Temat: PTBRiO Newsletter nr 6, sierpień 2004 r.
Szanowni Państwo!

 

Sezon wakacyjny właśnie zbliża się ku końcowi, a branża badawcza żyje coraz bardziej najważniejszym dorocznym wydarzeniem – Kongresem Badaczy 2004. W naszym newsletterze znajdą Państwo najnowsze informacje na temat Kongresu. Oprócz tego oczywiście znajdują się najnowsze wyniki badań, najciekawsze publikacje, które ukazały się w ciągu ostatniego miesiąca oraz informacje o szkoleniach i eventach PTBRiO i ESOMAR.

 

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Państwa sugestie i uwagi, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

Zapraszamy do lektury!

 

Zarząd PTBRiO

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

1. Kongres Badaczy 2004

2. Nowi członkowie PTBRiO

3. Finał konkursu na najlepszego badacza

4. Nadchodzące wydarzenia

5. Ciekawe publikacje

6. Wyniki badań

7. Nastroje konsumenckie

8. Preferencje polityczne Polaków

 

 

 

1. V OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII

 

W dniach 21 - 22 października w hotelu Marriott w Warszawie  odbędzie się V Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii, współorganizowany przez PTBRiO. Wzorem roku ubiegłego Rada Programowa Kongresu zaprosiła środowisko badawcze oraz wszystkich korzystających z wyników badań do współtworzenia programu Kongresu. W odpowiedzi zgłoszono ponad 60 propozycji wystąpień, z których, po długiej dyskusji, 23 zostały zakwalifikowane do przedstawienia na Kongresie. W trakcie Kongresu swoje prezentacje przedstawią także, zaproszeni w charakterze gości specjalnych, polscy i zagraniczni eksperci w dziedzinie badań i marketingu. Zapraszamy do obejrzenia strony internetowej Kongresu, gdzie znajdą Państwo m.in. program Kongresu, skład Rady Programowej oraz informacje  dotyczące uczestnictwa w przedsięwzięciu. 

 

 

2. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO

 

Miło nam poinformować, że do grona członków PTBRiO dołączyli:

·          Roman Baszun z Kinoulty Research

·          Dagmara Dłużniewska z Inquiry

 

 

3. FINAŁ KONKURSU NA NAJLEPSZEGO BADACZA

 

Miło nam poinformować, że 3 lipca 2004 odbył się finał i gala Konkursu na Najlepszego Badacza, zorganizowanego przez Koło Marketingu Target na WZ UW. W jury, pod przewodnictwem Patrona Honorowego Konkursu, prof. dr hab. Henryka Domańskiego z IFIS PAN, zasiedli przedstawiciele WZ UW, PTC ERA, PTBRiO, SPSS Polska oraz TNS OBOP, patrona merytorycznego Konkursu i fundatora jednej z dwóch głównych nagród. Nagrodami dla zwycięzcy były roczna prenumerata miesięcznika „Brief”, bezpłatne szkolenie w Centrum SPSS oraz staż i stypendium w TNS OBOP. Podczas finałowej gali przyznane zostały także wyróżnienia specjalne: bezpłatne zaproszenie na V Kongres Badaczy PTBRiO (za zajęcie 2 miejsca) oraz Zestaw Heyah od PTC ERA (za najlepsze rozwiązanie case study "Heyah"). Zwycięzcą konkursu został Filip Tomaszewski.

 

 

4. NADCHODZĄCE WYDARZENIA

 

XII Ogólnopolski zjazd socjologiczny „Polska w Europie: uwarunkowania i perspektywy”

W Poznaniu w dniach 15-18 września 2004 r. odbędzie się po raz trzeci XII Ogólnopolski zjazd socjologiczny. Nadchodzący zjazd z punktu widzenia merytorycznego będzie miał charakter szczególny. Wielkie wydarzenie, jakim jest przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, określi treść referatów i dyskusji zjazdowych. W perspektywie pogłębiającej się jedności europejskiej będzie analizowana przeszłość i teraźniejszość naszego kraju, a także jego perspektywy rozwojowe.

