Szanowni Państwo!
Zapraszamy serdecznie do zapoznania
się z lipcowym wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy
Rynku i Opinii. W tym wydaniu newslettera znajdziecie
Państwo między innymi: informacje dotyczące najnowszych szkoleń PTBRiO na sezon 2005/2006, zaproszenie
do uczestnictwa w konferencji „Badania marketingowe w przestrzeni europejskiej”, jak również najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze w
ostatnim czasie.
Czekamy również na Państwa uwagi
i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak
i działalności PTBRiO, które można kierować
bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Zarząd PTBRiO
SPIS TREŚCI
1.
Członkowie PTBRiO
2.
Katalog Firm Badawczych PTBRiO 2005
3.
Szkolenia PTBRiO na sezon 2005/2006
4.
Oferta sponsorska VI Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii
5.
Konferencja „Badania marketingowe w przestrzeni europejskiej”
6.
Publikacje na temat badań
7.
Wyniki badań
8.
Preferencje polityczne Polaków
9.
Nastroje konsumenckie
1. CZŁONKOWIE PTBRiO
W lipcu do
grona członków PTBRiO dołączyła Karolina
Tomczyk z P&P Consulting.
Miło nam
również poinformować, iż członek PTBRiO Sebastian
Nowacki został członkiem Komisji Rewizyjnej ZKDP. W dniu 19
lipca br. XVI Zjazd Związku Kontroli Dystybucji Prasy (ZKDP) powołał Komisję Rewizyjną Związku w
składzie: Grażyna Kałużyńska (Instalator Polski) - przewodnicząca, Grzegorz Barej (Edipresse Polska ),
Serdecznie gratulujemy!
2. KATALOG FIRM
BADAWCZYCH PTBRiO 2005
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
już dziesiąty raz wydaje Katalog Firm Badawczych. Katalog jest jedynym w Polsce
wydawnictwem, które zawiera pogłębioną analizę polskiego rynku badań oraz
prezentuje funkcjonujące w naszym kraju agencje badawcze i ludzi zajmujących
się badaniami.
Odbiorcami katalogu są
przedstawiciele działów marketingu dużych korporacji, pracownicy firm
badawczych, agencji reklamowych oraz domów mediowych,
a także pracownicy naukowi. Nakład katalogu wyniesie 5.000 egz.
Zachęcamy Państwa do umieszczenia
reklamy Państwa firmy w tegorocznej edycji katalogu. Zapraszamy do zapoznania
się ze szczegółowymi informacjami na temat wydawnictwa
oraz formularza
zamówień.
3. LISTA SZKOLEŃ PTBRiO NA SEZON 2005/2006
Na stronie www.ptbrio.pl w dziale "Szkolenia" znajduje się
lista szkoleń PTBRiO na sezon 2005/2006. W
tegorocznej ofercie znalazło się kilka nowych i interesujących propozycji.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z programem szkoleń oraz do
uczestnictwa w interesujących Państwa kursach.
4. OFERTA SPONSORSKA VI OGÓLNOPOLSKIEGO KONGRESU BADACZY
RYNKU I OPINII
Od najbliższego poniedziałku (1
sierpnia) na stronie internetowej www.ptbrio.pl
dostępne będą oferty: sponsorska i wystawienniczo-reklamowa VI Ogólnopolskiego
Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, który odbędzie się w warszawskim hotelu Marriott w dniach 20 - 21 października 2005 r. Serdecznie
zachęcamy Państwa do zapoznania się z naszą propozycją. Oferta jest ograniczona
do 1 sponsora głównego kongresu, 3 sponsorów kongresu oraz 15 stoisk
wystawienniczych. Pakiety sponsorskie i wystawiennicze oferowane będą na
podstawie kolejności zgłoszeń, które będą przyjmowane od wtorku, 2 sierpnia, od
godziny 12.00.
5. KONFERENCJA „BADANIA MARKETINGOWE W PRZESTRZENI
EUROPEJSKIEJ”
Katedra Badań Marketingowych
Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu zaprasza na konferencję: „Badania marketingowe w przestrzeni
europejskiej”, która jest kontynuacją zapoczątkowanej na
konferencji w 2004 roku wymiany myśli i wyników prowadzonych badań. W 2004 roku
na konferencji wystąpił przedstawiciel PTBRiO
Konferencja odbędzie się w dniach
7-9 maja 2006 roku w hotelu Radisson SAS we
Wrocławiu.
Celem konferencji jest porównanie
oraz ocena metod i organizacji badań marketingowych stosowanych w Polsce i w
innych krajach Unii Europejskiej.
Konferencja będzie stanowiła forum
dyskusyjne na temat uwarunkowań prowadzenia badań marketingowych w krajach Unii
Europejskiej, skuteczności badań oraz ich wpływu na procesy decyzyjne w
przedsiębiorstwie. Szczególnej uwadze będą poddane uwarunkowania kulturowe
wpływające na różnice między krajami pod względem organizacji i procedury badań
marketingowych.
Proponowany program konferencji
obejmuje następujące zagadnienia:
6. PUBLIKACJE NA
TEMAT BADAŃ
W ostatnim czasie ukazały się
następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:
„Dane
telemetryczne”, Brief (70/07/2005)
„Testowanie
opakowań”, Brief (70/07/2005)
7. WYNIKI BADAŃ
SPOŁECZEŃSTWO I
TENDENCJE
Refleksje i wspomnienia Polaków po śmierci Jana Pawła II (CBOS)
Polacy bardzo
wysoko oceniają wkład Jana Pawła II w rozwiązywanie problemów współczesnego
świata. Wśród badanych powszechne jest przekonanie, że Papież odegrał w świecie
zdecydowanie pozytywną rolę. Więcej>>
Gdy bolą mięśnie (TNS OBOP)
Fastum, Naproxen i Voltaren Emulgel to środki, po które w razie bólu mięśni oraz stawów
Polacy sięgają najchętniej. Spośród osób, cierpiących na tego typu dolegliwości
w ciągu ostatnich trzech miesięcy, to głównie osoby starsze stosowały żel lub
maść uśmierzającą ból. Więcej>>
Stosunek Polaków do śmierci (CBOS)
Dwie
trzecie Polaków (65%) wyraża przekonanie, że wraz ze śmiercią nie wszystko się
kończy. Większość z tej grupy (78%) definiuje rzeczywistość po śmierci jako
inne życie, stosując inne jego określenia (np. życie
pozagrobowe, wieczne, drugie). Więcej>>
Poparcie dla eutanazji a przyzwolenie na określone działania w tym
zakresie (CBOS)
Od roku 1999 poparcie dla
legalizacji eutanazji w Polsce utrzymuje się na stabilnym poziomie. Obecnie
zwolennicy takiego rozwiązania stanowią niemal połowę ogółu badanych (48%). Nie
zmienia się również istotnie odsetek przeciwników prawnej dopuszczalności
eutanazji (obecnie wynosi 37%). Więcej>>
Życie seksualne Europejczyków (GfK Polonia)
Najlepszymi kochankami są partnerzy tej
samej narodowości – tak w każdym razie twierdzi co trzeci Amerykanin i
Europejczyk. Zdecydowanie najlepiej oceniają siebie Grecy: 77 proc. spośród
nich uważa, że to właśnie mieszkańcy Grecji są najlepszymi partnerami w łóżku.
Mniej pochlebne zdanie o sobie mają Belgowie, Niemcy i Holendrzy, którzy
uważają, że to nie oni, ale raczej Włosi zasługują na miano najlepszych
kochanków Więcej>>
Rozliczenia podatkowe za rok 2004 (CBOS)
Ogromna większość
podatników (93%) rozliczała się z fiskusem według pierwszego progu podatkowego
– 19 procentowego, tylko 4% płaciło podatek od dochodów osobistych według
progu 30 – procentowego i zaledwie 2% według najwyższej
40–procentowej stawki. Tych ostatnich było więcej niż w latach ubiegłych.
