Szanowni Państwo!
VI Ogólnopolski Kongres
Badaczy Rynku i Opinii już za nami. W tym numerze newslettera znajdą Państwo
podsumowanie tegorocznego Kongresu.
Ponadto jak zwykle
zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR
oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim
czasie.
Z przyjemnością
zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego
newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do
członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Zarząd PTBRiO
1. Klub Badacza
2. VI Ogólnopolski Kongres Badaczy
Rynku i Opinii
3. Katalog PTBRiO
4. Konferencja „Bringing the Outdoor back in. The role of
market reseach”
5. Certyfikaty IV edycji audytu PKJPA
6. Nowi członkowie PTBRiO
7. Szkolenia PTBRiO
8. Konferencje ESOMAR
9. Publikacje na temat badań
10. Wyniki badań
11. Nastroje konsumenckie
12. Preferencje polityczne Polaków
1. KLUB BADACZA
Serdecznie zapraszamy na najbliższe
spotkanie Klubu Badacza, które odbędzie się 17 listopada br. o godz. 18.00 w NU
Jazz Bistro przy ulicy Żurawiej 6/12. Tematem dyskusji panelowej z udziałem
gości będą „Pułapki w badaniach młodzieży”.
Spotkania z cyklu „Klub
Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki i skupiają
wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i opinii oraz wymianą doświadczeń.
Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem
na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię,
nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.
2. VI OGÓLNOPOLSKI
KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII
20 i 21 października, w warszawskim hotelu Marriott już po
raz szósty odbył się Ogólnopolski Kongres
Badaczy Rynku i Opinii - "Od wyników badań do decyzji
marketingowych". Na stronie internetowej pojawiła się relacja fotograficzna
z Kongresu.
Przedsięwzięcie zostało zorganizowane wspólnie przez Polskie
Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii oraz Organizację Firm Badania Opinii i
Rynku.
Tegoroczny Kongres koncentrował się wokół zagadnienia
wykorzystywania wniosków płynących z badań rynku przy tworzeniu strategii
marketingowych oraz wokół roli, jaką w tym procesie odgrywają badacze. W 5
sesjach tematycznych zaprezentowano 30 ciekawych wystąpień, wyłonionych w
konkursie przez radę programową. W 3 sesjach plenarnych uczestnicy mogli
wysłuchać referatów polskich i zagranicznych ekspertów z dziedziny marketingu.
Odbyła się także debata panelowa, z przedstawicielami świata nauki, polityki,
mediów oraz badań rynku opinii społecznej, dotycząca sondaży wyborczych.
Coroczne Kongresy Badaczy Rynku i Opinii są największymi
wydarzeniami w branży badawczej. Tegoroczny zgromadził aż 435
uczestników. 65% z nich reprezentowało firmy zlecające
badania rynku. Tak znaczna liczba osób obecnych na Kongresie pokazuje, że jest
on cenionym w branży forum wymiany doświadczeń, sposobem na śledzenie rynkowych
nowości a także ciekawym spotkaniem wszystkich zainteresowanych problematyką
badań rynku i opinii społecznej.
3. KATALOG FIRM BADAWCZYCH PTBRiO 2005
Podczas VI Ogólnopolskiego Kongresu
Badaczy Rynku i Opinii odbyła się również premiera 10 już edycji Katalogu
PTBRiO
Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które
zawiera informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz
prezentuje działające w naszym kraju agencje badawcze.
Katalog PTBRiO jest rocznikiem
skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także
do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki.
Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość
merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny.
Można go zamówić wypełniając specjalny
formularz na stronie internetowej.
