Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 44
   październik 2007 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

Dwa tygodnie temu już po raz ósmy odbyło się jedno z najważniejszych wydarzeń w naszej branży - Kongres Badaczy Rynku i Opinii. W warszawskim hotelu Mariott zebrało się 570 osób, aby wysłuchać ponad 40 prezentacji dotyczących najbardziej aktualnych i najistotniejszych zagadnień związanych z badaniami. W tym roku podczas trwania Kongresu po raz pierwszy wyłoniono zwycięzców Konkursu o Nagrodę Publiczności, po raz trzeci odbyło się wieczorne Research Mix Party, a po raz 12 premierę miał Katalog PTBRiO. Więcej informacji o Kongresie oraz relację zdjęciową znajdziecie w dalszej części newslettera.

Październik był ekscytujący nie tylko ze względu na Kongres, ważnym wydarzeniem dla wszystkich Polaków były wybory do parlamentu. Jak wiadomo wybory to okres wzmożonych sondaży przedwyborczych, które często stają się obiektem ataków ze strony partii walczących. Nie inaczej było podczas minionej kampanii. Branża badawcza stała się obiektem bezpodstawnego ataku ze strony przewodniczącego PiS. Dlatego też Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku wystosował do premiera J. Kaczyńskiego list otwarty, którego treść znajdziecie w dalszej części newslettera.

Zapraszamy również do lektury październikowego felietonu autorstwa Marzeny Żurawickiej-Koczan pt. "W poszukiwaniu równowagi". Oprócz tego zebraliśmy dla Was informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

Felieton miesiąca: "W poszukiwaniu równowagi"

Grupa brytyjskich badaczy, odwołując się w swoim manifeście do obecnego w kulturze zjawiska absurdu i humoru, założyła w 2006 roku w Londynie Front Wyzwolenia Badań walczący z "dominacją starych nieskutecznych metod badawczych". Celem Frontu jest prowadzenie i promowanie działań otwierających badaczy i ich klientów na nowe postrzeganie świata. Number 1 Frontu jest sześćdziesięciosześcioletnia Virginia Valentine, która prawie 30 lat temu wprowadziła semiotykę do badań marketingowych w Wielkiej Brytanii.

Czy na polskim rynku badań także potrzebujemy takiego Frontu i czy już nadszedł czas na rewolucyjne akty?

Na zakończonym właśnie VIII Kongresie Badawczym najbardziej elektryzującym dla mnie momentem była sesja, podczas której starły się dwa opozycyjne stanowiska badawcze wobec tego samego tematu - skuteczności stosowania modnych lecz nadal nowatorskich na naszym rynku badań etnograficznych. Dzięki temu Kongres przestał być li tylko miejscem prezentacji ciekawostek ze świata czy estradą dla badaczy opowiadających o własnych osiągnięciach, lecz stał się ringiem, na którym emocjonalnie starli się badacze reprezentujący dwa różne punkty widzenia na temat badań marketingowych.

Te dwa emocjonalne wystąpienia bardziej prowokowały klientów i badaczy do zadawania sobie pytań, poszukiwania najlepszych rozwiązań, do nauczenia się czegoś nowego, niż wygłaszane do tej pory racjonalne, czasami nawet operujące lekkim humorem wystąpienia, jednak pełne precyzyjnych danych i obiektywnych argumentów.

Jako semiotyk poszukuję w przestrzeni kulturowej silnych opozycji, bo dopiero one ukazują całe uniwersum badanego zjawiska. Ujrzenie w wygłaszanych na Kongresie wystąpieniach odmiennych perspektyw w odniesieniu do tego samego tematu, było dla mnie tak samo ważne, jak metodologiczna idea "równania konsumenckiego", zaproponowana przez Virginię Valentine. Logicznie dowodzi ona, że aby zrozumieć konsumentów potrzebujemy dwóch stanowisk, dwóch perspektyw, bo jedna nie wystarcza.

Ideę równania konsumenckiego tworzą dwa różne punkty widzenia świata: psychologiczny i kulturowy. Psychologiczne badanie konsumenta (Inside Out) polega na poddaniu głębokiej analizie emocji Konsumenta, jego potrzeb, pragnień i nastrojów. To wydobywanie świata wewnętrznego konsumenta na zewnątrz.

Drugą stroną równania konsumenckiego jest badanie konsumenta z perspektywy kultury. To badanie prawidłowości świata kultury, która otacza konsumenta, programuje, kształtuje jego myśli, idee, wartości i przekonania (Outside In).

Podejmowanie więc kluczowych decyzji marketingowych, bez znajomości całego równania konsumenckiego jest wyjątkowo ryzykowne, gdyż opiera się na wyciąganiu strategicznych wniosków z równania z jedną niewiadomą.

