Szanowni Państwo!
Witamy Państwa w
Nowym Roku. Korzystając z okazji życzymy Państwu, aby
Nowy 2006 Rok był rokiem pełnym sukcesów, radosnych chwil i zrealizowanych
celów.
Z przyjemnością
zapoznamy się również z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno
naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować
bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Zarząd PTBRiO
1.
O badaniach reklamy
na styczniowym Klubie Badacza
2.
Nowe pomysły na
Klub Badacza
3.
Nowi członkowie
PTBRiO
4.
Szkolenia PTBRiO
5.
Konferencje ESOMAR
6.
Publikacje na temat
badań
7.
Wyniki badań
8.
Nastroje
konsumenckie
1. O BADANIACH REKLAMY NA STYCZNIOWYM
KLUBIE BADACZA
W czwartek, 26 stycznia o godzinie
18.00 odbędzie się pierwsze w tym roku spotkanie w ramach Klubu Badacza. Klub
Badacza odbędzie się w formie panelu dyskusyjnego. Tematem przewodnim będą
badania reklamy. Przedstawiciele różnych stron zaangażowanych w przygotowanie
reklamy będą dyskutowali na temat, czy w ogóle warto przeprowadzać ich badania.
Mamy nadzieję, że dyskusja będzie gorąca!
O szczegółach dotyczących miejsca i
programu Klubu Badacza poinformujemy już wkrótce w osobnym e-mailu, ale już
teraz prosimy o zarezerwowanie sobie czasu w ostatni czwartek stycznia.
Spotkania z cyklu Klub Badacza
odbywają się raz w miesiącu, w czwartki i skupiają wszystkich zainteresowanych
badaniami rynku i opinii oraz wymianą doświadczeń. Udział w spotkaniu jest
bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię,
nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.
2. NOWE POMYSŁY NA
KLUB BADACZA
Komitet organizacyjny Klubu Badacza
w składzie
Komitet zastrzega sobie prawo do
niezawisłego wyboru tematów.
3. NOWI CZŁONKOWIE PTBRIO
W grudniu do
Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii dołączyli:
Agnieszka Smalec
(Uniwersytet Szczeciński) i Robert Zydel
(TNS OBOP).
Serdecznie
gratulujemy!
4. SZKOLENIA PTBRiO
Badania satysfakcji i lojalności - czy zadowolenie klienta
przekłada się na jego lojalność?
które prowadzi Jacek Młynarski z GfK Polonia w dniach 12-13 stycznia
2006 r.
Mystery
Shopping – ocena jakości obsługi klientów
które poprowadzi
Arkadiusz Wódkowski z AMPS Agencji Marketingowej w dniach 2-3 lutego 2006 r.
które poprowadzi dr Zbigniew Sawiński w dniach 9-10 lutego
2006 r.
Badania segmentacyjne konsumentów
które poprowadzi
Paweł Wójcik z IQS and QUANT Group w dniach 16-17 lutego 2006 r.
5. KONFERENCJE ESOMAR
6-8 lutego
2006,
8-10 lutego 2006,
27 lutego-1 marca,
6. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ
W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące
się tematyką badawczą:
Brief Shot: Sondaże polityczne
– Prawda czy fałsz?, Brief (75/12/2005)
Warsztaty: Marka znana z
widzenia, Brief (75/12/2005)
Karolina
Prewęcka, „Estymator burzy monople”, Media&Marketing Polska
(21.12.2005)
7. WYNIKI BADAŃ
Upodobania kulinarne,
nawyki żywieniowe i zachowania konsumenckie Polaków (CBOS)
Większość
Polaków uważa, że odżywia się zdrowo (65%) lub nawet bardzo zdrowo (8%). W
ciągu ostatnich pięciu lat deklaracje te prawie się nie zmieniły. W porównaniu
z rokiem 2000 znacząco zmalała (z 45% do 32%) liczba osób, które codziennie
między posiłkami jedzą owoce. Więcej>>
Pogorszenie się opinii o funkcjonowaniu Instytucji Unijnych (CBOS)
Członkostwo Polski
w Unii Europejskiej wpływa na umocnienie się społecznego zaufania do tej
organizacji. Obecnie zaufanie do UE deklaruje 59% Polaków, o 3 punkty więcej
niż ponad dwa lata temu. Więcej>>
Społeczne więzi
Polaków (CBOS)
Przebywanie
w gronie najbliższej rodziny jest najczęściej preferowanym sposobem spędzania
wolnego czasu (w sensie doboru towarzystwa), jak również najczęstszą faktyczną
formą wypoczynku. Najmniej popularny zaś jest odpoczynek w większym gronie
– wśród znajomych lub obcych. Więcej>>
Działacze podziemia
– dzisiaj (GfK Polonia)
Dawni działacze
solidarnościowego podziemia są nadal aktywni w życiu społecznym. Natomiast
tylko niewielka część z nich znalazła swoje miejsce w polityce lub
administracji państwowej. Bardzo wielu zaś pracuje dzisiaj w organizacjach
pozarządowych. Więcej>>
Cała Polska czyta
prasę podziemną (GfK Polonia)
Co
czwarty Polak deklaruje dziś, że w stanie wojennym i latach osiemdziesiątych
miał kontakt z podziemnymi publikacjami wydawanymi nielegalnie przez
