Newsletter PTBRiO nr 75

Jakościowe metody badań marketingowych, Dominika Maison

Nowa książka Dominiki Maison, to bardzo ważna lektura dla wszystkich przedstawicieli szeroko rozumianej branży badawczej, a także dla osób rozpoczynających przygodę z badaniami rynku. Poza oczywistymi walorami merytorycznymi i przyjaznym dla czytelnika sposobem przedstawienia treści, książka wskazuje na istotną zamianę paradygmatu, jaka nastąpiła w badaniach jakościowych w ostatnich kilku latach. Zmiana polega na odejściu od ujęcia socjologicznego w stronę perspektywy psychologicznej. Dziś badania jakościowe sięgają coraz głębiej w złożony świat konsumenta, kierowanego rozmaitymi i często sprzecznymi siłami - określonymi potrzebami, emocjami, nieświadomymi motywami. Nigdy dotąd znajomość procesów poznawczych, motywacyjnych i emocjonalnych nie była w jakościowych badaniach marketingowych tak ważna jak dziś (i już nigdy ważna być nie przestanie).

Ta książka jest ważna z jeszcze jednego powodu - pokazuje, że w dobie niezwykle szybkich zmian społecznych i kulturowych, błyskawicznego rozwoju coraz to nowszych i złożonych metod zbierania danych (coraz częściej całkowicie bez udziału respondenta) nie da się całościowo zrozumieć świata konsumenta bez nawiązania z nim bezpośredniego kontaktu. Badania jakościowe to sztuka rozmawiania, a także słuchania, obserwowania i rozumienia drugiego człowieka. Ta książka jest także o tym, że wciąż najdoskonalszym narzędziem poznawania umysłu jest inny umysł.

Izabela Rudak, wiceprezes PTBRiO