Newsletter PTBRiO nr 100

Future is now. Cyberresearch 4.0

Chyba wszyscy zgodzimy się, że czas pędzi coraz szybciej. Jednym łatwiej się z tym pogodzić, innym trudniej. Pokolenie obecnych 30-40 latków, których najczęściej spotykamy w świecie badawczo-marketingowym, wyrobiło sobie nawyk przewidywania trendów, oczekiwania zmian, obserwacji nowych zjawisk i oceny ich efektów. Może to dlatego tak bardzo lubimy rozpisywać się o nadchodzącym "Roku eko" czy "Roku Social Media" czy też "Roku Mobile". Czekamy na nowe zjawiska, chcemy je zaobserwować jak zachód słońca na niebie.

Tymczasem sposób, w jaki przejawiają się nowe trendy też już się zmienił. Żaden z nich nie występuje na wielką scenę i nie rozgłasza donośnym głosem "oto jestem, badajcie mnie i obserwujcie, a potem wykorzystajcie". Od czasu, kiedy monopol na komercjalizację nowych technologii został odebrany wielkim koncernom przez mikroskopijne startupy (ich rok właśnie trwa !), to, co zawsze chcieliśmy objawić jako zjawisko zmieniające świat w sposób racjonalnie potwierdzony rzetelnymi badaniami, już zdążyło ten nasz świat zmienić. Zanim je zaobserwujemy, zmierzymy i nauczymy się nim zarządzać, ono samo już ewoluuje w coś kolejnego, o nieco innej twarzy i często kompletnie innym zastosowaniu.

Dlatego Cyberresearch 4.0 nie będzie o przyszłości. Będzie o tym, co zmienia rzeczywistość badań, marketingu i świat w ogólności już teraz, na co dzień. Zastanowimy się, dlaczego tematy tabu w Internecie są tak bardzo istotne dla rozwoju wielu innych technologii w życiu codziennym - a skoro tak, to co tam właśnie teraz się zmienia? Jakie konsekwencje będzie miała coraz większa - lub coraz bardziej ograniczana - ingerencja w prywatność ? Czy konsumenci tak naprawdę pragną właśnie tego, aby patrzeć im na ręce i ułatwiać każdy kolejny krok ? Czyj rok prognozują badacze i marketerzy w 2014 ? A czyj będzie naprawdę ?

Przyszłość jest teraz. Future is now. Przyjdź i zobacz już 10 i 11 kwietnia 2014 r.


Gosia Puchlak

Przewodnicząca Rady Programowej Cyberresearch4.0


Wizerunek Branży Badawczej 2013

Podczas minionego Kongresu Badaczy zaprezentowano wstępny raport z badania Wizerunek Branży Badawczej 2013. Wstępne wyniki będą dostępne do pobrania już wkrótce na stronie internetowej towarzystwa.


Porządki w Bazie Wiedzy
PTBRiO ma już prawie 20 lat. Przez ten czas odbyły się niezliczone projekty, konferencje, kongresy, szkolenia, dni badacza, kluby badacza, spotkania strefy b, spotkania "Nauka-praktyce, praktyka-nauce", edycje zbadaj.to, zimowe i letnie seminaria badawcze.   W przyszłym roku czeka nas jubileuszowy 15 Kongres Badaczy, wkrótce odbędzie się już czwarta edycja Cyberresearch.   Branża badawcza ewoluuje i rozwija się. Więcej



Cyberresearch
Ruszyły przygotowania Rady Programowej nad projektem Cyberresearch4.0. Konferencja odbędzie się w dniach 10 -11 kwietnia 2014 r. Już wkrótce więcej informacji na ten temat.


Strefa b

Za nami ostatnie w starym roku spotkanie w ramach strefy b. 19 grudnia rozmawialiśmy o zmieniających się rolach rodzicielskich. Jak to jest być rodzicem w Polsce XXI wieku? Czy zmiany dotykają tylko niektórych środowisk, np. dużych miast? Czy medialno-reklamowy świat wyprzedza rzeczywistość? A może ją kreuje? O rodzicach i ich zmieniających się rolach rozmawiali: Małgorzata Sikorska (dr nauk humanistycznych w zakresie socjologii, autorka wielu publikacji na temat rodziny) i Maciej Zapaśnik ("nowy ojciec", historyk sztuki, grafik). Dyskusję moderowała Marta Bierca.


Badanie Badaczy

Raport z Badania Badaczy został zaprezentowany podczas sesji otwartej XIV Kongresu Badaczy. Raport jest do pobrania na stronie internetowej tutaj


Rocznik PTBRiO 2013/2014

Podczas XIV Kongresu odbyła się premiera XVIII edycji Rocznika Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. W tegorocznej publikacji znajdziecie najnowsze trendy, analizy i metodologie. Komentarze 69 ekspertów i wiele innych ciekawych wątków. Zapraszamy do lektury. Jeśli chcesz bezpłatnie otrzymać Rocznik PTBRiO złóż zamówienie tutaj


badaniamarketingowe.mobi
Zapraszamy do korzystania z mobilnej wyszukiwarki.
Już teraz poprzez smartphone'a możecie korzystać z:
Wyszukiwarki Ekspertów Badawczych
Wyszukiwarki Agencji Badawczych
Tabel Rankingowych
zawierających dane z corocznego badania realizowanego wspólnie z ESOMAR-em
Zapraszamy pod adres badaniamarketingowe.mobi




Zostań współtwórcą newslettera PTBRiO
Newsletter PTBRiO to inicjatywa tworzona z udziałem członków towarzystwa. Czekamy na artykuły, ciekawe raporty badań i Wasze propozycje. Napiszcie o czym chcielibyście przeczytać w naszym newsletterze? Nasz adres: sekretariat@ptbrio.pl

Zostań recenzentem książek branżowych
Szanowni Państwo, wszystkich, którzy chcą podzielić się z czytelnikami newslettera PTBRiO swoimi opiniami na temat ekscytujących lektur, które mogą zainteresować nas jako badaczy zachęcam do współpracy. Napisz do nas na adres sekretariat@ptbrio.pl
Robert Zydel.

Zapraszamy do zapoznania się z dotychczasowymi recenzjami tutaj



Praktyka nauce - nauka praktyce
W najbliższym czasie zapraszamy na bezpłatne spotkania realizowane w ramach transferu wiedzy: biznes-nauka. Spotkania odbywają się na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu i są skierowane do pracowników naukowych.
12 grudnia członkowie PTBRiO Krzysztof Polak i Marzena Żurawicka z Semiotic Solutions opowiadali o semiotyce dla potrzeb biznesu, natomiast już 9 stycznia Robert Zydel wraz z Tomkiem Jędrkiewiczem powiedzą jaką rolę w badaniach marketingowych odgrywa etnografia.
Osoby zainteresowane uczestnictwem zapraszamy do kontaktu pod numerem telefonu: 535 808 077 lub drogą elektroniczną rafal.matczynski@ue.poznan.pl
Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi wydarzeniami realizowanymi w ramach projektu.
Więcej
 



Komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO
w dniu 2 grudnia 2013 r. .



Specjalnie dla Państwa pracujemy nad nowym programem szkoleń. Więcej już wkrótce.



Szkoła Badań Rynku

W grudniu kończy się VII edycja Szkoły Badań Rynku. Cykliczne spotkania, merytoryczne dyskusje, świetni wykładowcy i podglądanie świata badań marketingowych od wewnątrz dostarczyły naszym kursantom wielu niezapomnianych doświadczeń. Potwierdzają to wyniki wykonywanych przez nas ewaluacji, które pokazują, że zmiany wprowadzane w SBR-ze są oceniane pozytywnie.
Jest nam miło, że podoba Wam się to co robimy.
A już w najbliższą sobotę - 22 grudnia naszych uczestników czeka egzamin. Część teoretyczna złożona z 20 pytań pomoże ocenić ogólną wiedzę zdobytą podczas zajęć. Kluczową rolę odegra jednak część praktyczna egzaminu, nad którą pracowaliśmy wspólnie z Partnerem Merytorycznym tegorocznej edycji Szkoły - Orange. Uczestnicy podzieleni na kilkuosobowe grupy mogą spotykać się w świecie wirtualnym lub realnym z tutorami, którzy stanowią wsparcie merytoryczne. W tym roku dziękujemy za zaangażowanie i objęcie funkcji tutorów Ani Foryckiej (Ipsos), Adamowi Polaszowi (niezależny konsultant) oraz Arkowi Wódkowskiemu (AMPS). A uczestnikom Szkoły życzymy powodzenia!




Reklama zewnętrzna. Urbanizacja i mobilność,
Felieton Marcina Grabowskiego z AMS SA



Rynek pocztowy - nowa rzeczywistość,
Felieton Moniki Kaczmarskiej z Poczty Polskiej



Henry Jenkins. "Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów".

Recenzja Krzysztofa Polaka z Semiotic Solutions.




Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia składamy wszystkim czytelnikom newslettera życzenia pogodnych, zdrowych i rodzinnych świąt, a w nadchodzącym Nowym Roku samych miłych chwil.

Biuro i Zarząd
Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii



Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 22 648 44 92, fax 22 649 97 75, e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl