Szanowni
Państwo!
Serdecznie
zapraszamy do lektury przedwakacyjnego wydania newslettera Polskiego Towarzystwa
Badaczy Rynku i Opinii. Mamy nadzieje, że w okresie letniego wypoczynku znajdą
Państwo czas na zapoznanie się z najciekawszymi publikacjami przeprowadzonymi
przez agencje badawcze. Oczekujemy również na Państwa sugestie i uwagi, które
można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Zapraszamy do
lektury!
Zarząd
PTBRiO
Miło nam poinformować, że
rozpoczęły się intensywne prace nad dorocznym Kongresem Badaczy Rynku i
Opinii, organizowanym przez PTBRiO i Organizację Firm Badania Opinii i Rynku
(OFBOR). Zgodnie z zapowiedziami kongres odbędzie się w dniach 21-22
października br. w hotelu Mariott.
Nad poziomem merytorycznym kongresu czuwa Rada Programowa, w skład
której wchodzą: Dominika Maison (Prezes PTBRiO), Anna Giza–Poleszczuk
(Unilever), Andrzej Grzywaczewski (GlaxoSmithKline), Piotr Łukasiewicz (McCann
Erickson), Krzysztof Najder (Stratosfera), Agnieszka Sora (ESOMAR) oraz Marzanna
Stasińska (Kraft Foods).
Za strategię i organizację kongresu odpowiedzialny jest Komitet
Organizacyjny składający się z przedstawicieli PTBRIO – Dominika Maison i
Marlena Huszczak oraz OFBOR – Jan Marcin Kujawski i Łukasz Mazurkiewicz.
Tradycyjnie od strony technicznej Kongres organizuje ORA F.P. Anna
Sławińska.
Wzorem ostatnich lat w najbliższym czasie zostaną ogłoszone zasady
zgłaszania i wyboru referatów. Na bieżąco będziemy informowali o rozwoju prac
nad Kongresem i już teraz gorąco zapraszamy do uczestnictwa w największym
wydarzeniu branży badawczej w Polsce.
2.
Nadchodzące wydarzenia
XII Ogólnopolski zjazd socjologiczny „Polska w Europie: uwarunkowania i
perspektywy”
W
Poznaniu w dniach 15-18 września 2004 r. odbędzie się XII
Ogólnopolski zjazd socjologiczny. Już po raz trzeci Poznań ma możliwość
goszczenia ogółu polskich socjologów. Zjazdy
Polskiego Towarzystwa Socjologicznego mają ugruntowaną pozycję w życiu naukowym
kraju. Były zawsze podsumowaniem dokonań całego środowiska socjologicznego,
inspiracją dla podejmowania nowych i doniosłych tematów, stosowania nowych
perspektyw teoretycznych, upowszechniania nowych metod
badawczych.
Nadchodzący
zjazd z punktu widzenia merytorycznego będzie miał charakter szczególny. Wielkie
wydarzenie, jakim jest przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, określi treść
referatów i dyskusji zjazdowych. W perspektywie pogłębiającej się jedności
europejskiej będzie analizowana przeszłość i teraźniejszość naszego kraju, a
także jego perspektywy rozwojowe.
Congress and Trade Exhibition
2004
Ogłoszono
już program tegorocznego kongresu ESOMAR, który odbędzie się w dniach
19-22 września w Lizbonie (Portugalia) pod hasłem
„Integrating
Marketing Research in Business: From Managing Data to Generating
Decisions”.
3. Ciekawe publikacje
W ostatnim czasie ukazał się następujący artykuł zajmujący się tematyką badawczą:
To, czy klient jest zadowolony z naszych usług lub produktu, jest
wypadkową dwóch sił – poziomu jakości naszego produktu czy usługi oraz
spełnienia oczekiwań klienta. Poznanie i zaspokajanie potrzeb klientów jest więc
naturalnie jednym z podstawowych celów działalności biznesowej. Dlatego badanie
satysfakcji jest dziś tak ważne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, szczególnie w
sektorze business-to-business.
PROBLEMY
SPOŁECZNE
Jak
postępować wobec osób oskarżonych o pedofilię (CBOS)
Obcowanie
seksualne osoby dorosłej z dzieckiem jest czynem powszechnie potępianym.
Przeważająca większość badanych (77%) uważa, że sprawców należy zarówno karać,
jak i leczyć. Więcej>>
Czy w
stosunku do ubiegłych lat wzrosło zagrożenie ze strony chuliganów, kibiców,
dresiarzy? (Pentor dla Wprost)
77,8%
Polaków uważa, że zagrożenie ze strony chuliganów, kibiców, dresiarzy rośnie,
natomiast tylko 2,2% twierdzi, że zjawisko to maleje. Prawie połowa Polaków
(42,6%) twierdzi, że osobiście słyszała lub spotkała się z osobą, która została
pobita przez chuliganów, dresiarzy, kibiców. Więcej>>
Stabilizacja
opinii o wpływie Kościoła na życie w kraju (CBOS)
Niezmiennie
i w sposób zdecydowany Polacy wyrażają przekonanie, że Kościół nie powinien się
wypowiadać w sprawach politycznych. Uważa tak 85% badanych, minimalnie mniej niż
przed pięcioma laty. Zaangażowanie Kościoła w dyskusje polityczne akceptuje 11%
ankietowanych. Więcej>>
Młodzież
a substancje psychoaktywne (CBOS)
Od końca
poprzedniej dekady grupa młodzieży regularnie palącej papierosy nie uległa
zmianie (w roku 1999 – 30%, w 2003 – 31%), ale z 54% do 50% zmalała liczba
uczniów całkowicie nie palących. Rozpowszechnienie palenia papierosów jest od
początku lat dziewięćdziesiątych bardziej stabilne niż używanie alkoholu i
narkotyków. Więcej>>
Polacy o
swojej pracy (CBOS)
Wysokie
bezrobocie stało się w Polsce w ostatnich latach najbardziej palącym problemem
społecznym. Z dotychczasowych badań CBOS wynika, że sytuację na rynku pracy jako
złą lub bardzo złą postrzega przytłaczająca większość Polaków, a obawa przed
brakiem pracy dla siebie lub bliskich jest jednym z najpowszechniejszych
dotychczas lęków. Więcej>>
Praca
jako wartość (CBOS)
Prawie
trzy czwarte respondentów (72%) zgadza się z poglądem, że praca nadaje życiu
sens, jedna czwarta zaś (24%) uważa, że praca to tylko sposób na zdobycie
pieniędzy i że nikt nie pracowałby, gdyby nie musiał. Więcej>>
Wzrost
optymizmu w przewidywaniach dotyczących rynku pracy
(CBOS)
W maju
nastąpił przypływ optymizmu w przewidywaniach rozwoju sytuacji na krajowym rynku
pracy – o 8 punktów wzrosła liczba osób oczekujących w najbliższym roku poprawy,
natomiast o 9 punktów zmalał odsetek badanych spodziewających się pogorszenia.
Więcej>>
DZIECI
Lubimy
rozmawiać z dziećmi (TNS OBOP)
Według badania TNS OBOP dotyczącego dobrej komunikacji w rodzinie - przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Komunikacji Społecznej w ramach kampanii „Tata i ja” - wynika, że najpopularniejszym sposobem spędzania czasu wolnego z dziećmi jest rozmowa z nimi. Preferuje ją prawie 80% badanych. Jednocześnie 59% rodziców twierdzi, że rozmowa jest jednym z kluczowych czynników, decydujących o dobrych kontaktach z dzieckiem. Więcej>>
Tylko dzieci chcą być dziećmi (TNS
OBOP)
Zdecydowana większość
Polaków (70%) chciałaby mieć poniżej 30 lat – wynika z badania
zrealizowanego w maju br. przez TNS OBOP. Jednocześnie co trzeci rodak (36%) w
odpowiedzi na pytanie, ile chciałby mieć teraz lat, wskazywał na wiek pomiędzy
20 a 29 rokiem życia. Trochę mniejszą „popularnością” wśród zapytanych osób
(29%) cieszyły się lata pomiędzy 15 a 19 rokiem życia. Więcej>>
Spadek wydatków na reklamę w
telewizji (AGB Polska)
Według danych AGB
Polska w okresie 1 – 30 maja 2004 r. odnotowano znaczący spadek wydatków na
reklamę telewizyjną. W maju bieżącego roku wpływy z reklam w głównych stacjach
telewizyjnych (TVP 1, TVP 2, Polsat, TVN, TVN 7, TV 4 i TVP 3) wyniosły 553 mln
307 tysięcy złotych, czyli o 88 mln 134 tysiące złotych mniej w porównaniu do
analogicznego okresu w roku ubiegłym. Najprawdopodobniej sytuacja ta jest
wynikiem wprowadzenia nowych przepisów unijnych ograniczających nadawanie reklam
przerywających filmy. Więcej>>
Dialog z
telewizorem (TNS OBOP)
Z końcem 2003 roku do grona
konkurentów Telekomunikacji Polskiej reklamujących swoje usługi w telewizji
ogólnopolskiej dołączyła Telefonia Dialog, która dotąd skupiała działania
marketingowe na terenie swoich regionów koncesyjnych. Netia i Tele2 – dwaj
dotychczasowi rywale TP - reklamowali się w telewizji już blisko rok wcześniej
(Netia od końca 2002 roku, Tele2 od marca 2003). Więcej>>
Oglądalność
49. Konkursu Eurowizji (AGB Polska)
Ciekawym
wydarzeniem w telewizji był konkurs Eurowizji emitowany w TVP 1, który oglądało
6 mln 677 tysięcy widzów (udział stacji w tym czasie wyniósł 51,8%). W tym roku
konkurs odbył się w Stambule. Przedstawiciel Polski, zespół Blue Cafe zajął
ostatecznie 17-te miejsce. Konkurs wygrała reprezentantka Ukrainy, Rusłana.
