Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 35
   styczeń 2007 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2006

Koleżanki i Koledzy!

Dużymi krokami zbliża się jedno z większych wydarzeń w branży badawczej a mianowicie czwarta Zimowa Ekspedycja Badawcza. W dniach 1-4 marca br. badacze reprezentujący różne środowiska udadzą się do Wisły w poszukiwaniu istoty efektywnego komunikowania marek oraz refleksji nad rolą jaką w pomiarze efektywności różnych aspektów i elementów komunikacji odgrywają badacze. Więcej informacji dotyczącej tegorocznej konferencji znajdziecie w dalszej części newslettera.

W tym miesiącu zapraszamy również do zapoznania się z felietonem autorstwa Dominiki Maison "Akademicy a badacze marketingowi - po dwóch stronach przepaści", który odpowiada na pytania dlaczego - przynajmniej w Polsce - tak rzadko badania marketingowe stykają się z nauką, oraz dlaczego cały czas tak ogromna przepaść dzieli naukę i praktykę badań marketingowych?

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Was najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze. Zapraszamy również do zapoznania się listą szkoleń PTBRiO oraz Esomar.

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

Felieton miesiąca: "Akademicy a badacze marketingowi - po dwóch stronach przepaści"

Kilka tygodni temu miałam przyjemność być recenzentem doktoratu na temat motywacji konsumenckich pisanego na belgijskim Wydziale Ekonomii i Zarządzania na Uniwersytecie w Gandawie. Doktorat był teoretyczną i empiryczną weryfikacją modelu motywacji konsumenckich Censydiam (obecnie Synovate). Badania do doktoratu były sponsorowane przez belgijski instytut Censydiam. Opisane w doktoracie badania nie służyły żadnemu producentowi produktu, nie miały na celu zwiększenia pozycji marketingowej żadnej marki. Ich celem było po prostu lepsze zrozumienie motywacji i potrzeb konsumenckich w świetle stosowanego od lat w praktyce modelu.

W kontekście tego doświadczenia zaczęłam kolejny raz zadawać sobie pytanie, dlaczego - przynajmniej w Polsce - tak rzadko badania marketingowe stykają się z nauką, dlaczego cały czas tak ogromna przepaść dzieli naukę i praktykę badań marketingowych? Dlaczego tak często badacze marketingowi nie mogą się porozumieć z naukowcami. Myślę, że przyczyny leżą po obu stronach.

Pierwszy problem z nauką polega na tym, że bardzo rzadko jest ona bezpośrednio aplikowalna do praktyki. Wiele odkryć naukowych ma charakter bardzo specjalistyczny i tak wąski, że jakakolwiek próba zastosowania tego w praktyce kończy się niepowodzeniem. Trzeba również przyznać, że nauka często bywa skostniała i bardzo oderwana od realiów życia. Taka jej specyfika i takie jej prawo. Rządzi się swoimi bardzo sztywnymi zasadami (inaczej nie była by nauką), które jednak nie zawsze przystają do rzeczywistości.

Mimo swoich ograniczeń nauka może jednak bardzo wiele wnieść do praktyki, chociażby poprzez dostarczanie złożonej wiedzy na temat psychologii konsumenta i mechanizmów działania reklamy, które mogą stanowić bardzo przydatny kontekst dla badań marketingowych. Badania naukowe, w przeciwieństwie do badań praktycznych, mogą pozwolić sobie na komfort zaspokajania ciekawości, zajmowania się szerszymi problemami, niż tylko odpowiadanie na doraźne pytania. Nauka toczy się wolno, jest czas na zastanowienie, refleksję, przemyślenia, nowe pomysły. Dlatego nauka może zajmować się tym, na co praktyce brakuje czasu.

Badania marketingowe natomiast są bardzo szybkie (szczególnie w porównaniu z badaniami naukowymi, które mogą toczyć się latami). Szybkie, oznacza jednak często powierzchowne, mało wnikliwe i o doraźnym charakterze.

Na zakończenie trzeba podkreślić, że nauka na pewno nie da nam gotowych praktycznych rozwiązań i złotych recept. Dlatego często wiedza i praktyka, niestety, idą oddzielnymi torami, a tylko czasami się spotykają. Jeżeli jednak ktoś z praktyków potrafi dobrze wykorzystać naukę, to na pewno ma przewagę nad innymi. Badacz marketingowy, który ma szeroką, pochodzącą z nauki wiedzę na temat człowieka, na przykład z zakresu mechanizmów przetwarzania informacji, zasad percepcji, błędów poznawczych, nieświadomych procesów, może zdecydowanie lepiej rozumieć konsumenta i lepiej interpretować uzyskane w badaniach marketingowych wyniki oraz dawać trafniejsze marketingowo rekomendacje.

Zimowa Ekspedycja Badawcza: "W poszukiwaniu efektywności"

Z przyjemnością zapraszamy na konferencję z cyklu Zimowych Ekspedycji Badawczych zatytułowaną "W poszukiwaniu efektywności", która odbędzie się w Wiśle w dniach 1 - 4 marca 2007 r. Tegoroczna konferencja organizowana jest przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii przy współpracy Stowarzyszenia Agencji Reklamowych.

Czwarta z kolei Ekspedycja jest próbą odnalezienia istoty efektywnego komunikowania marek oraz refleksją nad rolą jaką w pomiarze efektywności różnych aspektów i elementów komunikacji odgrywają badacze. Program konferencji powstał z myślą o doświadczonych praktykach branży marketingowej, reklamowej oraz badawczej. Znalazło się w nim 12 wystąpień poświeconych strategii, komunikacji zintegorwanej, planowaniu mediów, wsparciu sprzedaży oraz badaniom marketingowym. Do dyspozycji uczestników będą także 3 warsztaty tematyczne. Tradycją spotkań w Wiśle są również inspirujące dyskusje, śnieżna pogoda (mamy nadzieję, że także w tym roku) i doskonała atmosfera wieczornych spotkań.

Tutaj znajdziecie więcej informacji na temat tegorocznej Ekspedycji.

Zapraszamy!

Opinie Klientów Branży Badawczej - raport z badania

Informujemy, że od dzisiaj dostępny jest pełny raport z Badania klientów branży badawczej.

Projekt zrealizowany przez PTBRiO przy współpracy SPSS Polska miał na celu poznanie opinii i oczekiwań klientów branży badawczej co do zakresu i jakości oferowanych usług.

Tutaj znajdziecie topline z badania.

Raport zawiera wyniki badania, które zostało zrealizowane pod koniec 2006 roku, a także cześć wyników z poprzednich fal badania realizowanych w 2001 i 2004 r.

Opracowanie składa się z następujących części:

  • Przedmiot i metodologia badania
  • Struktura badanych klientów. Metryczka firmy i respondent
  • Opinie na temat rynku usług badawczych
  • Wzory współpracy z agencjami badawczymi
  • Znajomość i korzystanie z usług agencji badawczych
  • Potrzeby i oczekiwania spełniane przez agencje badawcze
  • Wizerunki i kryteria oceny: metodologia analiz
  • Profile wizerunkowe agencji badawczych
  • Agencje badawcze spełniające podane kryteria.

    Raport dostępny jest w dwóch wersjach:

    1) Raport z badania (cena 1 000 zł netto)
    2) Raport z badania wraz z danymi w formacie SPSS (cena 3 000 zł netto).

    Osoby zainteresowane zakupem raportu prosimy o kontakt z Sekretariatem PTBRiO tel. nr 22 648 44 92 lub mail sekretariat@ptbrio.pl.

  • Katalog PTBRiO 2006

    Podczas VII Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii odbyła się premiera 11 edycji Katalogu PTBRiO.

    Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju agencje badawcze.

    Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO ma atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny. Można go zamówić wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej.

    Szkolenia PTBRiO

    Metody badania wizerunku i pozycjonowania marki
    szkolenie poprowadzą Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia, UW) i Małgorzata Styśko (Wydział Psychologii UW) w dniach 1 - 2 lutego 2007 r.

    Badania jakościowe - jakże użyteczne narzędzie marketingowca
    szkolenie poprowadzi Matt Wójcik (IQS and QUANT Group) w dniach 8 - 9 lutego 2007 r.

    Techniki projekcyjne w badaniach marketingowych
    szkolenie poprowadzi Dominika Maison (Wydział Psychologii UW, Dom Badawczy Maison) w dniach 15 - 16 lutego 2007 r.

    Badania pretestowe reklamy - czyli jak na podstawie badań przewidywać i zwiększać skuteczność reklamy
    szkolenie poprowadzą Anna Mazerant oraz Marek Rosłan (Dom Badawczy Maison) w dniach 8 - 9 marca 2007 r.

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

    Konferencje ESOMAR

    Retail
    19 - 21 lutego 2007 r., Walencja

    Asia Pacific - new realities
    12 - 14 marca 2007 r., Kuala Lumpur

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Wzrasta pewność pracy Europejczyków (TNS OBOP)
    Ośmiu na dziesięciu pracujących Europejczyków (84%) jest pewnych, że utrzyma swoją pracę w najbliższych miesiącach. To o 3% więcej niż w listopadzie 2004. Z badania obejmującego prawie 30 000 respondentów z 25 państw Unii Europejskiej, Rumunii, Bułgarii, dwóch krajów kandydujących oraz z Cypru wynika, że poziom pesymizmu dotyczącego stabilności pracy spadł od listopada 2004 o 4 punkty procentowe (do 13%).

    Więcej »

    Mniej zadowolenia z Unii (TNS OBOP)
    53% Europejczyków jest zadowolonych z członkostwa ich kraju w Unii Europejskiej. Oznacza to dwuprocentowy spadek poparcia dla UE w stosunku do wiosny 2006. Jednocześnie o 3 punkty procentowe (do 16%) wzrosła liczba niezadowolonych z obecności w UE.

    Więcej »

    O znaczeniu religii w UE (TNS OBOP)
    Europejczycy są niemal równo podzieleni w sprawie miejsca religii w społeczeństwie. 46% Europejczyków uważa, że religia zajmuje zbyt ważne miejsce w społeczeństwie. 48% respondentów się z tym zdaniem nie zgadza. Religia ma zbyt duże znaczenie zdaniem aż 63% Włochów. Najbardziej zadowoleni z roli religii są Bułgarzy, Estończycy i Finowie.

    Więcej »

    Co nas uszczęśliwia w pracy? (TNS OBOP)
    Na pozytywny stosunek do pracodawcy największy wpływ mają warunki zatrudnienia, ogólne warunki pracy oraz relacje w zespole. Dla ponad połowy Polaków warunki zatrudnienia, takie jak rodzaj umowy, czy czas jej trwania, stanowią najważniejsze kryterium oceny pracodawcy. Istotne są również dobre warunki pracy oraz dobre relacje z współpracownikami.

    Więcej »

    Znaczenie pracy w życiu Polaków (CBOS)
    Większość wskaźników dotyczących zatrudnienia ukazuje pozytywne zmiany, jakie zachodzą w Polsce w tym zakresie: zmniejsza się bezrobocie, wzrasta liczba pracujących, Polacy są coraz bardziej zadowoleni ze swojej pracy - zarówno pod względem materialnym, jaki i z uwagi na możliwość zawodowej samorealizacji.

    Więcej »

    Udział kobiet w życiu publicznym (CBOS)
    Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni opowiadają się za zwiększeniem udziału swoich przedstawicielek w życiu publicznym - jego zwolenniczki przeważają w przypadku wszystkich wymienionych dziedzin życia. Mężczyźni zaś częściej są zdania, że obecnie wystarczająco dużo kobiet jest na kierowniczych stanowiskach.

    Więcej »

    Opinie o pracy zawodowej kobiet (CBOS)
    W opinii przeważającej większości Polaków praca zawodowa kobiet jest korzystna dla ich życia rodzinnego lub też nie ma na nie wpływu. Okazuje się również, że znacząca część ankietowanych (42%) uważa, iż kobiety pracujące zawodowo cieszą się większym szacunkiem społecznym niż gospodynie domowe, zajmujące się wyłącznie prowadzeniem domu i opieką nad dziećmi.

    Więcej »

    Bezrobotni rolnicy? (ARC Rynek i Opinia)
    Mieszkańcy polskiej wsi nauczyli się żyć na skraju ubóstwa, mają niskie aspiracje oraz dostosowali się do systemu, który wcale ich nie motywuje do poszukiwania pracy na etat. Rolnicy i ich domownicy otrzymując dochód z ziemi (co prawda na ogół niewystarczający) i posiadając możliwość opłacania niskiego ubezpieczenia (KRUS) gwarantującego im 'bezpłatny' dostęp do służby zdrowia nie muszą już szukać pracy legalnej. Znacznej części wystarczy 'dorabianie na czarno' bez zobowiązań i niekoniecznie codziennie. Należy wspomnieć, iż 1/3 badanej populacji jest zagospodarowana przez szarą strefę.

    Więcej »

    Samopoczucie Polaków w latach 1988-2006 (CBOS)
    Mijający rok przyniósł dalszą poprawę samopoczucia Polaków. Obecnie jest ono najlepsze w całym analizowanym okresie, obejmującym lata 1988-2006. Z badań przeprowadzonych w latach 1988-2006 wynika, że przemianom w Polsce towarzyszy stopniowa poprawa samopoczucia rodaków. Pozytywne zmiany zachodzą także w postrzeganiu przez Polaków nastrojów swojego środowiska społecznego.

    Więcej »

    Czy lubimy rozmawiać o chorobach? (TNS OBOP)
    Ponad połowa Polaków (58%) nie lubi rozmawiać ze znajomymi o swoim zdrowiu. O chorobach nie chce rozmawiać aż 71% mężczyzn, natomiast kobiety rozmawiają o problemach zdrowotnych znacznie częściej niż mężczyźni. Własne zdrowie jest w znacznie większym stopniu tematem rozmów kobiet. Częste dyskusje na tematy zdrowotne prowadzi 54% kobiet i tylko 29% mężczyzn.

    Więcej »

    Zdrowie Polaków (Pentor Research International)
    Około połowy Polaków uważa swój stan zdrowia z dobry lub bardzo dobry. Zdecydowana większość uważa też, że w porównaniu z zeszłym rokiem stan zdrowia się nie zmienił. Z kolei rzadziej zdarza nam się zachorować na przeziębienia, katar, kaszel oraz na zapalenie gardła i górnych dróg oddechowych. Podobnie jak w zeszłym roku mniej więcej co dziesiąty Polak jest skłonny zapłacić więcej za leki zachodnie niż polskie.

    Więcej »

    Postawy społeczeństwa polskiego wobec energetyki jądrowej (Pentor Research International)
    Stosowanie technik jądrowych najbardziej akceptowalne w diagnostyce i terapii, wykorzystywanej np. przy wykrywaniu i leczeniu nowotworów takie zastosowanie technik jądrowych popiera 80% Polaków. Wykorzystanie technik jądrowych w innych zakresach cieszy się poparciem ponad połowy polskiego społeczeństwa. Najmniej zwolenników znajduje zastosowanie technik jądrowych przy utrwalaniu żywności (np. niszczeniu pasożytów i bakterii chorobotwórczych) (51% poparcia).

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Pentor Research International

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.