Wyniki badań
SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE
Polski kibic o emocjach, sportowych osobowościach i korupcji (ARC Rynek i Opinia)
41% emocji, 54% narodowej dumy, 75%... korupcji - czym dla polskich kibiców jest sport? Polski kibic to przede wszystkim "kanapowy komentator" bieżących wydarzeń sportowych, a zainteresowanie sportem uzależnia od sukcesu i osobowości zawodnika.
Więcej »
Deklaracje polskich abonentów: kto płaci abonament RTV? (ARC Rynek i Opinia)
W ciągu 60 dni statystyczne gospodarstwo domowe opłaca średnio 6 rachunków, a w niemal 60% przypadków na deklarowanej liście opłat figuruje abonament radiowo-telewizyjny. Kto decyduje się na finansowe wspieranie mediów publicznych? Mieszkańcy mniejszych miast częściej niż dużych ośrodków; 50-ciolatkowie chętniej niż ludzie młodzi.
Więcej »
Autoserwisy czyli Polak bierze samochód na warsztat (ARC Rynek i Opinia)
W 2007 roku drobne usterki w swoich samochodach naprawiał co drugi Polak. Ponad połowę klientów ASO motywuje jakość i fachowość usług. Cena jest najistotniejsza dla 66% korzystających z nieautoryzowanych stacji. Użytkownicy ASO nadal stanowią większość, ale nieautoryzowane stacje cieszą się rosnącym zaufaniem i rosną w siłę.
Więcej »
Finansowanie mediów publicznych (CBOS)
W ciągu ostatnich dziesięciu lat niemal co dziesiąty dorosły Polak pracował za granicą. Co setny respondent jest tam obecnie zatrudniony - to osoby, które akurat przyjechały na krótko do kraju lub też mieszkają w Polsce i dojeżdżają do pracy za granicę, dlatego mogły odpowiadać na pytania sondażu. Biorąc pod uwagę, że 1% badanej próby odpowiada 280 tys. osób w całej dorosłej populacji Polski, można powiedzieć, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat pracowało za granicą mniej więcej 2 mln 900 tys. obywateli naszego kraju.
Więcej »
Postawy wobec palenia papierosów (CBOS)
Papierosy pali niemal jedna trzecia dorosłych (32%). Palaczami częściej są mężczyźni niż kobiety. Obecnie pali dwie piąte mężczyzn (40%) i jedna czwarta kobiet (24%). Pod tym względem uzyskane wyniki są niemal takie same jak w lutym 2007 roku. Należy jednak podkreślić, że w latach 1997-2007 zaszła dość istotna zmiana. W tym czasie znacznie zmalał (o 10 punktów) odsetek palaczy wśród mężczyzn, podczas gdy odsetek palących kobiet prawie się nie zmienił.
Więcej »
Gotowość do współpracy (CBOS)
Od roku 2004 stopniowo przybywa osób, które uważają, że działając wspólnie z innymi ludźmi można osiągnąć więcej niż samemu. Obecnie sądzi tak zdecydowana większość badanych (81%, o 7 punktów więcej niż w roku 2004), a tylko 10% (spadek o 4 punkty) uznaje taką współpracę za marnowanie czasu.
Więcej »
Stosunek Polaków do rozwodów (CBOS)
Obecnie w Polsce zdecydowani zwolennicy rozwodów stanowią liczniejszą grupę niż ich zagorzali przeciwnicy. Co siódmy ankietowany (15%) bezwzględnie nie aprobuje rozwodów, co piąty zaś (20%) wychodzi z założenia, że jeśli oboje małżonkowie zdecydują się na rozwiązanie swojego małżeństwa w drodze postępowania sądowego, nie powinni mieć ku temu żadnych przeszkód. Największą grupę badanych - blisko dwie trzecie ogółu (62%) stanowią umiarkowani zwolennicy rozwodów, którzy choć generalnie ich nie popierają, to w pewnych sytuacjach uznają za dopuszczalne.
Więcej »
Nie ma jak rodzina (CBOS)
Wśród najważniejszych wartości, którymi Polacy kierują się w swoim codziennym życiu, to właśnie szczęście rodzinne zajmuje bezkonkurencyjne pierwsze miejsce. Na drugiej pozycji znalazło się zdrowie, a na trzecim ex aequo spokój oraz uczciwe życie (do najważniejszych wartości zaliczyła je blisko połowa respondentów - po 46%).
Więcej »
Sytuacja mieszkaniowa gospodarstw domowych (CBOS)
Większość rodzin (59,5%) określa swoje warunki mieszkaniowe jako dobre, w tym jedna szósta (16,4%) jako bardzo dobre, a ponad dwie piąte (43,1%) jako raczej dobre. Co trzecia rodzina (33,3%) uznaje swoje warunki mieszkaniowe za przeciętne, a tylko co dwudziesta (5,3%) za raczej złe. Stosunkowo nieliczne (1,9%) oceniają je bardzo źle.
Więcej »
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 (Millward Brown)
W tym roku już po raz trzeci Millward Brown ogłosił doroczny ranking BrandZ Top 100 obejmujący największe marki na świecie. Pełna wersja raportu została opublikowana w specjalnym suplemencie do dziennika Financial Times, w poniedziałek 21 kwietnia 2008 r. i jest dostępna w Internecie pod adresem www.millwardbrown.com/mboptimor oraz www.ft.com. Na czele rankingu ponownie znalazła się marka Google, której wartość wynosi 86,1mld USD. Na drugim miejscu uplasował się GE (General Electric) z wynikiem 71,4 mld USD, a za nią Microsoft, której wartość oceniono na 70,8 mld USD.
Polacy wybierają używane (TNS OBOP)
Tylko 6% Polaków, którzy kupili w 2007 r. samochód na użytek domowy, kupiło auta nowe. Pozostałe 94% zakupiło auta używane, mające średnio ponad 10 lat, głównie sprowadzone z zagranicy. Pomimo odnotowania lekkiego wzrostu sprzedaży nowych aut w 2007 roku, wśród kupionych w minionym roku samochodów nadal dominują auta pochodzące z drugiej ręki. Ponad połowa kupionych przez Polaków w roku 2007 samochodów (57%) to pojazdy mające 10 lat i więcej.
Więcej »
Zdrowie w pigułce (TNS OBOP)
Ponad połowa Polaków w wieku 15 lat i więcej używa preparatów multiwitaminowych choćby od czasu do czasu. Użytkownikami tego typu środków są częściej kobiety (61% wszystkich użytkowników) oraz osoby stosunkowo młode (51% użytkowników nie ukończyła 40 lat). Rzadziej po multiwitaminy sięgają mężczyźni (39%) oraz osoby powyżej 60 roku życia (16%).
Więcej »
Europa mniej optymistyczna (TNS OBOP)
Pięciu na dziesięciu Europejczyków (54%) nie oczekuje znaczących zmian w swoim życiu w najbliższych 12 miesiącach, następne 30% uważa, że ich życie się poprawi, a 13%, że się pogorszy. Z badania obejmującego ponad 30.000 osób w 27 Państwach Członkowskich, trzech krajach kandydujących (Chorwacji, byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii i Turcji) oraz Republice Cypru Północnego wynika również, że poziom optymizmu obniżył się w porównaniu do poprzedniej fali badania.
Więcej »