Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 40
   czerwiec 2007 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2006

Koleżanki i Koledzy!

Witamy Was w wakacyjnych nastrojach. W tym wydaniu newslettera podsumowujemy pierwszą edycję Letniego Seminarium Badawczego, które odbyło się w połowie czerwca. Sukces tegorocznego spotkania sprawił, że Letnie Seminarium Badawcze będzie cyklicznie organizowane w nadchodzących latach. W dalszej części newslettera znajdziecie relacje zdjęciową z tego wydarzenia.

Obecnie rozpoczęliśmy pracę nad przygotowaniem dwunastego już wydania Katalogu PTBRiO, który jest jedyną w Polsce publikacją zawierającą pogłębioną analizę polskiego rynku badań, prezentującą sylwetki badaczy skupionych w PTBRiO oraz funkcjonujące na naszym rynku agencje badawcze. Przypominamy również, że dziś mija termin zgłaszania wystąpień na VIII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii.

W tym wydaniu publikujemy felieton autorstwa Vadima Makarenko pt. "WHR i wojna o język".

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO


Felieton miesiąca: "WHR i wojna o język"

Angielski dramaturg George Bernard Shaw napisał kiedyś, że elity - lekarze, prawnicy, nauczyciele i naukowcy - spiskują przeciwko zwykłym ludziom. W jaki sposób? Ano tworząc swoje własne języki, niedostępne dla szerszego audytorium. Zgadzał się z nim Neil Postman. "Ten proces nie pozwala zrozumieć, co i dlaczego czyni profesjonalista, a więc nie pozwala również poddać go ocenie, ani krytyce. Innymi słowy, przy pomocy technicznej paplaniny zawody budują wokół siebie mury, których ciekawscy i obcy nie są w stanie pokonać" - pisał wybitny teoretyk mediów i krytyk kultury.

Do lekarzy, prawników, nauczycieli i naukowców lekką ręką dorzuciłbym dziennikarzy, badaczy czy przedstawicieli branży marketingowej, a każdy z tych zawodów otacza się własnym murem. Co ciekawe, za mury wybudowane przez jedną grupę wstępu nie ma nie tylko masowe audytorium, ale też inna grupa tworząca elity. Wszystkie te grupy zaczynają się burzyć, gdy ktoś inny używa "ich" języka w nieautoryzowany sposób. Przekonałem się o tym na seminarium pt. "Sekretne Życie Konsumenta". Dr hab. Barbara Fatyga z Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW skrytykowała prasę, która ukuła sformułowanie "pokolenie Frugo". Według niej o "pokoleniu" można mówić wyłącznie w znaczeniu słownikowym, a luźne figury publicystów należy wyplenić, bo uderzają one w czystość metodologiczną. Z tych samych powodów dostało się badaczom komercyjnym zajmującym się semiotyką, tym razem poszło o niewłaściwe użycie słowa "mit". - Tu można mówić najwyżej o mityzacji marki, a nie o tworzeniu mitu, bo nikt nie jest na tyle władny, żeby wykreować mit - podkreślała Barbara Fatyga podczas prezentacji firmy Semiotic Solutions.

Agencje badawcze również mają w języku "swoje" tereny. Jedna z rozdziałów mojej prezentacji nazywała się "Punkty styku". Chodziło o punkty, w których wirtualne światy istniejące na serwerach stykają się z naszą rzeczywistością. Gdy wypróbowywałem prezentację przed seminarium na dwóch znajomych badaczach usłyszałem: - E, tak nie może być, musisz zmienić tytuł rozdziału. Punkty styku, to jest bardzo konkretne pojęcie. Chodzi o badanie Touchpoint... - Nie! W języku polskim istnieje słowo "punkty" i słowo "styku" i zapewniam cię, że żadne z nich nie opisuje żadnego badania! - grzmiałem. Niczego nie zmieniłem.

Mimo to w Nowym Zyzdroju wszystkim tym grupom udało się wypracować wspólny język. Fundament założył dr hab. Bogusław Pawłowski, opowiadając o dystrybucji tkanki tłuszczowej u kobiet i wrzucając do seminaryjnego obiegu skrót WHR. Ci, którzy tam byli wiedzą, o co chodzi. Ci, którzy się nie wybrali - niech żałują.

Vadim Makarenko, dziennikarz działu ekonomicznego "Gazety Wyborczej".

Sekretne Życie Konsumenta
Letnie Seminarium Badawcze

W połowie czerwca odbyło się pierwsze Letnie Seminarium Badawcze pt. Sekretne Życie Konsumenta. Pięknie położony mazurski hotel Kanu Club gościł prawie 40 uczestników imprezy.

Trzydniowe seminarium upłynęło w wyjątkowej atmosferze, a zróżnicowana tematyka wystąpień, w trakcie których o konsumencie mówiono między innymi przez pryzmat tak odległych dyscyplin jak psychologia ewolucyjna i semiotyka, stanowiła inspirację do gorących dyskusji o współczesnym marketingu. Sukces tegorocznego spotkania sprawił, że Letnie Seminarium Badawcze będzie cyklicznie organizowane w nadchodzących latach.

Zapraszamy do zapoznania się z relacja zdjęciową z tego wydarzenia www.ptbrio.pl/seminarium.

Prace nad Katalogiem PTBRiO już rozpoczęte

Rozpoczęliśmy już prace nad tegorocznym wydaniem Katalogu PTBRiO. Dzięki firmom, które wypełniły i odesłały do PTBRiO coroczną ankietę na temat rynku badawczego, także w tym roku w katalogu znajdzie się analiza rynku badań marketingowych. Ponadto w katalogu opublikujemy m.in. informacje na temat badaczy skupionych w PTBRiO oraz agencji zajmujących się badaniem rynku. Nakład katalogu wyniesie 5.000 egzemplarzy.

Podobnie jak w poprzednich latach PTBRiO oferuje możliwość reklamy w katalogu. Przygotowaliśmy bardzo atrakcyjne ceny formatów reklamowych. Już od 2000 zł za reklamę całostronicową! Więcej informacji znajdziecie na stronie www.ptbrio.pl, gdzie opisujemy dokładnie dotychczasowe wydania katalogu, charakter jego grupy docelowej oraz sposób dystrybucji wydawnictwa.

Zamówienia reklam należy składać do 20 lipca 2007 r. Wydanie katalogu nastąpi w październiku 2007 r.

Dzisiaj mija termin składania referatów do VIII Kongresu Badaczy Rynku i Opinii

Przypominamy, że dzisiaj mija termin zgłaszania referatów na VIII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Wszystkie informacje dotyczące oczekiwań co do treści i formy wystąpień znajdziecie na stronie www.ptbrio.pl, dział Konferencje.

Nadesłane referaty wezmą udział w konkursie o nagrodę publiczności na najlepsze wystąpienie. Natomiast do 31 sierpnia czekamy na zgłoszenia do konkursu na najlepsze badawcze case study.

Kongres Badaczy Rynku i Opinii to największe doroczne wydarzenie w branży badawczej oraz jedna z największych w Polsce imprez marketingowych, gromadząca ponad 500 uczestników. Organizatorami przedsięwzięcia są: Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii www.ptbrio.pl oraz Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku www.ofbor.pl.

Szkolenia PTBRiO

Uprzjmie informujemy, że zakończyliśmy sezon szkoleniowy 2006/2007. Wkrótce opublikowana zostanie nowa lista szkoleń PTBRiO na nadchodzący rok akademicki 2007/2008. Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej www.ptbrio.pl, dział Szkolenia.

Konferencje ESOMAR

Congress 2007 - celebrating 60 years
16 - 19 września 2007 r., Berlin

Pełna oferta konferencji ESOMAR znajduje się tutaj.

Wyniki badań

TELEWIZJA

Najchętniej oglądane formaty telewizyjne (TNS OBOP)
Statystyczny Polak od początku roku poświęcił na oglądanie telewizji 3 godziny 27 minut dziennie, z czego 43,6% tego czasu zajęło oglądanie seriali (22%), programów rozrywkowych (11,1%) oraz programów informacyjnych (10,5%). Wśród najpopularniejszych cyklicznych programów w telewizji znalazły się: zakończone w sobotę (2 czerwca br.) show "Jak oni śpiewają?" oraz serial "Skazany na śmierć", którego ostatni odcinek został wyemitowany 4 czerwca br.

Więcej »

Po "Opolu" i "TOP Trendach" (TNS OBOP)
Średnia widownia transmisji 44. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej Opole 2007 wyniosła 2,9 mln widzów (8,2%). To o 1 mln widzów więcej, niż udało się zgromadzić koncertom sopockiego TOP Trendy. Wśród wszystkich koncertów Opole 2007 największą popularnością cieszyła się niedzielna transmisja koncertu "Niebo z moich stron", którą obejrzało 4,4 mln widzów (12,5%). Na kolejnym miejscu znalazły się "Superjedynki", przyciągając przed telewizory 3,7 mln Polaków (10,5%).

Więcej »

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

Chcemy prywatyzacji stoczni (TNS OBOP)
83% Polaków jest za utrzymaniem polskiego przemysłu stoczniowego. Ponadto 68 % Polaków uważa, że Stocznia Gdynia - największa stocznia w kraju - powinna być jak najszybciej sprywatyzowana. Przeciwnego zdania jest tylko 4% ankietowanych, a 28 %. respondentów nie ma opinii na ten temat.

Więcej »

Nowi w Unii mniej szczęśliwi (TNS OBOP)
Przeciętnie 85% respondentów z 27 państw Unii Europejskiej deklaruje, że jest szczęśliwa. Najmniejsza liczba respondentów czuje się szczęśliwa w nowych krajach UE - Bułgarii i Rumunii. W Polsce aż 86% badanych deklaruje, że jest szczęśliwa, a tylko 12% respondentów nie czuje się szczęśliwymi.

Więcej »

Polacy ufają specjalistom i... sobie samym (TNS OBOP)
59% Polaków, kupując lek dostępny bez recepty, decyzję podejmuje samodzielnie, w oparciu o własne wcześniejsze doświadczenie z tym lekiem. Tego rodzaju zachowanie występuje częściej w przypadku kobiet, osób w wieku 30-39 lat, osób z wykształceniem wyższym oraz oceniających swoją sytuację materialną jako średnią lub złą. Opinią specjalistów kieruje się 37% osób w przypadku rekomendacji uzyskanych u farmaceuty oraz 27% w przypadku polecenia leku przez lekarza.

Więcej »

Czy warto się uczyć? (CBOS)
Przekonanie o tym, że warto się uczyć, jest obecnie w Polsce prawie powszechne - podziela je 93% ankietowanych, przy czym 70% - w sposób zdecydowany. Należy jednak zauważyć, że jeszcze trzy lata temu odsetek badanych deklarujących się jako zdecydowani zwolennicy kształcenia był o 6 punktów wyższy. Niemniej, tak samo jak w 2004 roku, tylko co dwudziesty Polak (5%) uważa, że nie warto zdobywać wykształcenia (dla porównania - na początku lat dziewięćdziesiatych sądził tak co piąty).

Więcej »

Społeczna percepcja przemocy werbalnej i mowy nienawiści (CBOS)
Dwie piąte Polaków (40%) przyznaje, że co najmniej raz zetknęło się z wypowiedziami, które obrażały innych ze względu na ich rasę, kolor skóry, narodowość, preferencje seksualne itp. Wśród nich 18% deklaruje, że wielokrotnie spotkali się z takim przekazem, a co piąty (20%) mówi, że miało to miejsce kilka razy. Ponad połowa ankietowanych (55%) stwierdza, że nie zauważyła takiej formy przemocy werbalnej.

Więcej »

Czy na co dzień czujemy się bezpiecznie? (CBOS)
Po raz pierwszy od końca lat osiemdziesiątych większość badanych (53%) uważa, że Polska jest krajem, w którym żyje się bezpiecznie. Przeciwną opinię wyraża nieco ponad dwie piąte Polaków (43%). Ponad cztery piąte badanych (81%) określa swoje miejsce zamieszkania jako bezpieczne i spokojne. Poziom tego wskaźnika jest najwyższy z dotychczas notowanych.

Więcej »

Korzystanie z kart płatniczych w Polsce, Słowacji i na Węgrzech (CBOS)
Wprawdzie Węgrzy i Słowacy częściej niż Polacy deklarują, że posiadają kartę płatniczą, jednak tak samo często jak nasi rodacy płacą za drobne, codzienne zakupy. Dzieje się tak, ponieważ częściej niż Polacy używają karty jedynie przy zakupach na dużą kwotę, częściej też twierdzą, że w ogóle nie płacą kartą. W Polsce ogółem 23% respondentów używa karty przy drobnych zakupach na niewielkie kwoty.

Więcej »

Czy znamy naszą Konstytucję? (Pentor Research International dla Wprost)
Co czwarty (39,8%) respondent poprawnie stwierdził, że Konstytucja nie gwarantuje pracy dostosowanej do indywidualnych predyspozycji pracownika. Ponadto prawie dwie (63,2%) trzecie Polaków błędnie sądzi, że Konstytucja gwarantuje pięciodniowy tydzień pracy (wymiar czasu pracy ustala odrębna ustawa).

Więcej »

Ocena skuteczności liderów państw europejskich (Pentor Research International dla Życia Warszawy)
Na zlecenie Życia Warszawy Pentor Research International zapytał Polaków, którego z przywódców państw europejskich uważają za najbardziej skutecznych w walce o interesy swojego kraju. Respondenci mogli wskazać dwie osoby. Ponad połowa (51,3%) wskazało Angelę Merkel, a nieco ponad jedna trzecia Georga Busha (34,5%). Prezydent RP Lech Kaczyński znalazł się na czwartym miejscu - za Władimirem Putinem (18,9%). Wskazało na niego 13,6% respondentów.

Więcej »

Wyjazdy zarobkowe Polaków (IMAS International Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej)
12% Polaków deklaruje, że zamierza wyjechać za granicę w celach zarobkowych w ciągu najbliższego roku. Kraje, do których najczęściej Polacy wyjeżdżają w celu zarobkowych to: Wielka Brytania (26%), Niemcy (20%) i Irlandia (16%).

Więcej »

Nastroje ekonomiczne Polaków

Pentor Research International

W czerwcu nastroje konsumenckie uległy ochłodzeniu. Mimo to wskaźniki klimatu konsumenckiego utrzymują się cały czas na dość wysokim poziomie (w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku są wyższe średnio o 12pkt). Wskaźnik PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) spadł o 3,4pkt. Wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD) spadł o 2,5pkt. W związku z tym ogólny wskaźnik PENKON wzrósł o 2,9pkt.

Preferencje polityczne Polaków

PGB

Gdyby wybory parlamentarne odbyły się w połowie czerwca, wygrałaby je Platforma Obywatelska - wynika z najnowszego, pocztowego sondażu Polskiej Grupy Badawczej. Na PO chce głosować 32% ankietowanych. Drugie miejsce w sejmowym rankingu zajmuje Prawo i Sprawiedliwość - 20%, trzecia jest Lewica i Demokraci - 16%.

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.