Szanowni
Państwo!
Ogromnie się cieszymy z wielu ciepłych słów, jakie
otrzymaliśmy od Państwa po publikacji pierwszego numeru naszego newslettera.
Kwietniowe wydanie wzbogaciliśmy o krótki raport z prac Zarządu. Od tego numeru
będziemy na bieżąco informować o
działaniach podejmowanych dla i w imieniu
PTBRiO.
Czekamy również na
Państwa sugestie i pomysły, które mogłyby uatrakcyjnić zarówno sam newsletter
jak i formułę działania Polskiego Towarzystwa Badaczy Opinii i Rynku. Wszelkie
sugestie i komentarze można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail:
zarzad@ptbrio.pl
Zapraszamy do
lektury!
Zarząd
PTBRiO
Spis
treści
1. Z prac
Zarządu
2. Nowy członek
PTBRiO
3. Nadchodzące
wydarzenia
4. Ciekawe
publikacje
5. Wyniki badań
6.
Nastroje konsumenckie
7. Preferencje polityczne Polaków
1. Z prac
Zarządu
W kwietniu Zarząd PTBRiO zajmował się następującymi
sprawami:
· Poszukiwaniami pomysłów na uatrakcyjnienie formuły członkostwa w PTBRiO;
·
Przygotowaniami do
organizacji V Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, który planowany
jest na październik;
·
Pracami nad nową
wizualizacją PTBRIO na dziesięciolecie istnienia naszej
organizacji;
·
Przygotowywaniem
raportu dla ESOMARU na temat polskiego rynku badań marketingowych;
·
Planowaniem systemu
komunikacji z członkami PTBRiO.
Informujemy również, że działa już bezpośredni numer
telefonu do sekretariatu PTBRiO: (+48 22) 648 44
92
2.
Nowy członek PTBRiO
Miło nam poinformować, że w kwietniu do grona członków
PTBRiO dołączył Piotr Chojnowski, Dyrektor ds. badań w ABM Agencji Badań
Marketingowych.
3.
Nadchodzące wydarzenia
Szkolenia
PTBRiO
W maju zapraszamy na kolejne specjalistyczne szkolenia z zakresu badań marketingowych:
W poszukiwaniu konsumenta, czyli
czego nowoczesny marketing potrzebuje od badaczy rynku
prowadzi:
Anna Giza-Poleszczuk (Unilever)
termin: 13 i 14 maja 2004
r.
Jak być
supermoderatorem
prowadzi: Dominika Maison (Wydział Psychologii
UW)
termin: 20 i 21 maja 2004
r.
Mystery shopper
(tajemniczy klient) - pomiar jakości obsługi
prowadzi:
Arkadiusz Wódkowski (AMPS Agencja Marketingowa)
termin: 27 i 28 maja 2004
r.
Najbliższe
konferencje organizowane przez ESOMAR:
termin:
9-11 maja,
Berlin, Niemcy
Responsible Marketing,
Sustainability and Quality of Life. The Contribution of
Research.
termin:
12-13 maja, Berlin,
Niemcy
4.
Ciekawe publikacje
Artykuł
Artura Zawadzkiego i Piotra Poznańskiego „Internet polubił badania” Marketing w Praktyce, nr 4 kwiecień
2004
Internet
lubi badania. Tym krótkim zdaniem można podsumować sytuację na rynku badań
związanych z globalną siecią. Ostatnie dwa lata były w Polsce okresem
gwałtownego rozwoju oferty badawczej. Opracowano zaawansowane metody badań,
które objęły praktycznie wszystkie obszary komercyjnego wykorzystania
sieci.
Artykuł
Marleny Huszczak „Insight jest cool” Marketing w Praktyce, nr 4 kwiecień
2004
„Insight”
robi zawrotną karierę w szeroko pojętej branży komunikacji marketingowej, od
pracowników działów marketingu poczynając, poprzez badaczy, na strategach z
agencji reklamowych kończąc. Pogoń za insightem stała się częścią codzienności.
Gdzie leży przyczyna tak zawrotnej kariery?
Agata Banaszkiewicz, Rafał Tarnawski „SuperMarki 2004: Super Marki
telekomunikacyjne”, Brief, kwiecień
2004
SuperMarka
polskiego rynku to inicjatywa Target Group Badania i Doradztwo, której celem
jest opisanie sytuacji na polskim rynku marek w 15 lat po transformacji
systemowej oraz wyróżnienie tych, którym udaje się skutecznie zdobyć sympatię
konsumentów i zająć wyjątkową pozycję w ich
sercach.
Arkadiusz
Wódkowski, „Mystery Shopping”, Brief,
kwiecień 2004
Pracownicy
działu obsługi klientów firm usługowych zwyczajowo nie biorą kontaktu od
rozmówcy – potencjalnego klienta. Średnio połowa kontaktów zaczyna się i kończy
zwykłą wymianą zdań. Co robią pozostali? Biorą kontakt do potencjalnego klienta
i ... połowa z nich nie oddzwania pomimo złożonej obietnicy. A jak wygląda ta
sytuacja w Twojej firmie?
Kuba Antoszewski, „Target Group Index”, Brief, kwiecień 2004
Badanie
Target Group Index jest jedynym w Polsce badaniem o charakterze ciągłym,
realizowanym na próbie o liczebności n=36 000 respondentów badanych co roku od
stycznia 1998. W badaniu wzięło już udział ponad 220 000 osób, w wieku 15-75
lat. Studium TGI zawiera dane o ponad 340 kategoriach produktowych, ponad 4000
marek oraz informacje o stylach życia konsumentów.
Jak kupujemy leki, a jak inne produkty (TNS
OBOP)
Polacy mają odmienne podejście do kupowania leków OTC i
innych dóbr konsumenckich codziennego użytku - wynika z badań TNS OBOP. Według
danych TNS OBOP cena jest mniej istotna przy wyborze leku OTC niż własne
wcześniejsze doświadczenia z tym lekiem oraz rekomendacja lekarza. Więcej>>
Jeśli leki to
tylko w aptece (TNS OBOP)
97%
Polaków uważa tradycyjną aptekę za najbardziej bezpieczne miejsce sprzedaży
leków - wynika z badania zrealizowanego przez TNS OBOP na zlecenie Unii
Farmaceutów – Właścicieli Aptek.
Więcej>>
Do psychiatry bez skierowania (TNS
OBOP)
Prawie co trzeci Polak (28%) jest przekonany o tym, że aby umówić
się na wizytę u psychiatry potrzebne jest skierowanie. Więcej>>
Dodatkowe
ubezpieczenia zdrowotne: opinie Polaków (IPSOS)
W związku z
pojawiającymi się koncepcjami wprowadzenia dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego
Ipsos zbadał w marcu opinie Polaków na ten temat. Według wyników badania 2/3
Polaków nie jest zainteresowanych wykupieniem dodatkowego ubezpieczenia
zdrowotnego. Gotowość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego deklaruje
23 proc. Polaków. Więcej>>
UNIA
EUROPEJSKA
Oczekiwania
Polaków dotyczące cen po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej
(IPSOS)
Trzy
czwarte Polaków oczekuje, że po wejściu Polski do Unii Europejskiej wzrosną ceny
produktów spożywczych, większość z nas przewiduje wzrost cen mieszkań, odzieży,
obuwia. Największe obawy dotyczące wzrostu cen tych dóbr wyrażają osoby o
najniższych dochodach. Więcej>>
Z badań
przeprowadzonych przez Pentor dla Wprost, Polsatu i Rzeczpospolitej wynika, że
gdyby referendum europejskie odbywało się dziś, 46% Polaków głosowałaby za, a 24
% przeciw akcesji. Więcej>>
Zaufanie
do Unii Europejskiej (IPSOS)
"Bardzo duże" bądź "dość duże" zaufanie
do Unii Europejskiej deklaruje obecnie 33% Polaków. Niewielkie zaufanie
deklaruje 42% osób, zaś całkowity brak zaufania - 16%. Więcej>>
Europę
da się lubić (TNS OBOP)
Z
badania telemetrycznego TNS OBOP wynika, że program rozrywkowy prowadzony przez
Monikę Richardson „Europa da się lubić” cieszy się dużym zainteresowaniem
telewidzów. Wieczorne emisje (średnia z okresu 16.02.2003 – 3.04.2004)
przyciągnęły do szklanych odbiorników prawie 4 mln telewidzów (11%). Więcej>>
Zainteresowanie
podjęciem pracy w Unii Europejskiej (CBOS)
W
stosunku do lutego ubiegłego roku liczba osób zamierzających starać się o
zatrudnienie w którymś z krajów unijnych zmniejszyła się o 3 punkty procentowe.
