Newsletter PTBRiO nr 76

Reklama zewnętrzna. Urbanizacja i mobilność,

Rynek reklamy zewnętrznej w Polsce w 2012 r. w ramach rzeczywistych obrotów raportowanych do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wyniósł 561 mln zł, co w porównaniu do roku 2011 było wynikiem o 6,3% niższym. Według raportu Kantar Media branża OOH cennikowo miała obroty na poziomie 1,3 mld złotych i był to wynik o 10,4% lepszy w porównaniu do roku poprzedniego. Jak widać cenniki sobie, a rzeczywistość sobie. Znamienny w roku 2012 był fakt, iż Euro2012, które miało przyciągnąć reklamodawców de facto ich odstraszyło - poza samymi sponsorami głównymi mistrzostw. Najwięcej na OOH w 2012 r. wydawały sektory: FMCG, sieci handlowe, telekomy, motoryzacja i rozrywka. Na przyszłość OOH silny wpływ wywiera proces urbanizacji oraz wzrost mobilności miejskiej mieszkańców, co można zaobserwować na ulicach polskich miast. Dla przyszłości branży istotne jest również to, iż mobilność miejska jest nierozerwalnie związana z mobilnością cyfrową. Jeśli branża upora się z wprowadzeniem standardu badań OOH i wykorzysta potencjał personalizacji przekazu w przestrzeni miejskiej, który dają technologie mobilne, wówczas istnieje realna szansa na wzmocnienie pozycji lub nawet wzrost w torcie reklamowym w następnych latach.

Marcin Grabowski
AMS SA