Newsletter PTBRiO nr 89

XIII Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Podsumowanie.

Kongres już za nami. Wielkie spotkanie, wymiana myśli i inspiracji, które zawsze coś pokazuje i do czegoś prowadzi. Co pokazał i do czego prowadził tegoroczny Kongres? Oto moje obserwacje.

Otwartość na nieznane.
Średni poziom wystąpień - jeśli wierzyć ocenom publiczności - był w tym roku nieco lepszy niż w poprzednich. Można powiedzieć, że to komplement pod adresem Rady Programowej, ale ja muszę przyznać, że słabe wystąpienia kongresowe zawsze mnie cieszą i wcale nie jest to radość podszyta zawiścią. Cieszy mnie, że nadal jest tak, że każdy kto napisze dobry abstrakt dostaje swoją szansę. Trzydzieści minut na pokazanie kim jest i na co go stać. Jeden korzysta z niej lepiej, drugi gorzej, ale co roku mamy przynajmniej kilkunastu nowych prelegentów. Siłą rzeczy część wystąpień nieco rozczarowuje, ale jest coś wspaniałego w tym, że co roku Rada Programowa złożona z branżowych wyjadaczy daje szansę komuś, o kim „po raz pierwszy słyszy". Mam nadzieję że tej gotowości do przedkładania potencjalnego sukcesu nad potencjalną porażkę Kongres nigdy nie utraci. To zapewni naszej branży wieczną młodość i zdolność rozwoju.

Ekspansja badawczego myślenia.
Spowolniony wzrost obrotów „branży" bywał interpretowany jako jakiś rodzaj sygnału ostrzegawczego - skoro wolniej rosną przychody z pracy terenowej, to może jest problem? Kongres pokazuje, że pora zmienić myślenie. Pozyskiwanie danych w różnego rodzaju „terenie" to praca dla bardzo wielu podmiotów, bo dane są wszędzie, można je uzyskać w różny sposób i nie od dostępności danych zależy efekt końcowy. Dziś liczy się to, które wybierze się do analizy i jakiej analizie je poddamy. Z powodu tej zmiany modelu wzrost branży staje się spowolniony, ale w rzeczywistości mamy raczej kryzys metody opisu, bo liczymy niemal wyłącznie zakupione realizacje terenowe, których przybywa powoli. Tymczasem badania jako zjawisko ciągle szybko rosną, ale wylewają się szeroko poza tradycyjną przestrzeń, czyli monitorowane przez OFBOR i PTBRiO firmy badawcze. Pojawiają się wewnątrz procesów, które jeszcze niedawno „karmiły" z zewnątrz, a właścicielami tych procesów często nie są firmy badawcze. Co teraz badaczu? Przede wszystkim nie bać się myśleć jak badacz, co nie zawsze znaczy pracować jak badacz, szczególnie jak badacz-zbieracz. Dziś badacze-przetwarzacze są bardziej potrzebni niż kiedykolwiek wcześniej. Są tak potrzebni, że sporo osób i firm odnosi sukces jedynie udając badaczy i robienie badań.

Różnorodność.
Nie da się zatrzymać badań w granicach, w których rozwijają się od lat. Nie wolno lekceważyć dinozaurów - spotkania z żywym dinozaurem nikomu nie życzę, bo to duże i niebezpieczne stworzenia. Nie można jednak nie zauważyć, że pojawiły się już ssaki. Małe, sprytne, często prawie nie widoczne, ale nieuchronnie zmieniają świat. Przed Kongresem i przed PTBRiO bardzo ważna misja: trzeba utrzymać kontakt z tą różnorodnością badawczego świata. Trzeba stworzyć wodopój, do którego coraz to nowe stwory będą chętnie i ufnie podchodzić. Wydaje mi się że ostatni Kongres był udanym krokiem w tym kierunku, ale dużo jeszcze zostało do zrobienia.


Michał Kociankowski

Przewodniczący Rady Programowej XIII Kongresu Badaczy Rynku i Opinii



Raport Idealny
Naucz się tworzyć raporty będące kluczem do sukcesu dla Twojego klienta. Już dzisiaj zamów szkolenie zamknięte lub prezentację w ramach projektu Raport Idealny. Napisz do nas na adres szkolenia@ptbrio.pl. a my odpowiemy na Twoje pytania. Już teraz zapraszamy do pobrania ścieżki tworzenia dobrego raportu tutaj .


Strefa b
Za nami pierwsze w tym sezonie spotkanie strefy b.
W dyskusji na temat filmu dokumentalnego Anny Błaszczyk „Darling I lowe Ju", udział wzięli dr Iwona Kurz, antropolog kultury, wykładowczyni w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim oraz dr Jacek Wasilewski, kulturoznawca i medioznawca z Wydziału Dziennikarstwa UW.
Uwaga fani strefy: Kolejne spotkania w ramach tego projektu będą odbywać się w ostatnie środy miesiąca w nowym miejscu, klubie Znajomi Znajomych przy ul. Wilczej 58a
o godzinie 18.00. Zapraszamy serdecznie!


Rocznik PTBRiO 2012/2013

Za nami premiera najnowszej edycji rocznika PTBRiO. Zachęcamy do złożenia zamówienia na tę bezpłatną publikację, dostępnego tutaj




III Ogólnopolskiej Konferencji Metodologicznej Medioznawców pt. Nowe media. Nowe problemy i metody badawcze?
Warszawa, 22-23 listopada 2012 r.
Zaproszenie na konferencję i warsztaty dostępne jest tutaj

Książce pod redakcją Dariusza Jemielniaka
„Badania jakościowe. Podejścia i teorie" tom I oraz „Badania jakościowe. Metody i narzędzia" tom II.
 

Projektowi „BRing. Nauki społeczne dla gospodarki"
realizowanemu przez Wyższą Szkołę Europejską im. ks. Józefa Tischnera. Więcej informacji tutaj

Książce Dominiki Maison „Polak w świecie finansów".
Książka już niebawem w księgarniach.



Zostań współtwórcą newslettera PTBRiO
Newsletter PTBRiO to inicjatywa tworzona z udziałem członków towarzystwa. Czekamy na artykuły, ciekawe raporty badań i Wasze propozycje. Napiszcie o czym chcielibyście przeczytać w naszym newsletterze? Nasz adres: sekretariat@ptbrio.pl

Zostań recenzentem książek branżowych
Szanowni Państwo, wszystkich, którzy chcą podzielić się z czytelnikami newslettera PTBRiO swoimi opiniami na temat ekscytujących lektur, które mogą zainteresować nas jako badaczy zachęcam do współpracy. Napisz do nas na adres sekretariat@ptbrio.pl
Robert Zydel.



Nowi członkowie
Do grona członków PTBRiO w ostatnim czasie dołączyli: Pani Zuzanna Teper-Solarz oraz Pan Krzysztof Otawa. Przeczytaj więcej



Komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO
w dniu 8 października 2012 r.

Nowości dla członków
W zakładce DLA CZŁONKÓW szukajcie aktualności, wydarzeń, informacji o benefitach i wielu innych opcji, z których możecie korzystać jako członkowie. Tym razem przygotowaliśmy dla Was dostęp do materiałów z konferencji „Standardy jakości obsługi klienta". Więcej informacji tutaj



Szkolimy Was już od 10 lat! Tym razem zapraszamy do przeglądu naszych nowych propozycji szkoleniowych.
Na uczestników szkoleń czekają wyjątkowe notesy od PTBRiO

Badania jakościowe online.
Termin: 7 listopada 2012 r.
Trenerka: Katarzyna Gawlik (TNS Polska)

Skuteczny menadżer: realizacja zadań i budowanie motywacji.
Termin: 7 listopada 2012 r.
Trener: Aleksander Szojer (Vision Seed Coaching)

Badania marketingowe - przewodnik użytkownika.
Termin: 14 listopada 2012 r.
Trener: Adam Polasz (Kompania Piwowarska)




"Marketing sensoryczny"
Bertil Hultén, Niklas Broweus, Marcus van Dijk
- recenzja książki Przemysława Rosy



Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 22 648 44 92, fax 22 649 97 75, e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl