Wyniki badań
Społeczna siła sponsoringu?
Niemal 30% Polaków bierze pod uwagę działania sponsorskie przy decyzjach zakupowych. Jednak co drugi konsument deklaruje, że sponsorowanie nie wpływa na jego ocenę firm. Zaczynamy dostrzegać społeczną inwestycję wpisaną w sponsoring: do 60% wzrosło przekonanie o korzyściach jakie niesie on widzom, słuchaczom, czy kibicom - instytut badawczy ARC Rynek i Opinia podsumowuje opinie o sponsoringu w Polsce.
Więcej »
Sytuacja na rynku pracy i zagrożenie bezrobociem (CBOS)
Od marca 2007 roku zdecydowanie poprawiły się oceny sytuacji panującej na krajowym rynku pracy (wzrost ocen pozytywnych o 20 punktów i przeciętnych o 8 punktów, spadek ocen negatywnych o 29 punktów). Lepsze niż przed rokiem są także przewidywania dotyczące rozwoju sytuacji na krajowym rynku pracy w najbliższym roku.
Więcej »
Polacy o sytuacji w Tybecie i igrzyskach olimpijskich w Chinach (CBOS)
Większość Polaków (61%) orientuje się w obecnej sytuacji Tybetu i wydarzeniach, które tam mają miejsce. Jednak tylko 14% z nich określa swoją wiedzę na ten temat jako dość dobrą, natomiast pozostali (47%) - jako wyłącznie orientacyjną (przyznają, że dotarły do nich pewne informacje o wydarzeniach w tym regionie). Ocena przyznania Chinom organizacji letnich igrzysk olimpijskich w 2008 roku wypada wśród Polaków dość niejednoznacznie. Prawie co trzeci respondent (30%) popiera tę decyzję, niewiele więcej osób (36%) ją krytykuje, a 34% nie ma sprecyzowanej opinii na ten temat.
Więcej »
Finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce (CBOS)
Wśród ankietowanych jest niemal powszechna zgoda, że pieniądze na działalność wyższych uczelni i instytutów badawczych powinny pochodzić z budżetu państwa (92%). Niewiele mniejsza jest akceptacja związków nauki z biznesem, a więc korzystania ze środków od firm prywatnych, które mogłyby w zamian mieć na przykład dostęp do wyników badań (80% respondentów popiera to rozwiązanie), a także czerpania zysków przez instytucje naukowe z prowadzonej przez nie działalności gospodarczej (76%).
Więcej »
Stosunki polsko-niemieckie w opinii publicznej (CBOS)
Stosunki Polski z zachodnim sąsiadem zawsze budzą duże zainteresowanie opinii publicznej. Wśród ankietowanych najczęstsze są opinie (47% wskazań), że stosunki między Polską a Niemcami można określić jako "ani dobre, ani złe", czyli przeciętne, poprawne. Prawie dwie piąte respondentów uważa, że obecnie relacje między obu krajami są dobre, a jedynie mniej więcej co dziesiąty jest przeciwnego zdania.
Więcej »
Obcokrajowcy pracujący w Polsce (CBOS)
Akceptacja obcokrajowców na krajowym rynku pracy jest niemal powszechna i systematycznie wzrasta. Zdecydowana większość badanych (86%) sądzi, że cudzoziemcom powinno się pozwolić na podejmowanie pracy w Polsce, w tym połowa (50%) chciałaby im dać możliwość pracy w każdym zawodzie, a 36% - tylko w niektórych. Sprzeciw wobec zatrudniania obcokrajowców wyraża co dziesiąty respondent (10%).
Więcej »
Zagraniczne misje zbrojne w opinii Polaków (CBOS)
Stosunek społeczeństwa do udziału polskich żołnierzy w misji afgańskiej jest od początku zeszłego roku jednoznacznie negatywny - w kolejnych pomiarach w tym okresie dezaprobatę wyrażała zdecydowana większość Polaków. Obecnie grupa sprzeciwiająca się uczestnictwu naszych sił zbrojnych w tej operacji stanowi ponad trzy czwarte badanych (77%) i zwiększyła się od poprzedniego sondażu o 4 punkty. Poparcie dla udziału polskich żołnierzy w natowskiej misji w Afganistanie wyraża niespełna co piąty ankietowany (18%), w tym tylko 4% to deklaracje zdecydowane.
Więcej »
Dzieci mają pieniądze (Ipsos)
Dwie trzecie rodziców dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje dzieciom, przynajmniej od czasu do czasu, kieszonkowe. Średnio jest to obecnie kwota 55 złotych miesięcznie. Pieniądze te dzieci wydają przede wszystkim na słodycze, jedzenie, napoje, karty do telefonu, kosmetyki i ubrania. Dzieci mają średnio do swojej dyspozycji 55 złotych miesięcznie. Najwięcej otrzymuje młodzież w wieku od 15 do 18 lat: średnio ok. 80 złotych, dzieci starsze - w wieku od 11 do 14 lat - mają miesięcznie do swojej dyspozycji średnio 40 zł, młodsze: od 4 do 10 lat - powyżej 30 złotych.
Więcej »
Polacy chcą się rozwijać (Ipsos)
Niemal połowa Polaków (47 proc.) odczuwa potrzebę poszerzania swoich kwalifikacji i umiejętności. Polacy chcą przede wszystkim uczyć się języków obcych (29 proc. wskazań), zdobywać umiejętności informatyczne (27 proc.), kwalifikacje potrzebne do zdobycia pracy (20 proc.), poszerzać wiedzę związaną z hobby (20 proc.), umiejętności osobiste tj. organizacja czasu, autoprezentacja itp. (18 proc.), zdobywać umiejętności w zakresie zarządzania i umiejętności prowadzenia biznesu (15 proc.) a także wiedzę ogólnospołeczną (19%).
Więcej »
Wakacje Polaków 2008 (Pentor Research International)
W tym roku 30% Polaków czyli o 4 punkty procentowe mniej niż w roku ubiegłym - zamierza spakować walizki i wyjechać na letni wypoczynek. Prawie połowa weźmie urlop, ale nie będzie wyjeżdżać. 14% respondentów planuje pracować przez cały okres wakacyjny. Podobnie jak w latach poprzednich najchętniej na urlop wyjeżdżają ludzie młodzi, poniżej 29 roku życia - 45% z nich zamierza w tym roku pojechać na urlop. Tradycyjnie, najmniejszy procent osób deklarujących wyjazd na letni wypoczynek przypada na najstarszą grupę wiekową 60 i ponad (12%).
Więcej »
Już za cztery lata... (TNS OBOP)
Niemal połowa Polaków (49%) uważa również, że Polska zdąży z przygotowaniami do organizacji mistrzostw. Najwyższy poziom optymizmu cechuje osoby z wyższym wykształceniem, mieszkańców dużych miast (od 100 do 500 tys.) oraz mieszkańców regionu pomorskiego. Pesymistów jest nieco mniej - 43% - najczęściej są to trzydziestolatkowie, osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym i mieszkańcy regionów południowo-zachodniej Polski: katowickiego i dolnośląskiego.
Więcej »
Co dziewiąty Polak planuje kupić samochód (TNS OBOP)
11% Polaków w wieku 18 i więcej lat planuje zakup samochodu dla siebie lub swojego gospodarstwa domowego, zaś 6% zamierza dokonać tego zakupu w 2008 roku. Najczęściej planowany jest zakup auta używanego.
Więcej »