Szanowni Państwo!

 

Już za trzy tygodnie odbędzie się najważniejsze dla środowiska badawczego wydarzenie - VI Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Zapraszamy Państwa do zapoznania się ze szczegółowym programem tegorocznego Kongresu.

 

Ważnym wydarzeniem mijającego miesiąca była inauguracja programu "Twoja opinia ma znacznie" - pierwszego w Europie kompleksowego programu aktywizacji respondentów. W tym wydaniu newslettera zawarliśmy krótki opis przedsięwzięcia..

 

Oprócz tego znajdą Państwo również najnowsze wyniki badań, publikacje, które ukazały się w ciągu ostatniego miesiąca oraz informacje o szkoleniach i eventach PTBRiO i ESOMAR.

 

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Państwa sugestie i uwagi, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

Zarząd PTBRiO

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

1.  VI Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii „Od wyników badań do decyzji marketingowych”

2.  Research Mix Party

3.  Inauguracja programu „Twoja opinia ma znaczenie”

4.  Katalog Firm Badawczych PTBRiO 2005

5.  Szkolenia PTBRiO

6.  Konferencje ESOMAR

7.  Publikacje na temat badań

8.  Wyniki badań

9.  Nastroje konsumenckie

10. Preferencje polityczne Polaków

 

 

 

1. VI OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII – „OD WYNIKÓW BADAŃ DO DECYZJI MARKETINGOWYCH”

 

20 i 21 października 2005 r., w warszawskim hotelu Marriott odbędzie się VI Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii  – największe tego typu przedsięwzięcie w branży badawczej.

Tegoroczny Kongres będzie koncentrował się wokół zagadnienia wykorzystywania wniosków płynących z badań rynku przy tworzeniu strategii marketingowych oraz wokół roli, jaką w tym procesie odgrywają badacze. Tematyka ta wpisuje się w bardzo aktualny na polskim rynku nurt myślenia o badaczu nie tylko jako o osobie zbierającej dane, ale jako o konsultancie wspierającym proces decyzyjny w działach marketingu.

Program Kongresu to 30 referatów wyłonionych w toku konkursu, przygotowanych nie tylko przez pracowników agencji badawczych ale i przez klientów agencji. Ponadto swoje prezentacje przedstawią polskie i zagraniczne autorytety w dziedzinie marketingu. Odbędzie się także dyskusja panelowa, w której, oprócz badaczy, uczestniczyć będą przedstawiciele świata mediów, polityki oraz nauki. Więcej>>

 

Ze względu na VI Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii w październiku nie odbędzie się spotkanie Klubu Badacza.

 

 

2. RESEARCH MIX PARTY

 

Zapraszamy serdecznie na Research Mix Party - imprezę towarzyszącą Kongresowi Badaczy Rynku i Opinii, która odbędzie się w czwartek 20 października 2005 r. od godziny 20.00. w klubie Ground Zero. Research Mix Party to nieformalne spotkanie branży badawczej, reklamowej i marketingowej. Wstęp dla uczestników Kongresu Badaczy Rynku i Opinii jest darmowy, dla pozostałych osób: 100zł. W programie imprezy muzyka klubowa, konkursy i atrakcje oraz open bar. Więcej informacji na stronie internetowej.

 

 

3. INAUGURACJA PROGRAMU „TWOJA OPINIA MA ZNACZENIE”

 

Na konferencji prasowej pt. „Kto pójdzie na wybory – czy Polacy wiedzą, że ich opinia ma znaczenie”, która odbyła się 21 września 2005 r. w Warszawie, przedstawiony został program Twoja opinia ma znaczenie.  Jest to nowa inicjatywa Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku  mająca na celu aktywizację respondentów poprzez zachęcenie ich do uczestnictwa w badaniach opinii i rynku.

Program ma za zadanie wzmocnienie publicznego zaufania do badań rynku i opinii. Wyjaśnia rolę, jaką badania odgrywają we współczesnym społeczeństwie oraz gospodarce. Zachęca Polaków do licznego uczestnictwa w badaniach pokazując, jak wyniki badań wpływają na otaczającą ich rzeczywistość.

Jest to przedsięwzięcie bez precedensu w skali europejskiej. Dotychczas podobna inicjatywa była realizowana jedynie w Stanach Zjednoczonych.

W ramach programu Twoja opinia ma znacznie rozdanych zostanie milion ulotek zachęcających do uczestnictwa w badaniach opinii i rynku. Uruchomiona została  także witryna internetowa www.twoja-opinia.pl, której zadaniem jest przedstawienie w  przystępny sposób podstawowych informacji na temat badań opinii i rynku.

Do programu Twoja opinia ma znacznie przystąpiły wszystkie firmy należące do OFBOR, realizujące badania, w których występuje osobisty kontakt ankietera z respondentem. W programie uczestniczy 19 renomowanych instytutów badawczych, które łącznie badają co roku blisko 4 miliony osób.

 

 

4. KATALOG FIRM BADAWCZYCH PTBRiO 2005

 

Już za niecały miesiąc, podczas VI Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Opinii i Rynku 20 października 2005 r., odbędzie się premiera 10 edycji Katalogu PTBRiO.

Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju agencje badawcze.

Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny.

 

 

5. SZKOLENIA PTBRiO

 

Zapraszamy na nasze najbliższe szkolenia:

 

Badania wspomagające wprowadzenie nowego produktu na rynek, które prowadzi Krzysztof Siekierski z Pentora w dniach 17-18 listopada 2005 r.

 

Badania cenowe i strategie optymalizacji ceny prowadzone przez Jana Poleszczuka z Instytutu Socjologii UW w dniach 24-25 listopada 2005 r.

 

 

6. KONFERENCJE ESOMAR

 

Leveraging consumer understanding

23-25 października, Buenos Aires

 

Breaking the mould

13-15 listopada, Barcelona

 

 

7. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

„Produkty badawcze: szacowanie potencjału rynkowego nowych produktów”, Brief, (72/09/2005)

 

Zbigniew Osiński, Janusz Bujko „Kondycja polskiego Intranetu”, Marketing w praktyce, 09/2005

Dostępne na rynku oprogramowanie do zarządzania portalami jest coraz bardziej zaawansowane. Dotyczy to m.in. mechanizmów personalizacji, zaawansowanego wyszukiwania informacji czy intuicyjności systemów odpowiedzialnych za redagowanie i zarządzanie treścią. Jednocześnie w firmach rośnie świadomość korzyści, które niesie ze sobą rozszerzenie funkcji intranetu na obsługę krytycznych procesów.

 

 

8. WYNIKI BADAŃ

 

Wartości i normy w życiu Polaków (CBOS)

Prawie połowa badanych (46%) nie potrzebuje żadnych kodeksów etycznych w życiu.  Rozstrzyganie o tym co jest dobre, a co złe powinno pozostać ich zdaniem indywidualną sprawą każdego człowieka. Należy mieć zasady moralne, ale nie zawsze mogą one mieć zastosowanie w życiu codziennym. Więcej>>

 

Kieszonkowe naszych dzieci (Ipsos)

Dwie trzecie rodziców (66%), mających dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje swoim dzieciom, przynajmniej od czasu do czasu, pieniądze, którymi mogą one same dysponować. Najczęściej dzieci dostają pieniądze w formie nieregularnych wypłat od rodziców w zależności od ich możliwości finansowych oraz potrzeb dzieci (75%), oraz jako prezenty (Gwiazdka, urodziny itp. - 71%) od dziadków bądź dalszych krewnych. Więcej>>

 

Nie wszyscy smarują (TNS OBOP)

Problem zmęczonych, opuchniętych nóg lub żylaków dotyka ponad 40% Polaków. Co czwarty z nas odczuwa takie dolegliwości przynajmniej od czasu do czasu. Wśród osób, które często lub stale doświadczają tego typu problemów zdrowotnych, aż 42% nie zastosowało w ciągu ostatniego roku dostępnych bez recepty (OTC) żeli i maści na te dolegliwości. Więcej>>

 

Dwadzieścia pięć lat po sierpniu (CBOS)

Zdaniem większości badanych, Sierpień ’80 i następujące po nim szesnaście miesięcy działań „Solidarności” to dla Polski wydarzenie przełomowe, o historycznym znaczeniu. Dwie piąte respondentów przypisuje temu wydarzeniu takie samo znaczenie dla innych krajów naszej części Europy, a co trzeci – dla świata. Więcej>>

 

Fakty i mity. Odżywianie i zdrowie Polaków w kontekście międzynarodowym (Ipsos)

W zestawieniu z mieszkańcami innych badanych krajów Polacy są najmniej zadowoleni ze stanu swojego zdrowia. Jednocześnie należą do najbardziej zadowolonych z wagi i sprawności fizycznej własnej i swoich dzieci, mimo, że czas wolny spędzają głównie przed telewizorem (66 proc.) i wciąż bardzo lubią smażone mięso czy słodkie bułki. Więcej>>

 

Komórki – Stacjonarne, 2:1 (TNS OBOP)

