Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 29
   lipiec 2006 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2005

Koleżanki i Koledzy!

Zapraszamy do zapoznania się z wakacyjnym wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, w którym przeczytacie między innymi o nowych szkoleniach PTBRiO i o przygotowaniach do wydania kolejnego już Katalogu PTBRiO. Znajdziecie również informacje dotyczące Kongresu Esomar, który w tym roku odbędzie się w Londynie w dniach 17-20 września. Dokładny plan Kongresu znajdziecie w dalszej części newslettera.

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Was najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

Nowe szkolenia PTBRiO

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z nową ofertą szkoleń PTBRiO. Przeanalizowaliśmy sugestie i oczekiwania uczestników dotychczasowych szkoleń PTBRiO i na ich podstawie stworzyliśmy nowy program na nadchodzący rok akademicki 2006/2007. Prawie połowa szkoleń to zupełnie nowe propozycje. Nasza oferta została skonstruowana w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby zarówno młodych badaczy jak i osób mających duże doświadczenie badawcze. Oferujemy szkolenia podstawowe jak i zaawansowane kursy specjalistyczne. Zapraszamy!

Prace nad Katalogiem PTBRiO już rozpoczęte!

Rozpoczęliśmy już prace nad tegorocznym wydaniem Katalogu PTBRiO. Dzięki firmom, które wypełniły i odesłały do PTBRiO coroczną ankietę na temat rynku badawczego, także w tym roku w katalogu znajdzie się analiza rynku badań marketingowych. Ponadto w katalogu opublikujemy m.in. informacje na temat badaczy skupionych w PTBRiO oraz agencji zajmujących się badaniem rynku. Nakład katalogu wyniesie 5.000 egzemplarzy. Podobnie jak w poprzednich latach PTBRiO oferuje możliwość reklamy w katalogu. Przygotowaliśmy bardzo atrakcyjne ceny formatów reklamowych. Już od 2000 zł za reklamę całostronicową! Więcej informacji znajdziecie na stronie www.ptbrio.pl, gdzie opisujemy dokładnie dotychczasowe wydania katalogu, charakter jego grupy docelowej oraz sposób dystrybucji wydawnictwa. Wydanie katalogu nastąpi w październiku 2006 r.

Wakacyjna przerwa w spotkaniach Klubu Badacza

Uprzejmie informujemy, że na okres wakacji Klub Badacza zawiesza swoje co miesięczne spotkania. Mamy nadzieję, że po okresie letniego wypoczynku spotkamy się w pełnym składzie, aby dalej poruszać tematy dotyczące badań, branży badawczej oraz aktualnych wydarzeń, którymi żyją wszyscy badacze. Przypominamy również o zgłaszaniu pomysłów tematów na kolejne spotkania Klubu Badacza. Tematy prosimy zgłaszać na adres: sekretariat@ptbrio.pl.

Konferencje ESOMAR

Congress 2006 - "Foresight - the predictive power of research"
W dniach 17-20 września w Londynie odbędzie się największe, doroczne wydarzenie Congress 2006, którego tematem przewodnim jest - "Foresight - the predictive power of research". Congress 2006 skupi się na roli badań w dostarczaniu obiektywnych wyników opartych na dogłębnym zrozumieniu studiowanych zagadnień. Ponadto Congress dostarczy odpowiedzi na pytania, jak:

  • Przewidywać i identyfikować trendy na rynkach, w technologiach oraz demografii
  • Identyfikować szanse i możliwości, rozumieć wybory i ograniczać ryzyko
  • Pomagać w słuchaniu tego, co konsumenci naprawdę myślą i czują
  • Rozumieć co ludźmi kieruje, ich styl bycia, oczekiwania oraz potrzeby
  • Zrozumieć rolę techniki w życiu ludzi
  • Rozwijać udane nowe pomysły, nowe typy działalności oraz usługi.

    Qualitative 2006 - "Qualitative research and the business narrative"
    8-10 października, Ateny

    Latin America "Seizing opporunities"
    25-27 października, Rio de Janeiro

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

  • Wyniki badań

    MOTORYZACJA

    Nietrzeźwych potępiamy, ale bez pasów pojedziemy (GfK Polonia)
    Z badań przeprowadzonych dla "Rzeczpospolitej" przez Instytut GfK Polonia wynika, że jesteśmy za surowym karaniem pijanych, którzy siadają za kółkiem. Aż trzy czwarte Polaków uważa, że nietrzeźwym kierowcom, którzy spowodowali wypadek, należy odebrać samochód i dodatkowo (za tym opowiada się 68%) ukarać wysoką grzywną.

    Więcej »

    TELEWIZJA

    Mistrzostwa Świata generują wzrost sprzedaży telewizorów (GfK Polonia)
    Mistrzostwa Świata w piłce nożnej wpłynęły na znaczny wzrost sprzedaży telewizorów w Europie. W tygodniu poprzedzającym pierwszy mecz rozgrywek sprzedano ogólną liczbę 327 000 telewizorów płaskoekranowych, co stanowi wzrost o 164% w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym.

    Więcej »

    Karny ćwierćfinał (TNS OBOP)
    Mecz z udziałem reprezentacji Brazylii oraz Francji oglądało średnio 4,7 mln widzów. To najlepiej oglądany mecz podczas ćwierćfinałów. Rozgrywki Argentyny z Niemcami zobaczyło niemal 4 mln Polaków. Najwięcej telewidzów zainteresowała trzecia część meczu, czyli dogrywka i karne (niemal 5 mln telewidzów). Z kolei zmagania Anglii z Portugalią cieszyły się najmniejszym zainteresowaniem.

    Więcej »

    Finałowa bramka (TNS OBOP)
    Końcowe minuty meczu, czyli karne śledziło już niemal 10 mln widzów. Spośród wszystkich oglądających telewizję w tym czasie dwie trzecie telewidzów (65,6%) obserwowało zmagania Włochów o tytuł Mistrza Świata. Pierwsza połowa zainteresowała 6,6 mln widzów, druga natomiast 8,4 mln. Dogrywkę tego sportowego widowiska oglądało ponad 9 mln widzów. Tymczasem ceremonię wręczenia Pucharu Świata i radość włoskich piłkarzy oraz kibiców śledziło niemal 6 mln telewidzów.

    Więcej »

    Oglądalność futbolu (GfK Polonia)
    Mimo, że w powszechnej opinii Anglicy słyną z zamiłowania do piłki nożnej, to jednak Niemcy wygrywają konkurs na największy odsetek dorosłych regularnie oglądających futbol w telewizji. Międzynarodową piłkę nożną w Anglii śledzi regularnie 64% kibiców, co plasuje ich dopiero na 10-tej pozycji. Kibice w Brazylii zajmują szóste miejsce z przyzwoitym wynikiem 67%, tworząc z Argentyną (65%), Czechami (65%) i Tajlandią (64%) resztę pierwszej dziesiątki.

    Więcej »

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Cała wina spada na Janasa (ARC Rynek i Opinia)
    Aż 70% Polaków za słaby wynik naszej reprezentacji na MŚ w Piłce Nożnej wini trenera, prawie połowa PZPN, tylko niecałe 40% winą obarcza piłkarzy. Tymczasem ponad 70% Polaków podobają się tegoroczne Mistrzostwa Świata. Nie chodzi tu jednak o grę polskiej reprezentacji. Występy polskich piłkarzy źle ocenia niemal 70% badanych Polaków (z czego aż 40% bardzo źle). Mecze naszej reprezentacji podobały się zaledwie 5% Polaków.

    Więcej »

    Kupujemy ubrania bo są nam potrzebne (GfK Polonia)
    Czterech na pięciu Europejczyków i Amerykanów kupuje ubrania, ponieważ są im potrzebne. Trzech na czterech dogadza sobie, gdy są dostępne atrakcyjne promocje. Kraj pochodzenia odzieży oraz kwestie związane z modą są mniej istotne. Konieczność to najistotniejszy powód kupowania odzieży. 82% Europejczyków, a szczególnie Czesi, Niemcy i Szwedzi wskazuje właśnie na tę przyczynę.

    Więcej »

    Możliwości zakupowe Polaków (GfK Polonia)
    Największe możliwości nabywcze w handlu detalicznym ma Warszawa, Konstancin-Jeziorna oraz Płock. Przeciętny mieszkaniec Warszawy może wydać w sklepach dwukrotnie wyższą kwotę pieniędzy niż np. mieszkaniec Lidzbarka Warmińskiego (woj. warmińsko-mazurskie) czy gminy Radecznica (woj. lubelskie). W porównaniu do 2004 roku najwięcej pieniędzy do dyspozycji przybyło mieszkańcom województw: mazowieckiego, opolskiego i śląskiego.

    Więcej »

    Europejczycy zaniepokojeni sytuacją ekonomiczną (TNS OBOP)
    Europejczycy obawiają się pogorszenia sytuacji ekonomicznej w swoich krajach oraz wzrostu bezrobocia. Według ostatniej fali badania przeprowadzonego dla Komisji Europejskiej, 38% mieszkańców Unii Europejskiej oraz państw kandydujących sądzi, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy pogorszy się sytuacja ekonomiczna w ich krajach, a 35% twierdzi, iż wzrośnie również poziom bezrobocia.

    Więcej »

    Otyłość wśród Polaków i Polek (TNS OBOP)
    W Polsce, problem otyłości częściej dotyka mężczyzn niż kobiety. Posługując się przedziałami Indeksu Masy Ciała (BMI) określiliśmy średni statystyczny poziom wagi wśród Polaków z uwzględnieniem podziału na płeć oraz wiek. Spośród badanej grupy osób w wieku produkcyjnym (15-49 lat) aż 10% więcej panów niż pań ma nadwagę.

    Więcej »

    Stosunek do ulokowania na terenie Polski bazy antyrakietowej (CBOS)
    Projekt ulokowania na terenie Polski bazy należącej do amerykańskiego systemu tarczy antyrakietowej popiera nieco ponad jedna trzecia badanych (35%), w tym 15% przedstawia swoje stanowisko w sposób zdecydowany. Ponad połowa ankietowanych (54%) jest temu przeciwna, w tym 28% zdecydowanie, a 26% umiarkowanie.

    Więcej »

    Opinie o stosunkach z Rosją, Niemcami i Ukrainą. Na kim Polacy mogą polegać, a kogo się obawiać (CBOS)
    Stosunki Polski z trzema największymi sąsiadami - Rosją, Niemcami i Ukrainą - w ciągu dwóch wieków układały się różnie, obfitowały w napięcia, konflikty i wojny. Szczególnie dramatyczny obrót przyjęły w pierwszej połowie ubiegłego wieku. Kulminacja konfliktów przypadła na lata drugiej wojny światowej i okres bezpośrednio po niej.

    Więcej »

    Polacy o gospodarce wolnorynkowej (CBOS)
    Zdaniem niemal połowy Polaków (46%) ostatni rok nie przyniósł większych zmian sytuacji gospodarczej w kraju. Nieco więcej niż co czwarty ankietowany (28%) uważa, że stan polskiej gospodarki się poprawił, a niespełna co piąty (18%) - że uległ pogorszeniu.

    Więcej »

    Postrzeganie sytuacji polski na arenie międzynarodowej (CBOS)
    Wprawdzie obecnie sytuacja Polski na arenie międzynarodowej jest postrzegana gorzej niż przed rokiem, jednak nadal przeważają opinie pozytywne. Od ubiegłego roku wyraźnie zmalało poczucie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa Polski.

    Więcej »

    Protesty i strajki w opiece zdrowotnej (CBOS)
    Większość ankietowanych (61%) popiera strajki i protesty lekarzy oraz innych pracowników publicznej opieki zdrowotnej, natomiast co szósty (17%) je potępia. Obojętność wobec tych protestów deklaruje 17%, nieliczni (5%) nie maja zdania w tej sprawie.

    Więcej »

    Czy Polacy obawiają się Niemców (Pentor Research International dla Wprost)
    Z badania przeprowadzonego na zlecenie tygodnika Wprost wynika, że prawie 90% Polaków nie obawia się Niemców, a 15,7% ankietowanych twierdzi, że Niemcy lubią Polaków.

    Więcej »

    Net Track (MillwardBrown SMG/KRC)
    Ostatnie badania Internetu przeprowadzone w ramach Net Tracka pokazują, że najczęściej odwiedzaną strona internetową jest ONET (62,9% badanych), Allegro (61,5% badanych) Google (56,9% badanych), Wirtualna Polska (42,9% badanych).

    Preferencje polityczne Polaków

    PGB

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Ipsos

    Pentor Research International

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.