Temat: PTBRiO Newsletter nr 8, październik 2004 r.
Szanowni Państwo!

 

V Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii już za nami, czas więc na następne inicjatywy. Zapraszamy gorąco wszystkich członków PTBRiO i osoby zainteresowane badaniami do udziału w comiesięcznych spotkaniach w ramach Klubu Badacza – startujemy już 4 listopada!

 

Ponadto jak zwykle zebraliśmy informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

 

Z przyjemnością zapoznamy się z na Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

Gorąco zapraszamy do lektury!

 

Zarząd PTBRiO

 

SPIS TREŚCI

1.       V Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii

2.       Katalog PTBRiO 2004

3.       Klub Badacza

4.       Szkolenia PTBRiO

5.       Konferencje ESOMAR

6.       Nowi członkowie PTBRiO

7.       Ciekawe publikacje

8.       Wyniki badań

9.       Nastroje konsumenckie

10.   Preferencje polityczne Polaków

 

 

1. V OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII

 

Tydzień temu zakończył się piąty Kongres Badaczy Rynku i Opinii, który zgromadził rekordową liczbę uczestników – ponad 420 osób. Już wkrótce na stronie www.ptbrio.pl/kongresV pełna relacja z tego najważniejszego dla branży badawczej wydarzenia.

 

 

2. KATALOG PTBRiO 2004

 

Podczas V Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, odbyła się również premiera 9 już edycji Katalogu PTBRiO: Rynek badań - Badacze - Firmy badawcze.

Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju agencje badawcze. Nowością tegorocznego wydania jest rozdział, w którym przedstawione są sylwetki badaczy skupionych w Polskim Towarzystwie Badaczy Rynku i Opinii.

Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Jego tegoroczne wydanie ma 80 kolorowych stron, atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatne.

Zachęcamy Państwa do zamawiania Katalogu poprzez wypełnienie stosownego formularza na stronie www.ptbrio.pl i odesłanie go e-mailem. Po otrzymaniu przez nas zamówienia katalog zostanie do Państwa bezpłatnie przesłany pocztą. Początek wysyłki planowany jest na połowę listopada.

 

 

3. KLUB BADACZA

 

Zarząd PTBRiO serdecznie zaprasza na cykl spotkań w ramach Klubu Badacza. Najbliższe spotkanie odbędzie się w czwartek, 4 listopada o godzinie 18.00.

 

Tematyka pierwszego spotkania będzie koncentrowała się wokół wewnątrzbranżowych zagadnień badawczych. Wystąpią:

  • Piotr Szczepaniak (PTBRiO), który zaprezentuje wyniki badania „Opinie klientów badań o branży badawczej” obejmującego tendencje w jakości badań, zainteresowanie różnymi typami badań, problemy we współpracy z agencją oraz wizerunek firm badawczych;
  • Marzanna Stasińska (Kraft Foods Polska), która przedstawi „Oczekiwania klientów wobec agencji badawczych w świetle trendów w badaniach na świecie - praktyczne wskazówki”.

Spotkanie odbędzie się w Synkret Club, ul. Nowy Świat 27. Udział w spotkaniu jest bezpłatny, ewentualne koszty wiążą się jedynie z indywidualną konsumpcją. Dla uczestników Club Synkret przygotował specjalną ofertę – piwo po 5 złotych.

Żeby wziąć udział w spotkaniu należy zgłosić swoją obecność e-mailem, na adres sekretariat@ptrbio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko, oraz zjawić się w czwartek w Synkret Clubie. Pierwszeństwo mają członkowie PTRBiO.

  

 

4. SZKOLENIA PTBRiO

 

Badania wspomagające wprowadzanie nowego produktu na rynek

prowadzi: Krzysztof Siekierski (Pentor)

termin: 18 i 19 listopada 2004

 

Budowa kwestionariusza wywiadu

prowadzą: Franciszek Sztabiński, Paweł Sztabiński (IFiS PAN)

termin: 25 i 26 listopada 2004

 

Badania jakościowe – możliwości, ograniczenia i maksymalizacja użyteczności dla działu marketingu

prowadzi: Dominika Maison (Wydział Psychologii UW)

termin: 2 i 3 grudnia 2004

 

Zastosowanie technik projekcyjnych w badaniach rynkowych – ich możliwości oraz ograniczenia w strategii i taktyce marketingowej

prowadzą: Iwona Wyrzykowska, Magdalena Jakubowska-Wąsowicz (ES TEEM Brand Strategies)

termin: 9 i 10 grudnia 2004

 

Korzyści z techniki CATI w badaniach marketingowych

prowadzi: dr Zbigniew Sawiński (MRInsight)

termin: 13 i 14 stycznia 2004

 

 

5. KONFERENCJE ESOMAR

 

Telecommunications Marketing 2004: Navigating the dynamic global landscape

7-9 listopada 2004, Bruksela

 

Worldwide qualitative research

28-30 listopada 2004, Cannes

 

Age Matters: Interpreting needs, developing strategies

30 stycznia - 1 lutego 2005, Londyn

 

Financial Services Industry

1-3 lutego 2005, Londyn

 

INNOVATE! The best in innovation, techniques and technology from around the world

27 lutego - 1 marca 2005, Paryż

 

Digital Futures

1 - 3 marca 2005, Paryż

 

 

6. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO

 

Miło nam poinformować, że w poczet członków Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii przyjęliśmy Jacka Kierepkę z Instytutu Badania Opinii i Rynku Pentor.

 

 

7. CIEKAWE PUBLIKACJE

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

Agata Banaszkiewicz, Rafał Tarnawski „SuperMarki 2004: Rynek parafarmaceutyków”, Brief (61/10/2004)

Polscy konsumenci wymieniają 108 marek jako najlepszych na rynku parafarmaceutyków. To najwięcej spośród wszystkich kategorii, które objęte były projektem badawczym – więcej nawet niż liczba spontanicznie wymienianych marek spożywczych.

 

Teresa Żmijewska–Jędrzejczyk  „TRI’M – jak zatrzymać klienta”, Brief (61/10/2004)

 

Artur Zawadzki, Piotr Poznański „Dostępność – walor niezbędny witryny”, Marketing w praktyce, nr 10(80)

Nierzadkie są sytuacje, gdy e-projekt pali na panewce po tym, jak tysiące sfrustrowanych internautów usiłują bezskutecznie zalogować się na stronie www. Mało kto lubi czekać, mało kto też może sobie na czekanie pozwolić. Szczególnie, gdy mówimy o najmłodszym masowym medium, jakim jest internet. Banalna prawda (potwierdzona wieloma wynikami badań), że internauci nie lubią czekać, może przesądzić o klapie lub powodzeniu przedsięwzięcia spod znaku www.

 

Aleksandra Grzesiuk  „Pułapki dla badań na obcych rynkach”, Marketing w praktyce, nr 10(80)

Badania marketingowe rynków zagranicznych napotykają wiele problemów terminologicznych i organizacyjnych, utrudniających zbieranie i interpretację danych. Podstawowa różnica pomiędzy badaniami rynku krajowego i zagranicznego tkwi w ich zakresie. Klasycznie badania dzieli się na trzy etapy, w zależności od potrzeb informacyjnych.

 

 

8. WYNIKI BADAŃ

 

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

 

Postawy Polaków wobec handlu w niedzielę (Ipsos)

Dwie trzecie Polaków (65 proc.) przynajmniej od czasu do czasu robi zakupy w niedzielę.
Częściej niedzielnych zakupów dokonują mieszkańcy dużych miast - powyżej 200 000 mieszkańców (78 proc.), osoby pracujące zawodowo (77 proc.), osoby z wyższym wykształceniem (82 proc.). Więcej>>

 

Polacy a promocje (ARC Rynek i Opinia)

Prawie 40% Polaków kupuje pod wpływem promocji produkty spożywcze, ale tylko niecałe 7% dało się skusić promocji na zakup telefonu komórkowego - wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. Więcej>>

 

Opinie o rynku pracy i zagrożenie bezrobociem we wrześniu (CBOS)

Niemal wszyscy Polacy (91%) są przekonani, że sytuacja na krajowym rynku pracy jest zła, w tym co drugi (50%) ocenia ją skrajnie negatywnie. Tylko 6% ankietowanych uznaje tę sytuację za przeciętną, a 1%  - za dobrą. Więcej>>

 

Przemycanie ludzi do Polski (CBOS)

Trzy piąte badanych (60%) uważa, że przemycanie ludzi do Polski stanowi bardzo poważny problem. W opinii zdecydowanej większości respondentów (71%) w ciągu ostatnich kilku lat wzrosła liczba ludzi przemycanych do naszego kraju. Więcej>>

 

Gdy piecze i boli (TNS OBOP)

Z badania TNS OBOP wynika, że trzech na dziesięciu Polaków w ciągu trzech ostatnich miesięcy korzystało ze środków wspomagających trawienie. Co ósmy badany sięga po środki gastryczne raz w tygodniu lub częściej, a raz na kilka miesięcy lub rzadziej po środki ułatwiające trawienie sięga 36% badanych, nieco większy odsetek (39%) deklaruje, że nie używa ich nigdy. Więcej>>

 

Pierwsze oceny skutków członkostwa Polski w Unii Europejskiej (CBOS)

Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej utrzymuje się wysoki poziom społecznego poparcia dla członkostwa naszego kraju w tej organizacji. W sierpniu do zwolenników integracji zaliczyło się 70% Polaków, a do jej przeciwników niewiele więcej niż co piąty (21%). Więcej>>

 

Wybory większościowe czy proporcjonalne (CBOS)

Coraz częściej pojawiają się wypowiedzi przekonujące o potrzebie zmiany ordynacji wyborczej i zastąpienia systemu proporcjonalnego większościowym. Za systemem większościowym z jednomandatowymi okręgami wyborczymi opowiada się ponad dwie piąte ogółu badanych (43%). Jest ich więc blisko trzykrotnie więcej niż zwolenników systemu proporcjonalnego (16%). Więcej>>

 

Polacy o wyborach prezydenckich w USA (CBOS)

Jak się okazuje, tylko niespełna jednej trzeciej Polaków jest obojętne, kto wygra wybory w Stanach Zjednoczonych. Wśród pozostałych nieznaczną przewagę  mają ci, którzy życzą zwycięstwa George’owi W. Bushowi.  Więcej>>

 

Czy organa ścigania i wymiar sprawiedliwości są wykorzystywane w Polsce do rozgrywek politycznych? (Pentor dla Wprost)

Ponad połowa Polaków (64,3%) jest zdania, że organa ścigania i wymiar sprawiedliwości są wykorzystywane do rozgrywek politycznych. Odmiennego zdania jest natomiast co piąty Polak (20,6%). Na pytanie „Czy darzysz zaufaniem wymiar sprawiedliwości w Polsce” ponad połowa Polaków odpowiedziała, że małym, 16% - dość dużym, a 17,9% Polaków – żadnym. Więcej>>

 

Postawy Polaków wobec zabójców Księdza Jerzego Popiełuszki (Pentor dla Polskiego Radia)

59,5% Polaków twierdzi, że zabójcy księdza Jerzego Popiełuszki działali na rozkaz ówczesnych władz państwowych, 10,6% respondentów uważa, że działali z polecenia władz rosyjskich lub władz innego państwa socjalistycznego, a 6,7% twierdzi, że działali sami i nikt inny nie stoi za tym morderstwem. Więcej>>

 

Opinie o dostępie do archiwów służb specjalnych z czasów PRL (CBOS)

Archiwa służb specjalnych z czasów PRL, choć przetrzebione i niekompletne, wciąż zawierają materiały mające znaczenie nie tylko historyczne, ale i aktualne. Do dziś treść tych materiałów wzbudza emocje i żywe zainteresowanie, wpływa też na kariery osób nadal funkcjonujących w naszym życiu publicznym. Więcej>>

 

INNE

 

Wakacje uczniów – wypoczynek i praca zarobkowa (CBOS)

Tegoroczny wakacyjny wypoczynek uczniów nie różnił się zasadniczo od wypoczynku w ubiegłych latach. Z deklaracji ankietowanych, w których gospodarstwach są uczniowie, wynika, że co druga rodzina (51%) zapewniła swoim dzieciom w wieku szkolnym przynajmniej tygodniowe wakacje poza miejscem zamieszkania (w tym z 41% rodzin wyjechali wszyscy uczniowie, a z 10% - tylko niektórzy). Więcej>>

 

Gdzie kupujemy luksusowe kosmetyki (TNS OBOP)

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP, po kosmetyki luksusowe Polacy najczęściej udają się do tradycyjnych perfumerii i/lub drogerii (42%).  Zakup w drogeriach lub perfumeriach zdecydowanie preferują kobiety (46% w porównaniu z 36% dla mężczyzn). Więcej>>

 

Rynek stacji paliwowych w Polsce (GfK Polonia)

Polacy coraz częściej korzystają ze stacji benzynowych, których operatorami są sieci detaliczne, między innymi Geant, Auchan, E.Leclerc. Niemal jedna trzecia kierowców deklaruje, że kupowała tam paliwo - wynika z przeprowadzonego przez instytut GfK Polonia badania rynku stacji paliwowych, najszybciej rozwijającego się alternatywnego kanału dystrybucji w Polsce. Więcej>>

 

 

9. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Ipsos

W październiku ponownie poprawiły się nastroje konsumentów. Tym razem wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) zyskał niespełna 1 punkt i przyjmuje obecnie wartość 88,59 pkt. Najwięcej zyskał wskaźnik klimatu gospodarczego (+3,28 pkt.) i przyjmuje obecnie wartość 81,49 pkt. Biorąc pod uwagę, że głosowanie nad wotum zaufania do rządu mamy już za sobą, można się spodziewać, że tendencja wzrostowa zostanie w najbliższym czasie utrzymana. Wśród innych czynników, które również mogą przyczynić się do poprawy nastrojów wymienić można realizowane już dopłaty bezpośrednie dla rolników. Więcej>>

 

Pentor

Wrzesień przyniósł polepszenie wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Wzrasta również ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik OGD. W stosunku do sierpnia, wartość wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON wzrosła o 7 punktów procentowych. Więcej>>

 

 

10. PREFERNCJE POLTYCZNE POLAKÓW

 

IPSOS

 

Pentor

 

TNS OBOP

 

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl