Stereotypy i uprzedzenia
W Nowym Zyzdroju spotykamy się co rok, aby rozmyślać i rozmawiać o rzeczach, na które, pochłonięci sprawami zawodowymi, nie mamy czasu, a które dzieją się tuż obok, nie pozostając bez wpływu na rzeczywistość w której funkcjonujemy. My badacze mamy w sobie wielką ciekawość poznawczą, która wciąż domaga się zaspokojenia, a która nie zawsze i nie tylko, dotyczy rynku i zachowań konsumenckich. Co więcej, wydaje się że ten właśnie "nierynkowy" rodzaj ciekawości badawczej należy szczególnie pieczołowicie zaspokajać, aby rynek i konsumentów badać naprawdę dobrze i w szerokiej perspektywie rozumieć wyniki tych badań.
W tym roku przyjrzymy się kwestii stereotypów i uprzedzeń. Stereotypy to uproszone (i często nieprawdziwe) reprezentacje rzeczywistości w naszym umyśle, konstrukcje poznawcze, które ułatwiają nam codzienne przetwarzanie coraz bardziej skomplikowanych informacji o otaczającym nas świecie. Z jednej strony są błogosławieństwem, bo pozwalają minimalizować nasz codzienny poznawczy wysiłek, z drugiej przekleństwem, bo przez nie często pozostajemy w zubożonym świecie obiegowych przekonań.
Uprzedzenia to sztywne, negatywne postawy, które w określonych warunkach społecznych stają się bardzo wyraziste, zaczynają kierować naszym zachowaniem i niestety bywają nieuleczalne. Nasze zmęczone i spolaryzowane społeczeństwo, jest w ostatnich miesiącach największym laboratorium społecznym, w którym możemy obserwować te procesy tak wyraźnie, jak nigdy dotąd.
Na letnim seminarium w Zyzdroju spędzimy razem trzy dni słuchając wybitnych przedstawicieli świata nauki, organizacji pozarządowych i dziennikarzy. Będziemy dyskutować, zastanawiać się nad kontekstem historycznym, religijnym i kulturowym obecnych w naszych głowach stereotypów i uprzedzeń. Dotkniemy "polskich demonów", przyjrzyjmy się pozytywnym i negatywnym stereotypom grup etnicznych, religijnych i narodowych oraz spróbujemy zrozumieć co z tych ważnych zjawisk społecznych wynika dla nas jako badaczy i marketerów. Poszukamy także odpowiedzi na pytanie czy i jak stereotypy i uprzedzenia jako mechanizmy społecznej percepcji, są obecne w relacji marka - konsument.
Serdecznie zapraszamy.
Letnie Seminarium Badawcze 2011 odbędzie się w dniach 26-28 maja w Nowym Zyzdroju.
|
|