Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 38
   kwiecień 2007 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2006

Koleżanki i Koledzy!

Przed nami długi weekend majowy, ale mamy nadzieję, że w ten wolny czas znajdziecie chwilę na zapoznanie się z kwietniowym wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii.

Z przyjemnością informujemy o nowym przedsięwzięciu PTBRiO. Letnie Seminarium Badawcze pt. Sekretne Życie Konsumenta, odbędzie się już w czerwcu w mazurskim hotelu Kanu Club.

W tym wydaniu publikujemy felieton autorstwa Piotra Szawca pt. "Gdzie trawa jest bardziej zielona?", który z perspektywy swojego doświadczenia zawodowego opowiada o postrzeganiu roli badań w procesie biznesowym w agencji badawczej oraz po stronie klienta.

Zachęcamy również do zapoznania się z wynikami audytu finansowego firm badawczych 2006 ogłoszonymi przez OFBOR.

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Was najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze. Przedstawiamy również listę szkoleń PTBRiO oraz konferencji Esomar.

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO


Felieton miesiąca: "Gdzie trawa jest bardziej zielona?"

Czy postrzeganie roli badań zmienia się w zależności od miejsca pracy? Będąc przedstawicielem agencji badawczej mamy często przekonanie o kluczowej roli badań w całym procesie biznesowym. To poprawia nasze samopoczucie, status i prognozy zawodowe. Przejście na stronę klienta koryguje nieco perspektywę i na pewne sprawy patrzymy z większym dystansem. Jako że moje doświadczenia zawodowe obejmują pracę po obu stronach "barykady" z przyjemnością podzielę się kilkoma przemyśleniami, obserwacjami z tej drugiej strony.

"Po co nam badania przecież wszystkim się ten pomysł podoba" czyli o randze testu korytarzowego

Na szczęście takie stwierdzenia w zasadzie (już) nie padają, a jeśli to bardzo rzadko i raczej wypowiadane są nieśmiało. Ale bywa, że "test korytarzowy" jest stosowany. Na szczęście w kwestiach relatywnie mniej ważnych. Jeśli do jego wyników podchodzi się z dużym przymrużeniem oka (graniczącym z jego zamknięciem), to naprawdę nie jest źle. Test korytarzowy to wdzięczny temat do żartów. Większość badaczy powie, że to nie jest profesjonalna metoda, dobór próby fatalny, a "respondentów" cechuje brak dystansu do tematu. Poza tym zwykle badania takie nie są tworzone przez osoby, które trafnie sformułują pytania i opracują dobry kwestionariusz. To wszystko prawda.

Spróbujmy jednak się zastanowić czy rzeczywiście ta metoda jest aż tak beznadziejnie głupia i nie ma żadnego potencjału? Czy warto omijać quasi metodę tylko dlatego, że jest niedoskonała?

Zdecydowana większość badań realizowana jest wśród respondentów, finalnych odbiorców usługi, użytkowników produktu. Ma to swoje naturalne konsekwencje. Wiadomo przecież, że o cokolwiek respondenta nie zapytać, jeśli już zgodzi się na wywiad, udzieli on odpowiedzi. Bo taka jest natura człowieka - jak jeden pyta, to drugi odpowiada. Jednak przy niektórych problemach marketingowych okazuje się, że klienci finalni nie są optymalnym źródłem informacji. Nie wnoszą dodatkowej wiedzy, co więcej czasami są poważnym zagrożeniem i po prostu mogą nas nieświadomie "wpuścić w maliny". Klient - respondent bardzo często nie ma wyobraźni i dobrej woli marketera, co uniemożliwia obiektywną ocenę potencjału produktu.

Paradoksalnie w takiej sytuacji bardziej efektywne może być badanie ekspertów, którzy są bardziej zaangażowani w temat (nawet jeżeli jest to test korytarzowy), niż klientów, którzy pytani odpowiedzą często nie mając do końca pojęcia o temacie na jaki się wypowiadają.

Badajmy "badalne". O sztuce mówienia: nie

Nie chciałbym aby ktokolwiek odniósł wrażenie, że następuje odwrót od klasycznych badań. Obserwuję wręcz przeciwne zjawisko. Wiele - mniejszych i większych - projektów biznesowych, szczególnie dotyczących nowych produktów jest poprzedzane badaniami, testami. Tu rola badań jest rzeczywiście bezcenna. Dramat zaczyna się wtedy, kiedy rola badań jest przeceniana i bada się wszystko co możliwe. Jak nie wiemy jaką decyzje podjąć często się zdarza, że pytamy naszą grupę docelową - zapytani odpowiedzą, bo jakie mają wyjście.

Czym to grozi? Może się na przykład okazać, że produkt zostanie pozbawiony szans wprowadzenia na rynek tylko dlatego, że 8 gniewnych kobiet z... (tu proszę sobie wstawić nazwę miasta, miasteczka), które uważacie za nieduże, prowincjonalne) nie akceptuje nowego produktu. I co wtedy? "Grupa docelowa nie rozumie zastosowania nowego produktu i deklaruje niskie zainteresowanie". Niby jak ma akceptować, skoro pierwszy raz słyszy cokolwiek na ten temat?

Zdarza się też, że sytuacja odwrotna, kiedy produkt entuzjastycznie przyjęty przez klientów finalnych przepada w sprzedaży. Oczywiście zawsze można powiedzieć, że dystrybucja była za słaba, komunikacja nietrafiona. Ale bardzo często to wiedza na temat produktu weryfikuje nowe pomysły.

Są zagadnienia i produkty nie poddające się (w łatwy sposób) badaniom, przynajmniej tym standardowym. Dobrze jest, jeśli uda się znaleźć ciekawy pomysł i odpowiedzieć na część pytań biznesowych. Ale z moich obserwacji wynika, że bywa z tym różnie. Czasami po prostu lepiej zdobyć się na odwagę i podjąć decyzję na podstawie posiadanych już danych, własnego przekonania, doświadczenia, a nie badań. To jest zadanie dla marketingowców, badaczy reprezentujących różne strony (klient, agencja badawcza, reklamowa). Warto o tym pamiętać i czasami po prostu powiedzieć: nie, nie róbmy tego badania.

Klient naprawdę czyta raport, a przynajmniej jego podsumowanie

Wielu z nas naciskając klawisz "wyślij" robi (bądź robiło) wielkie "uff". Nareszcie raport poszedł do klienta. W poczuciu dobrze spełnionego zadania odpoczywamy chwilę przed kolejnym projektem.

Co się dzieje po drugiej stronie? W tym momencie zaczyna się dopiero najważniejszy etap. Przedstawienie wyników badania to naprawdę moment dużych emocji. Niby zwykły plik w PowerPoincie, a potrafi żyć własnym życiem. Często magicznym, złożonym i to wielokrotnie. Raport jest kopalnią wniosków i interpretacji, czasami zupełnie zresztą nieuprawnionych, ale jakże potrzebnych do poparcia wcześniej postawionej tezy. Jeżeli założyć, że przeciętny człowiek jedno i to samo zdanie może zrozumieć na 2 różne sposoby, to po stronie klienta takich interpretacji pojawi się 5 a czasem nawet więcej. Nie trzeba chyba mówić, co się dzieje, jeżeli w dwóch miejscach raportu pojawiają się różne informacje. Wtedy liczba interpretacji rośnie i każdy z czytających po stronie klienta wyciąga wnioski jemu tylko znane.

Sprawę nieco komplikuje objętość raportu. Raport ma 30 slajdów (to już jest nieźle), ale czasami bywa 50 i 100. Jeśli ma, powiedzmy 30 stron, z tego około 25 jest do przeanalizowania. Jest to zadanie wykonalne. Jeśli raport ma powyżej 50 stron prawdopodobieństwo przeanalizowania całego dokumentu przez większość odbiorców jest naprawdę niewielkie. Tworzy to pole do późniejszych nieporozumień.

Czy można panować nad "życiem własnym" raportów z badań? Najłatwiejsze metody przeciwdziałania takim sytuacjom są banalnie proste, to: pisanie krótkich raportów zawierających jasne, często nawet odważne wnioski, redukowanie efektu "bar chart hell", przygotowywanie krótkich podsumowań typu executive summary (nie tylko wtedy kiedy raport ma iść do zarządu).

Coraz częściej można spotkać badaczy, marketingowców szukających nowych rozwiązań, krytycznie i z dystansem patrzących na badania, które sami dostarczają, rekomendujących niekiedy nie realizowanie badania, jeżeli temat wydaje się "niebadalny", albo realizowanie pilotaży na żywym organizmie. Mam nadzieję, że będzie to zjawisko coraz bardziej powszechne i coraz większa grupa badaczy będzie mogła czuć się doradcą, a nie tylko dostawcą badań. Czego nam wszystkim gorąco życzę.

Piotr Szawiec, Bank BPH

Konsultant ds. badań w Banku BPH. W badaniach od 9 lat. Zaczynał w Demoskopie (1998-2000), kontynuował pracę w Pentorze, gdzie Kierował Zespołem Badań Rynków Finansowych. Zdeklarowany przeciwnik podziału badań na ilościowe i jakościowe. Lubi rower, wino i słuchowiska radiowe. Od początku 2006 pracuje w Banku BPH.

e-mail: Piotr.Szawiec@bph.pl

Sekretne Życie Konsumenta
Letnie Seminarium Badawcze
Nowy Zyzdrój, 12 - 15 czerwca 2007 r.

Zapraszamy do udziału w Letnim Seminarium Badawczym pt. Sekretne Życie Konsumenta. To nowe przedsięwzięcie PTBRiO odbędzie się już w czerwcu w mazurskim hotelu Kanu Club. Poniżej znajdą Państwo krótki opis seminarium.

Marketerzy, twórcy reklam i badacze rynku coraz częściej skupiają swą uwagę na człowieku, jedynie jako konsumencie. Zapominają tym samym, że bycie konsumentem jest tylko jedną z jego ról, a otoczenie konsumenckie tylko jednym z kontekstów, w jakich się porusza.
Spojrzenie na konsumenta w kontekście kultury i społeczeństwa, w których żyje oraz procesów psychologicznych niejednokrotnie pozwala lepiej zrozumieć jego decyzje i zachowania rynkowe, niż tylko rozmowa o używanej przez niego marce.
To szczególnie ważne, gdyż często uchwycenie różnic pomiędzy deklaracjami konsumentów, a ich faktycznymi preferencjami jest kluczem do zbudowania realnej przewagi konkurencyjnej.

Letnie Seminarium Badawcze to spotkanie, w trakcie którego chcemy przyjrzeć się jak eksplorować ukryte oblicze konsumenta. W programie znalazły się sesje poświecone:

  • rozumieniu konsumenta w szerszym kontekście społecznym
  • rolom społecznym konsumenta
  • reklamie i konsumentowi w szerszym kontekście kulturowym
  • rozumieniu konsumenta w kontekście psychologicznym
  • konsekwencjom szerszego rozumienia konsumenta dla metodologii badawczych.

    Więcej informacji o seminarium, znajdą Państwo na stronie www.ptbrio.pl/seminarium. Szczegółowy program będzie dostępny już wkrótce. Zapraszamy!

  • Przygotowania do VIII Kongresu Badaczy Rynku i Opinii

    Rozpoczęły się przygotowania do tegorocznego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, który odbędzie się 18 i 19 października 2007 r. w Warszawie. Niebawem Rada Programowa przedstawi zakres tematyczny Kongresu i, podobnie jak w poprzednich latach, zaprosi do zgłaszania propozycji wystąpień kongresowych.

    Kongres Badaczy Rynku i Opinii to największe doroczne wydarzenie w branży badawczej oraz jedna z największych w Polsce imprez marketingowych, gromadząca ponad 500 uczestników. Organizatorami przedsięwzięcia są: Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii www.ptbrio.pl oraz Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku www.ofbor.pl.

    Audyt obrotów firm badawczych w 2006 roku

    Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku ogłosiła wyniki audytu finansowego firm badawczych za rok 2006. W roku 2006 całkowita szacunkowa wielkość rynku przekroczyła 534 000 000 PLN. Obroty firm, które poddały się audytowi OFBOR za rok 2006 wyczerpują około 85% całego rynku. Biorąc pod uwagę firmy, które poddały audytowi swe wyniki finansowe za 2005 i 2006 rok możemy określić przyrost rynku badawczego w Polsce na poziomie 11%.

    Pięć największych instytutów badawczych ma łącznie 61% udziałów w rynku badań marketingowych poddanym audytowi i około 52% udziałów w całym szacowanym rynku. Z kolei 10 największych instytutów ma udziały równe, odpowiednio 85% i 72%.

    Wiecej informacji na temat autydu obrotów branży badawczej znajdziecie tutaj.

    Powołano Kapitułę Konkursu Młodych Badaczy

    W skład Kapituły Konkursu Młodych Badaczy weszli:

  • dr hab. Anna Giza-Poleszczuk, Instytut Socjologii UW
  • dr Barbara Frątczak-Rudnicka, agencja badawcza 4P research mix / Instytyut Socjologii UW
  • dr hab. Grzegorz Karasiewicz, Wydział Zarządzania UW
  • dr Paweł Wójcik, agencja badawcza IQS and QUANT Group / Wydział Psychologii UW.

    Jednocześnie przypominamy, że tylko do 31 maja przyjmowane są zgłoszenia do Konkursu Młodych Badaczy na najlepszą pracę magisterską.

    Informujemy również o uproszczeniu zasad przesyłania prac. Z regulaminu Konkursu usunięto wymóg nadsyłania pracy magisterskiej w 4 wydrukowanych egzemplarzach.
    Wystarczy nadesłać pracę w formie elektronicznej, zapisanej w formacie word lub pdf, w pliku o nazwie, która odpowiada tytułowi pracy.

    Aktualny regulamin Konkursu dostępny jest na stronie www.ofbor.pl.

    Na autorów najlepszych prac czekają atrakcyjne nagrody pieniężne (pierwsze miejsce - 5 tys. zł, drugie - 3 tys. zł, trzecie - 2 tys. zł) oraz staże w renomowanych instytutach badawczych skupionych w OFBOR.

    Patronat medialny nad konkursem objęli: e-mentor - czasopismo SGH, Polski Portal Edukacyjny Edu.info.pl, portal eurostudent.pl, portal Korba.pl, portal studentnews.pl, portal Media Run, portal Onet.pl, portal pracuj.pl, Magazyn Studentów Semestr, Studencka Gazeta Internetowa Uniwersytetu Wrocławskiego, Krakowski Magazyn Studencki.

  • Nowi członkowie PTBRiO

    Miło nam poinformować, że w kwietniu do grona członków PTBRiO dołączyli: Ewa Żebrowska (Polska Telefonia Cyfrowa) i Łukasz Markiewicz (GfK Polonia).

    W chwili obecnej liczba członków wynosi 234 osób.

    Szkolenia PTBRiO

    Wirtualna etnografia - Internet jako źródło wiedzy o konsumentach
    I termin: 10 - 11 maja 2007 r.
    szkolenie poprowadzą Tomasz Jędrkiewicz oraz Robert Zydel (IQS and QUANT Group)

    Badania rynku usług finansowych: od wprowadzenia oferty do pomiaru lojalności klientów
    termin: 17 - 18 maja 2007 r.
    szkolenie poprowadzi Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia, Uniwersytet Warszawski)

    Badanie skuteczności działań promocyjnych i reklamowych
    termin: 24 - 25 maja 2007 r.
    szkolenie poprowadzi Zbyszek Sawiński

    Wirtualna etnografia - Internet jako źródło wiedzy o konsumentach
    II termin: 28 - 29 maja 2007 r.
    szkolenie poprowadzą Tomasz Jędrkiewicz oraz Robert Zydel (IQS and QUANT Group)

    Opracowanie standardów jakości obsługi klientów. Wsparcie badawcze
    termin: 31 maja - 1 czerwca 2007 r.
    szkolenie poprowadzi Arkadiusz Wódkowski (AMPS Agencja Marketingowa)

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

    Konferencje ESOMAR

    Consumer Insight
    7 - 9 maja 2007 r., Milan

    Luxury Brands
    9 - 11 maja 2007 r., Florencja

    Pełna oferta konferencji ESOMAR znajduje się tutaj.

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Opinie o działalności kościoła (CBOS)
    W ostatnim czasie nie zmienił się w znaczący sposób postrzegany i postulowany wpływ Kościoła katolickiego na życie publiczne. Większość Polaków (62%) uważa, że Kościół w dużym stopniu oddziałuje na to, co się dzieje w kraju. Co drugi ankietowany jest zdania, że wpływ ten powinien być mniejszy.

    Więcej »

    Polacy po śmierci Jana Pawła II (Pentor Research International dla Wprost)
    Od czasu śmierci Papieża-Polaka większość z nas nie zmieniła częstotliwości praktyk religijnych. Dla dwóch trzecich respondentów śmierć Jana Pawła II na krótko zmieniła Polaków na lepsze, ale też podobny odsetek twierdzi, że od odejścia Papieża nie staliśmy się ani bardziej uczciwi, ani też bardziej życzliwi.

    Więcej »

    Problemy zmian klimatycznych na świecie (CBOS)
    W dwunastu krajach pytano o to, czy należy przedsięwziąć środki zapobiegawcze i zmierzyć się ze zmianami klimatycznymi; większość badanych w tych krajach, z wyjątkiem jednego, była za podjęciem takich działań. Opinia aprobująca zwalczanie globalnego ocieplenia jest najbardziej powszechna w Australii (92%). Chiny i Izrael to kolejne państwa najczęściej popierające takie środki (po 83%).

    Więcej »

    Opinia społeczna o nazwach ulic (CBOS)
    W opinii przeważającej większości społeczeństwa (61%) o tym, jaką nazwę ma nosić ulica czy plac, powinni decydować mieszkańcy danej miejscowości. Niespełna jedna trzecia badanych (31%) wskazuje na władze samorządowe jako odpowiednie do decydowania w tej sprawie, a tylko nieliczni (nieco ponad 2%) - na władze wojewódzkie lub centralne. Co dwudziesty Polak (5%) nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

    Więcej »

    Trzy czwarte Polaków czyta gazetki reklamowe (GfK Polonia)
    75% Polaków regularnie otrzymuje gazetki reklamowe - jest to więc dla sieci handlowych ważny środek komunikacji z klientem. W 2006 roku sieci objęte monitorowaniem wydały ponad 2,5 tys. gazetek reklamowych. Niezmiennie od kilku lat najwięcej gazetek wydają hipermarkety, na drugim miejscu pod względem liczby wydanych gazetek są markety RTV/AGD oraz Cash&Carry, najmniej gazetek wydają markety DIY. Zmianie uległa strategia wydawnicza sieci, wydawanych jest coraz mniej gazetek lokalnych obowiązujących w jednej, dwóch halach.

    Więcej »

    Molestowanie seksualne (CBOS)
    Ponad jedna piąta osób pracujących lub uczących się (22%) przyznaje, że w miejscu pracy lub na uczelni współpracownicy lub koledzy robią nieodpowiednie, naruszające godność uwagi o podtekście seksualnym, np. niestosownie żartują. Mężczyźni mówią o takich sytuacjach nieznacznie częściej niż kobiety. Molestowanie fizyczne, czyli sytuacje, kiedy współpracownicy lub koledzy wykonują wobec innych niestosowne gesty, a ich zachowania mają podtekst seksualny (np. nadmierne zbliżenie, dotykanie, poklepywanie, obejmowanie), dostrzega 7% badanych pracujących lub pobierających naukę.

    Więcej »

    Czy zmienia się stosunek Polaków do starości (CBOS)
    W Polsce osoby w starszym wieku są bardzo różnie traktowane. Życzliwy stosunek do seniorów zdecydowanie dominuje - wg badanych - w rodzinie (79%), w środowisku sąsiedzkim (68%) oraz w parafii (64%). Osoby starsze rzadziej spotykają się z życzliwością w sklepach (46%) i w byłym miejscu pracy (41%). W pozostałych środowiskach przeważają, zdaniem ankietowanych, postawy negatywne - obojętność lub niechęć.

    Więcej »

    Europejczycy nie pomagają innym? (TNS OBOP)
    Z badania obejmującego prawie 26 800 respondentów z 27 państw Unii Europejskiej wynika, że 65% ogółu Europejczyków nie jest zaangażowanych w wolontariat, a przynajmniej nie wspiera żadnej z wymienionych w badaniu organizacji. Istnieją jednak duże różnice pomiędzy państwami członkowskimi. W niektórych państwach odsetek osób deklarujących udział w wolontariacie jest bardzo wysoki. Dla przykładu w Austrii (60%), Holandii (55%), Szwecji (53%) i w Niemczech (52%) ponad połowa badanych twierdzi, że bierze czynny udział w akcjach wolontaryjnych lub pracuje na rzecz różnego rodzaju organizacji. Natomiast w krajach takich jak Bułgaria (10%), Litwa (11%) czy Portugalia (12%) odsetek ten jest najniższy.

    Więcej »

    Praca stresuje Europejczyków (TNS OBOP)
    Znacząca liczba pracujących Europejczyków ocenia, że ich praca ma złe strony, 41% badanych postrzega swoją pracę za stresującą i wymagającą, 21% twierdzi, że pracuje w niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia warunkach, a 14% uważa, że praca nie pozwala im na godzenie życia zawodowego, rodzinnego i osobistego.

    Więcej »

    Bezrobocie, emerytury i renty największymi troskami Europejczyków (TBS OBOP)
    Bezrobocie (40%) oraz emerytury i renty (30%) są głównymi obszarami, o które martwią się mieszkańcy Europy myśląc o przyszłym pokoleniu. Nieco mniej Europejczycy martwią się o wysokość kosztów utrzymania w przyszłości (26%) oraz o przestępczość (25%).

    Więcej »

    Czy 50 lat Unii Europejskiej to także nasze święto? (Pentor Research International dla Polskiego Radia)
    Ponad połowa Polaków uważa pięćdziesięciolecie Unii Europejskiej również za święto Polski, ponieważ nasz kraj od zawsze należał do Europy. Prawie co ósmy badany stwierdził, że powinniśmy uważać ten jubileusz za nasz, ponieważ po 1989 roku Europa odzyskała utraconą jedność i spójność. Podobny odsetek ankietowanych uważa, że to święto nie powinno być naszym udziałem, ponieważ zbyt krótko jesteśmy członkami Unii Europejskiej, a 8% badanych uznało, że Europa "zapomniała" o Polsce po II wojnie światowej i w związku z tym 50-lecie Unii nie jest naszym świętem.

    Więcej »

    Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 (Millward Brown)
    W tym roku już po raz drugi Millward Brown ogłosił drugi doroczny ranking BrandZ Top 100 obejmujący największe marki na świecie. Pełna wersja raportu została opublikowana w specjalnym suplemencie do dziennika Financial Times, w poniedziałek 23 kwietnia 2007 r. i jest dostępna w Internecie pod adresem www.millwardbrown.com/mboptimor oraz www.ft.com. W ubiegłym roku pierwsze miejsce w rankingu zajął Microsoft - była to najsilniejsza i najcenniejsza marka o wartości 62,0 mln dolarów. Na drugim miejscu uplasował się GE (General Electric) z wynikiem 55,834 mln, a za nim Coca-Cola, której wartość oceniono na 41,406 mln dolarów.

    TELEWIZJA

    Podsumowanie I kwartału 2007 roku w telewizji (TNS OBOP)
    Cieplejsza od ubiegłorocznej zima przyniosła spadek średniego dziennego czasu, jaki Polacy poświęcili na oglądanie telewizji. W porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami 2006 r., telewizję oglądaliśmy przez 3 godziny i 43 minuty dziennie, czyli krócej o 8 minut. To najniższy wynik od 2002 roku, kiedy Polacy każdego dnia od stycznia do marca oglądali telewizję średnio przez 3 godziny i 41 minut.

    Więcej »

    PRACA

    Opinie o rynku pracy i zagrożeniu bezrobociem w latach 2001-2007 (CBOS)
    Opinie o rynku pracy w Polsce są mniej krytyczne niż pół roku temu. Nadal jednak przeważają oceny negatywne (61%, spadek od września o 10 punktów). Prawie co czwarty respondent (23%, wzrost o 5 punktów) uważa, że sytuacja na rynku pracy jest przeciętna, a co dziewiąty (11%, wzrost o 5 punktów) ocenia ją pozytywnie.

    Więcej »

    Etyka zawodowa - opinie społeczne i faktyczne zachowania pracowników (CBOS)
    Polacy są szczególnie krytyczni wobec przychodzenia do pracy po spożyciu alkoholu. Zachowanie takie akceptuje jedynie dwóch na stu badanych. Zdecydowanie negatywnie oceniane jest również "załatwianie" lekarskiego zwolnienia z pracy pomimo dobrego stanu zdrowia - zgodę na takie postępowanie wyraża tylko 6% ankietowanych. Co dziewiąty respondent (11%) nie ma nic przeciwko spóźnianiu się do pracy.

    Więcej »

    Praca Polaków za granicą (CBOS)
    Co dziesiąty dorosły Polak deklaruje, że w ciągu ostatnich 10 lat podejmował pracę za granicą. Najczęściej miało to miejsce w okresie, kiedy Polska była już członkiem Unii Europejskiej, a wiec po 1 maja 2004 roku - 46% osób z tej grupy (5% ogółu badanych) deklaruje, że wyjechało do pracy już po akcesji, a 21% (2% ogółu) - jeszcze przed nią, ale kontynuowało pracę po przystąpieniu naszego kraju do UE.

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Pentor Research International

    W kwietniu ponownie odnotowano wzrost wskaźników klimatu konsumenckiego. W tym miesiącu wszystkie trzy wskaźniki wzrosły ponad rekordowy poziom ze stycznia tego roku osiągając tym samym najwyższe wartości w historii.

    Preferencje polityczne Polaków

    PGB

    W badaniu przeprowadzonym przez Polską Grupę Badawczą w dniach 16-19 kwietnia, respondenci odpowiadali między innymi na pytanie dotyczące preferencji w wyborach do Sejmu (Gdyby dzisiaj odbywały się wybory do Sejmu na którą z poniższych partii bądź koalicji partii oddał/a/by Pan/i swój głos). Okazuje się, że wygrałaby Platforma Obywatelska (31% poparcia). Na drugim miejscu uplasował się PiS (25%). Trzecia w parlamentarnym rankingu plasuje się Lewica i Demokraci. Poparcie dla nich deklaruje 17% badanych.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.