Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 52
   czerwiec 2008 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

Nadeszło długo wyczekiwane lato, w związku z tym sezon urlopowy czas zacząć. Mimo to zachęcamy Was do poświęcenia chwili czasu na zapoznanie się z ostatnimi, bieżącymi i nadchodzącymi przedsięwzięciami podejmowanymi przez PTBRiO.

W tym wydaniu po raz pierwszy publikujemy podsumowanie zebrania Zarządu PTBRiO, które odbyło się 2 czerwca br. Znajdziecie tam między innymi podsumowanie tegorocznego letniego Seminarium Badawczego, jak również informację o przygotowaniach do IX już Kongresu Badaczy Rynku i Opinii.

Jeśli o Kongresie mowa to warto również wspomnieć o kolejnej, XIII już edycji Katalogu PTBRiO, którego premiera nastąpi właśnie podczas IX Kongresu Badaczy Rynku i Opinii.

Oczywiście jak co miesiąc zapraszamy Was również do zapoznania się z najciekawszymi wynikami badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail:zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO

Komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO

Zarząd Towarzystwa spotkał się w radosnej atmosferze nazajutrz po Dniu Dziecka. Mimo zbliżającego się szybkimi krokami sezonu urlopowego tematów do dyskusji było mnóstwo.

Na świeżo wymienialiśmy wrażenia z Letniego Seminarium Badawczego. Spotkanie w Nowym Zyzdroju było bardzo udane, pełne żywych dyskusji i ogromnego zaangażowania uczestników. Pojawił się pomysł by wykorzystać te pozytywne emocje i ku pożytkowi Towarzystwa umieścić na stronie internetowej PTBRiO podsumowanie wraz z opiniami uczestników. Jedynym zgrzytem w organizacji był brak bezprzewodowego Internetu, choć i to miało swój urok. Rozważamy przeniesienie imprezy do innego hotelu, też na Mazurach. Zarząd stwierdził, iż będziemy kontynuować Letnie Seminaria Badawcze w podobnej formule. Przyszłoroczne Seminarium planujemy na koniec maja (prawdopodobnie 27-29.05.2009), zaś Iza Rudak zaproponowała by było ono poświęcone "Manipulacji społecznej", co spotkało się z powszechną aprobatą. Akcja informacyjna o Seminarium, a w szczególności o jego zawartości merytorycznej winna jednak być przeprowadzona znacznie wcześniej niż w tym roku. W radzie programowej LSB działają: Iza Rudak, Dominka Maison, Tomasz Sławiński i Arek Wódkowski.
(Relację zdjęciową z tegorocznego Letniego Seminarium znajdziecie pod poniższym linkiem)
http://www.ptbrio.pl/seminarium2008/

Kolejnym bardzo merytorycznym obszarem którym się zajmowaliśmy były przygotowania do Kongresu Badaczy. Do wcześniej już wybranych do Rady Programowej Kongresu Izy Rudak (jako przewodniczącej) oraz Michała Kociankowskiego i Marcina Kujawskiego dołączyli Małgosia Olszewska, Marek Klajda, Mateusz Galica, Tomasz Bartnik i Tomasz Jędrkiewicz. Planujemy poszerzenie tego grona jeszcze o 2-3 osoby. Rada spotka się po rozesłaniu zaproszeń na Kongres. Zaakceptowaliśmy także wstępnie bardzo szeroko zakrojony zakres tematyczny tegorocznego Kongresu. Szczegóły zostaną wszystkim zainteresowanym rozesłane w formie odrębnego komunikatu. Powróciliśmy do kwestii współpracy międzynarodowej, omawianej na poprzednim zebraniu Zarządu. Postanowiliśmy, by zaproszenie na Kongres było dostępne także w wersji angielskiej, będzie ono także umieszczone na naszej stronie internetowej. Planujemy zaproszenie do udziału w Kongresie w charakterze uczestników gości zagranicznych oraz zastanawialiśmy się nad listą gości specjalnych. W celu uatrakcyjnienia Kongresu utrzymamy nagrody pieniężne za zajęcie 3 pierwszych miejsc w rankingu opinii uczestników.

Kolejny temat naszej dyskusji to szkolenia. Poza, omawianymi na poprzednim zebraniu, kontynuacją szkoleń PTBRiO w dotychczasowej formule oraz kolejną edycją Szkoły Badań Rynku PTBRiO, pojawiły się nowe koncepcje i inicjatywy. Pierwsza z nich to Szkoła Komunikacji Marketingowej organizowana przez Stowarzyszenie Agencji Reklamowych. Temat wzbudził zainteresowanie, ale i pewne kontrowersje. Powołano zespół do kontaktu z SAR w tej kwestii. W dyskusji pojawiły się także pomysły na organizację szkoleń ze środków unijnych, a także propozycje nowych tematów, takich jak szkolenia z prezentacji badań. Szkolenia to tematyka obszerna i ważna, dyskusja na ten temat będzie zatem kontynuowana w miarę potrzeb. Sprawy szkoleń koordynuje Michał Kociankowski.

Powrócił ponownie temat naszego Statutu. Niestety okazało się, iż nie udało nam się osiągnąć celu, gdyż nowy Statut Towarzystwa nie został jeszcze zarejestrowany. Sąd rejestrowy przesłał nam kilka zastrzeżeń. Poza omyłką redaktorską główne zarzuty dotyczą kwestii określania kworum, a także uzupełniania organów w razie rezygnacji członków w trakcie ich kadencji. Po burzliwej dyskusji postanowiliśmy dostosować się do życzeń sądu, mimo iż w znacznej części wykraczają one poza ramy określone ustawą i jako takie można by je podważyć. Chcielibyśmy jak najszybciej doprowadzić do zatwierdzenia nowego Statutu, stąd taka decyzja. Opracujemy nowy tekst zakwestionowanych punktów i po zatwierdzeniu przez Zarząd zwołamy ponownie nadzwyczajne walne zebranie delegatów w celu jego przegłosowania. Liczymy bardzo na cierpliwość i dobrą wolę szanownych Delegatów, gdyż proces zmiany statutu niewątpliwie niejednego już zmęczył. To prawdziwe wyzwanie - nasi Założyciele chyba nie przewidzieli jak trudno będzie zmienić wymyślony przez nich Statut. Od razu teraz apelujemy do Delegatów o przybycie na nasz zew w celu ratowania Towarzystwa. O szczegółach poinformujemy w odpowiednim momencie. Sprawy statutu koordynuje Janusz Sielicki ze wsparciem Janusza Komóra.

Zarząd został poinformowany o efektach dorocznej ankiety ESOMAR o rynku badawczym w Polsce, w której tradycyjnie pośredniczyliśmy. Ankieta nie różniła się od poprzednich edycji, w badaniu wzięło udział 46 firm badawczych. Jak zwykle wyniki opublikujemy w Katalogu PTBRiO. Opracowaniem danych zajmuje się Piotr Chojnowski. Główny komentarz do Katalogu opracowuje Rafał Janowicz. Na zakończenie musieliśmy podjąć decyzje co do osób które nie opłaciły składek - postanowiliśmy o zablokowaniu ich kont na naszej stronie, a także o nie umieszczaniu ich w tegorocznym Katalogu. Liczymy że wszyscy wkrótce uregulują swe zobowiązania wobec Towarzystwa i nikogo nie dotknie ta sankcja.

A za miesiąc kolejne spotkanie w tymże samym gronie.
Janusz Sielicki, Sekretarz Zarządu

Przygotowania do IX już Kongresu Badaczy Rynku i Opinii

Tegoroczny Kongres odbędzie się w dniach 16-17 października w warszawskim Hotelu Marriot.

Przypominamy, że do 10 lipca można nadsyłać do nas referaty na IX Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Wszystkie informacje dotyczące oczekiwań co do treści i formy wystąpień znajdziecie na stronie http://www.ptbrio.pl, dział Konferencje.

Nadesłane referaty wezmą udział w konkursie o nagrodę publiczności na najlepsze wystąpienie.

Kongres Badaczy Rynku i Opinii to największe doroczne wydarzenie w branży badawczej oraz jedna z największych w Polsce imprez marketingowych, gromadząca ponad 500 uczestników. Organizatorami przedsięwzięcia są: Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii http://www.ptbrio.pl oraz Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku http://www.ofbor.pl

Prace nad XIII edycją Katalogu PTBRiO rozpoczęte!

Rozpoczęliśmy już prace nad tegorocznym wydaniem Katalogu PTBRiO. Dzięki firmom, które wypełniły i odesłały do PTBRiO coroczną ankietę na temat rynku badawczego, także w tym roku w katalogu znajdzie się analiza rynku badań marketingowych. Ponadto w katalogu opublikujemy m.in. informacje na temat badaczy skupionych w PTBRiO oraz agencji zajmujących się badaniem rynku.

