Newsletter PTBRiO nr 76

ESOMAR CEE Research Forum

Gdyby wszystkie poniedziałki były tak udane, jak ten 18 marca, życie wyglądałoby inaczej. W ten ostatni, ponad stu badaczy z Europy i świata spotkało się w Pradze, by wziąć udział w drugiej edycji organizowanego przez ESOMAR CEE Research Forum.

Choć po prawdzie, wszystko zaczęło się już w niedzielę wieczorem. Zacna, oznaczona w przewodniku Michelina restauracja praskiego hotelu Radisson Blu stała się wówczas sceną kilkugodzinnej sesji networkingowej. W niezobowiązującej atmosferze i przy wyjątkowo dobrym morawskim winie można było podyskutować z badaczami z Czech, Rosji, Węgier, Estonii czy Bułgarii, ale również Wielkiej Brytanii, Belgii, Holandii, Niemiec, Stanów Zjednoczonych czy Brazylii.

W poniedziałek od samego rana było już zdecydowanie merytorycznie. Wszystkie wystąpienia - może oprócz jednego - prezentowały bardzo wysoki poziom. Szczególnie cieszyła w tym kontekście bardzo silna reprezentacja Polaków.

Katarzyna Zalewska z AmRest przykuła naszą uwagę opowiadając o trudnej do zarządzenia sytuacji, gdy wyniki badań nie odpowiadają oczekiwaniom albo - co gorsza - są sprzeczne z posiadanymi danymi. Jak udało się jej pokazać, sprawny dział badań może przekuć to na korzyść swojej organizacji dostarczając zupełnie świeże, inspirujące insighty.

Tadeusz Żórawski i Dorota Reykowska z UM prezentowali rozwiązanie mające pomóc zrozumieć procesy decyzyjne i zakupowe z uwzględnieniem zarówno specyfiki kategorii jak i - przede wszystkim - różnych czynników wpływu i punktów styku. W efekcie złożonego procesu udało im się stwierdzić, gdzie, kiedy i jak podejmowane są decyzje o zakupie.

Robert Zydel z Saatchi & Saatchi Think Tank i - piszący te słowa - Tomek Jędrkiewicz z Polskiej Telefonii Cyfrowej podzielili się swoimi doświadczeniami związanymi z wykorzystaniem eventów do budowania relacji pomiędzy marką a konsumentem. Pierwszy opowiadał głównie o strategicznej roli takich działań, podczas gdy drugi skupił się na kwestiach metodologicznych i wnioskach płynących z siedmiu lat zbierania doświadczeń w ocenianiu efektywności eventów.

Po obiedzie, na scenie pojawiła się Iza Rudak, by jako członek rady programowej Forum, poprowadzić jedną z najciekawszych sesji - Research Remix: Cocktail of Innovative Methodologies i zapowiedzieć hit tego dnia - brawurową piętnastominutową prezentację, w trakcie której Jacek Kowalski z Neuroidea i Piotr Szczepaniak z Netii, ubrani w kucharskie stroje (jeśli nie widzieliście live na @PTBRiO, to musicie to zobaczyć teraz: http://twitpic.com/cceln2) pokazali jak dzięki badaniom biometrycznym można ugotować nie tylko strawną, ale pożywną i smakowitą reklamę. Uczestnicy docenili ten niecodzienny show przyznając Jackowi i Piotrowi nagrodę za najlepsze wystąpienie.

Założeniem organizatorów było pokazanie przede wszystkim użyteczności badań i tego, że inwestowanie w badania daje wymierne korzyści. Wśród wielu świetnych prezentacji, dla mnie jednak najciekawsze były dwa wystąpienia metodologiczne. Pierwsze to opowieść Ute Rademacher z Colibri Research o fokusach prowadzonych w kompletnych ciemnościach. W drugim Jon Puleston z GMI pokazał, że kilka naprawdę nieskomplikowanych zabiegów nawiązujących do grywalizacji jest w stanie diametralnie odmienić skuteczność badań kwestionariuszowych.

To bardzo udane półtora dnia wymiany doświadczeń i opinii zamknęło się dla mnie jednak na wpół gorzką konkluzją: niezależnie od tego jak wiele świetnych wystąpień usłyszymy i jak wiele inspirujących case'ów uda nam się zobaczyć, najważniejsze jest działanie. Wiedzieć to jedno, a robić to - zupełnie co innego.

Szczegółową relację z tegorocznego CEE Reasearch Forum można przeczytać w serwisie ESOMAR RW Connect

Tomek Jędrkiewicz
PTC, członek PTBRiO