Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 43
   wrzesień 2007 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2006

Koleżanki i Koledzy!

Już tylko trzy tygodnie dzielą nas od VIII Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, najważniejszego wydarzenia w naszej branży. Swój udział w imprezie potwierdziło już ponad 350 uczestników. Podczas Kongresu swoją premierę będzie miała także kolejna edycja Katalogu PTBRiO, zawierającego informacje o rynku badań, firmach badawczych i badaczach w Polsce.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO


VIII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii

Już za trzy tygodnie rozpocznie się VIII Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Swój udział w Kongresie potwierdziło już ponad 350 uczestników. Impreza odbędzie się w dniach 18-19 października w warszawskim hotelu Marriott. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem tegorocznego Kongresu.

Tradycyjnie Kongresowi będzie towarzyszyło Research Mix Party, które w tym roku odbędzie się w Klubie Melodia (ul. Nowy Świat 3). Nowością ósmej edycji dorocznego święta badaczy jest Konkurs o Nagrodę Publiczności Kongresu. Głosy oddane przez uczestników wyłonią najlepsze wystąpienia, których autorzy otrzymają statuetki oraz nagrody pieniężne.

Kongres Badaczy Rynku i Opinii to największe doroczne wydarzenie w branży badawczej oraz jedna z największych w Polsce imprez marketingowych, gromadząca ponad 500 uczestników. Organizatorami przedsięwzięcia są: Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii www.ptbrio.pl oraz Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku www.ofbor.pl. Głównym Sponsorem Kongresu jest Young and Rubicam, sponsorem Synovate.

Zachęcamy Państwa do odwiedzenia strony internetowej Kongresu: www.ptbrio.pl/kongresVIII/ .

Katalog Firm Badawczych PTBRiO 2007

Na tegorocznym VIII Kongresie Badaczy Rynku i Opinii odbędzie się premiera XII już edycji Katalogu PTBRiO, który jest jedynym w Polsce wydawnictwem zawierającym informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentującym działające w naszym kraju agencje badawcze.

Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny.

Szkolenia PTBRiO

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z nową ofertą szkoleń PTBRiO. Przeanalizowaliśmy sugestie i oczekiwania uczestników dotychczasowych szkoleń PTBRiO i na ich podstawie stworzyliśmy nowy program na nadchodzący rok akademicki 2007/2008. Nasza oferta została skonstruowana w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby zarówno młodych badaczy jak i osób mających duże doświadczenie badawcze. Oferujemy szkolenia podstawowe jak i zaawansowane kursy specjalistyczne skierowane zarówno do pracowników agencji badawczych jak i działów marketingu. Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej www.ptbrio.pl, dział Szkolenia.

Już wkrótce przedstawimy także szczegóły nowego przedsięwzięcia - Szkoły Badań Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, która powstaje z myślą o osobach rozpoczynających swoją przygodę z badaniami.

Zmiana Statutu PTBRiO

Na Zebraniu Delegatów, które odbyło się 25 września 2007 roku w siedzibie PTBRiO w Warszawie dokonano zmian Statutu Towarzystwa. Nowy Statut powstał dzięki pracy Komisji Statutowej, w składzie: Elżbieta Gorajewska - przewodnicząca komisji, Jakub Antoszewski, Marek Młodożeniec i Janusz Sielicki. Obecnie czekamy na zatwierdzenie zmian Statutu przez Krajowy Rejestr Sądowy.

Nowi członkowie PTBRiO

Miło nam poinformować, że we wrześniu do grona członków PTBRiO dołączyli:

  • Edyta Czarnota (Telekomunikacja Polska)
  • Robert Orłowski (Herbapol Lublin)

    W chwili obecnej liczba członków wynosi 242 osoby.

    Listę wszystkich członków PTBRiO znajdziecie tutaj »

    Aby zostać członkiem Towarzystwa, należy przesłać do Zarządu PTBRiO wypełnioną deklarację członkowską i spełniać wymagane warunki: mieć co najmniej dwuletnie doświadczenie w branży badawczej oraz rekomendacje od dwóch członków Towarzystwa. Więcej »

  • Konferencja Użytkowników SPSS

    W dniach 26-29 września br. w hotelu Qubus w Krakowie odbyła się konferencja użytkowników SPSS. Tegoroczna konferencja koncentrowała się wokół dwóch głównych tematów: badania marketingowe - pozyskiwanie wiedzy o klientach i analiz danych z wykorzystaniem SPSS, oraz analizy predykcyjne - data mining, optymalizacja działań oraz zarządzanie relacjami z klientem.

    W przeddzień głównego bloku konferencji, tj. 26 września odbyły się Warsztaty dla uczestników konferencji. W ramach warsztatów zaprezentowane zostały trzy tematy: doboru próby, efektywnego zbierania danych i wykorzystania technik data mining.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii było honorowym patronem konferencji.

    Program: www.spss.pl/konferencja_2007/krakow.html

    Konferencje ESOMAR

    Panel Research
    28 - 30 października 2007 r., Orlando

    Qualitative
    12 - 14 listopada 2007 r., Paryż

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    OFE - co się zmieniło na przestrzeni lat i dlaczego wciąż tak mało o nich wiemy (ARC Rynek i Opinia)
    Niemal połowa Polaków nie wie ile pieniędzy ma na swoim koncie w OFE. Ilość świadomych klientów OFE wcale nie rośnie proporcjonalnie do długości obecności funduszy na polskim rynku. Wyniki jubileuszowej, 15 fali badania OFE Monitor, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia wskazują, że od 2002 r. nastąpił tylko nieznaczny wzrost świadomości konsumenckiej klientów OFE. Pięć lat temu ponad 60% badanych nie wiedziało ile ma pieniędzy na koncie w OFE. Dziś nie ma o tym pojęcia połowa Polaków.

    Więcej »

    Kampanie społeczne - pamiętamy, choć niekoniecznie te, które się nam najbardziej podobają (ARC Rynek i Opinia)
    Mieszkańcy 10 największych miast Polski dobrze pamiętają kampanie społeczne z ostatnich 5 lat. Ponad 99% badanych zetknęło się przynajmniej z jedną z nich.

    Więcej »

    Czytamy dzieciom? (CBOS)
    Prawie dwie trzecie ankietowanych (64%) pamięta, że w okresie, kiedy byli dziećmi, czytano im książki, w tym 32% twierdzi, że zdarzało się to często. Więcej niż co trzeci respondent (36%) nie doświadczył jednak tej formy kontaktu z rodzicami i literaturą. Ci którzy w dzieciństwie mieli regularny kontakt z książką, znacznie częściej niż pozostali deklarują, że też codziennie czytają dzieciom.

    Więcej »

    Polacy o budowie drogi przez Dolinę Rospudy (CBOS)
    Większość Polaków (59%) opowiada się za budową obwodnicy w wersji alternatywnej, czyli takiej, przy której nie ucierpiałoby środowisko naturalne Doliny Rospudy. Wariant podstawowy, który w większym stopniu zagrażałby gatunkom chronionym na tych terenach, ma poparcie ponad jednej trzeciej społeczeństwa (35%). Tylko nieliczni (2%) są zdania, że obwodnica Augustowa wcale nie powinna być wybudowana - ani w pierwszej ani w alternatywnej wersji.

    Więcej »

    O wychowaniu seksualnym młodzieży (CBOS)
    Przekonanie, że w szkole powinno się przekazywać wiedzę o życiu seksualnym człowieka, jest powszechne (90%). W porównaniu z rokiem 1998 odsetek respondentów zdecydowanie podzielających ten pogląd wzrósł o 13 punktów, natomiast odsetek tych, którzy są przeciwnego zdania, zmalał o ponad połowę (z 18% do 7%).

    Więcej »

    Polacy wobec wypadków drogowych (CBOS)
    W latach 2002-2007 zmalał lęk przed wypadkami drogowymi wśród użytkowników ulic i dróg. Nadal jednak obawia się ich wielu pieszych chodzących poboczami dróg i szos (54%, spadek o 7 punktów). Znacznie rzadziej obawy mają badani chodzący ulicami swojej miejscowości (28%, spadek o 9 punktów) oraz jeżdżący: motocyklem (29%), rowerem (24%, spadek o 4 punkty), samochodem (23%, spadek o 5 punktów), a także ciągnikiem lub wozem (16%). Najmniej obawiają się wypadku użytkownicy autobusów (120%, spadek o 4 punkty) i tramwajów (7%, spadek o 4 punkty).

    Więcej »

    Społeczna percepcja konserwatyzmu i liberalizmu (CBOS)
    Jak się okazuje, w polskim społeczeństwie określenie konserwatysta częściej wzbudza emocje negatywne (20%) niż pozytywne (15%). Najczęściej jednak (41%) badani twierdzą, że słowo to ma dla nich wydźwięk neutralny. Jedna czwarta (24%) nie ma jednoznacznych skojarzeń z tym określeniem. Najczęstsze rozumienie słowa konserwatyzm to przywiązanie i szacunek do tradycji oraz dbałość o obyczaje i wierność starym zasadom (14%).

    Więcej »

    Opinie o nauczaniu religii (CBOS)
    Większość Polaków (72%) opowiada się za nauką religii w szkołach publicznych, niemal jedna czwarta zaś (24%) jest przeciwnego zdania. Bardziej podzielone są opinie w kwestii nauczania religii w przedszkolach publicznych - ponad polowa badanych (53%) dostrzega taką potrzebę, natomiast dwie piąte (41%) uważa, że nie jest to konieczne.

    Więcej »

    Polacy pozytywnie o wprowadzeniu euro (GfK Polonia)
    Ponad połowa Polaków jest przekonana, że powinniśmy zastąpić złotówkę wspólną walutą europejską. Mają oni jednak wiele obaw, które wynikają z niedoinformowania. Polacy są przekonani o nieuchronności wprowadzenia EURO i zdają sobie sprawę, że jest to proces długotrwały, wymagający czasu na dostosowanie. Jednakże gdyby dziś doszło do głosowania w referendum, los złotówki wcale nie byłby przesądzony. 59% respondentów uważa, że powinniśmy zastąpić złotówkę wspólną walutą europejską, ale co trzeci sądzi, że nie jest to wskazane.

    Więcej »

    Polska jest modna (GfK Polonia)
    Wyraźnie wzrasta znaczenie sklepów sieciowych oraz poszczególnych marek podczas dokonywania zakupów odzieży i obuwia, zaś liderem wśród najczęściej odwiedzanych sklepów odzieżowych pozostaje RESERVED, natomiast wśród sklepów obuwniczych najsilniejszą pozycję ma CCC.

    Więcej »

    Jakimi kochankami są Polacy? (TNS OBOP)
    Dla prawie 80% mężczyzn po pięćdziesiątym roku życia odpowiednia atmosfera (oświetlenie, muzyka) decyduje o udanym seksie. Aż 78% mężczyzn stawia miłosną grę wstępną na równi ze stosunkiem. Z przeprowadzonych badań wynika wizerunek polskiego mężczyzny po pięćdziesiątym roku życia jako romantycznego kochanka. Ten wizerunek wzmacnia 62% ankietowanych mężczyzn, dla których ważna do realizacji udanego życia erotycznego jest odpowiednia atmosfera (muzyka, oświetlenie). Łamie to mity o przedmiotowym podejściu do seksu u osób w długoletnich związkach.

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Ipsos

    We wrześniu Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) nieznacznie stracił na wartości i jest notowany na poziomie 105,63 pkt. Spadek wartości wskaźnika (WOK) odbył się za sprawą pogorszenia klimatu gospodarczego, czyli ocen sytuacji gospodarczej kraju - wartość tego wskaźnika spadła o przeszło 3 pkt. (96,64 pkt). W ślad za pogorszeniem ocen sytuacji gospodarczej kraju nie podążają oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych. Zarówno oceny sytuacji materialnej gospodarstw, jak i oceny obecnego czasu pod względem dokonywania zakupów dóbr trwałych nieznacznie się poprawiły. Wskaźnik skłonności do zakupów przyjmuje obecnie wartość 111,62 pkt.

    Pentor Research International

    Wskaźnik PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) spadł o 1,6 pkt i wciąż jako jedyny ma wartość poniżej zera. Wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD) w tym miesiącu spadł o 0,5 pkt. W efekcie wskaźnik PENKON osiągnął wartość 2,0 pkt, tracąc w stosunku do ubiegłego miesiąca 1,1 pkt.

    Preferencje polityczne Polaków

    PGB

    W badaniu przeprowadzonym przez Polską Grupę Badawczą w dniach 22-23 września, respondenci odpowiadali między innymi na pytanie dotyczące preferencji w wyborach do Sejmu (Gdyby dzisiaj odbywały się wybory do Sejmu, na którą z poniższych partii bądź koalicji partii oddał/a/by Pan/i swój głos). Okazuje się, że wygrałoby Prawo i Sprawiedliwość (35% poparcia). Na drugim miejscu uplasowała się Platforma Obywatelska (31%). Trzecia w parlamentarnym rankingu plasuje się Lewica i Demokraci, poparcie dla nich deklaruje 15% badanych.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.