Wśród 10 najchętniej oglądanych programów ubiegłego tygodnia program ten zajął
trzecie miejsce, zaraz po telenoweli „M jak miłość” (8 mln 896 tysięcy widzów) i
„Na dobre i na złe” (7 mln 255 tysięcy widzów). W porównaniu z rokiem ubiegłym
„Eurowizję” transmitowaną 24 maja 2003 roku, oglądało 8 mln 369 tysięcy, czyli o
1 mln 690 tysięcy widzów więcej (udział stacji w trakcie nadawania programu
wyniósł 65%). Więcej>>
Wieczór wyborczy a mecz
piłki nożnej (AGB Polska)
Wyniki wyborów do Parlamentu Europejskiego polscy widzowie mogli śledzić w TVN 24 i TVP. W dniu wyborów, 13 czerwca, redakcje TVN 24 i Rzeczpospolitej zorganizowały wspólny Wieczór Wyborczy. Emitowany był on od 21.50 do północy. Oglądalność programu wyniosła jednak zaledwie 128 tysięcy widzów (udział stacji w zasięgu TVN 24 wyniósł 3,3%). Warto zaznaczyć, że o tej porze w TVP 1 transmitowany był mecz piłki nożnej Mistrzostw Europy Francja – Anglia. Jego emisja rozpoczęła się o 20.17, a zakończyła o 22.40. Mecz skupił przed telewizorami 5 mln 867 tysięcy widzów (udział stacji w trakcie emisji meczu wyniósł 40,3% widowni). Więcej>>
EURO 2004 w telewizji (AGB
Polska)
Zakończyły się
ćwierćfinały Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2004. Do tej pory średnia
oglądalność transmisji wszystkich meczów wyniosła 4 mln 361 tysięcy widzów.
Więcej>>
BIZNES
Biznes ocenia
operatorów operatorów telekomunikacyjnych (TNS
OBOP)
Z badania
TNS Telecoms Index B2B zrealizowanego w marcu br. wynika, że wśród operatorów
telefonii stacjonarnej Telekomunikacja Polska odbierana jest przez klientów
biznesowych jako operator najbardziej prestiżowy, ale zarazem najmniej
rozumiejący swoich odbiorców.
Porównanie
średnich ocen pokazuje, że wizerunek największego operatora na rynku –
Telekomunikacji Polskiej – istotnie różni się od wizerunku pozostałych
operatorów, otrzymał on bowiem najbardziej skrajne oceny. Pod względem
stabilności, szerokiego zakresu usług, nowych technologii i prestiżu TP uzyskała
najwyższe wyniki wśród firm obecnych na rynku. Z kolei dużo gorzej od
konkurencji TP wypadła w kategoriach: biurokracja, elastyczność oraz rozumienie
klientów. Więcej>>
Etyka w
biznesie (Pentor)
Przedsiębiorcy
o korupcji, nieuczciwej konkurencji, szarej strefie i praniu brudnych pieniędzy.
Więcej>>
BANKI
Banki w świadomości
społecznej (Pentor)
Rok 2003 w polskiej bankowości jest oceniany w sposób zróżnicowany i często niejednoznacznie. Również wyniki badań opinii o sektorze bankowym i bankach, sile i wartości marek oraz jakości obsługi w poszczególnych bankach wskazują, że nie był to rok, który w sposób zasadniczy zmienił dotychczasowy obraz banków, chociaż niektóre rezultaty badań są zastanawiające, a nawet dość zaskakujące. Więcej>>
Nie ma
zagrożenia odpływem oszczędności Polaków na zagraniczne rachunki bankowe
(Pentor)
Pierwszego
października 2002 roku weszło w życie nowe, zliberalizowane prawo dewizowe,
umożliwiające Polakom swobodne korzystanie z usług banków mieszczących się za
granicą. Tym samym Polacy uzyskali między innymi możliwość otwierania
zagranicznych rachunków bankowych. Pentor od momentu wprowadzenia nowego prawa
dewizowego przyglądał się stosunkowi polskich konsumentów do pomysłu zakładania
kont bankowych za granicą. Regularna obserwacja skłonności Polaków do
korzystania z tej nowej możliwości lokowania pieniędzy pozwala stwierdzić, iż
bankom w Polsce nie grozi odpływ środków na zagraniczne konta bankowe. Więcej>>
INNE
Mistrzostwa
Europy rozpoczęte (TNS OBOP)
Zdaniem
co dziesiątego Polaka (11%) w walce o tytuł Mistrza Europy w piłce nożnej
największe szanse ma Francja – wynika z badania Omnimas, przeprowadzonego w
pierwszej połowie czerwca br. przez TNS OBOP.
