Wyniki badań
SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE
Samopoczucie Polaków i postrzeganie nastrojów
środowiska społecznego w latach 1988-2007 (CBOS)
Mijający rok
przyniósł poprawę samopoczucia Polaków. Obecnie jest ono najlepsze w całym
okresie 1988-2007. W stosunku do przełomowego roku 1989 umocniły się
emocje pozytywne, a osłabły negatywne. Nadal jednak co trzeci Polak często
ma poczucie, że jako obywatel jest lekceważony przez władzę.
Więcej »
Związki zawodowe: przynależność i ocena działalności
(CBOS)
Polska zalicza się do krajów, w których związki zawodowe
odgrywają niezbyt dużą rolę: należy do nich znikoma część pracowników, a
układy zbiorowe pracy obejmują znacznie mniejszą część osób zatrudnionych
niż w krajach "starej" UE. Wśród przyczyn tego stanu rzeczy można wymienić
niechęć lub niezdolność pracowników do samoorganizacji, znaczący udział
zakładów zatrudniających jedynie kilka lub kilkanaście osób, a także
podziały w ruchu związkowym wywołane ich upolitycznieniem.
Więcej »
Wyjazdy na wypoczynek w latach 1992-2007 (CBOS)
W ubiegłym roku Polacy mieli nieco większe niż w latach 2003-2006
szanse na wypoczynek. W celach rekreacyjnych wyjechało poza miejsce
zamieszkania prawie dwie piąte dorosłych (38%, od roku 2006 wzrost o 3
punkty), w tym, 17% (wzrost o 5 punktów) regenerowało siły zarówno w
czasie dłuższego - co najmniej tygodniowego - wypoczynku, jak i krótszego,
12% było wyłącznie na dłuższym wyjeździe, a 9% - tylko na krótkiej
eskapadzie.
Więcej »
Straż pożarna na czele listy organizacji godnych
zaufania (GfK Polonia)
Straż pożarna uważana jest za najbardziej
godną zaufania grupę zawodową. Na drugim końcu skali znajdują się związki
zawodowe, które w wielu krajach Europy Zachodniej i USA zajmują ostatnie
miejsce. 94 proc. badanych twierdziło, że ufa strażakom, a dwie
trzecie przyznało, że uważa straż pożarną za organizację "bardzo godną
zaufania". Czyni to ze strażaków grupę najbardziej godną zaufania we
wszystkich krajach objętych badaniem. Na drugim miejscu uplasowali się
pocztowcy.
Więcej »
Polacy o telemedycynie (TNS OBOP)
W Polsce
telemedycyna jest jeszcze rzadkością. Dwie trzecie (65%) Polaków badanych
przez TNS OBOP nigdy nie słyszało o istnieniu takich usług; a 67% nie wie
o możliwości korzystania z nich w Polsce. Badani, którzy o telemedycynie
słyszeli, rozpoznają ją najczęściej jako możliwość uzyskania informacji o
dostępie do specjalisty lub zamawiania wizyty za pośrednictwem Internetu
czy telefonu (22%), zdalne diagnozowanie umożliwiające pomiar parametrów
życiowych (9%) czy telekonsultacje lekarzy z odległych ośrodków i operacje
teleasystowane (10%).
Więcej »
Europejczycy o gospodarce (TNS OBOP)
Ponad
połowa Europejczyków (52%) ocenia gospodarkę swojego kraju pozytywnie,
przeciwnego zdania jest czterech na dziesięciu badanych (44%), którzy
oceniają ją źle. W kilku państwach zdecydowana większość respondentów jest
pewna dobrego stanu gospodarki. Przekonanie to jest powszechne w Danii
(99% odpowiedzi "dobrze"). Wyjątkowo wysokie oceny występują również w
Holandii (93%), Finlandii i Szwecji (po 92%) oraz w Irlandii (89%). Jednak
intensywność tego przekonania jest różna: wysoki odsetek odpowiedzi
"bardzo dobrze" w Danii (59%) i duża liczba odpowiedzi "raczej dobrze" w
Holandii i Finlandii (po 82%).
Więcej »
Elektronika użytkowa w Internecie nawet o 19 proc.
tańsza (Pentor Research International)
Ceny elektroniki użytkowej
sprzedawanej przez sklepy internetowe są średnio o 9 proc. niższe w
porównaniu z ofertą sieci tradycyjnych elektromarketów. Różnice w cenach w
poszczególnych kategoriach produktowych wyniosły od 3 do 21 proc.
Najtańszym spośród badanych sklepów okazał się Agito.pl, w zestawieniu cen
dla wszystkich kategorii produktowych oferta Agito.pl była średnio o 16
proc. korzystniejsza w porównaniu ze sklepami tradycyjnymi i 8 proc. w
stosunku do sklepów internetowych.
Więcej »
TELEWIZJA
Rynek telewizyjny w 2007 roku - podsumowanie (TNS
OBOP)
W 2007 roku statystyczny Polak poświęcił na oglądanie
telewizji 3 godziny i 19 minut dziennie, czyli tyle samo, ile rok
wcześniej. Najpopularniejszą stacją okazała się TVP1, którą wybierał co
czwarty Polak (23,99%), natomiast wśród stacji tematycznych
niekwestionowanym liderem pozostaje TVN24, która w 2007 roku zwiększyła
swoje udziały o 65,1% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Z kolei wydatki
reklamowe w telewizji wzrosły o 22,2% i wyniosły 9,56 mld zł.
Więcej »
Kolejna odsłona "Milionerów" (TNS OBOP)
Pierwsze dwa odcinki teleturnieju "Milionerzy" obejrzało w miniony
weekend (19-20 stycznia br.) średnio 2,3 mln Polaków (6,5%). Emitowany w
TVN program wybrała co piąta osoba (19%), która w czasie jego emisji miała
włączony telewizor. Wcześniej "Milionerzy" obecni byli w ramówce TVN od
września 1999 roku. Łącznie z najnowszą edycją, która rozpoczęła się 19
stycznia br., stacja wyemitowała 557 odcinków programu, z czego najwięcej
- bo aż 198 - w 2000 roku.
Więcej »