Temat: PTBRiO Newsletter nr 10, grudzień 2004 r.

 

Szanowni Państwo!

 

Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z ostatnim już w tym roku wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach  i konferencjach  PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze w ostatnim czasie.  

 

Z przyjemnością informujemy, że po kilkumiesięcznych pracach wyłoniono nowy logotyp PTBRiO. Członkowie Towarzystwa, którzy dokonali wyboru nowego znaku w trakcie obchodów 10 lecia PTBRiO, ocenili kilkanaście przedstawionych propozycji. W efekcie głosowania jako nowe logo PTBRiO wybrano znak, który prezentujemy Państwu w nagłówku. Obecnie opracowywana jest kompletna identyfikacja wizualna PTBRiO wraz z nową stroną WWW.

 

Z przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można  kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

Do nowego roku zostało już tylko kilka chwil, dlatego też korzystając z okazji chcielibyśmy życzyć Państwu wszystkiego, co najlepsze w każdym dniu nadchodzącego 2005 roku.

 

W tym roku otrzymaliśmy od Państwa wiele gorących życzeń z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Chcielibyśmy serdecznie za nie podziękować i również dołączyć gorące choć poświąteczne życzenia.

 

Życzenia przesłali nam mi.in.

 

§          Andrzej Kowalczyk - Totalizator Sportowy

§          Janusz Komór, Agata Wiszniewska i Katarzyna Aleksy - agencja EEI Market Research

§          Anna Mądra - Masterfoods

§          Jan Błuszkowski i Jan Garlicki - agencja CBM Indicator

§          Krystyna Jarosz - tygodnik "Polityka" i "Forum"

§          Elżbieta Kamecka, Magda Chojnowska, Agnieszka Kamińska, Sebastian Strużkiewicz i Krzysztof Ławecki - Telewizja Polska

§          doc. dr inż. Kazimierz Ciżkowicz - dziekan Wydziału Społeczno-Ekonomicznego oraz pracownicy naukowi Instytutu Socjologii Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy

§          Zbigniew Grzelczyk - MultiBank

§          Mira Fronczek i Aleksander Buczkowski - agencja BCMM badania marketingowe i szkolenia

§          Grzegorz Chechłacz - HGM

§          Łukasz Mazurkiewicz i Marta Niemczewska - ARC Rynek i Opinia

§          Karolina Burzyńska - Gemius

§          Anna Szeremetti-Bichta - Start Point

§          Jerzy Domański - tygodnik "Przegląd"

§          Monika Bartnik - miesięcznik "Brief"

§          Piotr, Gosia, Ewa i Adam - Dział Badań Polskiej Telefonii Cyfrowej

§          Zbigniew Rykowski - Rządowe Centrum Studiów Strategicznych

§          Urszula Klemczak-Maciąg, Justyna Jasińska i Joanna Stępień - Centrum Promocji Akademii Ekonomicznej w Katowicach

§          Andrzej Srock - ANGA Uszczelnienia Mechaniczne

§          Agnieszka Mazan - agencja Universal McCann

§          Marek Rutkowski - Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu

§          Joanna Kij - PolTelkom

§          Jacek Ramotowski - PAP

§          Małgorzata Zakrzewska - Clear Channel Polska

§          Renata Szopa-Milde - The Nut Company - Felix Polska

§          Agnieszka Szulkowska - Stowarzyszenie Agencji Reklamowych w Polsce

§          Piotr Michałkiewicz - IT Press

§          Janusz Sielicki - GfK Polonia

§          Jagna Brudzinska

§          Przemysław Pankratz - AIG Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych

§          Marzena Mirocha-Boruch - Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach

§          Bianka Piotrowicz - Bank Zachodni WBK

§          Zofia Kędzior z zespołem Katedry Marketingu i Usług Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach

 

Oraz firmy:

 

§          Springer New Media Consulting

§          Novimedia Custom Publishing

§          Pentor

§          Motoricus.pl

§          Jazz Bistro

 

Gorąco zapraszamy do lektury newslettera!

 

Zarząd PTBRiO

 

 

SPIS TREŚCI

 

1. 10-lecie PTBRiO
2. Raport z badania satysfakcji klientów firm badawczych
3. Spotkania Klubu Badacza 
4. Zimowa Ekspedycja Badawcza - W poszukiwaniu trendów
5. Szkolenia PTBRiO
6. Konferencje ESOMAR
7. Nowi członkowie PTBRiO
8. Ciekawe publikacje
9. Wyniki badań
 

 

1.  10-LECIE PTBRiO

 

3 grudnia 2004 roku odbyły się obchody dziesięciolecia istnienia Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii poprzedzone Walnym Zebraniem Członków. W ciągu tych dziesięciu lat Towarzystwo podejmowało liczne, ważne dla branży inicjatywyz których wiele nabrało charakteru cyklicznych wydarzeń. Zapraszamy do zapoznania się z relacją zdjęciową z tego 10-lecia. Więcej>>

 

 

2.  RAPORT Z BADANIA SATYSFAKCJI KLIENTÓW FIRM BADAWCZYCH


Uprzejmie informujemy, że dostępny już jest raport i baza danych z badania satysfakcji klientów firm badawczych.

Raport zawiera wyniki badania przeprowadzonego w dwóch falach: na przełomie września i października 2001 roku oraz w październiku 2004 r.

Raport dostępny jest w dwóch wersjach:

1) raport z badania (cena: 1 000 zł netto)
2) raport z badania oraz dane (cena: 2 000 zł netto)

Osoby zainteresowane raportem prosimy o kontakt mailowy na adres sekretariat@ptbrio.pl lub telefoniczny na nr 0-22 648 44 92. Więcej>>

 

3. SPOTKANIA KLUBU BADACZA

 

Raz w miesiącu, w czwartki o godz. 18 odbywają się spotkania z cyklu „Klub Badacza”. Spotkania w zupełnie nowej formule i nowym miejscu skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i wymianą doświadczeń. Każde spotkanie rozpoczyna wystąpienie zaproszonego prelegenta, a po nim zapraszamy do wspólnej dyskusji.  

Tematem najbliższego spotkania, które odbędzie się 6 stycznia 2005 r. będzie Analiza Semiotyczna, jako narzędzie analizy komunikacji marketingowej. Prezentacja prowadzona przez Barbarę Frontczak-Rudnicką (4p research mix), poświęcona będzie przedstawieniu ogólnych założeń i zasad prowadzenia takiej analizy. Ilustrację będzie stanowiła analiza komunikacji marketingowej firm badawczych.

Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym harmonogramem spotkań. Więcej>>

 

 

4. ZIMOWA EKSPEDYCJA BADAWCZA - W POSZUKIWANIU TRENDÓW

 

Od 3 do 6 marca 2005 roku potrwa kolejna, organizowana przez PTBRiO Zimowa Ekspedycja Badawcza. Tegoroczna konferencja zatytułowana jest "W poszukiwaniu trendów". Podobnie jak w ubiegłym roku odbędzie się w hotelu Stok w Wiśle. Uczestnicy marcowej ekspedycji spróbują dociec jak powstają trendy, kto je wyznacza, w jaki sposób im ulegamy oraz jakie ma to implikacje dla marketingu. Formuła konferencji zakłada poza prelekcjami, wiele warsztatów i dyskusji. Szczegółowe informacje na temat tego przedsięwzięcia przekażemy Państwu w styczniu, jednak w związku z tym, że liczba miejsc jest ograniczona zachęcamy do wczesnego zgłaszania uczestnictwa.    

 

 

5. SZKOLENIA PTBRiO

 

Korzyści z techniki CATI w badaniach marketingowych

prowadzi: dr Zbigniew Sawiński (MRInsight), 13 i 14 stycznia 2005 r.

 

Mystery Shopper w sieciach franchaisingowych

prowadzi: Arkadiusz Wódkowski (AMPS Agencja Marketingowa), 27 i 28 stycznia 2005 r.

 

Jak dobrać próbę badając konsumentów: wpływ wielkości i metody doboru próby na użyteczność wyników badania ilościowego

prowadzi: dr Zbigniew Sawiński (MRInsight), 10 i 11 lutego 2005 r.

 

Badania cenowe i strategie optymalizacji ceny

prowadzi: Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii UW), 24 i 25 lutego 2005 r.

 

 

6. KONFERENCJE ESOMAR

 

Age Matters: Interpreting needs, developing strategies

30 styczeń - 1 luty 2005 r., Londyn

 

Financial Services Industry

1-3 luty 2005 r., Londyn

 

INNOVATE! The best in innovation, techniques and technology from around the world

27 luty- 1 marca 2005 r., Paryż

 

Digital Futures

1 - 3 marca 2005 r., Paryż

 

 

7. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO

 

Miło nam poinformować, że w grudniu do grona członków Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii dołączyła Izabella Krzemińska. 

 

 

 8. CIEKAWE PUBLIKACJE

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

Piotr Poznański, Artur Zawadzki „Megapanel internetu”, Marketing w praktyce nr 12 (82)

 

Tak jak w przypadku telewizji i radia, tak i w Internecie, badania stały się nierozerwalnym elementem planowania kampanii reklamowych. Obecnie podstawową zmienną jest grupa celowa i jej reprezentacja na poszczególnych serwisach.

 

Artur Zawadzki „Reklama w internecie działa”, Brief 63/12/2004

  

SuperMarki 2004: Podsumowanie roku, Brief 63/12/2004

 

 

9. WYNIKI BADAŃ

 

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

 

Europejczycy a religia (GfK Polonia) 

W Europie i w USA, przeciętnie trzy osoby na cztery deklarują przynależność do jakiegoś kościoła. Jednakże sama Europa jest pod tym względem bardzo zróżnicowana. W Europie Środkowej i Wschodniej odsetek wierzących jest wyższy i wynosi 80 procent. W Europie Zachodniej dwie osoby na trzy identyfikują się z jakimś wyznaniem, bez względu na to, czy mieszkają na wsi, czy w mieście. Takie są wyniki sondażu przeprowadzonego przez instytut GfK jesienią 2004 r. na zlecenie The Wall Street Journal Europe. Więcej>>

 

Uczniowie niewiele wiedzą o AIDS/HIV (TNS OBOP) 

Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych w Polsce mają niewystarczającą wiedzę na temat profilaktyki HIV/AIDS oraz dróg przenoszenia się wirusa HIV. Sytuacja wygląda dużo lepiej, jeśli chodzi o nauczycieli przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” (WDŻR), którzy powinni tę wiedzę przekazywać – wynika z badania Zbigniewa Izdebskiego, zrealizowanego przez TNS OBOP na zlecenie Stowarzyszenia „PRO-ECPAT”. Więcej>>

 

Jak Polacy świętują? (Pentor)

Jak pokazują wyniki badań, 44% Polaków twierdzi, że bardzo cieszy się z faktu zbliżających się świąt. 39% badanych deklaruje umiarkowany entuzjazm, a 15% respondentów święta wcale nie cieszą. Warto zauważyć, że już trzeci rok z rzędu nastawienie Polaków do najważniejszych świąt w roku utrzymuje się na podobnym poziomie. Więcej>>

  

Zakupy – gdzie i co kupujemy (CBOS)

Artykuły spożywcze Polacy kupują przede wszystkim w małych sklepach, w których towar sprzedaje sprzedawca. Rozwój sieci dużych supermarketów i centrów handlowych ma stosunkowo nieduży wpływ na częstość zakupów żywności w małych sklepach – obecnie zaopatruje się w nich w żywność niewiele mniej kupujących niż przed dwoma laty. Więcej>>

 

Człowiek roku 2004 (Pentor)

Człowiekiem roku kolejny raz z rzędu w rankingu przeprowadzonym przez Instytut Pentor, wybrany został Jan Paweł II (12% głosów). Drugie miejsce przypadło Aleksandrowi Kwaśniewskiemu, który uzyskał 5% głosów. Na miejscu trzecim znalazł się natomiast Jan Maria Rokita (4% głosów). Więcej>>

 

Warszawa – miasto marzeń? (TNS OBOP)

Czterech na pięciu mieszkańców Polski, w wieku powyżej 15 lat było w Warszawie - wynika z badania „Co dalej z Warszawą …?”, prowadzonego przez TNS OBOP. Osoby odwiedzające stolicę przyjeżdżają do niej głównie w celach turystycznych (44%), a także by odwiedzić rodzinę (15%) lub znajomych (8%). Z badania TNS OBOP wynika także, że aż 7% Polaków chciałoby się przeprowadzić do Warszawy. Oznacza to, że w stolicy chciałoby zamieszkać ponad 2 mln dodatkowych osób! Więcej>>

 

Zjawiska korupcyjne w Polsce (Pentor)

Listopadowy, drugi z rzędu sondaż w ramach monitoringu zjawisk korupcyjnych potwierdził, że w opinii badanych przedsiębiorców korupcja to dość poważna przeszkoda w działalności firm. Wielkość i potencjał ekonomiczny firmy w istotny sposób różnicują  postrzeganie korupcji jako przeszkody w prowadzeniu firm. Więcej>>

 

Polacy o roli Stanów Zjednoczonych w świecie (CBOS)

Rolę Stanów Zjednoczonych w świecie po zakończeniu „zimnej wojny” Polacy oceniają pozytywnie. Nie zmienia to faktu, że obecnie polityka tego jedynego supermocarstwa postrzegana jest jako przyczyniająca się bardziej do wzmagania niepokoju i rozniecania konfliktów na świecie niż do osiągnięcia spokoju i stabilizacji. Więcej>>

 

„Nie wierzę politykom” – przyczyny deklarowanej absencji wyborczej (CBOS)

O ile jeszcze na początku maja swój udział w wyborach parlamentarnych zapowiadało 52% ankietowanych, o tyle w czerwcu chciało w nich uczestniczyć – według własnych deklaracji – wyraźnie mniej (44%).  Więcej>>

 

Polacy o propozycjach reformy parlamentu i systemu wyborczego (CBOS)

Działacze Platformy Obywatelskiej już od kilku miesięcy zbierają podpisy osób popierających inicjatywę referendum dotyczącego likwidacji Senatu, zmniejszenia o połowę liczby posłów, likwidacji immunitetu parlamentarnego oraz wprowadzenie jednomandatowych okręgów wyborczych. W październikowym sondażu CBOS zapytał Polaków o stosunek do niektórych referendalnych propozycji PO.  Więcej>>

 

Opinie o działalności instytucji publicznych (CBOS)

Polacy wciąż negatywnie oceniają działalność parlamentu, a szczególnie Sejmu. Trzy czwarte badanych (75%) uważa, że posłowie źle pracują, a tylko co siódmy (14%) ma o nich dobre zdanie. W porównaniu z poprzednim pomiarem niewiele się zmieniło. Więcej>>

 

Telekomunikacyjne debiuty (TNS OBOP)

Trzy miesiące od wejścia na rynek marka Sami Swoi jest rozpoznawana przez 54% mieszkańców Polski – wynika z badania TNS Telecoms Index, przeprowadzonego przez TNS OBOP. Dokładnie taki sam odsetek osób rozpoznawał markę Heyah, po upływie podobnego okresu od jej debiutu. Więcej>>

 

Net Track (SMG/KRC)

Ostatnie badania Internetu przeprowadzone w ramach NetTracka pokazują, że najczęściej odwiedzaną stroną internetową jest ONET (73% badanych), Wirtualna Polska (63% badanych) oraz Google (45% badanych).

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.