Szanowni Państwo!

 

Witamy Państwa w Nowym Roku. Korzystając z okazji  życzymy Państwu, aby Nowy 2006 Rok był rokiem pełnym sukcesów, radosnych chwil i zrealizowanych celów.  

 

Z przyjemnością zapoznamy się również z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

 

SPIS TREŚCI

1.      O badaniach reklamy na styczniowym Klubie Badacza

2.      Nowe pomysły na Klub Badacza

3.      Nowi członkowie PTBRiO

4.      Szkolenia PTBRiO

5.      Konferencje ESOMAR

6.      Publikacje na temat badań

7.      Wyniki badań

8.      Nastroje konsumenckie

 

1. O BADANIACH REKLAMY NA STYCZNIOWYM KLUBIE BADACZA

 

W czwartek, 26 stycznia o godzinie 18.00 odbędzie się pierwsze w tym roku spotkanie w ramach Klubu Badacza. Klub Badacza odbędzie się w formie panelu dyskusyjnego. Tematem przewodnim będą badania reklamy. Przedstawiciele różnych stron zaangażowanych w przygotowanie reklamy będą dyskutowali na temat, czy w ogóle warto przeprowadzać ich badania. Mamy nadzieję, że dyskusja będzie gorąca!

O szczegółach dotyczących miejsca i programu Klubu Badacza poinformujemy już wkrótce w osobnym e-mailu, ale już teraz prosimy o zarezerwowanie sobie czasu w ostatni czwartek stycznia.

Spotkania z cyklu Klub Badacza odbywają się raz w miesiącu, w czwartki i skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i opinii oraz wymianą doświadczeń. Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.

 

 

2. NOWE POMYSŁY NA KLUB BADACZA

 

Komitet organizacyjny Klubu Badacza w składzie Marlena Huszczak i Artur Nierychlewski zaprasza do zgłaszania pomysłów na kolejne Kluby Badacza. Zapraszamy wszystkich, którzy mają pomysł na ciekawy temat. Tematy prosimy zgłaszać na adres: sekretariat@ptbrio.pl

Komitet zastrzega sobie prawo do niezawisłego wyboru tematów.

 

 

3. NOWI CZŁONKOWIE PTBRIO

 

W grudniu do Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii dołączyli:

Agnieszka Smalec (Uniwersytet Szczeciński) i Robert Zydel (TNS OBOP).

 

Serdecznie gratulujemy!

 

 

4. SZKOLENIA PTBRiO

 

Badania satysfakcji i lojalności - czy zadowolenie klienta przekłada się na jego lojalność?
które prowadzi Jacek Młynarski z GfK Polonia w dniach 12-13 stycznia 2006 r.

 

Mystery Shopping – ocena jakości obsługi klientów

które poprowadzi Arkadiusz Wódkowski z AMPS Agencji Marketingowej w dniach 2-3 lutego 2006 r.

 

Jak dobrać próbę badając konsumentów: wpływ wielkości i metody doboru próby na użyteczność wyników badania ilościowego

które poprowadzi dr Zbigniew Sawiński w dniach 9-10 lutego 2006 r.

 

Badania segmentacyjne konsumentów

które poprowadzi Paweł Wójcik z IQS and QUANT Group w dniach 16-17 lutego 2006 r.

 

 

5. KONFERENCJE ESOMAR

 

Healthcare

6-8 lutego 2006, New York

 

Brandmatters

8-10 lutego 2006, New York

 

Automotive

27 lutego-1 marca, Lausanne

 

 

6. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

Brief Shot: Sondaże polityczne – Prawda czy fałsz?, Brief (75/12/2005)

 

Warsztaty: Marka znana z widzenia, Brief (75/12/2005)

 

Karolina Prewęcka, „Estymator burzy monople”, Media&Marketing Polska (21.12.2005)

 

 

7. WYNIKI BADAŃ

 

Upodobania kulinarne, nawyki żywieniowe i zachowania konsumenckie Polaków (CBOS)

Większość Polaków uważa, że odżywia się zdrowo (65%) lub nawet bardzo zdrowo (8%). W ciągu ostatnich pięciu lat deklaracje te prawie się nie zmieniły. W porównaniu z rokiem 2000 znacząco zmalała (z 45% do 32%) liczba osób, które codziennie między posiłkami jedzą owoce. Więcej>>

 

Pogorszenie się opinii o funkcjonowaniu Instytucji Unijnych (CBOS)

Członkostwo Polski w Unii Europejskiej wpływa na umocnienie się społecznego zaufania do tej organizacji. Obecnie zaufanie do UE deklaruje 59% Polaków, o 3 punkty więcej niż ponad dwa lata temu. Więcej>>

 

Społeczne więzi Polaków (CBOS)

Przebywanie w gronie najbliższej rodziny jest najczęściej preferowanym sposobem spędzania wolnego czasu (w sensie doboru towarzystwa), jak również najczęstszą faktyczną formą wypoczynku. Najmniej popularny zaś jest odpoczynek w większym gronie – wśród znajomych lub obcych. Więcej>>

 

Działacze podziemia – dzisiaj (GfK Polonia)

Dawni działacze solidarnościowego podziemia są nadal aktywni w życiu społecznym. Natomiast tylko niewielka część z nich znalazła swoje miejsce w polityce lub administracji państwowej. Bardzo wielu zaś pracuje dzisiaj w organizacjach pozarządowych. Więcej>>

 

Cała Polska czyta prasę podziemną (GfK Polonia)

Co czwarty Polak deklaruje dziś, że w stanie wojennym i latach osiemdziesiątych miał kontakt z podziemnymi publikacjami wydawanymi nielegalnie przez demokratyczną opozycję. W dużych miastach podziemna prasa i wydawnictwa trafiały w ręce ponad połowy dorosłych mieszkańców PRL. Więcej>>

 

Polacy o wprowadzeniu Stanu Wojennego (Pentor)

W tym roku minęło 25 lat od powstania Solidarności. Za rok obchodzić będziemy dwudziestopięciolecie wprowadzenia Stanu Wojennego. Daty te skłaniają do refleksji nad współczesną historią Polski, wydarzeniami sprzed niemal ćwierć wieku, które nadal budzą wiele emocji. Więcej>>

 

Osobista znajomość i akceptacja praw gejów i lesbijek w krajach Europy Środkowej (CBOS)

Społeczeństwa krajów Europy Środkowej wyraźnie różnią się między sobą, jeżeli chodzi o deklarowanie znajomości gejów i lesbijek. Najrzadziej deklaracje takie składają Węgrzy (8%), nieco częściej Polacy (14%). Zarówno na Słowacji, jak i w Czechach wyraźnie większe grupy respondentów twierdzą, że osobiście znają geja lub lesbijkę (odpowiednio: 30% i 43%). Więcej>>

 

Mikołaj, czyli na co wydamy 7 miliardów złotych w te święta? (TNS OBOP)

Niemal 9 na 10 Polaków zamierza w tym roku obdarować swoich najbliższych prezentami gwiazdkowymi. Przeciętny obywatel planuje wydać na ten cel średnio około 260 złotych. Oznacza to, że w nadchodzące święta kupimy upominki za blisko 7 miliardów złotych. Więcej>>

 

Świąteczne zwyczaje – Boże Narodzenie 2005 (Ipsos)

Nasze zwyczaje związane z obchodzeniem Świąt Bożego Narodzenia praktycznie nie zmieniają się od lat. Podobnie często, jak przed laty w prawie wszystkich polskich domach zasiada się do wigilijnej kolacji, rozdaje się prezenty, śpiewa się kolędy. Wyjazdy w czasie świąt praktykują nieliczni - tylko 3%. Więcej>>

 

Jak Polacy świętują? (Pentor)

52% Polaków, czyli o 8 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym, deklaruje, że nadchodzące Święta bardzo ich cieszą. 33% badanych deklaruje umiarkowany entuzjazm, natomiast 13% społeczeństwa twierdzi, że nadchodzące Święta wcale ich nie cieszą. Więcej>>

 

Człowiek roku 2005 (Pentor)

Na koniec roku tradycyjnie Pentor zadaje Polakom pytanie, kto ich zdaniem  wywarł największy wpływ na rzeczywistość Polski i zasługuje na miano Człowieka Roku. Więcej>>

 

Rynek fotograficzny w Polsce (GfK Polonia)

W pierwszej połowie 2005 roku, podobnie jak w roku 2004, można zaobserwować dynamiczny wzrost (89 proc.) sprzedaży aparatów cyfrowych. Choć w porównaniu do 2004 roku dynamika ta nie jest już tak silna (181 proc.), jednak świadczy o wciąż dużym potencjale tego rynku. Więcej>>

 

Zróżnicowane ceny seansów filmowych w Europie (GfK Polonia)

Średnia cena biletu do kina w badanych krajach kształtuje się na poziomie  6,3 EUR, a najwyższa, zarejestrowana w multipleksie w stolicy Szwajcarii Bernie, wynosi 11.02 EUR. Mieszkańcy tego miasta płacą 2,5-krotnie więcej za sobotni seans niż widzowie w Bratysławie. Niewiele mniej trzeba wydać na bilet w krajach skandynawskich, głównie Norwegii i Finlandii. Więcej>>

 

Korupcja w polskim sporcie – wyniki ogólnopolskiego badania opinii (ARC Rynek i Opinia)

Prawie trzy czwarte Polaków uważa problem korupcji i oszustw w polskim sporcie za istotny. Tylko niewiele ponad 1% badanych twierdzi, że korupcja w sporcie nie istnieje, a dla 6 % to zjawisko jest bez znaczenia. Zdaniem prawie 70% Polaków korupcja w polskim sporcie dotyczy przede wszystkim piłki nożnej. Ponad 17 % respondentów uważa, że jest ona również obecna w skokach narciarskich.

Więcej>>

 

Polacy o modelu rodziny (Pentor)

Polacy opowiadają się za partnerskim modelem rodziny, w którym mąż i żona pracują zawodowo i wspólnie zajmują się domem i dziećmi. Model taki wybiera dwie trzecie społeczeństwa. Model tradycyjny, w którym tylko mąż pracuje, a żona zajmuje się dziećmi wybiera jedna trzecia badanych. Więcej>>

 

Ptasia grypa (CBOS)

Dwie piąte Polaków (42%) jest zdania, że ptasia grypa stanowi dla nich jedynie niewielkie zagrożenia, co piąty (20%) uważa, że zagrożenie jest poważne, a jedna trzecie (32%) nie dostrzega niebezpieczeństwa. Więcej>>

 

 

8. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Pentor

Koniec roku przyniósł wyraźne ocieplenie w klimacie konsumenckim PENKON. Z jednej strony złożyły się na nie lepsze oceny sytuacji ekonomicznej kraju (PESK), z drugiej zaś strony odczuwana jest poprawa sytuacji materialnej w gospodarstwach domowych (OGD).

 

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl;
www.ptbrio.pl

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.