 

Konferencje ESOMAR

Congress and Trade Exhibition 2004 Integrating Marketing Research in Business: From Managing Data to Generating Decisions”.

19-22 wrzesień, Lizbona

 

Marketing: Where science meets practise

10-12 wrzesień, Warszawa

 

Telecommunications Marketing 2004: Navigating the dynamic global landscape

7-9 listopad 2004, Bruksela

 

Worldwide Qualitative Research

28-30 listopad, Cannes

 

Szkolenia PTBRiO

Polskie Towarzystwo  Badaczy Rynku i Opinii rozpoczyna kolejny cykl specjalistycznych szkoleń z zakresu badań marketingowych. Obok tradycyjnych  już szkoleń z podstaw badań marketingowych czy technik jakościowych i ilościowych, w tym sezonie pojawiły się dwa nowe szkolenia: Badania dzieci i młodzieży prowadzone przez Barbarę Frątczak-Rudnicką (4P research mix) oraz Metody badania wizerunku i pozycjonowania marki, które poprowadzi Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia). Najbliższe szkolenia to:

 

W poszukiwaniu konsumenta, czyli czego nowoczesny marketing potrzebuje od badaczy rynku

Anna Giza-Poleszczuk (Unilever), 23 i 24 września 2004 r.

 

Wprowadzenie do badań marketingowych

Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia)7 i 8 października 2004 r.

 

 

5. CIEKAWE PUBLIKACJE

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

Tomasz Olejniczak, Magdalena Ankiel-Homa „Praktyczne metody pomiaru satysfakcji klientów”, Marketing w praktyce, nr 8 (78) sierpień 2004

Satysfakcja jest odczuciem bardzo subiektywnym, co wiąże się z faktem, iż nie można jej w żaden sposób kwantyfikować i uogólniać. U podstaw tego stwierdzenia leży złożoność cech osobowych nabywcy. Każdy klient inaczej odczuwa, inne ma wymagania, inaczej postrzega wartości produktu.

 

Piotr Poznański, Artur Zawadzki „Sens życia internetowej ankiety”, Marketing w praktyce, nr 8 (78) sierpień 2004

Pojawienie się nowego medium silnie wpływa na istniejący rynek badań. Niemal automatycznie nowy środek przekazu sam staje się ich obiektem. Badacze usiłują dowiedzieć się, ile osób z niego korzysta, kim są te osoby i do jakich celów on jest wykorzystywany.

 

Alicja Cybulska  „Neuromarketing – zajrzyj do mózgu konsumenta”, Brief (59/08/04)

Współczesna neurologia w połączeniu z technologią dają specjalistom od marketingu niewyobrażalne wcześniej narzędzia: można nie tylko domyślać się potrzeb konsumenta, ale podejrzeć je, „zaglądając” mu do głowy.

 

Les Taylor „Od dzienniczka do telemetrii – badanie audytorium telewizyjnego i radiowego”, Brief (59/08/04)

W przeszłości pomiaru widowni telewizyjnej dokonywano przy pomocy tzw. „metody dzienniczkowej”. Obecnie najbardziej rozpowszechnionym sposobem określania wielkości widowni telewizyjnej są panele telemetryczne.

 

Agata Banaszkiewicz, Rafał Tarnawski „SuperMarki 2004 – Rynek mediów”, Brief (59/08/04)

Projekt SuperMarka obejmuje 8 szeroko definiowanych kategorii rynkowych (m.in. produkty spożywcze, kosmetyki, telekomunikacja itp.) – a w ramach kategorii wyróżnia (w dwu-etapowym procesie) marki o największym znaczeniu dla konsumentów. W przypadku mediów konsumenci oceniali marki, które wstępnie wyselekcjonowaliśmy na podstawie badań trackingowych ( po 3 najpopularniejsze dzienniki, stacje TV, stacje radiowe).

 

 

6. WYNIKI BADAŃ

 

PROBLEMY SPOŁECZNE

 

Co zamiast obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego (TNS OBOP)

Ponad 11 milionów Polaków akceptuje ideę przeznaczenia części lub całości środków płaconych obecnie na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne na zapewnienie sobie prywatnych usług medycznych – wynika z badania TNS OBOP. Więcej>>

 

Oceny działalności Instytucji Publicznych (CBOS)

Opinie o pracy obu izb parlamentu od dłuższego czasu są bardzo krytyczne, a w ostatnim miesiącu jeszcze się pogorszyły. Zdecydowana większość Polaków (81%, wzrost od maja o 7 punktów) negatywnie ocenia działania posłów, a tylko co jedenasty (9%) wypowiada się o nich pozytywnie. Senat uzyskuje trochę lepsze oceny: 16% badanych uważa że działa on dobrze, a blisko dwie trzecie (63%) jest przeciwnego zdania. Więcej>>

 

Reakcje na brak kultury w życiu codziennym (CBOS)

Z odpowiedzi badanych wynika, że Polacy w życiu codziennym często naruszają zasady dobrego wychowania. Jednak prawie wszystkie przejawy braku kultury spotykają się z silną dezaprobatą społeczną. Więcej>>

 

Postrzegana i postulowana wysokość zarobków (CBOS)

Jednym z efektów transformacji ustrojowej jest wyraźne zróżnicowanie zarobków Polaków. Wynika ono zarówno ze zwiększenia się wpływu czynników merytokratycznych na poziom dochodów, czyli przynależności do różnych grup zawodowych i poziomu oraz typu wykształcenia, jak i z usytuowania zakładu pracy w sektorze prywatnym lub publicznym. Więcej>>

 

Postrzegane zmiany cen i ich konsekwencje (CBOS)

W ciągu miesiąca poprzedzającego lipcowy sondaż ponad 90% społeczeństwa odczuło wzrost cen mięsa i wędlin, a ponad 80% - także cukru i wyrobów cukierniczych. Większość Polaków dostrzegła też podwyżki cen paliw, lekarstw, nabiału, papierosów, tłuszczów roślinnych, pieczywa, mąki, makaronu i innych wyrobów mącznych. Więcej>>

 

Postawy wobec demokracji (CBOS)

Od ponad dziesięciu lat większość Polaków uznaje wyższość systemu demokratycznego nad wszelkimi innymi formami rządów. Obecnie uważa tak 60% ankietowanych – najmniej od 1992 roku. Więcej>>

 

Czy dowiemy się prawdy o Orlengate? (CBOS)

Polacy bardzo sceptycznie odnoszą się do możliwości wyjaśnienia Orlengate. Zaledwie co piąty (19%) sądzi, że sejmowa komisja śledcza doprowadzi do ustalenia prawdy w tej sprawie, w tym tylko jeden badany na stu (1%) wyraża tę opinię w sposób zdecydowany, pozostali (18%) nie są tego tak pewni. Więcej>>

 

Sposoby lokowania oszczędności (GfK Polonia)

Szwajcarzy wiodą prym w gromadzeniu kapitału. Czterech na dziesięciu Szwajcarów oszczędzających pieniądze wskazało, że zgromadziło środki w wysokości przekraczającej 50.000 euro. W porównaniu z innymi krajami, w najlepszej sytuacji finansowej są Amerykanie, choć ich sytuacja nieco się pogorszyła – 44 procent respondentów, w porównaniu z 50 procentami pół roku temu, przyznało, że posiadają oszczędności w wysokości ponad 50.000 USD.  Więcej>>

 

Postawy Polaków wobec zmian w służbie zdrowia (Pentor)

