Szanowni Państwo!

 

Koniec roku dla Polskiego Towarzystwa Badaczy Opinii i Rynku obfituje w wiele wydarzeń i decyzji. Ważnym wydarzeniem było Walne Zebranie Członków PTBRiO, podczas którego wybrany został nowy skład Zarządu. Wyniki poniżej. W grudniu odbędzie się ostatnie w tym roku spotkanie Klubu Badacza, którego tematem przewodnim będzie badanie outdooru. W tym wydaniu newslettera znajdą również Państwo podsumowanie listopadowej konferencji prasowej „Czy sondaże przedwyborcze rzeczywiście były nietrafne?”.

 

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

 

Z przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

Zarząd PTBRiO

 
 
 
SPIS TREŚCI

1.       Nowy Zarząd PTBRiO

2.       Nowi członkowie PTBRiO

3.       O badaniach outdooru na spotkaniu Klubu Badacza

4.       Konferencja Badaczy Outdooru

5.       „Czy sondaże przedwyborcze rzeczywiście były nietrafne?”  

6.       Szkolenia PTBRiO

7.       Konferencje ESOMAR

8.       Publikacje na temat badań

9.       Wyniki badań

10.   Nastroje konsumenckie

 

 

1. NOWY ZARZĄD PTBRiO

 

19 listopada br. odbyło się Walne Zebranie Członków Polskiego Towarzystwa Badaczy Opinii i Rynku. Jednym z głównych punktów programu zebrania były wybory Zarządu PTBRiO na VI kadencję.

 

W skład Zarządu weszli:

  • Dominika Maison - Prezes
  • Arkadiusz Wódkowski - Wiceprezes
  • Marlena Huszczak - Sekretarz
  • Elżbieta Gorajewska - Skarbnik
  • Jan Marcin Kujawski - Członek Zarządu
  • Piotr Szczepaniak - Członek Zarządu

 

W skład poszczególnych komisji weszli:

 

Komisja Rewizyjna: Małgorzata M. Żyłka, Janusz Sielicki, Jacek Zieliński

 

Komisja Arbitrażowa: Bianka Piotrowicz, Anna Romaniuk, Michał Kociankowski, Artur Nierychlewski, Robert Nowacki 

 

Sąd Koleżeński: Anna Karczmarczuk, Jakub Antoszewski, Michał Naftyński

 

 

2. NOWI CZŁONKOWIE PTBRIO.

 

W listopadzie do grona Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii dołączyli:

 