demokratyczną opozycję. W dużych miastach podziemna prasa i wydawnictwa
trafiały w ręce ponad połowy dorosłych mieszkańców PRL. Więcej>>
Polacy o
wprowadzeniu Stanu Wojennego (Pentor)
W tym roku
minęło 25 lat od powstania Solidarności. Za rok obchodzić będziemy
dwudziestopięciolecie wprowadzenia Stanu Wojennego. Daty te skłaniają do
refleksji nad współczesną historią Polski, wydarzeniami sprzed niemal ćwierć
wieku, które nadal budzą wiele emocji. Więcej>>
Osobista znajomość i akceptacja praw gejów i lesbijek w krajach Europy
Środkowej (CBOS)
Społeczeństwa
krajów Europy Środkowej wyraźnie różnią się między sobą, jeżeli chodzi o
deklarowanie znajomości gejów i lesbijek. Najrzadziej deklaracje takie składają
Węgrzy (8%), nieco częściej Polacy (14%). Zarówno na Słowacji, jak i w Czechach
wyraźnie większe grupy respondentów twierdzą, że osobiście znają geja lub
lesbijkę (odpowiednio: 30% i 43%). Więcej>>
Mikołaj, czyli na co wydamy 7 miliardów złotych w te święta? (TNS OBOP)
Niemal 9 na 10 Polaków zamierza w
tym roku obdarować swoich najbliższych prezentami gwiazdkowymi. Przeciętny
obywatel planuje wydać na ten cel średnio około 260 złotych. Oznacza to, że w
nadchodzące święta kupimy upominki za blisko 7 miliardów złotych. Więcej>>
Świąteczne zwyczaje
– Boże Narodzenie 2005 (Ipsos)
Nasze
zwyczaje związane z obchodzeniem Świąt Bożego Narodzenia praktycznie nie
zmieniają się od lat. Podobnie często, jak przed laty w prawie wszystkich
polskich domach zasiada się do wigilijnej kolacji, rozdaje się prezenty, śpiewa
się kolędy. Wyjazdy w czasie świąt praktykują nieliczni - tylko 3%. Więcej>>
Jak
Polacy świętują? (Pentor)
52% Polaków, czyli o 8 punktów
procentowych więcej niż w roku ubiegłym, deklaruje, że nadchodzące Święta
bardzo ich cieszą. 33% badanych deklaruje umiarkowany entuzjazm, natomiast 13%
społeczeństwa twierdzi, że nadchodzące Święta wcale ich nie cieszą. Więcej>>
Człowiek roku 2005
(Pentor)
Na koniec roku tradycyjnie Pentor zadaje
Polakom pytanie, kto ich zdaniem wywarł największy wpływ na rzeczywistość
Polski i zasługuje na miano Człowieka Roku. Więcej>>
Rynek fotograficzny w Polsce (GfK Polonia)
W pierwszej połowie 2005 roku,
podobnie jak w roku 2004, można zaobserwować dynamiczny wzrost (89 proc.)
sprzedaży aparatów cyfrowych. Choć w porównaniu do 2004 roku dynamika ta nie
jest już tak silna (181 proc.), jednak świadczy o wciąż dużym potencjale tego
rynku. Więcej>>
Zróżnicowane ceny
seansów filmowych w Europie (GfK Polonia)
Średnia cena biletu do kina w
badanych krajach kształtuje się na poziomie 6,3 EUR, a najwyższa,
zarejestrowana w multipleksie w stolicy Szwajcarii Bernie, wynosi 11.02 EUR.
Mieszkańcy tego miasta płacą 2,5-krotnie więcej za sobotni seans niż widzowie w
Bratysławie. Niewiele mniej trzeba wydać na bilet w krajach skandynawskich,
głównie Norwegii i Finlandii. Więcej>>
Korupcja w polskim
sporcie – wyniki ogólnopolskiego badania opinii (ARC Rynek i Opinia)
Prawie trzy czwarte
Polaków uważa problem korupcji i oszustw w polskim sporcie za istotny. Tylko
niewiele ponad 1% badanych twierdzi, że korupcja w sporcie nie istnieje, a dla
6 % to zjawisko jest bez znaczenia. Zdaniem prawie 70% Polaków korupcja w
polskim sporcie dotyczy przede wszystkim piłki nożnej. Ponad 17 % respondentów
uważa, że jest ona również obecna w skokach narciarskich.
Polacy o modelu
rodziny (Pentor)
Polacy opowiadają się za partnerskim
modelem rodziny, w którym mąż i żona pracują zawodowo i wspólnie zajmują się
domem i dziećmi. Model taki wybiera dwie trzecie społeczeństwa. Model
tradycyjny, w którym tylko mąż pracuje, a żona zajmuje się dziećmi wybiera
jedna trzecia badanych. Więcej>>
Ptasia
grypa (CBOS)
Dwie piąte Polaków (42%) jest
zdania, że ptasia grypa stanowi dla nich jedynie niewielkie zagrożenia, co
piąty (20%) uważa, że zagrożenie jest poważne, a jedna trzecie (32%) nie
dostrzega niebezpieczeństwa. Więcej>>
8. NASTROJE
KONSUMENCKIE
Koniec roku
przyniósł wyraźne ocieplenie w klimacie konsumenckim PENKON. Z jednej strony
złożyły się na nie lepsze oceny sytuacji ekonomicznej kraju (PESK), z drugiej
zaś strony odczuwana jest poprawa sytuacji materialnej w gospodarstwach
domowych (OGD).
-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl