Szanowni Państwo!
Koniec roku dla
Polskiego Towarzystwa Badaczy Opinii i Rynku obfituje w wiele wydarzeń i
decyzji. Ważnym wydarzeniem było Walne Zebranie Członków PTBRiO, podczas
którego wybrany został nowy skład Zarządu. Wyniki poniżej. W grudniu odbędzie
się ostatnie w tym roku spotkanie Klubu Badacza, którego tematem przewodnim
będzie badanie outdooru. W tym wydaniu newslettera znajdą również Państwo
podsumowanie listopadowej konferencji prasowej „Czy sondaże przedwyborcze
rzeczywiście były nietrafne?”.
Ponadto jak zwykle
zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR
oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim
czasie.
Z przyjemnością
zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego
newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do
członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Zarząd
PTBRiO
1.
Nowy Zarząd PTBRiO
2.
Nowi członkowie PTBRiO
3.
O badaniach outdooru na spotkaniu Klubu Badacza
4.
Konferencja Badaczy
Outdooru
5.
„Czy sondaże
przedwyborcze rzeczywiście były nietrafne?”
6.
Szkolenia PTBRiO
7.
Konferencje ESOMAR
8.
Publikacje na temat
badań
9.
Wyniki badań
10. Nastroje konsumenckie
1. NOWY ZARZĄD PTBRiO
19 listopada br. odbyło się Walne Zebranie Członków
Polskiego Towarzystwa Badaczy Opinii i Rynku. Jednym z głównych punktów
programu zebrania były wybory Zarządu PTBRiO na VI kadencję.
W skład Zarządu
weszli:
W skład
poszczególnych komisji weszli:
Komisja Rewizyjna:
Komisja Arbitrażowa:
Sąd Koleżeński: Anna Karczmarczuk,
2. NOWI CZŁONKOWIE PTBRIO.
W listopadzie do
grona Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii dołączyli:
Joanna Abramowicz,
MillwardBrown SMG/KRC
Jakub
Antoszewski, MillwardBrown SMG/KRC
Izabella Anuszewska,
MillwardBrown SMG/KRC
Krzysztof
Białkowski, DDB Warszawa
Katarzyna
Chełstowska, MillwardBrown SMG/KRC
Piotr Ciacek,
MillwardBrown SMG/KRC
Dobromir Ciaś,
MillwardBrown SMG/KRC
Robert
Droździkowski, MillwardBrown SMG/KRC
Katarzyna Furman,
TNS OBOP
Mariusz Gryc, MillwardBrown
SMG/KRC
Piotr
Jakubowski, MillwardBrown SMG/KRC
Rafał Jankowski,
MillwardBrown SMG/KRC
Sebastian Januszko,
TNS OBOP
Dorota
Jaworska, MillwardBrown SMG/KRC
Magdalena
Kamieniecka, MillwardBrown SMG/KRC
Anna Karczmarczuk,
TNS OBOP
Maciej
Karwowski, MillwardBrown SMG/KRC
Agnieszka
Kaźmierczak, Ipsos Polska
Witold
Kościesza-Jaworski, MillwardBrown SMG/KRC
Jan Marcin Kujawski,
MillwardBrown SMG/KRC
Grzegorz
Markowski, MillwardBrown SMG/KRC
Anna Mazerant, Maison Research Consulting
Stanisław Mencwel, MillwardBrown SMG/KRC
Jolanta
Michałkiewicz, Ipsos Polska
Marek
Młodożeniec, MillwardBrown SMG/KRC
Anna Modrzejewska,
MillwardBrown SMG/KRC
Milena Morawiec,
Ipsos Polska
Tomasz Pańka, Ipsos
Polska
Agnieszka
Pawlińska, MillwardBrown SMG/KRC
Magdalena Płaska,
MillwardBrown SMG/KRC
Joanna Roman, MillwardBrown SMG/KRC
Sławomir
Rosiecki, MillwardBrown SMG/KRC
Mariusz Rzanny, MillwardBrown SMG/KRC
Magdalena Sadowska,
Ipsos Polska
Anna Skorulska,
MillwardBrown SMG/KRC
Aleksander Szojer,
Ipsos Polska
Krzysztof
Woźniak, Ipsos Polska
Katarzyna
Zalewska-Bielawa, Ipsos Polska
Marek
Zarzycki, MillwardBrown SMG/KRC
Serdecznie
gratulujemy!
3. O BADANIACH OUTDOORU NA SPOTKANIU KLUBU BADACZA
Najbliższe spotkanie pt.
„Badania eksperymentalne ujawniają sekrety outdooru”, odbędzie się 8
grudnia 2005 r. Gospodarzem najbliższego Klubu Badacza będzie członek PTBRiO
Jak ważne jest przeprowadzenie
prekampanijnych badań percepcji reklamy? Testują one, czy następuje percepcja
komunikatu perswazyjnego, tzn. czy informacja o marce i benefitach z nią
związanych dociera do mózgu odbiorcy. Percepcja outdooru jest często
nieintuicyjna, gdyż ma charakter dynamiczny, a nie – jak to się przyjmuje
– statyczny. Reguły percepcji w statycznej reklamie (np. prasowej)
często nie sprawdzają się na billboardach. Mimo to, outdoor często jest
niestety mechaniczną adaptacją prasy. Chodzi tu np. o lokalizację logo, sposób
pisania hasła oraz zarządzane kolorami. Wszystkie badania
jakie zostaną przedstawione, prowadzone będą w trybie płytkiego
przetwarzania informacji tj. najpowszechniejszego sposobu w jaki umysł
konsumenta postrzega reklamy - oraz wtedy gdy uczestnicy nie są świadomi
przedmiotu badań. Przedstawionych zostanie kilka przykładów, jak
znajomość zasad odkrywanych przez nowoczesną psychologię percepcji i perswazji
pozwala zoptymalizować wydatki na reklamę, stawiając na precyzję a nie siłę.
Spotkania z cyklu „Klub Badacza” odbywają się raz w
miesiącu, w czwartki w
NU Jazz Bistro przy ulicy Żurawiej 6/12 i skupiają
wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i opinii oraz wymianą doświadczeń.
Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem
na adres sekretariat@ptbrio.pl
podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.
4. KONFERENCJA BADACZY OUTDORU
17 listopada 2005 r. w hotelu
Marriott odbyła się pod patronatem PTBRiO Pierwsza Konferencja Badaczy
Outdooru. Celem konferencji było przedstawienie standardów badań audytoriów
reklamy zewnętrznej w krajach europejskich oraz diagnoza aktualnego stanu badań
reklamy zewnętrznej w Polsce.
Wśród prelegentów
wystąpili goście z zagranicy: Simon Cooper, Neil Eddleston (JCDecaux), Urs
Zeier (Clear Channel) oraz Lothar Hannen (Stroer) - konsultanci i menedżerowie
nadzorujący prowadzenie badań reklamy zewnętrznej w Irlandii, w Wielkiej
Brytanii, w Szwecji, Finlandii, Szwajcarii oraz w Niemczech. Goście podzielili
się swoimi bogatymi doświadczeniami dotyczącymi dostosowania rozwiązań
badawczych do specyfiki poszczególnych rynków.
Na konferencji
wystąpili również prelegenci z Polski. Ich prezentacje dotyczyły między innymi
efektywności reklamy zewnętrznej jako kanału dotarcia do konsumentów.
5. „CZY SONDAŻE PRZEDWYBORCZE RZECZYWIŚCIE BYŁY NIETRAFNE?”
21 listopada 2005 r. w Warszawie
odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez Organizację Firm Badania
Opinii i Rynku pt.: „Czy sondaże
przedwyborcze rzeczywiście były nietrafne?”
W trakcie konferencji prezes OFBOR
Uczestnicy konferencji zwrócili
także uwagę, że w trakcie kampanii 2005 wyborcy mieli szczególnie duże
trudności z określeniem na kogo oddadzą swój głos.
Duży odsetek ankietowanych jeszcze w przededniu wyborów nie był w stanie określić komu udzieli swojego poparcia. Zjawisko to było
efektem z jednej strony podobieństw w ofertach wyborczych wiodących sił
politycznych, a z drugiej bardzo intensywnej kampanii, która do ostatnich
godzin silnie oddziaływała na wyborców. Więcej>>
6. SZKOLENIA PTBRiO
Badania
jakościowe – możliwości, ograniczenia i maksymalizacja użyteczności dla
działu marketingu, które prowadzi
Zastosowanie technik projekcyjnych w badaniach rynkowych - ich
możliwości oraz ograniczenia w strategii i taktyce marketingowej. Szkolenie
poprowadzą Iwona Wyrzykowska oraz
Badania satysfakcji i lojalności - czy zadowolenie klienta
przekłada się na jego lojalność?, które poprowadzi
7. KONFERENCJE ESOMAR
6-8 lutego 2006,
8-10 lutego
2006,
27 lutego-1 marca,
8. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ
W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące
się tematyką badawczą:
„Czy reklama musi się
podobać”, Brief, 74/11/2005
Przemysław Surma
„Informatyka w badaniach marketingowych”, Marketing w praktyce, nr
11/2005
Dwoma podstawowymi
problemami, z jakimi muszą zmagać się agencje badań rynku, są koszty oraz czas
realizacji badań. Z reguły klienci narzucają pilne terminy i stanowczo
negocjują ceny. Metody komputerowe znacznie skracają terminy, natomiast w
wypadku obniżki kosztów możemy mówić o długookresowych oszczędnościach.