Podobnie jak w poprzednich latach PTBRiO oferuje możliwość reklamy w katalogu. Przygotowaliśmy bardzo atrakcyjne ceny formatów reklamowych. Więcej informacji znajdziecie na stronie http://www.ptbrio.pl gdzie opisujemy dokładnie dotychczasowe wydania katalogu, charakter jego grupy docelowej oraz sposób dystrybucji wydawnictwa.

Zamówienia reklam należy składać do 16 lipca 2008r. Wydanie katalogu nastąpi w październiku 2008r.

Szkolenia PTBRiO

Uprzejmie informujemy, że zakończyliśmy sezon szkoleniowy 2007/2008. Wkrótce opublikowana zostanie nowa lista szkoleń PTBRiO na nadchodzący rok akademicki 2008/2009. Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej http://www.ptbrio.pl, dział Szkolenia.

Konferencje ESOMAR

Congress 2008 - Frontiers
22-25 września 2008, Montreal

Pełna oferta konferencji ESOMAR znajduje się tutaj

Wyniki badań

Społeczna siła sponsoringu?
Niemal 30% Polaków bierze pod uwagę działania sponsorskie przy decyzjach zakupowych. Jednak co drugi konsument deklaruje, że sponsorowanie nie wpływa na jego ocenę firm. Zaczynamy dostrzegać społeczną inwestycję wpisaną w sponsoring: do 60% wzrosło przekonanie o korzyściach jakie niesie on widzom, słuchaczom, czy kibicom - instytut badawczy ARC Rynek i Opinia podsumowuje opinie o sponsoringu w Polsce.

Więcej »

Sytuacja na rynku pracy i zagrożenie bezrobociem (CBOS)
Od marca 2007 roku zdecydowanie poprawiły się oceny sytuacji panującej na krajowym rynku pracy (wzrost ocen pozytywnych o 20 punktów i przeciętnych o 8 punktów, spadek ocen negatywnych o 29 punktów). Lepsze niż przed rokiem są także przewidywania dotyczące rozwoju sytuacji na krajowym rynku pracy w najbliższym roku.

Więcej »

Polacy o sytuacji w Tybecie i igrzyskach olimpijskich w Chinach (CBOS)
Większość Polaków (61%) orientuje się w obecnej sytuacji Tybetu i wydarzeniach, które tam mają miejsce. Jednak tylko 14% z nich określa swoją wiedzę na ten temat jako dość dobrą, natomiast pozostali (47%) - jako wyłącznie orientacyjną (przyznają, że dotarły do nich pewne informacje o wydarzeniach w tym regionie). Ocena przyznania Chinom organizacji letnich igrzysk olimpijskich w 2008 roku wypada wśród Polaków dość niejednoznacznie. Prawie co trzeci respondent (30%) popiera tę decyzję, niewiele więcej osób (36%) ją krytykuje, a 34% nie ma sprecyzowanej opinii na ten temat.

Więcej »

Finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce (CBOS)
Wśród ankietowanych jest niemal powszechna zgoda, że pieniądze na działalność wyższych uczelni i instytutów badawczych powinny pochodzić z budżetu państwa (92%). Niewiele mniejsza jest akceptacja związków nauki z biznesem, a więc korzystania ze środków od firm prywatnych, które mogłyby w zamian mieć na przykład dostęp do wyników badań (80% respondentów popiera to rozwiązanie), a także czerpania zysków przez instytucje naukowe z prowadzonej przez nie działalności gospodarczej (76%).

Więcej »

Stosunki polsko-niemieckie w opinii publicznej (CBOS)
Stosunki Polski z zachodnim sąsiadem zawsze budzą duże zainteresowanie opinii publicznej. Wśród ankietowanych najczęstsze są opinie (47% wskazań), że stosunki między Polską a Niemcami można określić jako "ani dobre, ani złe", czyli przeciętne, poprawne. Prawie dwie piąte respondentów uważa, że obecnie relacje między obu krajami są dobre, a jedynie mniej więcej co dziesiąty jest przeciwnego zdania.

Więcej »

Obcokrajowcy pracujący w Polsce (CBOS)
Akceptacja obcokrajowców na krajowym rynku pracy jest niemal powszechna i systematycznie wzrasta. Zdecydowana większość badanych (86%) sądzi, że cudzoziemcom powinno się pozwolić na podejmowanie pracy w Polsce, w tym połowa (50%) chciałaby im dać możliwość pracy w każdym zawodzie, a 36% - tylko w niektórych. Sprzeciw wobec zatrudniania obcokrajowców wyraża co dziesiąty respondent (10%).

Więcej »

Zagraniczne misje zbrojne w opinii Polaków (CBOS)
Stosunek społeczeństwa do udziału polskich żołnierzy w misji afgańskiej jest od początku zeszłego roku jednoznacznie negatywny - w kolejnych pomiarach w tym okresie dezaprobatę wyrażała zdecydowana większość Polaków. Obecnie grupa sprzeciwiająca się uczestnictwu naszych sił zbrojnych w tej operacji stanowi ponad trzy czwarte badanych (77%) i zwiększyła się od poprzedniego sondażu o 4 punkty. Poparcie dla udziału polskich żołnierzy w natowskiej misji w Afganistanie wyraża niespełna co piąty ankietowany (18%), w tym tylko 4% to deklaracje zdecydowane.

Więcej »

Dzieci mają pieniądze (Ipsos)
Dwie trzecie rodziców dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje dzieciom, przynajmniej od czasu do czasu, kieszonkowe. Średnio jest to obecnie kwota 55 złotych miesięcznie. Pieniądze te dzieci wydają przede wszystkim na słodycze, jedzenie, napoje, karty do telefonu, kosmetyki i ubrania. Dzieci mają średnio do swojej dyspozycji 55 złotych miesięcznie. Najwięcej otrzymuje młodzież w wieku od 15 do 18 lat: średnio ok. 80 złotych, dzieci starsze - w wieku od 11 do 14 lat - mają miesięcznie do swojej dyspozycji średnio 40 zł, młodsze: od 4 do 10 lat - powyżej 30 złotych.

Więcej »

Polacy chcą się rozwijać (Ipsos)
Niemal połowa Polaków (47 proc.) odczuwa potrzebę poszerzania swoich kwalifikacji i umiejętności. Polacy chcą przede wszystkim uczyć się języków obcych (29 proc. wskazań), zdobywać umiejętności informatyczne (27 proc.), kwalifikacje potrzebne do zdobycia pracy (20 proc.), poszerzać wiedzę związaną z hobby (20 proc.), umiejętności osobiste tj. organizacja czasu, autoprezentacja itp. (18 proc.), zdobywać umiejętności w zakresie zarządzania i umiejętności prowadzenia biznesu (15 proc.) a także wiedzę ogólnospołeczną (19%).

Więcej »

Wakacje Polaków 2008 (Pentor Research International)
W tym roku 30% Polaków czyli o 4 punkty procentowe mniej niż w roku ubiegłym - zamierza spakować walizki i wyjechać na letni wypoczynek. Prawie połowa weźmie urlop, ale nie będzie wyjeżdżać. 14% respondentów planuje pracować przez cały okres wakacyjny. Podobnie jak w latach poprzednich najchętniej na urlop wyjeżdżają ludzie młodzi, poniżej 29 roku życia - 45% z nich zamierza w tym roku pojechać na urlop. Tradycyjnie, najmniejszy procent osób deklarujących wyjazd na letni wypoczynek przypada na najstarszą grupę wiekową 60 i ponad (12%).

Więcej »

Już za cztery lata... (TNS OBOP)
Niemal połowa Polaków (49%) uważa również, że Polska zdąży z przygotowaniami do organizacji mistrzostw. Najwyższy poziom optymizmu cechuje osoby z wyższym wykształceniem, mieszkańców dużych miast (od 100 do 500 tys.) oraz mieszkańców regionu pomorskiego. Pesymistów jest nieco mniej - 43% - najczęściej są to trzydziestolatkowie, osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym i mieszkańcy regionów południowo-zachodniej Polski: katowickiego i dolnośląskiego.

Więcej »

Co dziewiąty Polak planuje kupić samochód (TNS OBOP)
11% Polaków w wieku 18 i więcej lat planuje zakup samochodu dla siebie lub swojego gospodarstwa domowego, zaś 6% zamierza dokonać tego zakupu w 2008 roku. Najczęściej planowany jest zakup auta używanego.

Więcej »

Nastroje ekonomiczne Polaków

Pentor Research International

W czerwcu nastroje konsumenckie uległy znacznemu ochłodzeniu. Wszystkie trzy wskaźniki uzyskały najniższą wartość w tym roku, natomiast dwa z nich - PENKON i PESK w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego poprawiły swój wynik (odpowiednio o 1,6 pkt. i 5,6 pkt.).

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.