Ponad połowa Polaków (64,3%) uważa, że pacjenci powinni sami wybierać gdzie i u kogo mają się leczyć. Wszystkie przychodnie, szpitale oraz lekarze powinni konkurować o swoich pacjentów a refundacje i wynagrodzenia powinny zależeć od liczby osób, które skorzystały z ich porad i zabiegów. 31% Polaków twierdzi natomiast, że pacjenci powinni być przypisani do swojego rejonu leczenia, a działające tam szpitale, przychodnie i lekarze powinni przyjmować pacjentów z rejonu i otrzymywać stałe refundacje i wynagrodzenia,  które nie zależą od liczby przyjętych pacjentów.  Więcej>>

 

Stosunek Polaków do Niemców - wrogość czy pojednanie? (Pentor dla Polskiego Radia)    

Według sondażu przeprowadzonego na zlecenie Informacyjnej Agencji Radiowej 43 proc. Polaków uważa, że słowa niemieckiego kanclerza o "polskiej chwale" i "niemieckiej hańbie" spełniają oczekiwania związane z wizytą Gerharda Schroedera w Polsce. Jednocześnie 85 proc. Polaków nie czuje niechęci i wrogości do obecnych obywateli Niemiec z powodu wydarzeń II Wojny Światowej. Więcej>> 

 

Międzynarodowy kryzys zaufania do polityków (GfK Polonia)

Złe wieści dla polityków europejskich i amerykańskich. Instytut GfK przeprowadził sondaż w 19 krajach europejskich i w USA, z którego wynika, że większość respondentów jest przekonana, iż nie można ufać politykom. Tylko nieznacznie lepiej wypadła kadra menedżerska  dużych przedsiębiorstw i dziennikarze. Największym zaufaniem obdarzamy lekarzy i nauczycieli. Więcej>>

 

Akceptacja przemian społecznych (GfK Polonia)

Zjawisko społecznego awansu kobiet w biznesie i polityce staje się faktem i jest pozytywnie odbierane przez coraz większą część społeczeństwa. Coraz mniej obawiamy się o rywalizację w miejscu pracy oraz coraz trudniej byłoby nam zaakceptować prawną legalizację eutanazji i związków homoseksualnych. To zjawiska i problemy społeczne najczęściej przez respondentów wskazywane i jednocześnie zjawiska, na temat których społeczna opinia uległa największej zmianie w ciągu ostatniego roku. Więcej>>

 

UNIA EUROPEJSKA

 

Reprezentowanie interesów  w UE i wybór eurodeputowanych (CBOS)

W Unii Europejskiej decyzje podejmowane są z jednej strony na zasadzie uzgodnień międzyrządowych, z drugiej zaś metodą wspólnotową. Interesy poszczególnych państw reprezentuje Rada UE, a najważniejszą instytucją o charakterze ponadnarodowym jest Komisja Europejska. Więcej>>

 

Co Polska, Czechy, Słowacja i Węgry mają do zaoferowania Unii Europejskiej (CBOS)

Tuż przed rozszerzeniem Unii Europejskiej zapytaliśmy Polaków o to, co – ich zdaniem – nasz kraj może wnieść do zjednoczonej Europy. Takie samo pytanie zadały swoim respondentom partnerskie ośrodki badawcze. Uzyskane wyniki pozwalają na porównanie opinii obywateli państw Grupy Wyszehradzkiej: z czego są dumni, co cenią w swoich krajach, a także w jakim stopniu obawiają się konkurencji gospodarczej z lepiej rozwiniętymi krajami „starej Unii”. Więcej>>

 

Stosunek do członkostwa w Unii Europejskiej i pozycja Polski w zjednoczonej Europie (CBOS)

W opinii społecznej krajem o największych wpływach w Unii Europejskiej są Niemcy – do państw mających najsilniejszą pozycję w tej organizacji zaliczyło je 82% badanych. Do najbardziej wpływowych krajów w UE należą również Francja (70% wskazań) oraz Wielka Brytania (68%). Więcej>>

 

TELEWIZJA

 

Obchody 60 rocznicy Powstania Warszawskiego w Warszawie (TNS OBOP)

Weekend 30.07 – 1.08.2004 upłynął w telewizji pod znakiem obchodów 60 rocznicy Powstania Warszawskiego. Przeszło 40% Polaków obejrzało przynajmniej jedną z bezpośrednich relacji z uroczystości, filmów lub dokumentów poświęconych obchodom rocznicy wybuchu Powstania. Więcej>>

 

TVN bije rekord roku (TNS OBOP)

Z badań telemetrycznych TNS OBOP wynika, że mecz Wisły Kraków z Realem Madryt był najlepiej oglądaną pozycją wśród wszystkich programów nadawanych przez TVN od początku tego roku. Znalazł się również na trzecim miejscu w rankingu najlepiej oglądanych audycji tego lata (wśród wszystkich stacji). Średnia oglądalność potyczki krakowskiej drużyny wyniosła 4,8 mln widzów (13,5%), pierwsza połowa przyciągnęła 4,7 mln widzów (13%), a druga przeszło 5 mln widzów (14%). Więcej>>

 

Ateny biły rekordy oglądalności (TNS OBOP)

 

Przeszło trzy godzinna ceremonia otwarcia olimpiady w Atenach, emitowana w piątek 13 sierpnia 2004 r., przyciągnęła rekordową - prawie 6 milionową widownię (16,6%), a 53% oglądających w tym czasie telewizję miało włączoną stację TVP1. Ceremonia rozpoczęcia igrzysk znalazła się na trzeciej pozycji w rankingu najchętniej oglądanych programów tego lata (po finałowych meczach rozegranych w ramach mistrzostw Europy). Tego dnia TVP1 osiągnęła najwyższe udziały w rynku od początku 2004 roku - 37%. Więcej>>

 

Mecz Wisła Kraków – Real Madryt oglądało w TVN prawie 6 mln widzów! (AGB Polska)

4 sierpnia 2004 r., dzienne udziały TVN wyniosły 23,8%, czym stacja zdystansowała stacje TVP 1 (21,1%), TVP 2 ( 16%) i Polsat (14,1%). Jak do tej pory są to najwyższe udziały tej stacji w bieżącym roku. Stało się tak dzięki transmisji meczu Wisła Kraków - Real Madryt. Mecz zgromadził przed telewizorami 5 mln 752 tysiące widzów, natomiast udziały tej stacji w trakcie transmisji meczu wyniosły 44,77%. Więcej>>

 

Telewidzowie woleli piosenkę (AGB Polska)

W piątek i sobotę (20 i 21 sierpnia) telewidzowie mieli możliwość obejrzenia transmisji 41. Festiwalu Piosenki w Sopocie. Chociaż festiwal w prasie został oceniony nie najlepiej, to w telewizji cieszył się dość dużą popularnością. Średnia oglądalność z dwóch dni festiwalu wyniosła 4 mln 49 tysięcy widzów (udział stacji w czasie emisji wyniósł 33% widowni zgromadzonej przed telewizorami). Więcej>>

 

INNE

 

Co na patelni? (TNS OBOP)

Polacy do smażenia używają najczęściej oleju lub oliwy z oliwek (81% wskazań) – wynika z badania Omnimas zrealizowanego przez TNS OBOP. Zdecydowanie rzadziej sięgamy po takie tłuszcze, jak smalec (33%), margaryna (28%) czy masło (11%). Najczęściej niewłaściwie wykorzystywanym tłuszczem jest olej słonecznikowy. Prawie co trzeci Polak (32%) używa go do smażenia, mimo że oleje zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe pod wpływem wysokiej temperatury łatwo ulegają utlenianiu i powinny być wykorzystywane tylko do surówek/sałatek (na zimno). Więcej>>

 

Olimpiada w cieniu terroru (TNS OBOP)

Niemal jedna trzecia respondentów (32%) nie wierzyło, że Igrzyska Olimpijskie będą wolne od ataków terrorystycznych – wynika z badania zrealizowanego przez firmę TNS w jedenastu wybranych krajach europejskich. W Polsce podobny pogląd charakteryzuje 41% badanych. Niemal tyle samo osób (40%) wierzyło, iż terroryści mimo wszystko nie zakłócą olimpijskiej rywalizacji. Tymczasem największymi pesymistami w tej kwestii są mieszkańcy Holandii – aż 56% z nich było przekonanych, że w trakcie Olimpiady dojdzie do zamachów terrorystycznych. Więcej>>

 

Wiedza Polaków o Powstaniu Warszawskim (Pentor)

1 sierpnia obchodziliśmy 60 rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Okazuje się, że 77 proc. badanych nie zna dokładnej daty wybuchu, a 63 proc. nie potrafi podać ile dni trwało Powstanie Warszawskie. Więcej>>

 

Działalność policji w miejscu zamieszkania. Dopuszczalne użycie broni i środków przymusu bezpośredniego (CBOS)

Większość respondentów (61%) jest zadowolona z działalności policji w swoim miejscu zamieszkania, mniej niż jedna trzecia (29%) wyraża niezadowolenie, a co dziesiąty (10%) nie potrafi zająć stanowiska w tej sprawie. Połowa ankietowanych (51%) uważa, że policja wystarczająco często patroluje ich najbliższą okolicę, ale niewiele mniejsza liczebnie grupa (45%) jest przeciwnego zdania. Więcej>>

 

Sukces a zdrowie (Pentor dla Wprost)

Prawie połowa Polaków (47%) twierdzi, że na dobre samopoczucie wpływa pozycja społeczna, natomiast 41,5% twierdzi, iż o dobrym samopoczuciu decydują pieniądze. 39,5% badanych Polaków twierdzi, że ludzie którzy ciężko pracowali i odnieśli sukces żyją dłużej. Przeciwnego zdania jest 46,9% badanych. Więcej>>

 

Polacy wobec miejsca pochówku Czesława Miłosza (Pentor dla Polskiego Radia)

27 sierpnia, odbyła się uroczystość pogrzebowa Czesława Miłosza – poety, pisarza – laureata literackiej nagrody Nobla. Decyzja o pochowaniu noblisty w krypcie zasłużonych krakowskiego kościoła na Skałce wzbudziła ogromne kontrowersje. Jednak wyniki ankiety przeprowadzonej przez Instytut Pentor wskazują na wysoką akceptację tej decyzji wśród Polaków. Więcej>>

 

Składki zdrowotne dla duchownych (Pentor dla Polskiego Radia)

Ponad połowa Polaków (67,6%) popiera decyzję senatu o wszczęciu dyskusji na temat opłacania składek zdrowotnych przez duchownych. Odmiennego zdania jest 21,7% respondentów. Więcej>>

 

Radio i Net Track (SMG/KRC)

Ostatnie badania Radia i Internetu przeprowadzone przez Agencje badawczą SMG/KRC pokazują, że najchętniej słuchanymi stacjami radiowymi są: Radio RMF FM (24,8% respondentów),  Radio ZET (21,3% respondentów) oraz Polskie Radio Program 1 (15,5% respondentów). Natomiast najczęściej odwiedzaną stroną internetową jest ONET (73,5% badanych), Wirtualna Polska (62,4% badanych) oraz Interia.Pl (44% badanych).

 

 

7. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Pentor

Sierpień przyniósł znaczne polepszenie wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Wzrasta również ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik OGD. W stosunku do czerwca, wartość wskaźnika PENKON wzrosła o 8 punktów procentowych. Więcej>>

 

Ipsos

W sierpniu wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 3 punkty i przyjmuje obecnie wartość 82,04 pkt. W ostatnim czasie poprawie uległ również klimat gospodarczy i skłonność do zakupów. Obecnie jedna czwarta Polaków jest zdania, że obecny okres jest dobry na zakupy dóbr trwałych. Nieznacznie, choć konsekwentnie od kilku miesięcy zwiększa się również odsetek osób, które mogą zaoszczędzić jakieś pieniądze. Więcej>>

 

 

8. PREFERNCJE POLTYCZNE POLAKÓW

 

IPSOS

Pentor

 

 

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl