Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 33
   listopad 2006 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2006

Koleżanki i Koledzy!

Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z listopadowym wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Jak zwykle zebraliśmy dla Was informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawszych wynikach badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Jak co roku podczas Kongresu Badaczy Rynku i Opinii przeprowadzany był konkurs na najlepszy Kongresowy referat. Więcej na temat zwycięzców w dalszej części newslettera.

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

Grudniowy Klub Badacza

Ze względu na okres świąteczny w grudniu nie odbędzie się Klub Badacza. W związku z tym kolejne spotkanie Klubu Badacza odbędzie się w styczniu, a o jego tematyce poinformujemy Was w następnym newsletterze.

Podsumowanie VII Kongresu Badaczy Rynku i Opinii

W dniach 19 i 20 października 2006 r. odbył się VII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Siódma edycja Kongresu zgromadziła rekordową liczbę uczestników - sale warszawskiego hotelu Marriott gościły ponad 500 osób, reprezentujących agencje badawcze oraz firmy i instytucje zlecające badania marketingowe i społeczne.

W trakcie Kongresu przedstawiono ponad 40 prezentacji dotyczących najbardziej aktualnych i najistotniejszych zagadnień związanych z badaniami oraz marketingiem. Uczestnikom najbardziej podobały się wystąpienia:

  • Understanding culture for effective global marketing, Marieke de Mooij (Cross-cultural communications consultant),
  • "Abra kadabra kup!" czy "Abra kadabra działaj!" O myśleniu magicznym u marketerów i konsumentów, Michała Kociankowskiego (IQS and QUANT Group),
  • Czasem jest tak jak się wydaje, a czasem zupełnie inaczej; Marketing z perspektywy psychologii społecznego poznania, Dariusza Dolińskiego (Wydział Zamiejscowy SWPS we Wrocławiu),
  • Z impetem w głąb... reklamy: wpływ konstrukcji komunikatu reklamowego na jego efektywność, Macieja Karwowskiego (MillwardBrown SMG/KRC), Piotra Szczepaniaka, Adama Polasza (Polska Telefonia Cyfrowa),
  • "Czułe ucho konsumenta" czyli rola badań w ocenie skuteczności reklamy w miejscu sprzedaży, Anny Mazerant, Marka Rosłana (Dom Badawczy Maison) oraz Michał Kornackiego (Internet Media Services Polska).

    Kongres Badaczy oraz towarzyszące mu Research Mix Party były także doskonałą okazją do dyskusji i wymiany poglądów. W tym roku gorące polemiki najwytrwalszych badaczy trwały do białego rana, co jednak nie zaszkodziło frekwencji na piątkowych prelekcjach.

    Dało się słyszeć głosy, że klubowa atmosfera bardzo sprzyja integracji środowiska, a wspólna zabawa jest świetnym uzupełnieniem oraz chwilą oddechu w trakcie dwóch intelektualnie inspirujących dni.

    Zapraszamy do zapoznania się z relacją zdjęciową z tego wydarzenia.

  • Katalog PTBRiO 2006

    Podczas VII Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii odbyła się również premiera 11 edycji Katalogu PTBRiO.

    Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju agencje badawcze.

    Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO ma atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny. Można go zamówić wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej.

    Szkolenia PTBRiO

    Badania rynku leków RX
    szkolenie poprowadzą Agnieszka Kilijanek oraz Tomasz Czajkowski (Millward Brown SMG/KRC) w dniach 7 - 8 grudnia 2006 r.

    Badania marketingowe dla wydawców prasy
    szkolenie poprowadzą Sebastian Nowacki i Arkadiusz Wódkowski (ABM Agencja Badań Marketingowych) w dniach 11 - 12 stycznia 2007 r.

    Jak efektywnie wykorzystać trendy w praktyce marketingowej
    szkolenie poprowadzą Michał Kociankowski, Tomek Jędrkiewicz (IQS and QUANT Group) w dniach 18 - 19 stycznia 2007 r.

    Badania satysfakcji i lojalności - czy zadowolenie klienta przekłada się na jego lojalność
    szkolenie poprowadzi Jacek Młynarski (GfK Polonia) w dniach 25 - 26 stycznia 2007 r.

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

    Konferencje ESOMAR

    Retail
    19-21 lutego 2007, Walencja

    Asia Pacific - new realities
    12-14 marca 2007, Kuala Lumpur

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Czytelnictwo książek w Polsce. Znajomość kampanii społecznej "Cała Polska czyta dzieciom" (Ipsos)
    Według badania zrealizowanego przez Ipsos w październiku b.r. 41%. Polaków w ciągu ostatnich sześciu miesięcy nie przeczytało ani jednej książki. Od roku 2004 odsetek ten wzrósł o 6 proc. Książki czytają częściej kobiety niż mężczyźni; przynajmniej jedną książkę w ciągu ostatniego półrocza przeczytało 66% kobiet i 50% mężczyzn.

    Więcej »

    Ofensywa marketingu bezpośredniego? (TNS OBOP)
    71% firm deklaruje, że w 2006 r. skorzystało lub skorzysta z narzędzi marketingu bezpośredniego. W grupie 5 najbardziej efektywnych narzędzi marketingowych znalazły się aż trzy narzędzia marketingu bezpośredniego: sprzedaż katalogowa, sprzedaż przez własną stronę www oraz e-mailing.

    Więcej »

    Czy już mamy e-społeczeństwo? (TNS OBOP)
    Z badania obejmującego prawie 30 000 respondentów z 25 państw Unii Europejskiej oraz Rumunii, Bułgarii, Chorwacji, Turcji i Tureckiej Republiki Cypru Północnego wynika, że, w 14 krajach Unii Europejskiej poziom penetracji komputerów jest na poziomie poniżej 50%. Najniższy poziom penetracji komputerów PC odnotowano w Grecji i Portugalii - wynosi on odpowiednio 33% i 34%.

    Więcej »

    Telewizyjna kampania wyborcza dotarła prawie do wszystkich (TNS OBOP)
    Telewizyjne kampanie wyborcze, wykorzystujące płatne spoty reklamowe oraz ogłoszenia wyborcze, dotarły do 95,7% dorosłych Polaków. Komitety wyborcze wydały na kampanie łącznie 21,2 mln zł. Płatne reklamy oraz ogłoszenia wyborcze, emitowane w 8 stacjach, obejrzało 28 mln. Polaków uprawnionych do głosowania, czyli 95,7%.

    Więcej »

    A mama mówiła... Źródła informacji o suplementach diety (TNS OBOP)
    Informacje o suplementach diety Polacy najczęściej uzyskują u farmaceuty w aptece lub u lekarza, natomiast źródła takie jak rodzina i znajomi, publikacje oraz informacje reklamowe są wymieniane rzadziej. Kobiety znaczenie chętniej opierają się na poradach ekspertów, natomiast dla mężczyzn opinia najbliższych jest niemal równie ważna. Wyraźne różnice zarysowują się przy analizie odpowiedzi kobiet i mężczyzn.

    Więcej »

    Prawa człowieka, pokój i demokracja to najważniejsze wartości Unii Europejskiej (TNS OBOP)
    Obywatele UE uważają prawa człowieka (39%), pokój (38%) i demokrację (37%) za wartości najlepiej reprezentujące Unię Europejską. Gospodarka rynkowa jest ważną wartością Unii Europejskiej już tylko dla jednej czwartej badanych (26%).

    Więcej »

    Czy pomagamy naszej skórze i włosom? (TNS OBOP)
    Jedna czwarta Polaków (26%) przyjmowała w ciągu ostatniego roku preparaty poprawiające wygląd skóry, włosów i paznokci. Mężczyźni korzystają z nutrikosmetyków pięć razy rzadziej niż kobiety. Dla mężczyzn najbardziej motywujące do korzystania z tych preparatów są względy zdrowotne, natomiast dla kobiet istotniejszym powodem jest uroda.

    Więcej »

    Opinie o opiece zdrowotnej (CBOS)
    Od wielu lat przeważają negatywne oceny systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Kontrastuje to z opiniami na ten temat w krajach zachodnich, np. w Wielkiej Brytanii, gdzie mimo dużego krytycyzmu wobec narodowego systemu opieki zdrowotnej, licznych problemów i kolejek do lekarzy, niewielką przewagę mają oceny pozytywne. Polacy nie należą też do najbardziej zadowolonych z opieki zdrowotnej spośród obywateli państw Grupy Wyszehradzkiej, ale nie są też najbardziej krytyczni.

    Więcej »

    Wydatki rodziców na edukacje uczniów w latach 1997-2006 (CBOS)
    W tym roku na potrzeby dzieci związane z rozpoczęciem roku szkolnego rodzice wydali średnio 800 zł, czyli o 6% więcej niż przed rokiem. W przeliczeniu na jedno dziecko w wieku szkolnym wydatki te wyniosły średnio 513 zł, tj. o 6% więcej niż w roku 2005. Tegoroczne koszty poniesione przez rodziców są najwyższe od 1997 roku.

    Więcej »

    Skutki globalizacji dla Polski (CBOS)
    Stosunek do globalizacji gospodarki wiąże się ze statusem społeczno-materialnym respondentów, miejscem ich zamieszkania oraz wiekiem. Im wyższe wykształcenie i lepsza sytuacja materialna, tym lepsze oceny skutków globalizacji dla naszego kraju. Korzyści z pogłębiania związków między gospodarką Polski i gospodarkami innych krajów dostrzegają zatem najczęściej osoby z wyższym wykształceniem (65%) oraz ludzie zadowoleni z własnych warunków bytowych.

    Więcej »

    Mieszkańcy wsi i miast o sobie i swoich gospodarstwach domowych (CBOS)
    W latach 1998-2006 w opiniach Polaków na temat wsi zaszły pozytywne zmiany. Przede wszystkim wyraźnie wzrosła atrakcyjność wsi jako miejsca zamieszkania. Poprawiły się także oceny poziomu życia na wsi oraz innych warunków tam panujących. W opinii badanych egzystencja wiejska pod wieloma względami wypada lepiej niż miejska. Kojarzy się ona przede wszystkim ze zdrowym stylem życia, ale także z codziennym trudem i ciężką pracą.

    Więcej »

    Obcokrajowcy pracujący w Polsce (CBOS)
    Ponad jedna czwarta pracowników najemnych (28%) twierdzi, że w ich zakładzie pracy zdarzyło się, że pracodawca chciał zwiększyć zatrudnienie, ale nie mógł znaleźć wykwalifikowanych pracowników gotowych przyjąć proponowaną stawkę. Stosunkowo rzadko działo się tak w instytucjach sfery budżetowej i przedsiębiorstwach o własności publicznej, najczęściej - w przedsiębiorstwach prywatnych i spółkach o własności mieszanej (państwowej i prywatnej).

    Więcej »

    Stosunek Polaków do innych narodów (CBOS)
    Sympatią Polaków najczęściej cieszą się Hiszpanie, Włosi i Czesi, do których pozytywny stosunek deklaruje ponad połowa badanych. Niewiele rzadziej sympatią darzeni są Anglicy, Amerykanie, Irlandczycy, Francuzi, Holendrzy i Grecy. We wszystkich tych przypadkach kilkakrotnie częściej mamy do czynienia z deklaracjami sympatii niż niechęci.

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Pentor Research International

    Ipsos

    Preferencje polityczne Polaków

    PGB

    Gdyby wybory parlamentarne odbyły się w pierwszej połowie listopada, wygrałaby je Platforma Obywatelska, na którą chce głosować 28% badanych.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.