9. WYNIKI BADAŃ
Skutki globalizacji
zdaniem europejczyków (TNS OBOP)
Prawie czterech z dziesięciu Europejczyków
(38%) uważa, że najważniejszym następstwem globalizacji jest “relokacja
firm do krajów, w których jest tańsza siła robocza" - wynika z badania
Eurobarometr przeprowadzonego dla Komisji Europejskiej. Więcej>>
Obywatele
UE chcą wspólnej polityki (TNS OBOP)
Ośmiu na dziesięciu
Europejczyków (83%) uważa, że w przypadku pojawienia się międzynarodowego
kryzysu państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny prezentować wspólne
stanowisko. Więcej>>
Połowa
obywateli UE zna języki obce (TNS OBOP)
Znajomość angielskiego, jako języka obcego,
przez obywateli Unii Europejskiej stale wzrasta. Ponad jedna trzecia (34%) osób
dorosłych, mieszkających w krajach Unii Europejskiej twierdzi, że potrafi
posługiwać się angielskim jako drugim językiem. Więcej>>
Europejczycy
przeciwni energii nuklearnej (TNS OBOP)
Ponad połowa (55%) obywateli Unii
Europejskiej jest przeciwna wytwarzaniu energii nuklearnej. Odsetek jej
zwolenników wśród mieszkańców Wspólnoty wynosi natomiast 37%. W Polsce ponad
jedna czwarta respondentów nie ma nic przeciwko energii jądrowej (26%), zaś
dwie trzecie jest jej przeciwnikami (66%). Więcej>>
Sieci handlowe w
opinii dziennikarzy (ARC Rynek i Opinia)
Dziennikarze
piszący o sieciach handlowych w Polsce najczęściej koncentrują się w swoich
artykułach na: handlu detalicznym w ujęciu ogólnym, charakterystyce konkretnych
sieci detalicznych oraz strukturze, oczekiwaniach i zwyczajach zakupowych
konsumentów w Polsce. Więcej>>
Sponsoring
kultury w Polsce (ARC Rynek i Opinia)
Brak zaangażowania mediów i sprzyjających uwarunkowań prawnych głównymi
barierami rozwoju sponsoringu w Polsce. Więcej>>
Rynek gastronomiczny w Polsce 2005 (GfK Polonia)
Z badań
przeprowadzonych w połowie tego roku przez instytut GfK Polonia wynika, że
ogólna liczba punktów gastronomicznych w Polsce wynosi ponad 58 tys. W tej
liczbie ponad 75 proc. to punkty z kategorii HoReCa (Hotel-Restaurant-Catering)
działające przez cały rok. Więcej>>
Chińskie auta na polskich drogach (TNS OBOP)
Co piąty Polak słyszał o samochodach
nowych marek produkowanych w Chinach, a 10% z nas brałoby pod uwagę takie auto
rozważając zakup samochodu. Pojawienie się chińskich samochodów
może wywołać istotną zmianę na polskim rynku motoryzacyjnym. Więcej>>
Orange na starcie
(TNS OBOP)
Znajomość spontaniczna i wspomagana marki
Orange w październiku 2005 roku, czyli w pierwszym miesiącu po wprowadzeniu jej
na polski rynek, jest znacząco niższa od wyników, które osiągnęła Idea. Więcej>>
Prezydentura
Aleksandra Kwaśniewskiego – bilans sukcesów i porażek (CBOS)
Większość Polaków
uważa, że Aleksander Kwaśniewski dobrze wykonał swoje prezydenckie obowiązki.
Przeciwnego zdania jest nieco więcej niż co czwarty
badany (27%). Więcej>>
Opinie o
przeszczepianiu narządów (CBOS)
Akceptacja
przeszczepiania narządów pobranych od osób zmarłych jest w polskim
społeczeństwie niemal powszechna (87%). Stosunkowo niewielka grupa badanych
(7%) nie aprobuje tej metody leczenia. Więcej>>
Opinie o
działalności instytucji publicznych (CBOS)
Blisko dwie piąte
badanych (39%) negatywnie ocenia działania NSZZ „Solidarność”, a
jedna czwarta (26%) – pozytywnie. W przypadku OPZZ osób mających złą
opinię (35%) jest niemal dwukrotnie więcej niż wyrażających akceptację (18%). Więcej>>
Opinie o rynku
pracy i poczucie zagrożenia bezrobociem w październiku (CBOS)
Od sierpnia nieco
poprawiły się opinie o sytuacji na rynku pracy w Polsce. Nadal jednak są one
krytyczne – 40% badanych (spadek o 5 punktów) określa ją jako bardzo złą,
a 44% jako złą. Zaledwie 9% respondentów uważa, że jest ona przeciętna, a
nieliczni (4% wzrost o 3 punkty) oceniają ją pozytywnie. Więcej>>
Polacy
o pijanych kierowcach (Pentor dla Polskiego Radia)
88,7% badanych
Polaków opowiada się za ukaraniem pijanych kierowców poprzez konfiskatę pojazdu
i dożywotnie pozbawienie prawa jazdy oraz wysokie kary finansowe. Więcej>>
10. NASTROJE
KONSUMENCKIE
Pierwsza połowa
listopada nie wpłynęła znacząco na nastroje konsumenckie Polaków. Wysoka
wartość październikowego wskaźnika konsumenckiego Penkon utrzymała się i w tym
miesiącu osiągnęła wartość 9,4pkt.