemy i niestety jeszcze nie z kurą, która znosi złote jajka.

    Więcej »

    Eurowizja słabo oglądana (TNS OBOP)
    Transmisję 52. Konkursu Piosenki Eurowizja obejrzało niemal 2,2 mln Polaków (6,1%). Spośród wszystkich osób, które w czasie programu miały włączony telewizor, 22,5% wybrało TVP1. Nieco lepiej oglądany był półfinał 10 maja, w którym brała udział reprezentacja Polski, lecz nie dostała się do finału. Program przyciągnął przed telewizory niespełna 3,0 mln Polaków (8,4%), czyli co trzeciego widza (30%), który w tym czasie miał włączony odbiornik.

    Więcej »

    Korzystanie z Internetu i komputerów (CBOS)
    Połowa dorosłych Polaków (51%) ma w swoim gospodarstwie domowym komputer osobisty. W ciągu ostatniego roku grupa ta wzrosła o 5 punktów procentowych. Prawie dwie piąte dorosłych Polaków (37%) korzysta z Internetu. Użytkowników przybywa systematycznie: w porównaniu z marcem 2006 roku jest ich o 6 punktów procentowych więcej, natomiast w ciągu ostatnich pięciu lat grupa ta zwiększyła się ponad dwukrotnie.

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Pentor Research International

    W maju tendencja wzrostowa wskaźnika klimatu konsumenckiego została utrzymana, mimo nieznacznego spadku wartości wskaźnika kondycji finansowej gospodarstw domowych. Wskaźnik PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) wzrósł o 2,8 pkt. Wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD) spadł o 0,4 pkt. W związku z tym ogólny wskaźnik PENKON wzrósł o 1,2 pkt.

    Ipsos

    Maj to trzeci z kolei miesiąc poprawy nastrojów społecznych. W porównaniu z kwietniem wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 4 punkty do 109,49 pkt, a tym samym już tylko 2 pkt. dzielą nas od rekordowego poziomu ze stycznia 1996 roku. Lepsze nastroje zawdzięczamy wyłącznie wyraźnej poprawie ocen klimatu gospodarczego, gdyż skłonność do zakupów nieznacznie się obniżyła.

    Preferencje polityczne Polaków

    PGB

    W badaniu przeprowadzonym przez Polską Grupę Badawczą w dniach 8-11 maja, respondenci odpowiadali między innymi na pytanie dotyczące preferencji w wyborach do Sejmu (Gdyby dzisiaj odbywały się wybory do Sejmu, na którą z poniższych partii bądź koalicji partii oddał/a/by Pan/i swój głos). Okazuje się, że wygrałaby Platforma Obywatelska (31% poparcia). Na drugim miejscu uplasował się PiS (28%). Trzecia w parlamentarnym rankingu plasuje się Lewica i Demokraci. Poparcie dla nich deklaruje 17% badanych.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.