Sezon
wakacyjny właśnie zbliża się ku końcowi, a branża badawcza żyje coraz bardziej
najważniejszym dorocznym wydarzeniem – Kongresem Badaczy 2004. W naszym
newsletterze znajdą Państwo najnowsze informacje na temat Kongresu. Oprócz tego
oczywiście znajdują się najnowsze wyniki badań, najciekawsze publikacje, które
ukazały się w ciągu ostatniego miesiąca oraz informacje o szkoleniach i eventach
PTBRiO i ESOMAR.
Gorąco
zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Państwa sugestie i uwagi, które można
bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Zapraszamy
do lektury!
Zarząd
PTBRiO
SPIS
TREŚCI
1.
Kongres Badaczy 2004
2. Nowi
członkowie PTBRiO
3. Finał
konkursu na najlepszego badacza
4.
Nadchodzące wydarzenia
5.
Ciekawe publikacje
6.
Wyniki badań
7.
Nastroje konsumenckie
8.
Preferencje polityczne Polaków
1. V OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII
W
dniach 21 - 22 października w hotelu Marriott w
Warszawie odbędzie się V Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii,
współorganizowany przez PTBRiO. Wzorem roku ubiegłego Rada
Programowa Kongresu zaprosiła środowisko
badawcze oraz wszystkich korzystających z wyników badań do współtworzenia
programu Kongresu. W odpowiedzi zgłoszono ponad 60 propozycji wystąpień, z
których, po długiej dyskusji, 23 zostały zakwalifikowane do przedstawienia
na Kongresie. W trakcie
Kongresu swoje prezentacje przedstawią także, zaproszeni w charakterze
gości specjalnych, polscy i zagraniczni eksperci w
dziedzinie badań i marketingu. Zapraszamy do obejrzenia
strony internetowej Kongresu, gdzie
znajdą Państwo m.in. program Kongresu, skład Rady Programowej oraz
informacje dotyczące uczestnictwa w
przedsięwzięciu.
2. NOWI
CZŁONKOWIE PTBRiO
Miło nam
poinformować, że do grona członków PTBRiO dołączyli:
·
Roman
Baszun z Kinoulty Research
·
Dagmara
Dłużniewska z Inquiry
3. FINAŁ KONKURSU NA NAJLEPSZEGO BADACZA
Miło nam poinformować, że 3 lipca 2004 odbył się finał i gala Konkursu na Najlepszego Badacza, zorganizowanego przez Koło Marketingu Target na WZ UW. W jury, pod przewodnictwem Patrona Honorowego Konkursu, prof. dr hab. Henryka Domańskiego z IFIS PAN, zasiedli przedstawiciele WZ UW, PTC ERA, PTBRiO, SPSS Polska oraz TNS OBOP, patrona merytorycznego Konkursu i fundatora jednej z dwóch głównych nagród. Nagrodami dla zwycięzcy były roczna prenumerata miesięcznika „Brief”, bezpłatne szkolenie w Centrum SPSS oraz staż i stypendium w TNS OBOP. Podczas finałowej gali przyznane zostały także wyróżnienia specjalne: bezpłatne zaproszenie na V Kongres Badaczy PTBRiO (za zajęcie 2 miejsca) oraz Zestaw Heyah od PTC ERA (za najlepsze rozwiązanie case study "Heyah"). Zwycięzcą konkursu został Filip Tomaszewski.
4.
NADCHODZĄCE WYDARZENIA
XII Ogólnopolski zjazd
socjologiczny „Polska w Europie: uwarunkowania i
perspektywy”
W
Poznaniu w dniach 15-18 września 2004 r. odbędzie się po raz trzeci XII
Ogólnopolski zjazd socjologiczny. Nadchodzący
zjazd z punktu widzenia merytorycznego będzie miał charakter szczególny. Wielkie
wydarzenie, jakim jest przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, określi treść
referatów i dyskusji zjazdowych. W perspektywie pogłębiającej się jedności
europejskiej będzie analizowana przeszłość i teraźniejszość naszego kraju, a
także jego perspektywy rozwojowe.
Konferencje
ESOMAR
19-22
wrzesień, Lizbona
Marketing: Where science
meets practise
10-12
wrzesień, Warszawa
Telecommunications Marketing 2004: Navigating
the dynamic global landscape
7-9
listopad 2004, Bruksela
Worldwide Qualitative Research
28-30
listopad, Cannes
Szkolenia
PTBRiO
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii rozpoczyna kolejny cykl specjalistycznych szkoleń z zakresu badań marketingowych. Obok tradycyjnych już szkoleń z podstaw badań marketingowych czy technik jakościowych i ilościowych, w tym sezonie pojawiły się dwa nowe szkolenia: Badania dzieci i młodzieży prowadzone przez Barbarę Frątczak-Rudnicką (4P research mix) oraz Metody badania wizerunku i pozycjonowania marki, które poprowadzi Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia). Najbliższe szkolenia to:
W poszukiwaniu konsumenta, czyli czego nowoczesny marketing potrzebuje od badaczy rynku
Anna Giza-Poleszczuk (Unilever), 23 i 24 września 2004 r.
Wprowadzenie do badań
marketingowych
Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia), 7 i 8 października 2004 r.
5.
CIEKAWE PUBLIKACJE
W
ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką
badawczą:
Satysfakcja
jest odczuciem bardzo subiektywnym, co wiąże się z faktem, iż nie można jej w
żaden sposób kwantyfikować i uogólniać. U podstaw tego stwierdzenia leży
złożoność cech osobowych nabywcy. Każdy klient inaczej odczuwa, inne ma
wymagania, inaczej postrzega wartości produktu.
Pojawienie
się nowego medium silnie wpływa na istniejący rynek badań. Niemal automatycznie
nowy środek przekazu sam staje się ich obiektem. Badacze usiłują dowiedzieć się,
ile osób z niego korzysta, kim są te osoby i do jakich celów on jest
wykorzystywany.
Alicja Cybulska „Neuromarketing – zajrzyj do mózgu
konsumenta”, Brief (59/08/04)
Współczesna
neurologia w połączeniu z technologią dają specjalistom od marketingu
niewyobrażalne wcześniej narzędzia: można nie tylko domyślać się potrzeb
konsumenta, ale podejrzeć je, „zaglądając” mu do głowy.
W
przeszłości pomiaru widowni telewizyjnej dokonywano przy pomocy tzw. „metody
dzienniczkowej”. Obecnie najbardziej rozpowszechnionym sposobem określania
wielkości widowni telewizyjnej są panele telemetryczne.
Agata Banaszkiewicz, Rafał
Tarnawski „SuperMarki 2004 – Rynek mediów”, Brief
(59/08/04)
Projekt
SuperMarka obejmuje 8 szeroko definiowanych kategorii rynkowych (m.in. produkty
spożywcze, kosmetyki, telekomunikacja itp.) – a w ramach kategorii wyróżnia (w
dwu-etapowym procesie) marki o największym znaczeniu dla konsumentów. W
przypadku mediów konsumenci oceniali marki, które wstępnie wyselekcjonowaliśmy
na podstawie badań trackingowych ( po 3 najpopularniejsze dzienniki, stacje TV,
stacje radiowe).
6.