Joanna Abramowicz, MillwardBrown SMG/KRC

Jakub Antoszewski, MillwardBrown SMG/KRC

Izabella Anuszewska, MillwardBrown SMG/KRC

Krzysztof Białkowski, DDB Warszawa

Ewa Biskup, MillwardBrown SMG/KRC

Łukasz Borys, Ipsos Polska

Julita Brychcy, Pentor-Poznań

Katarzyna Chełstowska, MillwardBrown SMG/KRC

Krzysztof Chmielewski, Ipsos Polska

Paweł Ciacek, MillwardBrown SMG/KRC

Piotr Ciacek, MillwardBrown SMG/KRC

Dobromir Ciaś, MillwardBrown SMG/KRC

Katarzyna Cichosz, Ipsos Polska

Artur Czajka, TNS OBOP

Robert Droździkowski, MillwardBrown SMG/KRC

Hanna Dyga-Twardowska, Ipsos Polska

Katarzyna Furman, TNS OBOP

Beata Goc, MillwardBrown SMG/KRC

Mariusz Gryc, MillwardBrown SMG/KRC

Justyna Gudowska, Expert-Monitor

Piotr Jakubowski, MillwardBrown SMG/KRC

Rafał Jankowski, MillwardBrown SMG/KRC

Sebastian Januszko, TNS OBOP

Dorota Jaworska, MillwardBrown SMG/KRC

Magdalena Kamieniecka, MillwardBrown SMG/KRC

Anna Karczmarczuk, TNS OBOP

Maciej Karwowski, MillwardBrown SMG/KRC

Agnieszka Kaźmierczak, Ipsos Polska

Witold Kościesza-Jaworski, MillwardBrown SMG/KRC

Michał Kot, Ipsos Polska

Maciej Kruk, Ipsos Polska

Jan Marcin Kujawski, MillwardBrown SMG/KRC

Aleksandra Leis, Ipsos Polska

Daniel Leis, Ipsos Polska

Grzegorz Markowski, MillwardBrown SMG/KRC

Anna Mazerant, Maison Research Consulting

Stanisław Mencwel, MillwardBrown SMG/KRC

Jolanta Michałkiewicz, Ipsos Polska

Marek Młodożeniec, MillwardBrown SMG/KRC

Anna Modrzejewska, MillwardBrown SMG/KRC

Milena Morawiec, Ipsos Polska

Stefania Noga, Ipsos Polska

Jacek Otffinowski, Ipsos Polska

Tomasz Pańka, Ipsos Polska

Agnieszka Pawlińska, MillwardBrown SMG/KRC

Katarzyna Piwowarczyk-Atys, Publicis

Magdalena Płaska, MillwardBrown SMG/KRC

Joanna Roman, MillwardBrown SMG/KRC

Sławomir Rosiecki, MillwardBrown SMG/KRC

Mariusz Rzanny, MillwardBrown SMG/KRC

Magdalena Sadowska, Ipsos Polska

Anna Skorulska, MillwardBrown SMG/KRC

Aleksander Szojer, Ipsos Polska

Aleksandra Szydłowska, Ipsos Polska

Jolanta Tomala, Ipsos Polska

Marcin Trzciński, Ipsos Polska

Beata Wielkopolan, MillwardBrown SMG/KRC

Krzysztof Woźniak, Ipsos Polska

Katarzyna Zalewska-Bielawa, Ipsos Polska

Marek Zarzycki, MillwardBrown SMG/KRC

 

Serdecznie gratulujemy!

 

 

3. O BADANIACH OUTDOORU NA SPOTKANIU KLUBU BADACZA

 

Najbliższe spotkanie pt. „Badania eksperymentalne ujawniają sekrety outdooru”, odbędzie się 8 grudnia 2005 r. Gospodarzem najbliższego Klubu Badacza będzie członek PTBRiO Rafał Ohme, a tematem przewodnim badania outdooru.

Jak ważne jest przeprowadzenie prekampanijnych badań percepcji reklamy? Testują one, czy następuje percepcja komunikatu perswazyjnego, tzn. czy informacja o marce i benefitach z nią związanych dociera do mózgu odbiorcy. Percepcja outdooru jest często nieintuicyjna, gdyż ma charakter dynamiczny, a nie – jak to się przyjmuje – statyczny.  Reguły percepcji w statycznej reklamie (np. prasowej) często nie sprawdzają się na billboardach. Mimo to, outdoor często jest niestety mechaniczną adaptacją prasy. Chodzi tu np. o lokalizację logo, sposób pisania hasła oraz zarządzane kolorami. Wszystkie badania jakie zostaną przedstawione, prowadzone będą w trybie płytkiego przetwarzania informacji tj. najpowszechniejszego sposobu w jaki umysł konsumenta postrzega reklamy - oraz wtedy gdy uczestnicy nie są świadomi przedmiotu badań. Przedstawionych zostanie  kilka przykładów, jak znajomość zasad odkrywanych przez nowoczesną psychologię percepcji i perswazji pozwala zoptymalizować wydatki na reklamę, stawiając na precyzję a nie siłę.

 

Spotkania z cyklu „Klub Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki w NU Jazz Bistro przy ulicy Żurawiej 6/12 i skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i opinii oraz wymianą doświadczeń. Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.

 

 

4. KONFERENCJA BADACZY OUTDORU

 

17 listopada 2005 r. w hotelu Marriott odbyła się pod patronatem PTBRiO Pierwsza Konferencja Badaczy Outdooru. Celem konferencji było przedstawienie standardów badań audytoriów reklamy zewnętrznej w krajach europejskich oraz diagnoza aktualnego stanu badań reklamy zewnętrznej w Polsce.

 

Wśród prelegentów wystąpili goście z zagranicy: Simon Cooper, Neil Eddleston (JCDecaux), Urs Zeier (Clear Channel) oraz Lothar Hannen (Stroer) - konsultanci i menedżerowie nadzorujący prowadzenie badań reklamy zewnętrznej w Irlandii, w Wielkiej Brytanii, w Szwecji, Finlandii, Szwajcarii oraz w Niemczech. Goście podzielili się swoimi bogatymi doświadczeniami dotyczącymi dostosowania rozwiązań badawczych do specyfiki poszczególnych rynków.

