Design loves research, research loves design
Niewiele skrótów zrobiło w ostatnich latach karierę tak zawrotną jak UX. Od jakiegoś czasu wszyscy "robią UX" i "mają UX", czymkolwiek ten UX dla nich jest. Rozumiane słownikowo "doświadczenie użytkownika" porzuciło swój technologiczny matecznik (sama idea pochodzi wszak ze świata technologii) i staje się coraz bardziej synonimem dobrze zaprojektowanej interakcji użytkownika z marką. Użytkownik, Klient, produkt, usługa, marka... nie ma to większego znaczenia - przecież gdyby róża nie nazywała się różą, pachniałaby tak samo. Istotne jest świadome kreowanie doświadczenia na styku.
Jednym z elementów procesu projektowego takiego doświadczenia jest zrozumienie problemu, który projektant musi rozwiązać. Pozyskanie wiedzy o tym problemie jest często nazywane badaniem. Jednak badanie badaniu nierówne. Próbki, z których korzystają projektanci, są zbyt małe nawet dla badaczy jakościowych, metodologie są niejasne i rozmyte. Badania realizowane na potrzeby projektowania (design research) są trochę innym światem - światem, który szczególnie w Polsce czeka na swoich osadników.
W ramach jednego bloku tematycznego tegorocznego Kongresu będziemy chcieli na konkretnych przykładach pokazać, czym design research jest, czym może być i gdzie - zarówno z punktu widzenia badaczy jak i projektantów - najłatwiej zyskać, a gdzie się poparzyć. W bloku wystąpień będziemy o tym mówić, a w ramach jednego z warsztatów zamykających Kongres będziemy chcieli dać Państwu szansę na posmakowanie design research poprzez interakcję z doświadczonymi praktykami. Jesteśmy przekonani, że badacze od projektantów mogą nauczyć się równie wiele, jak projektanci od badaczy. Do zobaczenia!
Marcin Piotrowski
Członek Rady Programowej Kongresu
| |