4. KONFERENCJA „BRINGING THE OUTDOOR
BACK IN. THE ROLE OF MARKET RESEACH”
Zapraszamy na konferencję „Bringing the Outdoor back in. The role of
market reseach”
17 listopada 2005 r. w centrum
konferencyjnym warszawskiego hotelu Marriott odbędzie się pod patronatem PTBRiO
Pierwsza Konferencja Badaczy Outdooru. Celem konferencji jest przedstawienie
standardów badań audytoriów reklamy zewnętrznej w krajach europejskich
oraz diagnoza aktualnego stanu badań reklamy zewnętrznej w Polsce. Wśród
prelegentów zza granicy swój udział potwierdzili między innymi: Simon Cooper,
Neil Eddleston (JCDecaux), Urs Zeier (Clear Channel) oraz Lothar Hannen
(Stroer) – konsultanci i menedżerowie nadzorujący prowadzenie badań
reklamy zewnętrznej w Irlandii, w Wielkiej Brytanii, w Szwecji, Finlandii,
Szwajcarii oraz w Niemczech. Goście podzielą się swoimi bogatymi
doświadczeniami dotyczącymi dostosowania rozwiązań badawczych do specyfiki
poszczególnych rynków. Na konferencji wystąpią również prelegenci z Polski. Ich
prezentacje koncentrować się będą wokół tych aspektów badań outdooru, które w
pierwszej kolejności dostarczają argumentów na rzecz efektywności reklamy
zewnętrznej jako kanału dotarcia do konsumentów. Wśród prelegentów z Polski
wystąpią:
Konferencja zorganizowana została
przez Grupę Stroer . Wstęp za zaproszeniami. Zarząd
PTBRiO dysponuje pewną pulą zaproszeń dla swoich członków. Zainteresowanych
prosimy o kontakt z sekretariatem (sekretariat@ptbrio.pl).
Osoby niezrzeszone w PTBRiO o zaproszenie mogą ubiegać się bezpośrednio u
organizatora konferencji (www.stroer.pl).
5. CERTYFIKATY IV
EDYCJI AUDYTU PKJPA
Zarząd OFBOR z satysfakcją
informuje, że zakończyła się czwarta edycja inspekcji stosowania standardów
Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA). Program ten oznacza, że
firma badawcza przystępującą do PKJPA zobowiązuje się przestrzegać kodeksu ESOMAR
oraz przestrzegać wspólnych dla branży badań marketingowych minimalnych norm
jakości pracy.
Zarząd OFBOR z przyjemnością
informuje, że w wyniku kontroli przeprowadzonej przez niezależnych
wyspecjalizowanych audytorów, certyfikat jakości zaświadczający o spełnianiu
standardów pracy terenowej zgodnych z Programem Kontroli Jakości Pracy
Ankieterów, otrzymały po decyzji Zarządu i Komisji Odpowiedzialności Zawodowej
24 firmy Więcej>>
6. NOWI CZŁONKOWIE
PTBRiO
W październiku do
grona członków Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii dołączyli:
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Serdecznie gratulujemy!
7. SZKOLENIA PTBRiO
Zapraszamy na szkolenia w rozpoczynającym się nowym cyklu:
Badania
wspomagające wprowadzanie nowego produktu na rynek, które
prowadzi
Badania
cenowe i strategie optymalizacji ceny prowadzone przez
Jana Poleszczuka z Instytutu Socjologii UW w dniach 24-25 listopada 2005 r.
Badania
jakościowe – możliwości, ograniczenia i maksymalizacja użyteczności dla
działu marketingu, które prowadzi
Zastosowanie technik projekcyjnych w badaniach rynkowych - ich
możliwości oraz ograniczenia w strategii i taktyce marketingowej. Szkolenie
poprowadzą Iwona Wyrzykowska oraz
8. KONFERENCJE ESOMAR
13-15 listopada,
15-17 listopada, Barcelona
9. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ
W ostatnim czasie ukazał się artykuł zajmujący się tematyką
badawczą:
„Rozwiewając mity
lojalności klienta”, Brief, 73/10/2005
10. WYNIKI BADAŃ
Programy
lojalnościowe kontra konkursy promocyjne (ARC Rynek i Opinia)
Konkursy promocyjne
są wśród Polaków coraz mniej popularne, za to coraz częściej bierzemy udział w
programach lojalnościowych. W 2005 roku aż 68,1%
respondentów zadeklarowało, że zetknęło się kiedykolwiek z programem
lojalnościowym. Więcej>>
Stare problemy nowego rządu (TNS OBOP)
25 proc.