Pomysł na równanie konsumenckie nie jest niczym nowym na polskim rynku badań, chociaż nadal obowiązuje przede wszystkim w sferze deklaracji Badaczy i Klientów.

Po kongresowej sesji myślę, że w Polsce nadchodzi czas Frontu Wyzwolenia Badań, choć My Badacze i Nasi Klienci nadal jesteśmy na etapie Okrągłego Stołu. Ale próbować warto.

Marzena Żurawicka-Koczan, Semiotyka

Kulturoznawca, pracowała w reklamie jako strateg. Zawsze była zwolenniczką głębokiego insightu. Spotkanie z Virginią Valentine uświadomiło jej, że także badanie kultury może zaowocować głębokim ale jakże innym insightem. Jej marzeniem jest pływanie razem z delfinami. Od 2005 partner w Semiotic Solutions Polska. O tego roku prowadzi wykłady w Collegium Civitas na temat wykorzystania semiotyki w marketingu i reklamie e-mail: m.żurawicka@semiotyka.pl

VIII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii - podsumowanie

W dniach 18 i 19 października 2007 r. odbył się VIII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Tegoroczna edycja Kongresu zgromadziła rekordową liczbę uczestników - sale warszawskiego hotelu Marriott gościły 570 osób, reprezentujących agencje badawcze oraz firmy i instytucje zlecające badania marketingowe i społeczne. Uczestnicy Kongresu wysłuchali ponad 40 prezentacji dotyczących najbardziej aktualnych i najistotniejszych zagadnień związanych z badaniami oraz marketingiem.

W tym roku w trakcie Kongresu po praz pierwszy wyłoniono zwycięzców Konkursu o Nagrodę Publiczności. Zwycięzcami zostali:

I miejsce - Tomasz Bartnik (Corporate Profiles Consulting) za prezentację "Czy strategię marki można zbudować bez badań? Można"

II miejsce - Dobromir Ciaś (Millward Brown SMG/KRC), Grzegorz Markowski (DDB Warszawa) oraz Aleksandra Jaworska-Surma za prezentację "Humor jako narzędzie komunikacji marketingowej"

III miejsce - Janusz Plencler oraz Kacper Osiecki (LABoratory) za prezentację "Co może mały POS o wielkim sercu? Skuteczność POS opartego na zasadach wpływu społecznego"

Już po raz trzeci Kongresowi towarzyszyło wieczorne Research Mix Party, zorganizowane w tym roku w klubie Melodia. Bardzo duża frekwencja na wieczornej imprezie potwierdziła, że Kongres to nie tylko ciekawe wystąpienia, ale także najważniejsze towarzyskie spotkanie branży.

Zapraszamy również do zapoznania się z relacją zdjęciową z tego wydarzenia: www.ptbrio.pl/kongresVIII/

Konkurs Referatów Badawczych - wyniki

Podczas otwarcia VIII Kongresu Badaczy Rynku i Opinii wręczono nagrodę laureatowi I-ej edycji Konkursu Referatów Badawczych.

Statuetkę i nagrodę w wysokości 5000 zł otrzymał Pan Robert Droździkowski za pracę: "Ocena efektywności akcji marketingu szeptanego (WoMM) dla marki Vogue Arome".

Jeszcze raz gratulujemy!

Katalog Firm Badawczych PTBRiO 2007

Podczas VIII Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii odbyła się również premiera 12 edycji Katalogu PTBRiO.

Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny.

List otwarty branży badawczej do Premiera Jarosława Kaczyńskiego

W piątek 19 października branża badawcza stała się obiektem bezprecedensowego ataku ze strony premiera Jarosława Kaczyńskiego. W trakcie swego wystąpienia na konwencji wyborczej we Wrocławiu stwierdził on, że wszystkie sondaże wyborcze są sfałszowane, wyłączając z tej grupy jedynie badania realizowane przez lub na potrzeby PiS. W obliczu tak poważnego zarzutu oraz mając na względzie fakt, że sondaże wszystkich liczących się ośrodków badawczych bardzo precyzyjnie przewidziały wynik wyborów Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku wystosował do premiera J. Kaczyńskiego list otwarty, którego treść znajdziecie poniżej.

Zapoznaj się z listem »

Szkolenia PTBRiO

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z nową ofertą szkoleń PTBRiO. Przeanalizowaliśmy sugestie i oczekiwania uczestników dotychczasowych szkoleń PTBRiO i na ich podstawie stworzyliśmy nowy program na nadchodzący rok akademicki 2007/2008. Nasza oferta została skonstruowana w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby zarówno młodych badaczy jak i osób mających duże doświadczenie badawcze. Oferujemy szkolenia podstawowe jak i zaawansowane kursy specjalistyczne.

W listopadzie proponujemy następujące szkolenia:

Badania oczekiwań i satysfakcji partnerów handlowych / dystrybutorów (B2B) szkolenie poprowadzi Roman Baszun (Kinoulty Research) w dniach 8 - 9 listopada 2007 r.

Podejście semiotyczne do wsparcia decyzji marketingowych szkolenie poprowadzi Krzysztof Polak i Marzena Żurawicka-Koczan w dniach 15 - 16 listopada 2007 r.

Badania cenowe i strategie optymalizacji ceny szkolenie poprowadzi Dobromir Ciaś w dniach 29 - 30 listopada 2007 r.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

Szkoła Badań PTBRiO

Nowością tegorocznej oferty szkoleniowej PTBRiO jest Szkoła Badań Rynku - cykl szkoleń obejmujących główne zagadnienia związane z planowaniem, prowadzeniem i wykorzystaniem badań. W ramach dziesięciu zaplanowanych spotkań uczniowie Szkoły Badań PTBRiO poznają główne zagadnienia badań jako narzędzia w zarządzaniu marketingowym. Szkoła Badań Rynku PTBRiO jest to propozycją kierowaną do osób, które rozpoczynają prace w badaniach lub też w ramach swojej pracy lub nauki stykają się z badaniami powierzchownie i chcą swoją wiedzę usystematyzować oraz poszerzyć. Zajęcia szkoły badań będą odbywać się przez kilka tygodni po dwa dni w tygodniu.

Program Szkoły Badań PTBRiO w sezonie 2007/2008:

  • Badania rynku jako element systemu zarządzania w działaności biznesowej
  • Na pograniczu badań rynku i socjologii - badania wartości i stylów życia jako narzędzie opisania i zrozumienia konsumentów
  • "Poznać znaczy zrozumieć" - techniki jakościowe w badaniu rynku
  • Zmierzyć, oszacować, prównać - techniki ilościowe w badaniach rynku
  • Badania motywacji i procesów podejmowania decyzji
  • Badania U&A oraz badania segmentacyjne
  • Badania marki
  • Badania komunikacji
  • Badania trackingowe i panelowe
  • Dobre raportowanie i prezentowanie wyników badań.

    Szczegółowy program zajęć znajduje się na www.ptbrio.pl.

  • Konferencje ESOMAR

    Qualitative
    12 - 14 listopada 2007 r., Paryż

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną oferta konferencji ESOMAR.

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Sympatia i niechęć do innych narodów (CBOS)
    Najbardziej lubiane przez Polaków narody to Irlandczycy, Anglicy, Czesi, Francuzi i Włosi, do których sympatię deklaruje ponad połowa badanych (od 51% do 54%). Niewiele rzadziej sympatią darzeni są Grecy, Hiszpanie, Holendrzy i Słowacy (od 48% do 49%). Nieco mniejszy jest zasięg sympatii do Węgrów, Szwedów, Amerykanów, Duńczyków i Belgów. Sympatię do nich deklaruje (od 40% do 45%) badanych, niechęć zaś wyrażana jest zdecydowanie rzadziej.

    Więcej »

    Zdrowie i zdrowy styl życia w Polsce (CBOS)
    Z deklaracji respondentów wynika, że zdrowie to jedno z podstawowych dóbr cenionych w polskim społeczeństwie. Na zachowanie dobrego zdrowia jako jedną z najważniejszych wartości codziennego życia wskazuje niemal trzy piąte badanych (59%). Wyżej cenione jest jedynie szczęście rodzinne (76% wskazań). Prawie połowa ankietowanych za bardzo istotne w codziennej egzystencji uznaje takie elementy, jak: spokój (48%), praca zawodowa oraz uczciwe życie (po 46%).

    Więcej »

    O różnych aspektach czytania książek (CBOS)
    Co trzeci dorosły Polak (32%) w ogóle nie czyta książek. W ciągu 30 dni poprzedzających badanie tylko 28% ogółu ankietowanych sięgnęło po lekturę, natomiast 40% nic w tym czasie nie czytało. Osoby czytające książki w większości przyznają, że w okresie wakacyjno-urlopowym czytają raczej tyle samo co zwykle (45%) lub mniej (35%), tylko co piąta osoba z tej grupy (20%) deklaruje, że czyta więcej.

    Więcej »

    Sieci handlowe w Polsce (Estymator)
    Najpopularniejsza w Polsce sieć sklepów to Biedronka. Robi w niej zakupy podstawowych produktów aż 38% Polaków. Kolejna w rankingu sieć małych sklepów, to Lidl, którego odwiedza 14% Polaków. Wśród supermarketów króluje Tesco (25%) przed Realem (16%), Carrefourem (10%), Kauflandem (10%) i Auchan (7%). Osoby prowadzące działalność gospodarczą kupują także w hurtowniach typu cash & carry, z których najpopularniejsze to Makro (8%) i Selgros (2%). Wszystkie wymienione sieci handlowe, należą do firm zagranicznych. Największe, co do liczby klientów sieci polskie to Polomarket (kupuje w nim 5% Polaków) oraz Lewiatan (też 5%).

    Więcej »

    Dwie trzecie Polaków pije piwo (Estymator)
    Wśród mężczyzn zwyczaj picia napoju z pianką deklaruje 73% respondentów a wśród kobiet 56%. Mężczyźni piją piwo częściej - średnio dwa razy w tygodniu, a kobiety rzadziej - mniej więcej raz na tydzień. Co dwudziesty Polak pije piwo codziennie. Wśród osób w wieku 18 - 29 lat aż 75% deklaruje picie piwa. Odsetek ten systematycznie maleje wraz z wiekiem by osiągnąć 36% dla osób w wieku 70 i więcej lat. Im ktoś bardziej wykształcony, tym częściej pije piwo. Wśród osób z wykształceniem wyższym 71% deklaruje picie piwa, ze średnim 67%, z zawodowym 65% a z podstawowym już tylko 51%.

    Więcej »

    Polacy pozytywnie o wprowadzeniu euro (GfK Polonia)
    Polacy są przekonani o nieuchronności wprowadzenia EURO i zdają sobie sprawę, że jest to proces długotrwały, wymagający czasu na dostosowanie. Jednakże gdyby dziś doszło do głosowania w referendum, los złotówki wcale nie byłby przesądzony. 59% respondentów uważa, że powinniśmy zastąpić złotówkę wspólną walutą europejską, ale co trzeci sądzi, że nie jest to wskazane.

    Więcej »

    Polska jest modna (GfK Polonia)
    Blisko 38% ankietowanych deklaruje zainteresowanie modą, a wśród osób młodych już blisko 60% Kobiety wykazują większe zainteresowanie kwestiami mody niż mężczyźni. Główne źródło informacji na temat tego, co jest modne stanowią dla nas wciąż rozmowy z przyjaciółmi, oglądanie wystaw sklepowych i wizyty w sklepach.

    Więcej »

    Opinie przedsiębiorców na temat prowadzenia biznesu w Polsce (Indicator dla Rzeczpospolitej)
    Trzy czwarte (74,7%) badanych właścicieli i kadry kierowniczej przedsiębiorstw działających w Polsce oceniło kondycję swojej firmy jako dobrą (w tym 55,9% badanych oceniło tą kondycję jako raczej dobrą). Połowa badanych (50,8%) oceniła, że obecna kondycja ich firm jest lepsza niż dwa lata temu. Warto zauważyć, że niewiele mniejsza grupa przedsiębiorców (45,5%) uważa, że kondycja ich firm w ciągu ostatnich 2 lat nie poprawiła się lub nawet się pogorszyła.

    Więcej »

    Debatę pomiędzy Donaldem Tuskiem i Jarosławem Kaczyńskim obejrzało 8,3 mln dorosłych Polaków (TNS OBOP)
    Wyemitowaną 12 października 2007 debatę pomiędzy Donaldem Tuskiem i Jarosławem Kaczyńskim obejrzało w sumie 8,3 mln dorosłych Polaków (28,3%), czyli 0,8 mln widzów powyżej 18 roku życia mniej, niż debatę pomiędzy premierem, a Aleksandrem Kwaśniewskim wyemitowaną 1 października. Debatę można było obejrzeć w 5 stacjach telewizyjnych.

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Ipsos

    w październiku nastroje społeczne poprawiły się. Gorączka przedwyborczej kampanii podniosła nieco społeczny optymizm, a zwłaszcza klimat gospodarczy. W październiku przybyło osób, które są zdania, że sytuacja gospodarcza kraju jest dobra i które uwierzyły, że będzie się ona poprawiać w najbliższym czasie. Jest to tendencja, którą możemy obserwować niemal zawsze w podobnym okresie.

    Pentor Research International

    Październik przyniósł wyraźną poprawę nastrojów ekonomicznych Polaków. Wskaźnik PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) wzrósł aż o 6,8pkt w stosunku do ubiegłego miesiąca. Wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD) w tym miesiącu spadł o 0,3pkt. W efekcie wskaźnik PENKON osiągnął wartość 5,3pkt i jest wyższy o 3,3pkt od wartości wrześniowej.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.