Newsletter PTBRiO nr 76

Semiotyka - torcik i wisienka.
Krzysztof Polak, Semiotic Solutions

Badania kulturowe w tym semiotyczne w Polsce nadal mają charakter niszowy. W naszych szacunkach wartościowy ich udział w całości badawczego tortu to zaledwie 0,5%. Liczba ta może zaskakiwać swoją mizernością jeśli weźmie się pod uwagę to, jak wiele się mówi i pisze na temat wagi kontekstu kulturowego w poczynaniach marketingowych. Z koniecznością badania kultury, w której żyje konsument zgadza się wielu marketerów i badaczy ale przekonanie to nie przekłada się na codzienne praktyki badawcze. 

W tym małym kawałku tortu badawczego widać rosnące zainteresowanie branży finansowej, która bardzo długo opierała się przed badaniami kulturowymi. Branża wydaje się wchodzić w fazę krytyczną wobec idei bezwzględnej prawdy konsumenckiej, co oczywiście wpływa na poszukiwanie innego rodzaju wiedzy.

Warto też zwrócić uwagę na to, że tzw. background kulturowy stał się wisienką na torcie, gadżetem badawczym dołączanym do innych badań, mającym przekonać klienta o atrakcyjności oferty. Jako taki nie podlega już żadnej ocenie merytorycznej czy metodologicznej. Widać na przykład, że pod hasłem "semiotyka" można sprzedać wiele różnych rzeczy - wystarczy zastosować terminologię taką jak kultura, kody, mity czy symbole. Badaniami semiotycznymi nadal zainteresowane są głównie duże korporacje - próżno szukać tu klientów w obszarze średnich czy małych firm. Ciągle nie widać także zainteresowania polskich firm badaniem kulturowym innych rynków. Tam, gdzie sprzedawane są polskie produkty dominuje strategia "wpychania kolanem" a nie zrozumienia i dopasowania do kontekstu kulturowego czyli świadomego brandingu.

W ciągu ostatniego roku obserwowaliśmy wzrost zainteresowania badaniami semiotycznymi rynku polskiego ze strony agencji zachodnich. Polskie oddziały światowych korporacji coraz częściej prowadzą badania o charakterze bieżącym i taktycznym, natomiast te o potencjale długofalowym i strategicznym jak np. semiotyka przekazywane są do londyńskich agencji badawczych czy strategicznych. Zjawisko to jest dość niepokojące dla naszego rynku i wskazuje na przesuwanie się centrów decyzyjnych a tym samym prowadzić może do marginalizacji decyzyjnej polskich oddziałów.

Krzysztof Polak
Semiotic Solutions

Wystąpienia przedstawicieli Semiotic Solutions będzie można wysłuchać w ramach programu PTBRiO "Praktyka nauce - nauka praktyce" w dniu 12 grudnia 2013 r. o godzinie 11.00 w Poznaniu. Akademia Ekonomiczna.
Zapisy: rafal.matczynski@ue.poznan.pl