Na konferencji wystąpili również prelegenci z Polski. Ich prezentacje dotyczyły między innymi efektywności reklamy zewnętrznej jako kanału dotarcia do konsumentów.

 

 

5. „CZY SONDAŻE PRZEDWYBORCZE RZECZYWIŚCIE BYŁY NIETRAFNE?”

 

21 listopada 2005 r. w Warszawie odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez Organizację Firm Badania Opinii i Rynku pt.: „Czy sondaże przedwyborcze rzeczywiście były nietrafne?”

 

W trakcie konferencji prezes OFBOR Łukasz Mazurkiewicz przedstawił główne wnioski dotyczące funkcjonowania sondaży w trakcie kampanii wyborczych 2005. Mazurkiewicz zwrócił uwagę na trafność w monitorowaniu przez ośrodki wyborcze trendów preferencji wyborczych Polaków. „Ośrodki badawcze precyzyjnie monitorowały ewolucję postaw politycznych. Analizując trafność sondaży wyborczych powinniśmy przede wszystkim brać pod uwagę, czy potrafiliśmy pokazać trendy tego zjawiska. Patrząc na wyniki sondaży, wbrew temu co się powszechnie uważa, widzimy, że instytuty badawcze bardzo dobrze wywiązały się ze swojego zadania.”

 

Uczestnicy konferencji zwrócili także uwagę, że w trakcie kampanii 2005 wyborcy mieli szczególnie duże trudności z określeniem na kogo oddadzą swój głos. Duży odsetek ankietowanych jeszcze w przededniu wyborów nie był w stanie określić komu udzieli swojego poparcia. Zjawisko to było efektem z jednej strony podobieństw w ofertach wyborczych wiodących sił politycznych, a z drugiej bardzo intensywnej kampanii, która do ostatnich godzin silnie oddziaływała na wyborców.  Więcej>>

 

 

6. SZKOLENIA PTBRiO

 

Badania jakościowe – możliwości, ograniczenia i maksymalizacja użyteczności dla działu marketingu, które prowadzi Dominika Maison z Wydziału Psychologii UW w dniach 1-2 grudnia 2005 r.

 

Zastosowanie technik projekcyjnych w badaniach rynkowych - ich możliwości oraz ograniczenia w strategii i taktyce marketingowej. Szkolenie poprowadzą Iwona Wyrzykowska oraz Magdalena Szczepańska z ESTEEM Brand Strategies w dniach 8-9 grudnia 2005 r.

 

Badania satysfakcji i lojalności - czy zadowolenie klienta przekłada się na jego lojalność?, które poprowadzi Jacek Młynarski z GfK Polonia w dniach 12-13 stycznia 2006 r.

 

7. KONFERENCJE ESOMAR

 

Healthcare

6-8 lutego 2006, New York

 

Brandmatters

8-10 lutego 2006, New York

 

Automotive

27 lutego-1 marca, Lausanne

 

 

8. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

„Czy reklama musi się podobać”, Brief, 74/11/2005

 

Przemysław Surma „Informatyka w badaniach marketingowych”, Marketing w praktyce, nr 11/2005

Dwoma podstawowymi problemami, z jakimi muszą zmagać się agencje badań rynku, są koszty oraz czas realizacji badań. Z reguły klienci narzucają pilne terminy i stanowczo negocjują ceny. Metody komputerowe znacznie skracają terminy, natomiast w wypadku obniżki kosztów możemy mówić o długookresowych oszczędnościach.

 

 

9. WYNIKI BADAŃ

 

Skutki globalizacji zdaniem europejczyków (TNS OBOP)

Prawie czterech z dziesięciu Europejczyków (38%) uważa, że najważniejszym następstwem globalizacji jest “relokacja firm do krajów, w których jest tańsza siła robocza" - wynika z badania Eurobarometr przeprowadzonego dla Komisji Europejskiej. Więcej>>

 

Obywatele UE chcą wspólnej polityki (TNS OBOP)

Ośmiu na dziesięciu Europejczyków (83%) uważa, że w przypadku pojawienia się międzynarodowego kryzysu państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny prezentować wspólne stanowisko. Więcej>>

 

Połowa obywateli UE zna języki obce (TNS OBOP)

Znajomość angielskiego, jako języka obcego, przez obywateli Unii Europejskiej stale wzrasta. Ponad jedna trzecia (34%) osób dorosłych, mieszkających w krajach Unii Europejskiej twierdzi, że potrafi posługiwać się angielskim jako drugim językiem. Więcej>>

 

Europejczycy przeciwni energii nuklearnej (TNS OBOP)

Ponad połowa (55%) obywateli Unii Europejskiej jest przeciwna wytwarzaniu energii nuklearnej. Odsetek jej zwolenników wśród mieszkańców Wspólnoty wynosi natomiast 37%. W Polsce ponad jedna czwarta respondentów nie ma nic przeciwko energii jądrowej (26%), zaś dwie trzecie jest jej przeciwnikami (66%). Więcej>>

 

Sieci handlowe w opinii dziennikarzy (ARC Rynek i Opinia)

Dziennikarze piszący o sieciach handlowych w Polsce najczęściej koncentrują się w swoich artykułach na: handlu detalicznym w ujęciu ogólnym, charakterystyce konkretnych sieci detalicznych oraz strukturze, oczekiwaniach i zwyczajach zakupowych konsumentów w Polsce. Więcej>>

 

Sponsoring kultury w Polsce (ARC Rynek i Opinia)

Brak zaangażowania mediów i sprzyjających uwarunkowań prawnych głównymi barierami rozwoju sponsoringu w Polsce. Więcej>>

 

Rynek gastronomiczny w Polsce 2005 (GfK Polonia)

Z badań przeprowadzonych w połowie tego roku przez instytut GfK Polonia wynika, że ogólna liczba punktów gastronomicznych w Polsce wynosi ponad 58 tys. W tej liczbie ponad 75 proc. to punkty z kategorii HoReCa (Hotel-Restaurant-Catering) działające przez cały rok. Więcej>>

 

Chińskie auta na polskich drogach (TNS OBOP)

Co piąty Polak słyszał o samochodach nowych marek produkowanych w Chinach, a 10% z nas brałoby pod uwagę takie auto rozważając zakup samochodu. Pojawienie się chińskich samochodów może wywołać istotną zmianę na polskim rynku motoryzacyjnym. Więcej>>

 

Orange na starcie (TNS OBOP)

Znajomość spontaniczna i wspomagana marki Orange w październiku 2005 roku, czyli w pierwszym miesiącu po wprowadzeniu jej na polski rynek, jest znacząco niższa od wyników, które osiągnęła Idea. Więcej>>

 

Prezydentura Aleksandra Kwaśniewskiego – bilans sukcesów i porażek (CBOS)

Większość Polaków uważa, że Aleksander Kwaśniewski dobrze wykonał swoje prezydenckie obowiązki. Przeciwnego zdania jest nieco więcej niż co czwarty badany (27%). Więcej>>

 

Opinie o przeszczepianiu narządów (CBOS)

Akceptacja przeszczepiania narządów pobranych od osób zmarłych jest w polskim społeczeństwie niemal powszechna (87%). Stosunkowo niewielka grupa badanych (7%) nie aprobuje tej metody leczenia. Więcej>>

 

Opinie o działalności instytucji publicznych (CBOS)

Blisko dwie piąte badanych (39%) negatywnie ocenia działania NSZZ „Solidarność”, a jedna czwarta (26%) – pozytywnie. W przypadku OPZZ osób mających złą opinię (35%) jest niemal dwukrotnie więcej niż wyrażających akceptację (18%). Więcej>>

 

Opinie o rynku pracy i poczucie zagrożenia bezrobociem w październiku (CBOS)

Od sierpnia nieco poprawiły się opinie o sytuacji na rynku pracy w Polsce. Nadal jednak są one krytyczne – 40% badanych (spadek o 5 punktów) określa ją jako bardzo złą, a 44% jako złą. Zaledwie 9% respondentów uważa, że jest ona przeciętna, a nieliczni (4% wzrost o 3 punkty) oceniają ją pozytywnie. Więcej>>

 

Polacy o pijanych kierowcach (Pentor dla Polskiego Radia)

88,7% badanych Polaków opowiada się za ukaraniem pijanych kierowców poprzez konfiskatę pojazdu i dożywotnie pozbawienie prawa jazdy oraz wysokie kary finansowe. Więcej>>

 

 

10. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Pentor

Pierwsza połowa listopada nie wpłynęła znacząco na nastroje konsumenckie Polaków. Wysoka wartość październikowego wskaźnika konsumenckiego Penkon utrzymała się i w tym miesiącu osiągnęła wartość 9,4pkt.

 

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 64844 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail:
sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.