Newsletter PTBRiO nr 76

Jeden dzień w Sztokholmie

W piękny słoneczny czwartek w połowie maca (gdy u nas Warszawa była zasypana śniegiem) miałam okazję uczestniczyć w jednodniowym wydarzeniu branży badawczej u naszych szwedzkich sąsiadów. Ich odbywający się w Sztokholmie Szwedzki Dzień Badań Marketingowych (SMRD), podobnie jak nasz kongres PTBRiO, ma już wieloletnią tradycję i przyciąga corocznie badaczy marketingowych z większości krajów skandynawskich oraz prelegentów z całego świata.

Tym razem byłam jedyną Polką uczestniczącą w tym wydarzeniu, ale mam nadzieję, że w kolejnych SMRD weźmie udział wielu Polaków, a w naszych konferencjach i kongresach będzie brało udział coraz więcej gości, nie tylko z krajów skandynawskich.

Spośród wystąpień dwa zwróciły moją szczególną uwagę. Pierwsze z nich to wystąpienie Costasa Papaikonomou, współzałożyciela jednej z najszybciej rozwijających się agencji zajmujących się kreowaniem innowacji - Happen-com. Costas opowiadał o pułapkach badań marketingowych w kontekście tworzenia nowych produktów i innowacji. Podkreślał rolę badań, ale też przestrzegał przed zbytnim zachłystywaniem się "gadżetami" badawczymi, które powodują, że zapomina się o najważniejszym narzędziu badawczym - myśleniu. Przy okazji Costas promował swoją najnowszą książkę "Thoughts from a grumpy innovator", która jak przystało na innowatora, została napisana w zupełnie niekonwencjonalny i nowatorski sposób. Jest zbiorem jednozdaniowych myśli przeplatanych ilustracjami wykonanymi przez autora. Forma książki jest niewątpliwie innowacyjna - wychodzi naprzeciw współczesnym potrzebom - mało słów, dużo treści.

Drugie wystąpienie, które chciałam skomentować, równie intrygujące i zarazem prowokacyjne, zaprezentował Dave McCaughan z Tokijskiego oddziału McCanna, który przedstawił fascynującą historię męskich majtek. Dave pokazał jak, wydawać by się mogło nieistotna część męskiej garderoby, ewoluowała pod wpływem zmian społecznych i różnych, z pozoru niezwiązanych, odkryć naukowych. Wystąpienie, poza tym, że dawało dużo do myślenia w kontekście zachowań konsumenckich i motywów wyborów konsumenckich, zostało również zaprezentowane w niezwykle dowcipny sposób.

Chętnie pojadę na SMRD jeszcze raz i zachęcam do tego również Państwa - nie tylko do odwiedzenia Sztokholmu jako obserwatorzy, ale również do współtworzenia tego wydarzenia, zgłaszania swoich wystąpień i promowania tam naszych metod i rozwiązań badawczych (http://www.smrd.se/eng.html).

Dominika Maison
Przedstawiciel ESOMAr-u, członek honorowy PTBRiO