Na
drużynę niemiecką lub portugalską stawia po 7% respondentów. Następne w rankingu
są: Hiszpania i Anglia (po 6% wskazań), Włochy (5%) oraz Brazylia (4%). Co
ciekawe dla co pięćdziesiątego rodaka (2%) Mistrzem Europy zostanie Polska, mimo
iż nasza reprezentacja nie bierze udziału w rozgrywkach. Po 1% kibiców obstawia
Szwecję oraz Argentynę. Prawie połowa respondentów (48%) nie potrafiła wytypować
zdobywcy trofeum. Więcej>>
Polskie
zachwalali, wielu przekonali (TNS OBOP)
Według
danych TNS OBOP kampania przekonująca Polaków, że: „Kupując polskie produkty
dajesz pracę” okazała się skuteczna. Przed tą kampanią kategoria narodowość
producenta znajdowała się na bardzo dalekim miejscu wśród kryteriów branych pod
uwagę podczas codziennych zakupów. Tylko 5% Polaków w wieku 15 i więcej lat
deklarowało, że bierze ten czynnik pod uwagę przy decyzjach konsumenckich.
Kampania zachęcająca do kupowania krajowych produktów wyraźnie poszerzyła wśród
polskich konsumentów świadomość tego, jakie znaczenie i konsekwencje może mieć
wybór produktów rodzimego bądź zagranicznego pochodzenia. Już 13% mieszkańców
kraju (w wieku 15 i więcej lat) spontanicznie wymienia „polskość” pochodzenia
produktu jako kryterium wyboru przy codziennych zakupach. Więcej>>
Opinia
społeczna na temat zawodów zaufania publicznego (CBOS)
Pojęcie
„zawód zaufania publicznego” kojarzy się Polakom przede wszystkim z zawodem
wymagającym od wykonujących go osób specjalnych standardów etycznych, moralnych
oraz wysokiej jakości usług. Obowiązkowa przynależność do korporacji zawodowej
nie jest natomiast – w opinii publicznej – immanentną cechą tego typu zawodów.
Więcej>>
Materiały
budowlane a VAT ( GfK Polonia)
Wyniki
najnowszego sondażu instytutu GfK Polonia pokazują, iż obawa respondentów przed
wprowadzeniem wyższej stawki podatku VAT na materiały budowlane rzeczywiście
pobudziła część inwestorów indywidualnych do dodatkowych zakupów. Jednak w
przypadku wielu kategorii produktów to wzmożone zainteresowanie spowodowało
jedynie umocnienie się już wcześniej zarysowanej tendencji wzrostowej. Więcej>>
Wzrost
aspiracji edukacyjnych Polaków w latach 1993-2004
(CBOS)
Polacy
powszechnie uważają, że warto się kształcić (76% wyraża tę opinię w sposób
zdecydowany, a 17% - z pewnym wahaniem).
Od 1993 roku znacznie wzrosła (o 17 punktów – do 93%) liczba badanych
doceniających dążenia edukacyjne, zmalała zaś (o 15punktów - do 5%) liczba tych,
którzy sądzą, że nie warto się uczyć. Więcej>>
Trend
metroseksualny w Polsce (IPSOS)
W
międzynarodowym badaniu Ipsos Trend Observer zjawisko metroseksualizmu
zostało uznane za jeden z istotnych nowych trendów konsumenckich w roku 2004.
Ipsos przeprowadził także badanie mające na celu poznanie tego trendu w Polsce.
Więcej>>
5. Nastroje
konsumenckie
Korekta
optymizmu konsumentów (IPSOS)
W czerwcu
nastąpiła spodziewana korekta optymizmu konsumentów. Bardzo duży wzrost w
ubiegłym miesiącu sugerował, że kolejny miesiąc powinien przynieść ochłodzenie
nastrojów. Tak się stało, choć spadek optymizmu w czerwcu okazał się bardzo
niewielki. Być może jest to zapowiedź bardziej trwałej poprawy nastrojów
konsumenckich w najbliższym czasie. Więcej>>
Pogorszenie nastrojów konsumenckich
(Pentor)
Czerwiec przyniósł pogorszenie wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Po bardzo wysokich notowaniach w ubiegłym miesiącu spadła jego wartość. Równocześnie spada również ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik OGD. W stosunku do maja, wartość tych trzech wskaźników spadła o 6 punktów procentowych. Więcej>>