Więcej>>
Opinie o
ratyfikacji europejskiej konstytucji (CBOS)
Odrzucenie
europejskiej konstytucji we Francji i Holandii oraz wątpliwości, czy należy
kontynuować proces ratyfikacji tego dokumentu, zniechęciły część Polaków do
udziału w ewentualnym referendum w tej sprawie. Odsetek badanych zamierzających
uczestniczyć w głosowaniu w tej kwestii zmniejszyła się do maja o 7 punktów (z
61% do 54%). Liczba osób deklarujących, że na pewno będą głosować, spadło z 38
do 33%). Więcej>>
Stosunek Polaków do reklamy (Pentor)
Po okresie początkowego entuzjazmu
wobec reklamy jaki został zarejestrowany w 1992, obserwować było można
nasilanie się krytycyzmu wobec reklam, trend ten utrzymywał się do 1998. Od
tego roku, aż do chwili obecnej odnotować można jedynie drobne wahnięcia
niektórych postaw, jednak o żadnym z badanych wymiarów nie da się powiedzieć,
że zmiany te mają charakter jakiegoś bardziej systematycznego trendu. Więcej>>
Rynek telefonii komórkowej w
Polsce (GfK Polonia)
Rynek usług
telefonicznych w segmencie telefonii komórkowej wraz z rokiem 2004 zyskał
zupełnie inne oblicze. Doskonałe dla producentów telefonów końcówka roku 2003 i
początek roku 2004 sugerowały obiecujący wynik w całym roku 2004. Jednak
sytuacja na rynku radykalnie się zmieniła, kiedy PTC zaproponowała Heyah bez telefonów, po czym do wyścigu dołączali kolejno Centertel i Polkomtel. Więcej>>
Skąd masz taki
fajny telefon (TNS OBOP)
Zaledwie co
drugi (52%) telefon komórkowy w Polsce został zakupiony wraz z aktywacją od
operatora – wynika z badania TNS Telecoms Index & Interbus prowadzonego
przez TNS OBOP. Skąd w takim razie pochodzą pozostałe aparaty telefoniczne? Więcej>>
Rynek IT w Polsce (GfK Polonia)
Najbardziej
istotnym czynnikiem mającym wpływ na rynek IT było wejście Polski do Unii
Europejskiej w maju 2004 roku. Oznaczało ono konieczność uzyskania znaku CE
(certyfikat zgodności urządzenia z unijnymi dyrektywami dotyczącymi
bezpieczeństwa) dla każdego sprzętu komputerowego. Zapoczątkowało to
zmniejszanie się udziału komputerów tzw. niemarkowych
w ogólnej sprzedaży komputerów PC. Więcej>>
Kosmetyczny PR (ARC Rynek i Opinia)
W 2004 roku dziennikarzom
kosmetycznym najlepiej współpracowało się z firmami L’Oreal,
Nivea i dr Irena Eris - wynika z badania
„Producenci i dystrybutorzy kosmetyków pielęgnacyjnych i kolorowych w
opinii dziennikarzy”. Dziennikarze największą uwagę zwracają na:
otwartość na współpracę i dostępność osób zajmujących się PR oraz dobrze
przygotowane materiały prasowe Więcej>>
Majowy pomiar NetTrack (SMG/KRC)
Ostatni pomiar NetTrack
pokazuje, że najczęściej odwiedzaną stroną internetową jest Onet (73,8%
badanych), Wirtualna Polska (62% badanych) oraz
Google (56,6% badanych).
8. PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW
Zapraszamy
do zapoznawania się z wynikami badań preferencji przedwyborczych Polaków
przeprowadzonymi przez firmy badawcze zrzeszone w OFBOR: CBOS, GfK Polonia, PBS i TNS OBOP. Co miesiąc na stronie www.ofbor.pl w dziale Aktualności w zakładce Sondaże
przedwyborcze zamieszczane będą najnowsze wyniki
sondaży przedwyborczych.
9. NASTROJE KONSUMENCKIE
W lipcu wskaźnik
klimatu konsumenckiego PENKON wzrósł w porównaniu do ubiegłego miesiąca o
1,5pkt. Równocześnie nieznacznie wzrósł wskaźnik percepcji sytuacji
ekonomicznej kraju PESK, który w tym miesiącu osiągnął wartość 24,1pkt. Wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw
OGD wzrósł o 2,1pkt osiągając wartość
12,8pkt.
W lipcu po raz kolejny pogorszyły się nastroje wśród
konsumentów. Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) stracił ponad 2 punkty i
przyjmuje obecnie wartość 85,49 pkt. Najwięcej w tym
miesiącu, bo ponad 3 punkty stracił wskaźnik skłonności do zakupów, którego
wartość wynosi obecnie 92,15 pkt. Wskaźnik klimatu
gospodarczego, po spadku o blisko 1,5 punktu przyjmuje wartość 75,24 pkt.