WYNIKI BADAŃ
PROBLEMY
SPOŁECZNE
Co
zamiast obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego (TNS OBOP)
Ponad 11
milionów Polaków akceptuje ideę przeznaczenia części lub całości środków
płaconych obecnie na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne na zapewnienie sobie
prywatnych usług medycznych – wynika z badania TNS OBOP. Więcej>>
Oceny
działalności Instytucji Publicznych (CBOS)
Opinie o
pracy obu izb parlamentu od dłuższego czasu są bardzo krytyczne, a w ostatnim
miesiącu jeszcze się pogorszyły. Zdecydowana większość Polaków (81%, wzrost od
maja o 7 punktów) negatywnie ocenia działania posłów, a tylko co jedenasty (9%)
wypowiada się o nich pozytywnie. Senat uzyskuje trochę lepsze oceny: 16%
badanych uważa że działa on dobrze, a blisko dwie trzecie (63%) jest przeciwnego
zdania. Więcej>>
Reakcje
na brak kultury w życiu codziennym (CBOS)
Z
odpowiedzi badanych wynika, że Polacy w życiu codziennym często naruszają zasady
dobrego wychowania. Jednak prawie wszystkie przejawy braku kultury spotykają się
z silną dezaprobatą społeczną. Więcej>>
Postrzegana
i postulowana wysokość zarobków (CBOS)
Jednym z
efektów transformacji ustrojowej jest wyraźne zróżnicowanie zarobków Polaków.
Wynika ono zarówno ze zwiększenia się wpływu czynników merytokratycznych na
poziom dochodów, czyli przynależności do różnych grup zawodowych i poziomu oraz
typu wykształcenia, jak i z usytuowania zakładu pracy w sektorze prywatnym lub
publicznym. Więcej>>
Postrzegane
zmiany cen i ich konsekwencje (CBOS)
W ciągu
miesiąca poprzedzającego lipcowy sondaż ponad 90% społeczeństwa odczuło wzrost
cen mięsa i wędlin, a ponad 80% - także cukru i wyrobów cukierniczych. Większość
Polaków dostrzegła też podwyżki cen paliw, lekarstw, nabiału, papierosów,
tłuszczów roślinnych, pieczywa, mąki, makaronu i innych wyrobów mącznych. Więcej>>
Postawy
wobec demokracji (CBOS)
Od ponad
dziesięciu lat większość Polaków uznaje wyższość systemu demokratycznego nad
wszelkimi innymi formami rządów. Obecnie uważa tak 60% ankietowanych – najmniej
od 1992 roku. Więcej>>
Czy
dowiemy się prawdy o Orlengate? (CBOS)
Polacy
bardzo sceptycznie odnoszą się do możliwości wyjaśnienia Orlengate. Zaledwie co
piąty (19%) sądzi, że sejmowa komisja śledcza doprowadzi do ustalenia prawdy w
tej sprawie, w tym tylko jeden badany na stu (1%) wyraża tę opinię w sposób
zdecydowany, pozostali (18%) nie są tego tak pewni. Więcej>>
Sposoby
lokowania oszczędności (GfK Polonia)
Szwajcarzy
wiodą prym w gromadzeniu kapitału. Czterech na dziesięciu Szwajcarów
oszczędzających pieniądze wskazało, że zgromadziło środki w wysokości
przekraczającej 50.000 euro. W porównaniu z innymi krajami, w najlepszej
sytuacji finansowej są Amerykanie, choć ich sytuacja nieco się pogorszyła – 44
procent respondentów, w porównaniu z 50 procentami pół roku temu, przyznało, że
posiadają oszczędności w wysokości ponad 50.000 USD. Więcej>>
Postawy
Polaków wobec zmian w służbie zdrowia (Pentor)
Ponad
połowa Polaków (64,3%) uważa, że pacjenci powinni sami wybierać gdzie i u kogo
mają się leczyć. Wszystkie przychodnie, szpitale oraz lekarze powinni konkurować
o swoich pacjentów a refundacje i wynagrodzenia powinny zależeć od liczby osób,
które skorzystały z ich porad i zabiegów. 31% Polaków twierdzi natomiast, że
pacjenci powinni być przypisani do swojego rejonu leczenia, a działające tam
szpitale, przychodnie i lekarze powinni przyjmować pacjentów z rejonu i
otrzymywać stałe refundacje i wynagrodzenia, które nie zależą od liczby przyjętych
pacjentów. Więcej>>
Stosunek
Polaków do Niemców - wrogość czy pojednanie? (Pentor dla Polskiego
Radia)
Według
sondażu przeprowadzonego na zlecenie Informacyjnej Agencji Radiowej 43 proc.
Polaków uważa, że słowa niemieckiego kanclerza o "polskiej chwale" i
"niemieckiej hańbie" spełniają oczekiwania związane z wizytą Gerharda Schroedera
w Polsce. Jednocześnie 85 proc. Polaków nie czuje niechęci i wrogości do
obecnych obywateli Niemiec z powodu wydarzeń II Wojny Światowej. Więcej>>
Międzynarodowy
kryzys zaufania do polityków (GfK Polonia)
Złe
wieści dla polityków europejskich i amerykańskich. Instytut GfK przeprowadził
sondaż w 19 krajach europejskich i w USA, z którego wynika, że większość
respondentów jest przekonana, iż nie można ufać politykom. Tylko nieznacznie
lepiej wypadła kadra menedżerska dużych przedsiębiorstw i dziennikarze.
Największym zaufaniem obdarzamy lekarzy i nauczycieli. Więcej>>
Akceptacja
przemian społecznych (GfK Polonia)
Zjawisko
społecznego awansu kobiet w biznesie i polityce staje się faktem i jest
pozytywnie odbierane przez coraz większą część społeczeństwa. Coraz mniej
obawiamy się o rywalizację w miejscu pracy oraz coraz trudniej byłoby nam
zaakceptować prawną legalizację eutanazji i związków homoseksualnych. To
zjawiska i problemy społeczne najczęściej przez respondentów wskazywane i
jednocześnie zjawiska, na temat których społeczna opinia uległa największej
zmianie w ciągu ostatniego roku. Więcej>>
UNIA
EUROPEJSKA
Reprezentowanie
interesów w UE i wybór
eurodeputowanych (CBOS)
W Unii
Europejskiej decyzje podejmowane są z jednej strony na zasadzie uzgodnień
międzyrządowych, z drugiej zaś metodą wspólnotową. Interesy poszczególnych
państw reprezentuje Rada UE, a najważniejszą instytucją o charakterze
ponadnarodowym jest Komisja Europejska. Więcej>>
Co
Polska, Czechy, Słowacja i Węgry mają do zaoferowania Unii Europejskiej (CBOS)
Tuż
przed rozszerzeniem Unii Europejskiej zapytaliśmy Polaków o to, co – ich zdaniem
– nasz kraj może wnieść do zjednoczonej Europy. Takie samo pytanie zadały swoim
respondentom partnerskie ośrodki badawcze. Uzyskane wyniki pozwalają na
porównanie opinii obywateli państw Grupy Wyszehradzkiej: z czego są dumni, co
cenią w swoich krajach, a także w jakim stopniu obawiają się konkurencji
gospodarczej z lepiej rozwiniętymi krajami „starej Unii”. Więcej>>
Stosunek
do członkostwa w Unii Europejskiej i pozycja Polski w zjednoczonej Europie
(CBOS)
W opinii
społecznej krajem o największych wpływach w Unii Europejskiej są Niemcy – do
państw mających najsilniejszą pozycję w tej organizacji zaliczyło je 82%
badanych. Do najbardziej wpływowych krajów w UE należą również Francja (70%
wskazań) oraz Wielka Brytania (68%). Więcej>>
TELEWIZJA
Obchody
60 rocznicy Powstania Warszawskiego w Warszawie (TNS OBOP)
Weekend
30.07 – 1.08.2004 upłynął w telewizji pod znakiem obchodów 60 rocznicy Powstania
Warszawskiego. Przeszło 40% Polaków obejrzało przynajmniej jedną z bezpośrednich
relacji z uroczystości, filmów lub dokumentów poświęconych obchodom rocznicy
wybuchu Powstania. Więcej>>
TVN bije
rekord roku (TNS OBOP)
Z badań
telemetrycznych TNS OBOP wynika, że mecz Wisły Kraków z Realem Madryt był
najlepiej oglądaną pozycją wśród wszystkich programów nadawanych przez TVN od
początku tego roku. Znalazł się również na trzecim miejscu w rankingu najlepiej
oglądanych audycji tego lata (wśród wszystkich stacji). Średnia oglądalność
potyczki krakowskiej drużyny wyniosła 4,8 mln widzów (13,5%), pierwsza połowa
przyciągnęła 4,7 mln widzów (13%), a druga przeszło 5 mln widzów (14%). Więcej>>
Ateny
biły rekordy oglądalności (TNS OBOP)
Przeszło
trzy godzinna ceremonia otwarcia olimpiady w Atenach, emitowana w piątek 13
sierpnia 2004 r., przyciągnęła rekordową - prawie 6 milionową widownię (16,6%),
a 53% oglądających w tym czasie telewizję miało włączoną stację TVP1. Ceremonia
rozpoczęcia igrzysk znalazła się na trzeciej pozycji w rankingu najchętniej
oglądanych programów tego lata (po finałowych meczach rozegranych w ramach
mistrzostw Europy). Tego dnia TVP1 osiągnęła najwyższe udziały w rynku od
początku 2004 roku - 37%. Więcej>>
Mecz
Wisła Kraków – Real Madryt oglądało w TVN prawie 6 mln widzów! (AGB
Polska)
4
sierpnia 2004 r., dzienne udziały TVN wyniosły 23,8%, czym stacja zdystansowała
stacje TVP 1 (21,1%), TVP 2 ( 16%) i Polsat (14,1%). Jak do tej pory są to
najwyższe udziały tej stacji w bieżącym roku. Stało się tak dzięki transmisji
meczu Wisła Kraków - Real Madryt. Mecz zgromadził przed telewizorami 5 mln 752
tysiące widzów, natomiast udziały tej stacji w trakcie transmisji meczu wyniosły
44,77%. Więcej>>
Telewidzowie
woleli piosenkę (AGB Polska)
W piątek
i sobotę (20 i 21 sierpnia) telewidzowie mieli możliwość obejrzenia transmisji
41. Festiwalu Piosenki w Sopocie. Chociaż festiwal w prasie został oceniony nie
najlepiej, to w telewizji cieszył się dość dużą popularnością. Średnia
oglądalność z dwóch dni festiwalu wyniosła 4 mln 49 tysięcy widzów (udział
stacji w czasie emisji wyniósł 33% widowni zgromadzonej przed telewizorami). Więcej>>
INNE
Co na
patelni? (TNS OBOP)
Polacy
do smażenia używają najczęściej oleju lub oliwy z oliwek (81% wskazań) – wynika
z badania Omnimas zrealizowanego przez TNS OBOP. Zdecydowanie rzadziej sięgamy
po takie tłuszcze, jak smalec (33%), margaryna (28%) czy masło (11%).
Najczęściej niewłaściwie wykorzystywanym tłuszczem jest olej słonecznikowy.
Prawie co trzeci Polak (32%) używa go do smażenia, mimo że oleje zawierające
wielonienasycone kwasy tłuszczowe pod wpływem wysokiej temperatury łatwo ulegają
utlenianiu i powinny być wykorzystywane tylko do surówek/sałatek (na zimno). Więcej>>
Olimpiada
w cieniu terroru (TNS OBOP)
Niemal
jedna trzecia respondentów (32%) nie wierzyło, że Igrzyska Olimpijskie będą
wolne od ataków terrorystycznych – wynika z badania zrealizowanego przez firmę
TNS w jedenastu wybranych krajach europejskich. W Polsce podobny pogląd
charakteryzuje 41% badanych. Niemal tyle samo osób (40%) wierzyło, iż terroryści
mimo wszystko nie zakłócą olimpijskiej rywalizacji. Tymczasem największymi
pesymistami w tej kwestii są mieszkańcy Holandii – aż 56% z nich było
przekonanych, że w trakcie Olimpiady dojdzie do zamachów terrorystycznych. Więcej>>
Wiedza
Polaków o Powstaniu Warszawskim (Pentor)
1
sierpnia obchodziliśmy 60 rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Okazuje się,
że 77 proc. badanych nie zna dokładnej daty wybuchu, a 63 proc. nie potrafi
podać ile dni trwało Powstanie Warszawskie. Więcej>>
Działalność
policji w miejscu zamieszkania. Dopuszczalne użycie broni i środków przymusu
bezpośredniego (CBOS)
Większość
respondentów (61%) jest zadowolona z działalności policji w swoim miejscu
zamieszkania, mniej niż jedna trzecia (29%) wyraża niezadowolenie, a co
dziesiąty (10%) nie potrafi zająć stanowiska w tej sprawie. Połowa ankietowanych
(51%) uważa, że policja wystarczająco często patroluje ich najbliższą okolicę,
ale niewiele mniejsza liczebnie grupa (45%) jest przeciwnego zdania. Więcej>>
Sukces a
zdrowie (Pentor dla Wprost)
Prawie
połowa Polaków (47%) twierdzi, że na dobre samopoczucie wpływa pozycja
społeczna, natomiast 41,5% twierdzi, iż o dobrym samopoczuciu decydują
pieniądze. 39,5% badanych Polaków twierdzi, że ludzie którzy ciężko pracowali i
odnieśli sukces żyją dłużej. Przeciwnego zdania jest 46,9% badanych. Więcej>>
Polacy
wobec miejsca pochówku Czesława Miłosza (Pentor dla Polskiego
Radia)
27
sierpnia, odbyła się uroczystość pogrzebowa Czesława Miłosza – poety, pisarza –
laureata literackiej nagrody Nobla. Decyzja o pochowaniu noblisty w krypcie
zasłużonych krakowskiego kościoła na Skałce wzbudziła ogromne kontrowersje.
Jednak wyniki ankiety przeprowadzonej przez Instytut Pentor wskazują na wysoką
akceptację tej decyzji wśród Polaków. Więcej>>
Składki
zdrowotne dla duchownych (Pentor dla Polskiego Radia)
Ponad
połowa Polaków (67,6%) popiera decyzję senatu o wszczęciu dyskusji na temat
opłacania składek zdrowotnych przez duchownych. Odmiennego zdania jest 21,7%
respondentów. Więcej>>
Radio
i Net Track (SMG/KRC)
Ostatnie badania
Radia i Internetu przeprowadzone przez Agencje badawczą SMG/KRC pokazują, że
najchętniej słuchanymi stacjami radiowymi są: Radio RMF FM (24,8%
respondentów), Radio ZET (21,3%
respondentów) oraz Polskie Radio Program 1 (15,5% respondentów). Natomiast
najczęściej odwiedzaną stroną internetową jest ONET (73,5% badanych), Wirtualna
Polska (62,4% badanych) oraz Interia.Pl (44% badanych).
7.
NASTROJE KONSUMENCKIE
Pentor
Sierpień
przyniósł znaczne polepszenie wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON.
Wzrasta również ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik OGD. W stosunku
do czerwca, wartość wskaźnika PENKON wzrosła o 8 punktów procentowych. Więcej>>
Ipsos
W
sierpniu wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 3 punkty i przyjmuje obecnie
wartość 82,04 pkt. W ostatnim czasie poprawie uległ również klimat gospodarczy i
skłonność do zakupów. Obecnie jedna czwarta Polaków jest zdania, że obecny okres
jest dobry na zakupy dóbr trwałych. Nieznacznie, choć konsekwentnie od kilku
miesięcy zwiększa się również odsetek osób, które mogą zaoszczędzić jakieś
pieniądze. Więcej>>
8.
PREFERNCJE POLTYCZNE POLAKÓW
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl