Newsletter PTBRiO nr 76

Cyberresearch3.0

18-19 kwietnia tego roku praktycy badań spotkali się na Cyberresearch3.0. Nasi prelegenci opowiadali o możliwościach jakie daje połączenie świata badań z technologiami internetowymi i mobilnymi (wcale już nie "nowymi technologiami", bo od dawna, zarówno korzysta z nich wielu Polaków, jak i są one na dobre zadomowione w rodzimym świecie badań).

To już trzecia impreza z cyklu cyber organizowanego przez PTBRiO. Udało nam się pokazać naprawdę ciekawe podejścia out of the box - Dariusz Jemielniak zburzył powszechny obraz Wikipedii i pokazał, że jej największa wartość wcale nie tkwi w zgodnej współpracy, tylko w konflikcie. Zobaczyliśmy, jak bardzo usieciowieni są rolnicy i poznaliśmy dzieci sfrustrowane tym, że obrazków w gazecie nie można zmieniać palcami tak samo, jak na tablecie.

Przedstawiciele agencji badawczych podzielili się najnowszymi doświadczeniami z przenoszenia badań ze świata analogowego w świat cyfrowy i poznaliśmy najświeższe rozwiązania z frontu badań mobilnych. Mowa była zarówno o przenoszeniu grup focusowych i społeczności badawczych do digitalu, jak i zaawansowanym modelowaniu ścieżek zakupowych, konwersji i response rate. Podjęto wątek dotyczący prób uporządkowania cyberprzestrzeni - dwa wystąpienia były poświęcone segmentacjom opartym na konsumpcji informacji i postawach wobec nowych mediów, a kilka z nich dotyczyło konkretnego przełożenia badań na efektywność reklamową.

Tegoroczne Cyberresearch zaszczycił swoją obecnością Michał Boni - szef Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, który podzielił się z nami nie tylko własną wizją cyfrowej administracji, ale i codziennymi problemami, z jakimi boryka się Rząd RP na drodze do jej osiągnięcia.

Podsumowując: na konferencji spotkały się badawcze perspektywy klasycznych agencji badawczych i domów mediowych - coraz częściej wymieniających się kompetencjami i doświadczeniami, a organizatorzy zadbali o obecność przedstawicieli klientów końcowych. Osobiście cieszy mnie, że na łączenie badań z nowymi technologiami można patrzeć z tak wielu stron, a - jak się okazuje - żadna z perspektyw nie jest jedyną prawomocną, co też pokazało nasze ostatnie spotkanie. To właśnie "mix badawczy" jest największą wartością dodaną Cyberresearch.

Albert Hupa
Interactive Research Center