Temat: PTBRiO Newsletter nr 12, luty 2005 r.

 

Szanowni Państwo!

 

Już w tym tygodniu wyrusza druga Zimowa Ekspedycja Badawcza. Tegoroczne spotkanie poświęcone jest poszukiwaniu trendów. Więcej informacji o konferencji znajdą Państwo w dalszej części newslettera.

 

Zapraszamy również na najbliższy Klub Badacza, który będzie poświęcony gorącemu ostatnio, dzięki dyskusji w Rzeczpospolitej, tematowi - badaniom opinii publicznej.

 

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

 

Z przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można  kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

 

Gorąco zapraszamy do lektury!

 

Zarząd PTBRiO

 

SPIS TREŚCI
1. Zimowa Ekspedycja Badawcza – W poszukiwaniu trendów
2. Spotkania Klubu Badacza
3. Szkolenia PTBRiO
4. Konferencje ESOMAR
5. Nowi członkowie PTBRiO
6. Publikacje na temat badań
7. Wyniki badań
8. Nastroje konsumenckie
9. Preferencje polityczne Polaków

 

 

1. ZIMOWA EKSPEDYCJA BADAWCZA – W POSZUKIWANIU TRENDÓW

 

Już w ten czwartek wyrusza Zimowa Ekspedycja Badawcza – „W poszukiwaniu trendów”. Swój udział w konferencji zgłosiło już ponad 100 uczestników. Serdecznie zachęcamy wszystkich, którzy jeszcze nie zdecydowali się wyprawić do zaśnieżonej Wisły, do nadsyłania zgłoszeń. Dysponujemy już tylko kilkoma wolnymi miejscami.

 

W trakcie trzech dni Ekspedycji poszukiwacze trendów będą identyfikowali trendsetterów, śledzili mechanizmy powstawania trendów, mówili o modach, o trendach luksusowych i masowych, a także o obecności i roli trendów w reklamie.

 

Nowością tegorocznej Ekspedycji jest obecność w jej programie warsztatów. Uczestnicy Konferencji będą mieli do wyboru jeden z trzech ośmiogodzinnych warsztatów, w trakcie którego nabędą praktyczne umiejętności badania i wykorzystywania trendów. W Wiśle nie zabraknie także ciekawych prezentacji i inspirujących dyskusji.

 

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem tegorocznej Konferencji. Więcej>>

 

 

2. SPOTKANIA KLUBU BADACZA

 

Najbliższe spotkanie pt. „Badania społeczne”, odbędzie się 10 marca 2005 r. Gospodarzem najbliższego Klubu Badacza będzie Jerzy Głuszyński z Pentora, a tematem przewodnim badania społeczne.

 

Badania społeczne stanowią margines działalności branży badawczej, ale ich znaczenie dla jej wizerunku jest znaczne. Stąd uniwersalne znaczenie tych badań także dla tych badaczy i firm badawczych, które w ogóle się nimi nie zajmują. Dotąd uwaga badaczy społecznych koncentrowała się głównie na relacjach z ich głównymi odbiorcami: politykami, mediami, czy pracownikami nauki. Taki charakter mają  m.in. „sesje opinii” organizowane podczas dorocznych Kongresów Badaczy Rynku i Opinii. Ważnym, dotąd zaniedbanym, obszarem są jednak także relacje „wewnętrzne” – refleksje na temat badań społecznych formułowane w środowisku profesjonalnych badaczy rynku.

 

Okazją do takiej refleksji może być klubowa dyskusja w gronie zarówno badaczy opinii i badaczy rynku jak i odbiorców tych badań. Zapraszamy gorąco do wzięcia udziału w spotkaniu oraz gorącej dyskusji.

 

Spotkania z cyklu „Klub Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki o godz. 18. Spotkania skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i wymianą doświadczeń. Każde spotkanie rozpoczyna wystąpienie zaproszonego prelegenta, a po nim zapraszamy do wspólnej dyskusji.

 

Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym harmonogramem spotkań. Więcej>>

 

 

3. SZKOLENIA PTBRiO

 

Badania rynku farmaceutycznego

prowadzą: Agnieszka Kilijanek, Tomasz Czajkowski (SMG/KRC Millward Brown Company), 10 i 11 marca 2005 r.

 

Badania satysfakcji i lojalności - czy zadowolenie klienta przekłada się na jego lojalność?

prowadzi: Jacek Młynarski (GfK Polonia), 17 i 18 marca 2005 r.

 

Badania marketingowe dzieci

prowadzą: Barbara Frątczak-Rudnicka (Instytut Socjologii UW & 4P research mix) i Małgorzata Olszewska (4P research mix), 7 i 8 kwietnia 2005 r.

 

Badania segmentacyjne konsumentów

prowadzi: Paweł Wójcik (IQS and QUANT Group), 14 i 15 kwietnia 2005 r.

 

Czy badania mogą pomóc reklamie? - O roli badań na wszystkich etapach tworzenia kampanii reklamowej

prowadzi: Dominika Maison (Wydział Psychologii UW), 21 i 22 kwietnia 2005 r.

 

 

4. KONFERENCJE ESOMAR

 

INNOVATE! The best in innovation, techniques and technology from around the world

27 lutego - 1 marca 2005 r., Paryż

 

Digital Futures

1 - 3 marca 2005 r., Paryż

 

Asia Pacific Conference

13 - 15 marca 2005 r., Tokio

 

Worldwide Panel Research

17 - 19 kwietnia 2005 r., Budapeszt

 

Retailing Industry

19 - 21 kwietnia 2005 r., Budapeszt

 

 

5. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO

 

Miło nam poinformować, że w lutym do Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii dołączył Andrzej Grzywaczewski.

 

 

6. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

Piotr Dmitruk „Co konsument dostrzega w opakowaniu”, Marketing w Praktyce 02/2005

Walory opakowania to, obok informacji o cenie oraz marce, jedne z kluczowych czynników decydujących o konsumenckim zainteresowaniu produktem.

 

Iza Rudak „Kobiece piękno widziane oczami Polek”, Media i Marketing, 16 lutego 2005

Każdy człowiek od czasu do czasu zadaje sobie pytanie: Czy jestem atrakcyjny? Jak ocenia mnie otoczenie? Pytanie to prawdopodobnie częściej zadają sobie kobiety, choć i mężczyznom nie jest ono obce. Doświadczanie własnej cielesności oraz sposoby jej wyrażania mają bezpośredni związek z powstawaniem określonych potrzeb konsumenckich. Dlatego też działania marketingowe odpowiadające na te potrzeby powinny wyrastać z głębokiego rozumienia sposobów postrzegania ludzkiego piękna.

 

 

7. WYNIKI BADAŃ

 

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

 

Polacy wobec bezrobocia w swoim miejscu zamieszkania (CBOS)

Według ekspertów, poziom bezrobocia w naszym kraju przekroczył wszelkie normy ekonomiczne i społeczne dopuszczalne w państwach cywilizowanych. Stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce jest najwyższa wśród krajów unijnych i trzydziestu państw należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), a także dwukrotnie wyższa niż w trzynastu krajach podlegających transformacji. Więcej>>

 

Oceny sytuacji gospodarczej kraju i świata oraz materialnych warunków bytu w 22 krajach (CBOS)

Według badania przeprowadzonego w 22 krajach, większość respondentów pesymistycznie ocenia światową gospodarkę. Wiele osób dostrzega poprawę sytuacji materialnej swojej rodziny, ale nie dostrzega poprawy gospodarki swojego kraju. Więcej>>

 

Koniec „szoku cenowego”? Percepcja zmian cen i jej wpływ na konsumpcję (CBOS)

Z miesiąca na miesiąc Polacy postrzegają ceny podstawowych artykułów konsumpcyjnych jako coraz bardziej stabilne. Różnice w percepcji zmian cen w ciągu drugiego półrocza ubiegłego roku dotyczą głównie takich produktów, jak cukier i wyroby cukiernicze, mięso i wędliny oraz pieczywo. Więcej>>

 

Polacy o zjawisku handlu kobietami (CBOS)

Skala handlu kobietami nie jest tak naprawdę znana. Oficjalne statystyki, np. sprawy zakończone prawomocnym wyrokiem sądu, stanowią jedynie wierzchołek góry lodowej. Poza nimi są sprawy sądowe, które nie kończą się skazaniem sprawców. Ponadto, jak wiadomo, nie wszystkie przypadki handlu kobietami znajdują swój finał w sądzie. Więcej>> 

 

Poziom satysfakcji życiowej Polaków w latach 1994-2004 (CBOS)

W porównaniu z końcowym okresem PRL prawie dwukrotnie zwiększyła się (z 18% w roku 1988 do 33% w roku 2004) liczba Polaków, którzy zaliczają się do ludzi szczęśliwych. W ostatnich dziesięciu latach odnotowujemy wzrost satysfakcji życiowej Polaków. Więcej>>

 

Zdrowie Polaków – podsumowanie 2004 roku (Pentor)

Nasza opinia o zdrowiu zasadniczo nie ulega zmianie, jeśli już, to częściej określamy nasz stan zdrowia jako dobry. Jednakże pomimo deklaracji o dobrym stanie zdrowia, w ostatnich 2-3 latach wyraźne nasila się występowanie dolegliwości związanych z rozwojem cywilizacyjnym, z narastającym tempem życia oraz wszechobecnym stresem. Więcej>>

 

O demokracji raz jeszcze (CBOS)

Od początku ubiegłej dekady w Polsce przeważa niezadowolenie ze sposobu funkcjonowania demokratycznego systemu sprawowania władzy. Dwie piąte badanych deklaruje obojętność wobec sposobu sprawowania władzy w kraju akceptując twierdzenie, że dla ludzi takich jak oni nie ma w gruncie rzeczy znaczenia, czy rząd jest demokratyczny czy niedemokratyczny. Więcej>>

 

Jak posłowie oceniają działalność polskiego sejmu? (Pentor)

W styczniu br. Pentor-Poznań przeprowadził wśród posłów Sejmu obecnej kadencji badania, które m.in. pozwoliły uzyskać odpowiedzi na pytania jak oceniają oni efektywność działań Sejmu, czy biorą pod uwagę możliwość kandydowania w wyborach do Sejmu kolejnej kadencji, a także co dla nich kryje się pod pojęciem człowiek wpływowy. Udział w badaniu wzięło 109 posłów Sejmu obecnej kadencji. Więcej>>

 

Perspektywy rynku budowlanego 2005 (Pentor)

Rok 2004 był w zakresie inwestycji indywidualnych najlepszy od pięciu lat. Zanotowaliśmy wyraźny wzrost odsetka gospodarstw domowych, które podejmowały zarówno prace remontowe, jak i budowlane. Wzrost aktywności remontowo budowlanej gospodarstw domowych wygenerowany został w głównej mierze przez zwiększone zakupy materiałów w pierwszych czterech miesiącach roku, kiedy to oczekiwano na podwyżki cen związane z wejściem do Unii Europejskiej i kiedy to osoby budujące, czy planujące remont dokonywały zakupów na zapas. Więcej>>

 

Ni pies ni wydra, czyli cała prawda o Warszawie (TNS OBOP)

Podczas uroczystej Gali w Warszawskim Centrum Badań Jakościowych zaprezentowano wyniki II etapu badania „Co dalej z Warszawą…?”, zrealizowanego przez TNS OBOP. Głównym celem etapu jakościowego badania było zrozumienie postrzegania przez siebie dwóch grup warszawiaków - rdzennych i przyjezdnych, poznanie ich wzajemnych relacji oraz stworzenie autoportretu współczesnego mieszkańca stolicy. Więcej>>

 

Na czele wciąż „stary” Fiat (TNS OBOP)

Wieloletni okres, kiedy dla Polaków dostępna była głównie jedna marka samochodów, odcisnął trwały ślad w sposobie postrzegania rynku samochodowego. W rankingu popularności prowadzi niezmiennie Fiat. Co ciekawe, na trzecim miejscu wskazywany jest Mercedes – marka ekskluzywna, rzadko będąca w posiadaniu przeciętnego Polaka. Więcej>>

 

Inter Groclin Auto giełdową spółką roku 2004 (Pentor)

Inter Groclin Auto  Giełdową Spółką Roku 2004. Taki jest ostateczny werdykt ponad dwustu specjalistów rynków kapitałowych uczestniczących w dorocznym sondażu wizerunkowym spółek notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Uzyskując najwyższą liczbę punktów  przeliczeniowych (77,14) Groclin  wyprzedził Comarch (74,6) i Getin Holding (73,95). Więcej>>

 

Coraz więcej kart płatniczych (GfK Polonia)

Coraz więcej Polaków posiada karty płatnicze. W listopadzie 2004 roku posiadanie przynajmniej jednej karty płatniczej deklarowało 33 procent badanych. Jest to o 6 procent więcej niż w analogicznym okresie 2003 roku. Struktura posiadaczy kart jest znacznie zróżnicowana pod względem wieku, wykształcenia oraz wielkości miejsca zamieszkania. Więcej>>

 

INTERNET

 

Polska w sieci (TNS OBOP)

Obecnie co trzeci Polak ma dostęp do Internetu, zaś co czwarty jest internautą. Od roku 2000 do końca 2004 odsetek Polaków mających dostęp do Internetu wzrósł z 19% do 33%. Przez cały ten czas dostęp do sieci w większym stopniu mieli mężczyźni (37%) niż kobiety (30%). Więcej>>

 

Internet – prawdziwe uczucia w wirtualnym świecie (TNS OBOP)

Mimo, że globalna sieć jest dla nas przede wszystkim źródłem informacji przydatnych w pracy lub w nauce (przyznaje tak aż 90% internautów), jednym z istotnych powodów korzystania z Internetu jest także możliwość nawiązywania nowych kontaktów. Znajomości w sieci szuka niemal połowa jej użytkowników (47%). Więcej>>

 

Incognito w sieci (TNS OBOP)

Co drugi Internauta (51%) wykorzystuje sieć do zawierania nowych znajomości. Większość z nich jest jednak dość ostrożna przy ujawnianiu prawdziwych danych personalnych oraz wizerunku, szczególnie przy pierwszym kontakcie. Chociaż aż 89% spośród nich ujawniło przynajmniej jedną ze swych danych osobistych, to jedynie 6% było tak nieostrożnych, że ujawniło je wszystkie. Więcej>>

 

 

8. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Pentor

Po typowym dla początku roku wzroście optymizmu, luty przyniósł nieznaczny spadek nastrojów konsumenckich. Spadła przede wszystkim ocena sytuacji ekonomicznej kraju. Ocena sytuacji gospodarstw domowych pozostaje na praktycznie niezmienionym poziomie. Więcej>>

 

 

9. PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW

 

Ipsos

Pentor

 

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.