Prawie jedna piąta badanych (18%) deklaruje chęć aktywnego poszukiwania pracy w
którymś z państw unijnych, w tym co dziesiąty (10%) – w sposób zdecydowany. Co
siódma osoba (14%) bierze pod uwagę taką ewentualność w przypadku otrzymania
propozycji zatrudnienia. Więcej>>
Co
siódmy internauta korzysta z bankowości internetowej (TNS
OBOP)
Jak wynika z badania TNS Interbus 14% Internautów powyżej 15 roku życia korzysta z usług bankowych za pośrednictwem Internetu. W ostatnim półroczu odsetek ten nie zmienił się, jednak w porównaniu do lutego 2003 był wyższy o 5 punktów procentowych, zaś w porównaniu do lutego 2002 – o 7 punktów procentowych. Więcej>>
Najwięksi
jeszcze więksi (TNS OBOP)
Jak
wynika z badania TNS Interbus najbardziej znanym portalem wśród internautów jest
Onet.pl W I kwartale 2004 roku znajomość wspomagana tego portalu wyniosła 96% i
była wyższa od notowanej rok wcześniej o 4 punkty procentowe. Więcej>>
Społeczne aspekty rozwoju bankowości elektronicznej w Polsce (Pentor)
22%
Polaków i 20% nie korzystających jeszcze z żadnej formy mobile bankingu
deklaruje chęć skorzystania co najmniej z jednej form bankowości elektronicznej:
16% deklaruje, że zamierza
rozpocząć korzystanie z bankowości przez telefon stacjonarny, 12% przez komórkę
i tyle samo przez Internet. Niewielki odsetek - 4% jest również gotowy
spróbować bankowości
telewizyjnej. Więcej>>
Internet
w poszukiwaniu partnera (Pentor dla Wprost)
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Pentor dla Wprost. Prawie 6 % Polaków skorzystało z Internetu w poszukiwaniu partnera Więcej>>
Internet
i komputery w gospodarstwach domowych (CBOS)
Ponad
jedna trzecia Polaków (35%) deklaruje, że ma w domu komputer osobisty, ponad
jedna piąta (21%) – dostęp do internetu, ponad trzy czwarte (78%) – telefon
stacjonarny, a ponad połowa (54%) – telewizję kablową lub satelitarną. Obecnie
14% Polaków ma w domu komputer i telefon stacjonarny lub telewizję kablową, lecz
nie ma dostępu do internetu. Więcej>>
Polacy
spędzają mniej czasu przed telewizorami (AGB Polska)
W 2004 roku najdłużej Polacy oglądali telewizję 1 stycznia – 6 godzin i 10 minut, najkrócej 1 kwietnia – 3 godziny i 21 minut. 1 stycznia najchętniej oglądanym programem był „Turniej czterech skoczni”, który zgromadził przed telewizorami 6 mln 769 tysięcy widzów, 1 kwietnia najchętniej oglądano telenowelę „Plebania” – 4 mln 622 tysięcy widzów. Więcej>>
Święta
Wielkanocne przed telewizorem (AGB Polska)
W Święta Wielkanocne, czyli od 10 do 12 kwietnia 2004 r. statystyczny Polak spędził średnio przed telewizorem 5 godz. i 17 min, czyli o 33 minuty dłużej niż podczas zeszłorocznych Świąt. TVP 1 przeciętny Polak oglądał średnio 80 minut, TVP – 72 min, Polsat 51 minut, TVN – 50 minut. Więcej>>
Dzieciaki
w telewizji (TNS OBOP)
Teleturniej TVN „Dzieciaki z klasą” przyciągnął do szklanych odbiorników aż 2,7 mln telewidzów (7,4%), a prawie 20% oglądających w tym czasie telewizję miało włączoną stację TVN. Więcej>>
Korupcja
w krajach CEE (GfK Polonia)
Dziewięciu
na dziesięciu Polaków uważa, że żyje w kraju ogarniętym korupcją, jednak tak jak
większość obywateli krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie uważa przekupstwa i
korupcji za naturalną, niezbędną część życia społeczeństw. Więcej>>
Pentor
Kwiecień przyniósł nieznaczną poprawę wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Wzrost klimatu konsumenckiego zawdzięczamy lepszym niż w marcu ocenom sytuacji ekonomicznej w kraju. Równocześnie spada jednak ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik OGD kształtuje się na jednym z niższych poziomów począwszy od początku 2000 roku. Więcej>>
Ipsos
W
kwietniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) zmienił się tylko nieznacznie -
wzrost o 0,62 pkt. i przyjmuje obecnie wartość 72,47 pkt. O ponad 3 punkty
wzrósł wskaźnik Klimatu Gospodarczego (54,86 pkt.), nieznaczny spadek odnotowano
natomiast dla Skłonności do Zakupów (83,97 pkt.). Więcej>>
IQS
& QUANT Group
Nadejście
wiosny poprawiło trochę nastrój Polaków - Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł
w marcu o 2,6 punkta (z 76,8 do 79,4). Badanie przeprowadzono w dniach 19-23
marca 2004 roku. Więcej>>
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.