Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 26
   kwiecień 2006 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2005

Koleżanki i Koledzy!

Wiosna już w pełni, a do tego przed nami długi majowy weekend. Mamy jednak nadzieję , że w ten wolny czas znajdziecie chwile na zapoznanie się z najnowszym wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii.

W tym wydaniu chcielibyśmy zainteresować Was majowym Klubem Badacza, który będzie miał dosyć nietypowy charakter. Podczas spotkania odbędzie się projekcja bardzo kontrowersyjnego filmu w reżyserii Vita Klusaka i Filipa Remunda "Czeski sen". Ponadto podsumowujemy ostatni, kwietniowy Klub Badacza, który tym razem zgromadził osoby zainteresowane metodologią mystery shopper.

Oprócz tego zebraliśmy dla Was informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO

Kontrowersyjny "Czeski sen" na majowym Klubie Badacza

Najbliższe spotkanie z cyklu Klub Badacza będzie miało nietypowy charakter. Odbędzie się projekcja filmu "Czeski sen" połączona z dyskusją o roli badaczy w kreowaniu świata przez reklamę.

Fałszywe reklamy telewizyjne i radiowe, 400 podświetlonych billboardów, 200,000 ulotek oraz tysiące nabranych klientów to elementy filmu dwójki czeskich studentów Filipa Remunda i Víta Klusáka. Opowiadają oni prawdziwą historię lipnej kampanii reklamowej nieistniejącego supermarketu. Jest to zabawna opowieść, która w sposób prowokacyjny przedstawia niespodziewany konsumpcjonizm będący efektem zmian w post-komunistycznym społeczeństwie. Film odsłania kulisy pracy ludzi, którzy mają ogromny wpływ na podejmowane przez potencjalnych konsumentów decyzje. Odpowiedzialni za manipulowanie opinią publiczną są reżyserami potrzeb i pragnień. A więc po projekcji filmu zapowiada się gorąca dyskusja o etycznych dylematach badacza na usługach reklamy i marketingu.

Projekcja filmu odbędzie się w Kinotece (Plac Defilad 1), 25 maja o godzinie 18. Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Ze względu na pojemność sali liczba wejść jest ograniczona - decyduje kolejność zgłoszeń.

O Mystery Shopper na kwietniowym Klubie Badacza

W czwartek 20 kwietnia odbyło się kolejne, comiesięczne, spotkanie z cyklu Klub Badacza. Tym razem zgromadziło ono osoby zainteresowane metodologią mystery shopper. W gronie uczestników znaleźli się jej pasjonaci reprezentujący zarówno agencje badawcze, jak i zleceniodawców. Nad przebiegiem spotkania czuwał Artur Nierychlewski (Ipsos), część prelekcyjną poprowadzili Karolina Tomczyk (P&P Consulting) i Łukasz Stolarczyk (MillwardBrown SMG/KRC), natomiast regulacje prawne z zakresu tej tematyki przybliżył Paweł Barta, przedstawiciel Kancelarii Prawnej Traple Konarski Podrecki.

Spotkanie było pierwszym tak wyraźnym głosem branży na temat stosunkowo młodej metodologii jaką jest mystery shopper oraz wyrazem rosnącego zainteresowania nią. Głównym celem zorganizowania Klubu poświęconego tej problematyce było zbadanie rzeczywistego stopnia zaangażowania środowiska badawczego w realizację badań i projektów opartych na tej metodologii oraz próba jego integracji w tym temacie. Natomiast sam przebieg Klubu oscylował wokół odpowiedzi na pytanie postawione na jego wstępie - "Czym jest mystery shopper? Metodologią przyszłości, badawczym falstartem, czy po prostu... kolejną metodologią?"

Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji podsumowującej najważniejsze aspekty związane z obecnością metodologii mystery shopper w grupie technik badawczych. Omówione zostały takie zagadnienia jak: dynamika obrotów w sektorze badań i projektów mystery shopper w kontekście ogółu obrotów rynku badawczego, powody oraz cele powstania metodologii, jej cechy charakterystyczne oraz różnice w kontekście merytorycznego przygotowania zleceniodawców i badaczy w stosunku do przedstawicieli tradycyjnych badań marketingowych. Zwrócono także uwagę na szerokie niebadawcze znaczenie tej metodologii. W części wstępnej omówiono również sposób w jak metodologia ta rozumiana, interpretowana i realizowana jest w chwili obecnej, jakie są jej szanse na dalszy rozwój oraz co jest jej największym zagrożeniem z punktu widzenia badawczego charakteru. Część merytoryczna poparta została odrębną prezentacją, jednego z najbardziej emocjonujących i kontrowersyjnych aspektów towarzyszących badaniom i projektom mystery shopper, czyli ich etycznością oraz zgodnością z obowiązującym prawem. Tematyka ta stała się doskonałym bodźcem dla zebranych do wyjaśnienia wątpliwości, wymiany poglądów i opinii oraz podzielenia się posiadanym doświadczeniem. W toku dyskusji poruszono wiele ciekawych wątków oraz podano kilka rzeczywistych przykładów zarówno poprawnego, jak również niewłaściwego, wykorzystania metodologii w codziennej pracy badaczy oraz zleceniodawców.

Nowe pomysły tematów spotkań Klubu Badacza

Komitet organizacyjny Klubu Badacza w składzie: Jan Marcin Kujawski i Artur Nierychlewski zaprasza do zgłaszania pomysłów tematów na kolejne spotkania Klubu Badacza. Zapraszamy wszystkich, którzy mają pomysł na ciekawy temat. Tematy prosimy zgłaszać na adres: sekretariat@ptbrio.pl.

Komitet zastrzega sobie prawo do niezawisłego wyboru tematów.

Nowi członkowie PTBRiO

Miło nam poinformować, że w kwietniu do grona członków PTBRiO dołączyli: Magdalena Malinowska (Ipsos Polska) i Sebastian Pawlak (Wavin Metalplast-Buk).

Serdecznie gratulujemy!

Szkolenia PTBRiO

Metody badania wizerunku i pozycjonowania marki
prowadzą Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia) i Małgorzata Styśko (Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego) w dniach 11 i 12 maja 2006 r.

Socjologia wizualna w praktyce - jak skutecznie wyjść poza deklaracje respondentów wykorzystując zdjęcia w badaniach
prowadzi Krzysztof Presz (niezależny konsultant badań marketingowych) w dniach 18 i 19 maja 2006 r.

Badania marketingowe dla wydawców prasy
prowadzą Sebastian Nowacki i Arkadiusz Wódkowski (ABM Agencja Badań Marketingowych) w dniach 25 i 26 maja 2006 r.

Metody analizy w badaniach segmentacyjnych
prowadzi Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii UW) 1 i 2 czerwca 2006 r.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

Konferencje ESOMAR

Global diversity
8-10 maja, Miami

Innovate
10-12 maja, Miami

Advanced quantitative techniques
17 września, Londyn
27 listopada, Barcelona

Advances in market segmentation
17 września, Londyn

Etnography and observational research
17 września, Londyn

Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

Publikacje na temat badań

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

Karolina Błońska "Ekspedycja Badawcza 2006", Brief 78/3/2006
Artykuł zawiera podsumowanie Zimowej Ekspedycji Badawczej "W poszukiwaniu innowacji", która odbyła się w dniach 2-5 marca w Wiśle.

Joanna Dzierzbicka "Co shopper ma w koszyku", Marketing w Praktyce nr 4/2006
W terminologii Category Management, shopper jest osobą podlegającą badaniu w miejscu sprzedaży. Dokonując pewnych uproszczeń można powiedzieć, że jest on właściwie sumą dwóch osób - konsumenta i kupującego. O ile konsument i jego potrzeby są kluczowe dla producentów, to osoba dokonująca aktu zakupu jest punktem docelowym sieci detalicznych.

Rafał Janowicz "Obraz, który znaczy. Socjologia wizualna jako narzędzie badacza", Media i Marketing Polska, nr 15 12/18-04-2006
Obrazy różnego typu są od dawna źródłem wiedzy o społeczeństwie i procesach w nim zachodzących dla przedstawicieli wielu różnych dziedzin nauki. Coraz częściej korzystają z obrazów również badacze rynku i marketingowcy.

Marka, konsument, media, Brief 79/04/2006

Wyniki badań

ETYKA

Społeczna odpowiedzialność wielkich firm - opinie ludności 33 krajów świata (CBOS)
Osoby mieszkające w krajach rozwijających się mają lepsze zdanie o działalności wielkich firm niż mieszkańcy państw rozwiniętych gospodarczo. Spośród trzynastu krajów, w których przynajmniej połowa dorosłych jest zdania, że wielkie firmy przyczyniają się do budowy lepszego społeczeństwa dla wszystkich, tylko trzy (Finlandia, Korea Płd. i Turcja) należą do OECD.

Więcej »

O uczciwości i rzetelności zawodowej (CBOS)
Spośród ocenianych zawodów najlepszą opinią ze względu na uczciwość i rzetelność zawodową cieszą się tak, jak ponad pięć lat temu, naukowcy i pielęgniarki - większość ankietowanych wystawia im oceny pozytywne. Najgorzej oceniana jest uczciwość i rzetelność parlamentarzystów i polityków.

Więcej »

POLITYKA

Opinie o pakcie stabilizacyjnym (CBOS)
Polacy mają podzielone opinie na temat tego, czy dobrze czy też źle się stało, że PiS zawarł z Samoobroną i LPR pakt stabilizacyjny. Co prawda większa liczebnie grupa ankietowanych (36%) uważa, że dobrze się stało, jednak tylko nieco mniej osób (30%) jest przeciwnego zdania.

Więcej »

Polacy o sondażach (CBOS)
Na podstawie deklaracji ankietowanych można stwierdzić, że Polacy nadal interesują się badaniami opinii publicznej. Większość (70%) jest zainteresowana publikowanymi w mediach wynikami badań sondażowych, co czwarty zaś (24%) twierdzi, że wyniki te go nie interesują.

Więcej »

Polityka państwa wobec rodziny oraz dyskryminacja w miejscu pracy kobiet w ciąży i matek małych dzieci (CBOS)
Najczęściej wskazywany powód zmniejszenia liczby urodzeń w Polsce to obawy kobiet przed utratą pracy (62%). Dodatkowo (22%) badanych zwraca uwagę na trudności z pogodzeniem pracy zawodowej i obowiązków domowych.

Więcej »

Andrzej Lepper obdarzony największym poczuciem humoru (Pentor Research International dla tygodnika Wprost)
dla 33,7% Polaków, Andrzej Lepper to polityk, który posiada największe poczucie humoru. Natomiast najmniejszym poczuciem humoru według Polaków obdarzony jest lider Ligii Polskich Rodzin - Roman Giertych.

Więcej »

SPOŁECZEŃSTWO

Stosunek Polaków do nacjonalizmu (Pentor Research International dla tygodnika Wprost)
Dla 42% Polaków słowo "nacjonalizm" kojarzy się raczej negatywnie. Za przejaw nacjonalizmu Polacy uważają m.in. miłość do ojczyzny oraz dumę z przynależności do narodu polskiego (odpowiednio 43 i 45 proc.). Według 31% badanych Polaków, partią polityczną, która głosi najbardziej nacjonalistyczne poglądy (niechęć do innych narodów, kultury, religii, obcego kapitału i inwestycji zagranicznych) jest Liga Polskich Rodzin.

Więcej »

Pomaganie bezpańskim i dzikim zwierzętom (CBOS)
Ogromna większość ankietowanych (84%) uważa, że dzikim zwierzętom potrzebna jest w dzisiejszych czasach ludzka pomoc, żeby mogły przetrwać. Co ósmy badany (12%) jest przeciwnego zdania, zgadzając się z opinią, że dzikie zwierzęta powinny sobie radzić same.

Więcej »

Jak kupujemy samochody... (TNS OBOP)
Zakup samochodu w ciągu ubiegłego roku częściej deklarowali: mężczyźni (10%), osoby w wieku 18-29 lat (11%) oraz 30-39 lat (14%) a także oceniające swoją sytuację materialną jako średnią (10%). Na nabycie auta w 2005 roku zdecydowało się 7% kobiet. Najczęstszą formą zakupu samochodów używanych w 2005 roku był import prywatny, tzn. auto zostało sprowadzone przez respondenta lub kogoś z jego rodziny bądź znajomych.

Więcej »

Czy Polacy potrafią udzielić pierwszej pomocy? (Pentor Research International dla Polskiego Radia)
Ponad połowa Polaków (66,6%) potrafi udzielić pierwszej pomocy. 14,8% respondentów deklaruje, że nie posiadają takiej umijętności i nie zamierzają się tego uczyć, gdyż od tego są służby specjalne.

Więcej »

Preferencje polityczne Polaków

PGB

Nastroje ekonomiczne Polaków

Pentor Research International

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.