Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 41
   lipiec 2007 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2006

Koleżanki i Koledzy!

Właśnie mija połowa wakacji, sezon urlopowy w pełni. W tym miesiącu również nasz newsletter ma wakacyjną przerwę w publikacji felietonu miesiąca.

Poza tym jak zwykle zebraliśmy dla Was najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze w ostatnim czasie. Przeczytacie również o Kongresie Badaczy Rynku i Opinii, przygotowaniach do kolejnego już wydania Katalogu PTBRiO oraz o Kongresie Esomar, który w tym roku odbędzie się w Berlinie w dniach 16-19 września.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO


VIII Kongres Badaczy Rynku i Opinii

Na Kongres Badaczy Rynku i Opinii zgłoszono rekordową liczbę referatów - aż 67. Rada Programowa Kongresu wybrała z nich 42 najlepsze referaty, które zostaną wygłoszone na kongresie w następujących sesjach:

  • Etnografia
  • Stare problemy nowe metody
  • Konsument w sklepie/punkcie usługowym
  • Zintegrowana komunikacja marketingowa
  • Efektywna komunikacja
  • Badania w Internecie
  • Strategie marek a badania marketingowe
  • Trendy, insighty

    Gośćmi specjalnymi kongresu będą: Joanna Chrzanowska z Genesis Consulting z Wielkiej Brytanii, Rory Morgan z Research International Ltd z Wielkiej Brytani oraz profesor Bogusław Pawłowski z Zakładu Antropologii Polskiej Akademii Nauk.

    VIII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opini odbędzie się 18 i 19 października w warszawskim hotelu Marriott. Niebawem na stronie www.ptbrio.pl pojawi sie szczegółowy program kongresu.

    Przypominamy, że do 31 sierpnia czekamy na zgłoszenia do konkursu na najlepsze badawcze case study .

    Kongres Badaczy Rynku i Opinii to największe doroczne wydarzenie w branży badawczej oraz jedna z największych w Polsce imprez marketingowych, gromadząca ponad 500 uczestników. Organizatorami przedsięwzięcia są: Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii www.ptbrio.pl oraz Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku www.ofbor.pl.

  • Prace nad Katalogiem PTBRiO trwają

    Trwają prace nad tegorocznym wydaniem Katalogu PTBRiO. Podobnie jak w poprzednich latach PTBRiO oferuje możliwość reklamy w katalogu. Przygotowaliśmy bardzo atrakcyjne ceny formatów reklamowych. Już od 2000 zł za reklamę całostronicową! Więcej informacji znajdziecie na stronie www.ptbrio.pl, gdzie opisujemy dokładnie dotychczasowe wydania katalogu, charakter jego grupy docelowej oraz sposób dystrybucji wydawnictwa.

    Zamówienia reklam należy składać do 3 sierpnia 2007 r. Wydanie katalogu nastąpi w październiku 2007 r.

    Szkolenia PTBRiO

    Michał Kociankowski (Research Consulting Director w IQS and QUANT Group) został pełnomocnikiem Zarządu PTBRiO ds. szkoleń.

    W programie szkoleń na najbliższy rok znajdzie się wiele nowych propozycji, zarówno jeśli chodzi o organizację szkoleń, jak i ich tematy. Jedna z głównych planowanych zmian to dedykowanie części szkoleń wyłącznie dla klientów firm badawczych. Pojawi się także bardziej rozbudowana oferta dla początkujących badaczy. W następnym newsletterze przedstawimy nową listę szkoleń na zbliżający się rok akademicki.

    Konferencje ESOMAR

    Congress 2007 - celebrating 60 years
    16 - 19 września 2007 r., Berlin

    W tym roku Esomar obchodzi 60-lecie istnienia. W związku z tym przez cały rok organizowanych jest szereg imprez, dyskusji i publikacji, których kulminacja nastąpi podczas Kongresu Esomar w Berlinie w dniach 16-19 września 2007.

    Pełna oferta konferencji ESOMAR znajduje się tutaj.

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Fenomen nowej, polskiej emigracji (ARC Rynek i Opinia)
    Trzy czwarte badanych ma w Wielkiej Brytanii i Irlandii stałą pracę. Prawie połowa wykonuje pracę fizyczną wymagającą kwalifikacji. Co piąty emigrant pracuje w budownictwie. Niestety, emigranci pracują grubo poniżej swoich kwalifikacji. Najwięcej pracuje w budownictwie, gastronomii i hotelarstwie. Aż 22 % polskich emigrantów pracujących fizycznie w Wielkiej Brytanii ma wyższe wykształcenie.

    Więcej »

    Północ kontra południe czyli zainteresowanie sportem z podziałem na województwa (ARC Rynek i Opinia)
    40% Polaków interesuje się sportem. Wśród nich 64% to kibice piłki nożnej - to dane w skali kraju. Jednak gdy przyjrzeć się piłkarskiej mapie Polski okazuje się, że najwięcej kibiców jest na południu - w województwach śląskim, małopolskim i podkarpackim i na wschodzie (w lubelskim i podlaskim), a najmniej na północy - w pomorskim i warmińsko - mazurskim. Podobny podział na południe i centralną Polskę kontra północ obserwujemy w przypadku kibiców siatkówki.

    Więcej »

    Czego boją się Polacy? I czy można się od tego ubezpieczyć? (ARC Rynek i Opinia)
    Najbardziej boimy się zdarzeń losowych związanych z życiem i zdrowiem - zarówno własnym jak i członków rodziny. Przeraża nas więc wizja choroby, kalectwa lub śmierci oraz wypadków powodowanych siłami natury: straszą wichury, huragany, uderzenia pioruna, susze. Z tym, że ten drugi rodzaj zagrożeń wydaje się nam najbardziej prawdopodobny.

    Więcej »

    Czy rynek pracy jest przyjazny kobiecie? (ASM Centrum Badań i Analiz Rynku)
    Badania prowadzone były na przełomie lat 2005/2006. Ukazują one, m.in, że 40% polskich pracodawców w ogóle nie zna przepisów polskiego prawa zakazującego dyskryminacji ze względu na płeć. Tylko 24% zna takie przepisy i potrafi je wskazać. Ponadto dla pracodawców ważniejsza jest umiejętność poruszania się po internecie i obsługi komputera niż dobre świadectwo pracownika czy dodatkowe umiejętności poświadczone certyfikatami. Prawie 40% kobiet uważa, że znalezienie przez nie pracy jest praktycznie niemożliwe. W obawie przed utratą pracy lub trudnościami z jej znalezieniem 19% kobiet ograniczyłoby planowaną liczbę dzieci lub zrezygnowałoby z rodzenia kolejnych. Co zaskakujące, prawie 7% badanych kobiet jest w stanie w ogóle zrezygnować z macierzyństwa! Sytuację kobiet utrudnia również fakt braku społecznego przyzwolenia na ich pracę. 5% opinii publicznej wciąż jest zdania, że kobiety w ogóle nie powinny pracować. Pozostałe odpowiedzi wskazują, że kobiety posiadające dzieci nie powinny pracować, lub też, że matki mogą pracować, ale praca powinna mieć charakter dodatkowy! Tylko 37% kobiet czuje się niezależnymi finansowo.

    Więcej »

    Opinie o bogactwie i ludziach bogatych (CBOS)
    Zdaniem co trzeciego respondenta (32%) określenie "bogaty" można odnieść do co najwyżej 1% Polaków. Z drugiej strony łącznie 38% badanych szacuje liczbę bogatych na więcej niż pięć osób na stu mieszkańców Polski, w tym 12% uważa, że do bogatych można zaliczyć co najmniej 20 Polaków na stu. W opinii ankietowanych, na tysiąc mieszkańców Polski przypada średnio 95 osób bogatych.

    Więcej »

    Opinie o przeszczepianiu narządów (CBOS)
    Polacy prawie powszechnie (90%) uznają, że idea transplantacji narządów jest słuszna. Przeciwnicy przeszczepiania narządów stanowią zaledwie 4% ogółu (o 3 punkty mniej niż w 2005 roku). Zdecydowana większość Polaków (78%, wzrost o 4 punkty w stosunku do roku 2005) deklaruje gotowość do oddania swoich narządów po śmierci.

    Więcej »

    Protesty lekarzy (CBOS)
    Opinia publiczna jest podzielona w sprawie protestów lekarzy mających miejsce w ostatnich tygodniach. Popiera je ponad dwie piąte dorosłych (43%), a nieco mniejsza grupa (37%) - potępia. Co piąty respondent nie zajmuje jednoznacznego stanowiska w tej kwestii: albo odnosi się do niej obojętnie (16%), albo nie ma wyrobionego zdania (4%).

    Więcej »

    Społeczny wizerunek polskiej szkoły (CBOS)
    Ponad połowa Polaków (57%) postuluje wprowadzenie w szkolnictwie zmian (w tym 26% wskazuje na konieczność dużych zmian, a 31% - niewielkich). Co piąty badany (20%) uważa, że nie należy niczego zmieniać, a 23% nie ma wyrobionej opinii na ten temat.

    Więcej »

    Wulgaryzmy w życiu codziennym (CBOS)
    Zdaniem 67% ankietowanych to ulica jest przestrzenią, w której często można zetknąć się z wulgaryzmami, przekleństwami, co piąty zaś (20%) przyznaje, że czasem się z tam z nimi styka. Niemal dwie trzecie dorosłych deklaruje, że słyszy wulgarne słownictwo w pociągach, autobusach - ogólnie w środkach komunikacji, w tym 36% często, a 26% od czasu do czasu.

    Więcej »

    Euro 2012 - nadzieje i obawy (CBOS)
    Entuzjazm rodaków towarzyszący decyzji UEFA jest wyraźnie wyższy niż ich fascynacja piłką. Dwie trzecie badanych (67%) deklaruje zadowolenie z tego, że w 2012 roku to Polska wraz z Ukrainą zorganizują mistrzostwa Europy w piłce nożnej, co czwartemu (26%) jest to obojętne, a jedynie czterech na stu (4%) wyraża z tego powodu niezadowolenie.

    Więcej »

    Europa mniej się boi bezrobocia (GfK Polonia)
    Obawa przed bezrobociem pozostaje nadal na czele listy problemów stale wymienianych przez Europejczyków od 2001 roku, chociaż wielkość grupy respondentów stawiających je na pierwszym miejscu stopniowo spada od 2002 roku. W porównaniu z rokiem poprzednim liczba ta spadła o 7 punktów procentowych. Jednak dla 30% Europejczyków rozwiązanie problemu braku miejsc pracy pozostaje nadal zdecydowanym priorytetem.

    Więcej »

    Wakacje Polaków (Pentor Research International)
    Nieco ponad jedna trzecia Polaków planuje wziąć urlop podczas wakacji i wyjechać na letni odpoczynek. Prawie połowa weźmie urlop, ale nie będzie wyjeżdżać, a 14% respondentów planuje pracować przez cały okres wakacyjny. Podobną sytuację obserwujemy od trzech lat. Najbardziej mobilni i chętni do wyjazdu są ludzie młodzi, poniżej 29 roku życia. Odsetek osób deklarujących plany wyjazdowe spada wraz z wiekiem (w przypadku osób poniżej 29 roku życia jest to 55%, a powyżej 60 roku życia tylko 13%).

    Więcej »

    Rynek TV w pierwszym półroczu 2007 (TNS OBOP)
    W pierwszym półroczu 2007 r. oglądaliśmy telewizję średnio o 6 minut dziennie krócej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Statystyczny Polak pomiędzy styczniem a czerwcem br. poświęcił na oglądanie telewizji średnio 3 godziny i 22 minuty dzienne. Pozycję lidera obroniła TVP1, która przyciągnęła przed telewizory co czwartego widza, gromadząc udziały na poziomie 24,6%. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, oznacza to nieznaczny spadek o 0,5 %.

    Więcej »

    Samotność w wielkim mieście (TNS OBOP)
    Z przeprowadzonych badań na próbie osób po pięćdziesiątym roku życia wynika, że badani mieszkający w miastach powyżej 500 tysięcy mieszkańców uskarżają się na brak bliskich (16%) częściej, niż mieszkańcy mniejszych miast i wsi - w przypadku osób starszych samotność w wielkim mieście potwierdza się. Pomimo że, wśród osób po pięćdziesiątym roku życia dwie trzecie badanych (66%) nie narzeka na brak bliskich i życzliwych im osób w swoim otoczeniu, to jednak odczuwający samotność stanowią aż 33% ogółu badanych (w tym 2% cały czas odczuwa samotność, 9% często a 22% od czasu do czasu).

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Ipsos

    Wprawdzie łączna wartość wskaźnika optymizmu konsumentów w lipcu utrzymuje się na tym samym co w czerwcu poziomie (obecnie 108,67 pkt.), to dalszej zmianie uległy wartości składowych WOK: kolejny miesiąc wzrosła skłonność do zakupów, a pogorszyły się opinie dotyczące klimatu gospodarczego.

    Pentor Research International

    Lipiec przyniósł dalsze ochłodzenie klimatu konsumenckiego. Wskaźnik PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) spadł o 3,7 pkt. Co ciekawe wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD) w tym miesiącu nieznacznie wzrósł (o 1,3 pkt). Nie wystarczyło to jednak do utrzymania wskaźnika PENKON na poziomie z ubiegłego miesiąca, który w lipcu spadł o 1,2 pkt do poziomu 1,4.

    Preferencje polityczne Polaków

    PGB

    Z najnowszego sondażu PGB wynika, nowe ugrupowanie Liga i Samoobrona (LiS) może liczyć na 14 proc. głosów; największe poparcie mają PiS i PO, na które chce głosować po 29% badanych. Przed nowym ugrupowaniem LiS uplasowała się także koalicja Lewicy i Demokratów (LiD) z 16% poparciem.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.