Pod koniec czerwca 2005 roku liczba aktywnych kart SIM w Polsce przekroczyła 25,3 mln, zaś tzw. linii dzwoniących w sieciach stacjonarnych 12,65 mln. Oznacza to, że z usług sieci komórkowych korzystało dwa razy więcej klientów niż z sieci stacjonarnych. Więcej>>

 

„Ostatni wyskok” bez pasów (TNS OBOP)

W Polsce prawie jedna trzecia (27%) kierowców nie używa regularnie pasów bezpieczeństwa! Wśród młodych kierowców odsetek ten wynosi aż 37%. W związku z tym Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zainaugurowała kampanię społeczną „Ostatni wyskok”. Jej celem jest uświadomienie kierowcom i pasażerom ryzyka wynikającego z niekorzystania z pasów bezpieczeństwa, a także zachęcenie do stałego ich stosowania. Więcej>>

 

Gdzie pożyczamy pieniądze? (TNS OBOP)

Prawie jedna trzecia Polaków (29%) deklaruje, że zaciągnęłaby kredyt lub pożyczkę gotówkową, gdyby nie miała wystarczających środków na sfinansowanie swoich potrzeb. 23% badanych przyznało, że w ciągu ostatnich 2 lat, przynajmniej raz skorzystało z różnych form kredytowania w wysokości od 500 zł do 5000 zł na okres do 24 miesięcy. Oznacza to, że ponad 7,3 mln Polaków wzięło w tym czasie pożyczkę. Więcej>>

 

Pożegnanie z Ideą (TNS OBOP)

19 września 2005 - pożegnaliśmy Ideę, jedną z najlepiej rozpoznawanych na polskim rynku marek telekomunikacyjnych. Dzięki prowadzonej przez kilka lat intensywnej kampanii marketingowej marka ta stała się znana blisko 9 na 10 Polakom. Idea była również najlepiej ocenianym i najchętniej polecanym przez użytkowników operatorem komórkowym w kraju. Więcej>>

 

Odjechać Mercem... (TNS OBOP)

Mercedes to samochód, który chciałby posiadać co dziesiąty Polak, jeśli tylko nie musiałby brać pod uwagę jego ceny. Następnymi w kolejności „wymarzonymi” markami są BMW i Volkswagen (po 9%) oraz Volvo i Toyota (po 7%). Jednocześnie, aż 13% badanych w ogóle nie chce mieć auta. Więcej>>

 

Opłacało się wydawać! (TNS OBOP)

Opłacało się! Partia Lecha Kaczyńskiego, która wydała najwięcej pieniędzy na telewizyjną kampanię wyborczą może odetchnąć z ulgą, wygrała! Od początku marca do 25 września PiS przeznaczył na ten cel ok. 12,8 mln złotych. Więcej>>

 

Wybory w cenie (TNS OBOP)

Stacje telewizyjne w Polsce - od 1 marca do 7 września br. - zarobiły na kampanii wyborczej ponad 17 mln zł. W tym czasie wyemitowały 1202 spoty reklamowe partii politycznych oraz kandydatów na prezydenta. 375 z nich należało do PiS, 255 do PO, 213 do LPR, 90 do PSL a 55 do SLD – wynika z danych TNS OBOP. Więcej>>

 

 

9. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Pentor

Koniec lata przyniósł ocieplenie klimatu konsumenckiego PENKON. We wrześniu wartość PENKON wyniosła -17,1pkt. i w porównaniu z miesiącem ubiegłym wzrosła o dwa punkty. Jednocześnie wzrost wartości odnotował wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju PESK, który w tym miesiącu osiągnął wartość -21,2pkt.

 

Ipsos

Nastroje konsumentów dotyczące gospodarki oraz własnej zamożności mierzone Wskaźnikiem Optymizmu Konsumentów pozostały we wrześniu na poziomie z poprzedniego miesiąca. Wskaźnik utrzymał się na dosyć wysokim poziomie 89,02 punktów.

 

IQS and QUANT Group

Wrzesień przyniósł niewielkie pogorszenie nastrojów polskich konsumentów - Indeks Optymizmu Konsumentów spadł o 1,5 punkta (z 95,9 do 94,4).

 

 

10. PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW

 

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań preferencji przedwyborczych Polaków przeprowadzonymi przez firmy badawcze zrzeszone w OFBOR: CBOS, GfK Polonia, PBS i TNS OBOP. Co miesiąc na stronie www.ofbor.pl w dziale Aktualności w zakładce Sondaże przedwyborcze zamieszczane są najnowsze wyniki sondaży przedwyborczych.

 

Zapraszamy również do zapoznania się z wynikami badań preferencji politycznych Polaków przeprowadzonych przez Polską Grupę Badawczą oraz Ipsos.

 

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 64844 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail:
sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.