Polaków wierzy, że rząd PiS i PO powstanie i będzie rządził przez kolejne 4
lata, do następnych wyborów. 42% respondentów uważa,
że powstanie, ale rozpadnie się, a 11%, że nie powstanie w ogóle. Więcej>>
Najlepiej pracować w średniej firmie usługowej (TNS
OBOP)
Firmy
usługowe średniej wielkości to sektor gospodarki, który uzyskał najwyższy
Indeks Zaangażowania Pracowników TRI*M w badaniu TNS OBOP. Oznacza to, że
pracownicy tego sektora są najbardziej zadowoleni ze swojej pracy i lojalni
wobec pracodawcy. Więcej>>
Fiat królem szos (TNS OBOP)
Fiat to ciągle najpopularniejsza
marka samochodu w Polsce. Na dalszych miejscach znajdują się: Daewoo (18%) i
Skoda (10%), a pośród używanych: Volkswagen (15%) oraz Opel (11%). Więcej>>
Unia
w tyle za USA i Japonią (TNS OBOP)
Znaczna część obywateli Unii
Europejskiej uważa, że gospodarka europejska osiąga gorsze wyniki, niż
gospodarka Stanów Zjednoczonych, czy Japonii. Więcej>>
Polacy
o architekturze (CBOS)
Zdecydowana większość Polaków (86%) deklaruje mniejsze lub większe
zainteresowanie wyglądem budynków, dróg, ulic i placów poszczególnych miejscowości.
Estetyka otocznia nie ma znaczenia tylko dla 14% badanych. Więcej>>
Poczucie zagrożenia terroryzmem oraz akceptowanie
działań zwiększających bezpieczeństwo obywateli (CBOS)
Przekonanie, że Polska może stać się celem ataków terrorystycznych ze
strony fundamentalistów muzułmańskich, jest w dalszym ciągu niemal powszechne
(83%). Zmieniło się natomiast społeczne natężenie tych lęków – obecnie w
sposób zdecydowany wyraża swoje obawy jedna trzecia ankietowanych (34%),
podczas gdy w październiku 2004 roku była to niemal połowa (48%). Więcej>>
Społeczne zróżnicowanie aktywności zawodowej.
Poszukiwanie pracy: sposoby, elastyczność, oczekiwania finansowe (CBOS)
Spośród osób w wieku od 18 do 64 lat (mężczyźni) lub od 18 do 54 lat
(kobiety) pracuje nieznacznie więcej niż połowa (52%). Mężczyźni pracują
zarobkowo częściej niż kobiety (56% wobec 46%). Więcej>>
Polacy o dniu Wszystkich Świętych (Pentor)
W tym roku
polskie cmentarze, tak jak zawsze, zapłoną setkami tysięcy zniczy. 91% Polaków
deklaruje, iż w najbliższy wtorek odwiedzi groby swoich najbliższych. Jedynie
4% nie zamierza tego uczynić. Więcej>>
Net Track (SMG/KRC)
Ostatnie, wrześniowe badania Internetu przeprowadzone w ramach NetTracka
pokazują, że w badanej próbie (N=3014), procent osób korzystających z Internetu
wynosi 29,2% co oznacza, że w Polsce jest 8 694 000 internautów. Daje się
zaobserwować wyraźną tendencję wzrostu znaczenia aukcji internetowych. Wzrasta
liczba internautów wykorzystujących Internet do udziału w aukcjach
internetowych (11,6% - IX.2004; 14,6% - IX.2005). Serwis Allegro.pl odnotowuje coraz lepsze wyniki w znajomości spontanicznej
nazwy witryny (18,5% - IX.2004; 40,2% - IX.2005), znajomości
wspomaganej, a także w ilości odwiedzin przez internautów w ciągu minionego
miesiąca (25,1% - IX.2004; 44,1% - IX.2005 – jest
to czwarty wynik za Onet.pl/70,7%/, Wirtualną
Polską/60,2%/ i Google/59,1%/).
11. NASTROJE
KONSUMENCKIE
Nastroje
konsumenckie na początku października osiągnęły rekordowo wysoką wartość.
Wartość wskaźnika konsumenckiego Penkon wzrosła w porównaniu z ubiegłym
miesiącem o 8,2 pkt. a w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego
jest wyższa o 9,1 pkt.
Zmiana
rządu sprzyja poprawie nastrojów konsumentów. W październiku Wskaźnik Optymizmu
Konsumentów wzrósł o 4 punkty w porównaniu z poprzednim miesiącem do poziomu 92,74
punktów.
12. PREFERENCJE
POLITYCZNE POLAKÓW
Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań preferencji
przedwyborczych Polaków przeprowadzonych przez firmy badawcze zrzeszone w
OFBOR: CBOS, GfK Polonia, PBS i TNS OBOP.
Zapraszamy również do zapoznania się
z wynikami badań preferencji politycznych Polaków przeprowadzonych przez Polską
Grupę Badawczą oraz Ipsos.