Temat: PTBRIO Newsletter nr 4, czerwiec 2004 r.

Szanowni Państwo!

 

Serdecznie zapraszamy do lektury przedwakacyjnego wydania newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Mamy nadzieje, że w okresie letniego wypoczynku znajdą Państwo czas na zapoznanie się z najciekawszymi publikacjami przeprowadzonymi przez agencje badawcze. Oczekujemy również na Państwa sugestie i uwagi, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

Zapraszamy do lektury!

 

Zarząd PTBRiO

 
 
Spis treści

 

1. Prace nad V Ogólnopolskim Kongresem Badaczy Rynku i Opinii rozpoczęte
2. Nadchodzące wydarzenia
3. Ciekawe publikacje
4. Wyniki badań
5. Nastroje konumenckie
6. Preferencje polityczne Polaków
 
 

1.       Prace nad piątym Kongresem Badaczy Rynku i Opinii rozpoczęte!

Miło nam poinformować, że  rozpoczęły się intensywne prace nad dorocznym Kongresem Badaczy Rynku i Opinii, organizowanym przez PTBRiO i Organizację Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR). Zgodnie z zapowiedziami kongres odbędzie się w dniach 21-22 października br. w hotelu Mariott.

Nad poziomem merytorycznym kongresu czuwa Rada Programowa, w skład której wchodzą: Dominika Maison (Prezes PTBRiO), Anna Giza–Poleszczuk (Unilever), Andrzej Grzywaczewski (GlaxoSmithKline), Piotr Łukasiewicz (McCann Erickson), Krzysztof Najder (Stratosfera), Agnieszka Sora (ESOMAR) oraz Marzanna Stasińska (Kraft Foods).

Za strategię i organizację kongresu odpowiedzialny jest Komitet Organizacyjny składający się z przedstawicieli PTBRIO – Dominika Maison i Marlena Huszczak oraz OFBOR – Jan Marcin Kujawski i Łukasz Mazurkiewicz. Tradycyjnie od strony technicznej Kongres organizuje ORA F.P. Anna Sławińska.

Wzorem ostatnich lat w najbliższym czasie zostaną ogłoszone zasady zgłaszania i wyboru referatów. Na bieżąco będziemy informowali o rozwoju prac nad Kongresem i już teraz gorąco zapraszamy do uczestnictwa w największym wydarzeniu branży badawczej w Polsce.

 

2. Nadchodzące wydarzenia

 

XII Ogólnopolski zjazd socjologiczny „Polska w Europie: uwarunkowania i perspektywy”

W Poznaniu w dniach 15-18 września 2004 r. odbędzie się XII Ogólnopolski zjazd socjologiczny. Już po raz trzeci Poznań ma możliwość goszczenia ogółu polskich socjologów.  Zjazdy Polskiego Towarzystwa Socjologicznego mają ugruntowaną pozycję w życiu naukowym kraju. Były zawsze podsumowaniem dokonań całego środowiska socjologicznego, inspiracją dla podejmowania nowych i doniosłych tematów, stosowania nowych perspektyw teoretycznych, upowszechniania nowych metod badawczych.

Nadchodzący zjazd z punktu widzenia merytorycznego będzie miał charakter szczególny. Wielkie wydarzenie, jakim jest przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, określi treść referatów i dyskusji zjazdowych. W perspektywie pogłębiającej się jedności europejskiej będzie analizowana przeszłość i teraźniejszość naszego kraju, a także jego perspektywy rozwojowe.

Konferencje ESOMAR

Congress and Trade Exhibition 2004

Ogłoszono już program tegorocznego kongresu ESOMAR, który odbędzie się w dniach 19-22 września w Lizbonie (Portugalia) pod hasłem Integrating Marketing Research in Business: From Managing Data to Generating Decisions”.

 

 

3. Ciekawe publikacje

 

W ostatnim czasie ukazał się następujący artykuł zajmujący się tematyką badawczą:

 

Janusz Bujko „Badanie satysfakcji klientów biznesowych”, Marketing w Praktyce, nr 6 (76) czerwiec 2004

To, czy klient jest zadowolony z naszych usług lub produktu, jest wypadkową dwóch sił – poziomu jakości naszego produktu czy usługi oraz spełnienia oczekiwań klienta. Poznanie i zaspokajanie potrzeb klientów jest więc naturalnie jednym z podstawowych celów działalności biznesowej. Dlatego badanie satysfakcji jest dziś tak ważne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, szczególnie w sektorze business-to-business.

 

4. Wyniki badań

 

PROBLEMY SPOŁECZNE

 

Jak postępować wobec osób oskarżonych o pedofilię (CBOS)

Obcowanie seksualne osoby dorosłej z dzieckiem jest czynem powszechnie potępianym. Przeważająca większość badanych (77%) uważa, że sprawców należy zarówno karać, jak i leczyć. Więcej>>

 

Czy w stosunku do ubiegłych lat wzrosło zagrożenie ze strony chuliganów, kibiców, dresiarzy? (Pentor dla Wprost)

77,8% Polaków uważa, że zagrożenie ze strony chuliganów, kibiców, dresiarzy rośnie, natomiast tylko 2,2% twierdzi, że zjawisko to maleje. Prawie połowa Polaków (42,6%) twierdzi, że osobiście słyszała lub spotkała się z osobą, która została pobita przez chuliganów, dresiarzy, kibiców. Więcej>>

 

Stabilizacja opinii o wpływie Kościoła na życie w kraju (CBOS)

Niezmiennie i w sposób zdecydowany Polacy wyrażają przekonanie, że Kościół nie powinien się wypowiadać w sprawach politycznych. Uważa tak 85% badanych, minimalnie mniej niż przed pięcioma laty. Zaangażowanie Kościoła w dyskusje polityczne akceptuje 11% ankietowanych. Więcej>>

 

Młodzież a substancje psychoaktywne (CBOS)

Od końca poprzedniej dekady grupa młodzieży regularnie palącej papierosy nie uległa zmianie (w roku 1999 – 30%, w 2003 – 31%), ale z 54% do 50% zmalała liczba uczniów całkowicie nie palących. Rozpowszechnienie palenia papierosów jest od początku lat dziewięćdziesiątych bardziej stabilne niż używanie alkoholu i narkotyków. Więcej>>

 

Polacy o swojej pracy (CBOS)

Wysokie bezrobocie stało się w Polsce w ostatnich latach najbardziej palącym problemem społecznym. Z dotychczasowych badań CBOS wynika, że sytuację na rynku pracy jako złą lub bardzo złą postrzega przytłaczająca większość Polaków, a obawa przed brakiem pracy dla siebie lub bliskich jest jednym z najpowszechniejszych dotychczas lęków. Więcej>>

 

Praca jako wartość (CBOS)

Prawie trzy czwarte respondentów (72%) zgadza się z poglądem, że praca nadaje życiu sens, jedna czwarta zaś (24%) uważa, że praca to tylko sposób na zdobycie pieniędzy i że nikt nie pracowałby, gdyby nie musiał. Więcej>>

 

Wzrost optymizmu w przewidywaniach dotyczących rynku pracy (CBOS)

W maju nastąpił przypływ optymizmu w przewidywaniach rozwoju sytuacji na krajowym rynku pracy – o 8 punktów wzrosła liczba osób oczekujących w najbliższym roku poprawy, natomiast o 9 punktów zmalał odsetek badanych spodziewających się pogorszenia. Więcej>>

 

DZIECI

 

Lubimy rozmawiać z dziećmi (TNS OBOP)

Według badania TNS OBOP dotyczącego dobrej komunikacji w rodzinie - przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Komunikacji Społecznej w ramach kampanii „Tata i ja” - wynika, że najpopularniejszym sposobem spędzania czasu wolnego z dziećmi jest rozmowa z nimi. Preferuje ją prawie 80% badanych. Jednocześnie 59% rodziców twierdzi, że rozmowa jest jednym z kluczowych czynników, decydujących o dobrych kontaktach z dzieckiem. Więcej>>

 

Tylko dzieci chcą być dziećmi (TNS OBOP)

Zdecydowana większość Polaków (70%) chciałaby mieć poniżej 30 lat  – wynika z badania zrealizowanego w maju br. przez TNS OBOP. Jednocześnie co trzeci rodak (36%) w odpowiedzi na pytanie, ile chciałby mieć teraz lat, wskazywał na wiek pomiędzy 20 a 29 rokiem życia. Trochę mniejszą „popularnością” wśród zapytanych osób (29%) cieszyły się lata pomiędzy 15 a 19 rokiem życia. Więcej>>

TELEWIZJA

Spadek wydatków na reklamę w telewizji (AGB Polska)

Według danych AGB Polska w okresie 1 – 30 maja 2004 r. odnotowano znaczący spadek wydatków na reklamę telewizyjną. W maju bieżącego roku wpływy z reklam w głównych stacjach telewizyjnych (TVP 1, TVP 2, Polsat, TVN, TVN 7, TV 4 i TVP 3) wyniosły 553 mln 307 tysięcy złotych, czyli o 88 mln 134 tysiące złotych mniej w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Najprawdopodobniej sytuacja ta jest wynikiem wprowadzenia nowych przepisów unijnych ograniczających nadawanie reklam przerywających filmy. Więcej>>

Dialog z telewizorem (TNS OBOP)

Z końcem 2003 roku do grona konkurentów Telekomunikacji Polskiej reklamujących swoje usługi w telewizji ogólnopolskiej dołączyła Telefonia Dialog, która dotąd skupiała działania marketingowe na terenie swoich regionów koncesyjnych. Netia i Tele2 – dwaj dotychczasowi rywale TP - reklamowali się w telewizji już blisko rok wcześniej (Netia od końca 2002 roku, Tele2 od marca 2003). Więcej>>

 

Oglądalność 49. Konkursu Eurowizji (AGB Polska)

Ciekawym wydarzeniem w telewizji był konkurs Eurowizji emitowany w TVP 1, który oglądało 6 mln 677 tysięcy widzów (udział stacji w tym czasie wyniósł 51,8%). W tym roku konkurs odbył się w Stambule. Przedstawiciel Polski, zespół Blue Cafe zajął ostatecznie 17-te miejsce. Konkurs wygrała reprezentantka Ukrainy, Rusłana. Wśród 10 najchętniej oglądanych programów ubiegłego tygodnia program ten zajął trzecie miejsce, zaraz po telenoweli „M jak miłość” (8 mln 896 tysięcy widzów) i „Na dobre i na złe” (7 mln 255 tysięcy widzów). W porównaniu z rokiem ubiegłym „Eurowizję” transmitowaną 24 maja 2003 roku, oglądało 8 mln 369 tysięcy, czyli o 1 mln 690 tysięcy widzów więcej (udział stacji w trakcie nadawania programu wyniósł 65%). Więcej>>

 

Wieczór wyborczy a mecz piłki nożnej (AGB Polska)

Wyniki wyborów do Parlamentu Europejskiego polscy widzowie mogli śledzić w TVN 24 i TVP. W dniu wyborów, 13 czerwca, redakcje TVN 24 i Rzeczpospolitej zorganizowały wspólny Wieczór Wyborczy. Emitowany był on od 21.50 do północy. Oglądalność programu wyniosła jednak zaledwie 128 tysięcy widzów (udział stacji w zasięgu TVN 24 wyniósł 3,3%). Warto zaznaczyć, że o tej porze w TVP 1 transmitowany był mecz piłki nożnej Mistrzostw Europy Francja – Anglia. Jego emisja rozpoczęła się o 20.17, a zakończyła o 22.40. Mecz skupił przed telewizorami 5 mln 867 tysięcy widzów (udział stacji w trakcie emisji meczu wyniósł 40,3% widowni). Więcej>>

 

EURO 2004 w telewizji (AGB Polska)

Zakończyły się ćwierćfinały Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2004. Do tej pory średnia oglądalność transmisji wszystkich meczów wyniosła 4 mln 361 tysięcy widzów. Więcej>>

 

BIZNES

 

Biznes ocenia operatorów operatorów telekomunikacyjnych (TNS OBOP)

Z badania TNS Telecoms Index B2B zrealizowanego w marcu br. wynika, że wśród operatorów telefonii stacjonarnej Telekomunikacja Polska odbierana jest przez klientów biznesowych jako operator najbardziej prestiżowy, ale zarazem najmniej rozumiejący swoich odbiorców.

Porównanie średnich ocen pokazuje, że wizerunek największego operatora na rynku – Telekomunikacji Polskiej – istotnie różni się od wizerunku pozostałych operatorów, otrzymał on bowiem najbardziej skrajne oceny. Pod względem stabilności, szerokiego zakresu usług, nowych technologii i prestiżu TP uzyskała najwyższe wyniki wśród firm obecnych na rynku. Z kolei dużo gorzej od konkurencji TP wypadła w kategoriach: biurokracja, elastyczność oraz rozumienie klientów. Więcej>>

 

Etyka w biznesie (Pentor)

Przedsiębiorcy o korupcji, nieuczciwej konkurencji, szarej strefie i praniu brudnych pieniędzy. Więcej>>

 

BANKI

 

Banki w świadomości społecznej (Pentor)

Rok 2003 w polskiej bankowości jest oceniany w sposób zróżnicowany i często niejednoznacznie. Również wyniki badań opinii o sektorze bankowym i bankach, sile i wartości marek oraz jakości obsługi w poszczególnych bankach wskazują, że nie był to rok, który w sposób zasadniczy zmienił dotychczasowy obraz banków, chociaż niektóre rezultaty badań są zastanawiające, a nawet dość zaskakujące. Więcej>>

 

Nie ma zagrożenia odpływem oszczędności Polaków na zagraniczne rachunki bankowe (Pentor)

Pierwszego października 2002 roku weszło w życie nowe, zliberalizowane prawo dewizowe, umożliwiające Polakom swobodne korzystanie z usług banków mieszczących się za granicą. Tym samym Polacy uzyskali między innymi możliwość otwierania zagranicznych rachunków bankowych. Pentor od momentu wprowadzenia nowego prawa dewizowego przyglądał się stosunkowi polskich konsumentów do pomysłu zakładania kont bankowych za granicą. Regularna obserwacja skłonności Polaków do korzystania z tej nowej możliwości lokowania pieniędzy pozwala stwierdzić, iż bankom w Polsce nie grozi odpływ środków na zagraniczne konta bankowe. Więcej>>

 

INNE

 

Mistrzostwa Europy rozpoczęte (TNS OBOP)

Zdaniem co dziesiątego Polaka (11%) w walce o tytuł Mistrza Europy w piłce nożnej największe szanse ma Francja – wynika z badania Omnimas, przeprowadzonego w pierwszej połowie czerwca br. przez TNS OBOP.

Na drużynę niemiecką lub portugalską stawia po 7% respondentów. Następne w rankingu są: Hiszpania i Anglia (po 6% wskazań), Włochy (5%) oraz Brazylia (4%). Co ciekawe dla co pięćdziesiątego rodaka (2%) Mistrzem Europy zostanie Polska, mimo iż nasza reprezentacja nie bierze udziału w rozgrywkach. Po 1% kibiców obstawia Szwecję oraz Argentynę. Prawie połowa respondentów (48%) nie potrafiła wytypować zdobywcy trofeum. Więcej>>

 

Polskie zachwalali, wielu przekonali (TNS OBOP)

Według danych TNS OBOP kampania przekonująca Polaków, że: „Kupując polskie produkty dajesz pracę” okazała się skuteczna. Przed tą kampanią kategoria narodowość producenta znajdowała się na bardzo dalekim miejscu wśród kryteriów branych pod uwagę podczas codziennych zakupów. Tylko 5% Polaków w wieku 15 i więcej lat deklarowało, że bierze ten czynnik pod uwagę przy decyzjach konsumenckich. Kampania zachęcająca do kupowania krajowych produktów wyraźnie poszerzyła wśród polskich konsumentów świadomość tego, jakie znaczenie i konsekwencje może mieć wybór produktów rodzimego bądź zagranicznego pochodzenia. Już 13% mieszkańców kraju (w wieku 15 i więcej lat) spontanicznie wymienia „polskość” pochodzenia produktu jako kryterium wyboru przy codziennych zakupach. Więcej>>

 

Opinia społeczna na temat zawodów zaufania publicznego (CBOS)

Pojęcie „zawód zaufania publicznego” kojarzy się Polakom przede wszystkim z zawodem wymagającym od wykonujących go osób specjalnych standardów etycznych, moralnych oraz wysokiej jakości usług. Obowiązkowa przynależność do korporacji zawodowej nie jest natomiast – w opinii publicznej – immanentną cechą tego typu zawodów. Więcej>>

 

Materiały budowlane a VAT ( GfK Polonia)

Wyniki najnowszego sondażu instytutu GfK Polonia pokazują, iż obawa respondentów przed wprowadzeniem wyższej stawki podatku VAT na materiały budowlane rzeczywiście pobudziła część inwestorów indywidualnych do dodatkowych zakupów. Jednak w przypadku wielu kategorii produktów to wzmożone zainteresowanie spowodowało jedynie umocnienie się już wcześniej zarysowanej tendencji wzrostowej. Więcej>>

 

Wzrost aspiracji edukacyjnych Polaków w latach 1993-2004 (CBOS)

Polacy powszechnie uważają, że warto się kształcić (76% wyraża tę opinię w sposób zdecydowany, a 17% - z pewnym wahaniem).  Od 1993 roku znacznie wzrosła (o 17 punktów – do 93%) liczba badanych doceniających dążenia edukacyjne, zmalała zaś (o 15punktów - do 5%) liczba tych, którzy sądzą, że nie warto się uczyć. Więcej>>

 

Trend metroseksualny w Polsce (IPSOS)

W międzynarodowym badaniu Ipsos Trend Observer zjawisko metroseksualizmu zostało uznane za jeden z istotnych nowych trendów konsumenckich w roku 2004. Ipsos przeprowadził także badanie mające na celu poznanie tego trendu w Polsce. Więcej>>

 

5. Nastroje konsumenckie

 

Korekta optymizmu konsumentów (IPSOS)

W czerwcu nastąpiła spodziewana korekta optymizmu konsumentów. Bardzo duży wzrost w ubiegłym miesiącu sugerował, że kolejny miesiąc powinien przynieść ochłodzenie nastrojów. Tak się stało, choć spadek optymizmu w czerwcu okazał się bardzo niewielki. Być może jest to zapowiedź bardziej trwałej poprawy nastrojów konsumenckich w najbliższym czasie. Więcej>>

 

Pogorszenie nastrojów konsumenckich (Pentor)

Czerwiec przyniósł pogorszenie wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Po bardzo wysokich notowaniach w ubiegłym miesiącu spadła jego wartość. Równocześnie spada również ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik OGD. W stosunku do maja, wartość tych trzech wskaźników spadła o 6 punktów procentowych. Więcej>>

 

6. Preferencje polityczne Polaków

 

IPSOS

Pentor

Polska Grupa Badawcza

TNS OBOP