Sharenting:

czyli transformacja rodziców w reporterów online, a dzieci w bohaterów sieciowych pamiętników

Wysocka Switala Alicja

Alicja Wysocka-Świtała

Partner Zarządzająca
w Clue PR
Jest partner zarządzającą i współwłaścicielką agencji Clue PR. Od kilkunastu lat zajmuje się komunikacją lokalnych i globalnych marek. Zdobywała doświadczenie w agencjach sieciowych w Warszawie i Nowym Jorku, ma na koncie nagrody SABRE, Magellan Awards i KTR. Absolwentka dziennikarstwa na UW, studiowała amerykanistykę na UW i w Oslo. Prowadzi zajęcia z PR w Collegium Civitas oraz zasiada w jury Złotych Spinaczy i Stevie Awards.
Bierca Marta

Marta Bierca

Customer Research Director
w Frost & Sullivan
Obecnie dyrektor badań konsumenckich w Frost & Sullivan. Wcześniej manager działu badań jakościowych w GfK Polonia i konsultantka ds. badań w agencji strategiczno-badawczej CPC, badaczka w Ipsos ASI i Synovate. Socjolożka i etnolożka, doktor socjologii – doktorat dotyczący przemian modeli ojcostwa w Polsce obroniony w 2017 na Uniwersytecie SWPS.
 

Myśl przewodnia:

Media społecznościowe i popularność influencerów parentingowych wpłynęły na zmianę zachowań rodziców w sieci, a docelowo na nawyki i ekspozycję w sieci samych dzieci. Trend sharentingu (z ang: share: dzielić i parenting: rodzicielstwo) sprawił, że z albumów rodzinnych zdjęcia i video dzieci przeniosły się online, tworząc cyber-pamiętniki z dzieciństwa, kształtujące wizerunek najmłodszego pokolenia. Następuje transformacja digitalowa rodziców w reporterów, a dzieci w bohaterów digitalowej Odysei.

Korzyści:

Grupa rodziców w sieci, w tym przede wszystkim insta-matek to ogromna społeczność konsumencka, bardzo aktywna w sieci zarówno w obszarze wyrażania i kształtowania opinii, jak i decyzji zakupowych. Ponadto kategorią bezpośrednio z nią związaną jest kategoria influencerek parentingowych, które skutecznie monetyzują przedstawianie prywatności swojej rodziny dzięki reklamom produktów dziecięcych. Motywacje i sposób przedstawiania rzeczywistości przez rodziców, a także hiperdokumentowanie dzieciństwa ich dzieci dają ogromną wiedzę o rynku, a także o stylistyce, jaka na nim obecnie dominuje. Autentyczność czy cukierkowość? Dyskrecja czy brak granic? Infantylizm czy świadomość zagrożeń jakie niesie sieć?

Nowe i oryginalne treści wystąpienia:

Nikt w Polsce wcześniej nie przedstawiał zjawiska sharentingu w szerszej skali. Z najnowszych raportów wynika, że spośród rodziców, którzy przynajmniej raz w miesiącu korzystają z internetu (96 proc. badanych), większość, bo 75 proc., dzieli się zdjęciami lub filmami swoich dzieci. Im młodsze dzieci, tym mniejsze opory w upublicznianiu zdjęć: 60 proc. opiekunów dzieci poniżej 4. roku życia udostępnia ich zdjęcia na zamkniętych profilach w serwisach społecznościowych.

Jakie treści nieznane słuchaczom będą poruszone?

  1. Zagrożenia związane z udostępnianiem danych w kanałach społecznościowych – na czym polega zbieranie danych na podstawie prostego algorytmu, czego dowiaduje się FB i Instagram o nieświadomych niczego dzieciach?
  2. Gdzie leży granica zgody na upublicznianie wizerunku przez najmłodszych?
  3. Jakie jest ryzyko związane z używaniem wirtualnych asystentów głosowych w domu, jak Alexa i Siri, których udział w śledzeniu naszej codziennej rutyny nie jest w pełni znany?
  4. Moment transformacji ze zwykłych rodziców dokumentujących do prywatnych archiwów rodzinną codzienność w insta-reporterów, śledzących z telefonem każdy moment od pierwszego dnia po urodzinach. Jakie są ich motywacje, obawy, czy mają świadomość, że te historie zostaną w sieci na zawsze?
  5. Jak wpłynie to na przyszłość tysięcy rosnących w blasku domowych fleszy przyszłych konsumentów, pracowników i wreszcie rodziców? Czy sieciowa ekspozycja jest koniecznością, czy ryzykiem?

Opis badania:

Wystąpienie bazować będzie na danych z kilku źródeł. Przedstawione będą dane zastane z rynków, gdzie zjawisko sharentingu staje się tematem dociekań badaczy (m. in. raporty London School of Economics z 2018: „What do parents think and do about their children’s privacy?”; “Home Life Data and Children Privacy Report”). Wystąpienie wzbogacone będzie przez wyniki badania ilościowego obrazujące polski wymiar i kontekst zjawiska. Spojrzenia wgłąb motywacji i potrzeb dziecięcych dokumentarzystów dostarczą wywiady pogłębione.

Dodatkowe informacje:

Trend sharentingu zatacza coraz szersze kręgi, i coraz więcej dzieci dorasta w świetle domowych „fleszy”. Zamiast budować swoje historie i ekspozycje w sieci od podstaw, tysiące ludzi będą robić jedynie dopiski do istniejących zdjęć. Jak to wpłynie na ich przyszłość, również zawodową? Jak wpłynie na podejście do własnych rodziców, którzy upubliczniają całe ich życie? A może w świecie ery digitalu nie ma innej drogi, bo sieciowe wykluczenie i nieobecność najmłodszych pokoleń w świecie online jest równe z towarzyskim ostracyzmem?
powrót do programu