Szanowni
Państwo!
Zapraszamy
serdecznie do zapoznania się z listopadowym wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku
i Opinii. Jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO,
konferencjach ESOMAR oraz najciekawszych wynikach badań opublikowanych przez
agencje badawcze w ostatnim czasie.
Z
przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi
zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków
zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Gorąco
zapraszamy do lektury!
Zarząd
PTBRiO
1.
10-LECIE ISTNIENIA
PTBRiO
W najbliższy piątek w NU Jazz Bistro przy ul. Żurawiej w Warszawie odbędą się obchody dziesięciolecia istnienia PTBRiO (wstęp za zaproszeniem). Uroczystości poprzedzi doroczne Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa.
2. V OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII
Na naszej stronie internetowej pojawiła się fotograficzna relacja z tegorocznego Kongresu. Zapraszamy do obejrzenia: www.ptbrio.pl/kongresV
3. CERTYFIKATY PKJPA ZA ROK 2004
Zakończyła się trzecia edycja inspekcji stosowania standardów Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA). Program ten oznacza, że firma badawcza przystępującą do PKJPA zobowiązuje się przestrzegać kodeksu ESOMAR oraz wspólnych dla branży badań marketingowych minimalnych norm jakości pracy.
W wyniku
kontroli przeprowadzonej przez niezależnych wyspecjalizowanych audytorów,
certyfikat jakości zaświadczający o spełnianiu standardów pracy terenowej
zgodnych z Programem Kontroli Jakości Pracy Ankieterów, decyzją Zarządu i Komisji Odpowiedzialności
Zawodowej OFBOR otrzymało 21 firm. Więcej>>
4. SPOTKANIA KLUBU BADACZA
Jak już informowaliśmy w poprzednim newsletterze raz w miesiącu w czwartki o godz. 18 odbywają się spotkania z cyklu „Klub Badacza”. Spotkania w zupełnie nowej formule i nowym miejscu skupiają osoby zainteresowane badaniami rynku i wymianą doświadczeń. Każde spotkanie rozpoczyna wystąpienie zaproszonego prelegenta, a po nim zapraszamy do wspólnej dyskusji.
Najbliższe spotkanie pt. "Analiza semantyczna" odbędzie się 6 stycznia 2005 r. Tego dnia wystąpienie przedstawi Barbara Frątczak-Rudnicka (4P research mix).
Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.
Zapraszamy
do zapoznania się ze szczegółowym harmonogramem spotkań. Więcej>>
5. SZKOLENIA PTBRiO
Badania jakościowe –
możliwości, ograniczenia i maksymalizacja użyteczności dla działu
marketingu
prowadzi Dominika Maison (Wydział Psychologii UW), 2 i 3 grudnia 2004 r.
prowadzą: Iwona Wyrzykowska, Magdalena Jakubowska-Wąsowicz (ES TEEM Brand Strategies), 9 i 10 grudnia 2004 r.
Korzyści
z techniki CATI w badaniach marketingowych
prowadzi dr Zbigniew Sawiński (MRInsight), 13 i 14 stycznia 2005 r.
Mystery Shopper w sieciach
franchaisingowych
prowadzi Arkadiusz Wódkowski (AMPS Agencja Marketingowa), 27 i 28 stycznia 2005 r.
6. KONFERENCJE ESOMAR
Age Matters: Interpreting needs, developing
strategies
30
stycznia - 1 lutego 2005, Londyn
1-3
lutego 2005, Londyn
INNOVATE! The best in innovation, techniques and
technology from around the world
27
lutego - 1 marca 2005,
Paryż
1
- 3 marca 2005, Paryż
7. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO
Miło nam
poinformować, że w listopadzie w poczet członków Polskiego Towarzystwa Badaczy
Rynku i Opinii dołączyło dziewięć
nowych osób:
8. CIEKAWE PUBLIKACJE
W
ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką
badawczą:
Metodologie:
Przedświąteczne zakupy. Obalanie mitów, Brief (62/11/2004)
9. WYNIKI BADAŃ
Internetowe
plany Polaków (TNS OBOP)
Z
badania TNS Interbus, zrealizowanego w październiku 2004 r. przez TNS OBOP
wynika, że wzrasta odsetek osób planujących uzyskać dostęp do Internetu. Obecnie
8,2% mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej planuje uzyskać dostęp do sieci
w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Rok temu takich osób było 4,8%. Więcej>>
Onet
ciągle na prowadzeniu (TNS OBOP)
Z badania TNS OBOP wynika, że najbardziej znanym spośród portali i serwisów internetowych jest niezmiennie portal Onet.pl. W październiku 2004 roku jego znajomość wśród internautów wyniosła 96%. Drugi w rankingu jest portal Wirtualna Polska - rozpoznaje go 91% badanych internatów. Trzecie miejsce zajęła Interia - 77% respondentów zna ten portal. Więcej>>
Użytkownicy
usług internetowych w Polsce (Ipsos)
Według
badania użytkowników usług internetowych przeprowadzonego przez Ipsos, rozwój
Internetu w Polsce wiąże się przede wszystkim z rosnącą powoli, lecz
systematycznie grupą indywidualnych użytkowników. Odsetek osób korzystających z
Internetu w pracy stabilizuje się. W grupie indywidualnych użytkowników wciąż
popularne jest łączenie typu dial-up (42 proc.), choć pozostali to w
większości posiadacze różnego rodzaju łącz stałych. 70 proc. osób
nieposiadających stałego łącza nie jest zainteresowanych jego instalacją. Więcej>>
Młodzież
i internet: korzystanie i zagrożenia (CBOS)
Korzystanie
z internetu przez Polaków jest niezwykle silnie zróżnicowane ze względu na ich
pozycję społeczną. Warunki materialne i wykształcenie mają ogromny wpływ zarówno
na dostęp do sieci, jak i na gotowość do korzystania z niej. Na te czynniki,
związane z miejscem w strukturze społecznej nakłada się wpływ wieku. O ile wśród
najstarszych Polaków duża grupa ma w gospodarstwie domowym dostęp do internetu,
lecz z niego nie korzysta, o tyle wśród najmłodszych dorosłych wielu korzysta,
choć w domu nie ma dostępu. Więcej>>
Radio
i Net Track (SMG/KRC)
Ostatnie
badania Radia i Internetu przeprowadzone przez Agencje badawczą SMG/KRC
pokazują, że najchętniej słuchanymi stacjami radiowymi są w Warszawie: Polskie
Radio Program 1 (20% respondentów),
Radio ZET (19% respondentów) oraz Radio Eska 105,6 FM (10% respondentów).
Natomiast najczęściej odwiedzanymi
stronami internetowymi są: ONET (72,6% badanych), Wirtualna Polska
(60,5% badanych) oraz Google (41,6% badanych).
SPOŁECZEŃSTWO
I TENDENCJE
Czytanie książek, szybkie czytanie
(Ipsos)
Według
badania przeprowadzonego przez Ipsos, w ciągu ostatniego półrocza większość
Polaków przeczytała przynajmniej jedną
książkę. Odsetek czytelników książek rośnie wraz z wykształceniem i maleje wraz
z wiekiem. W tej grupie więcej jest też kobiet niż mężczyzn. 10 proc. Polaków
jest zainteresowanych uczestnictwem w kursach szybkiego czytania. Więcej>>
Od
skarbonki do rachunku on-line (GfK Polonia)
Na
Węgrzech i w Polsce około połowa mieszkańców ma rachunek bankowy, podczas gdy w
Europie Południowo-Wschodniej średnio zaledwie 40% populacji utrzymuje konto w
banku. 21% Słoweńców korzysta obecnie z
kredytów, natomiast w Słowacji odsetek ich wykorzystania wynosi poniżej
5%. Więcej>>
Problemy
dziennikarzy zajmujących się tematyką ubezpieczeniową (ARC Rynek i
Opinia)
Szybkość
reakcji przedstawicieli towarzystw ubezpieczeniowych na prośby i zapytania
mediów zdaniem badanych dziennikarzy nie zawsze jest zadawalająca - wynika z
najnowszych badań Instytutu ARC Rynek i Opinia. Najczęstsze problemy to: długi
czas reakcji towarzystwa ubezpieczeniowego (a czasem wręcz
jej brak), przeszkody proceduralne, praktyka odsyłania pytającego do innych osób
lub departamentów. Również wiedza i kompetencja pracowników zajmujących się PR
została poddana przez dziennikarzy krytyce – szczególnie brak merytorycznego przygotowania
osób utrzymujących kontakt z mediami, oraz utrudniony dostęp do ekspertyz i
danych. Więcej>>
Rynek
prywatnej opieki zdrowotnej (ARC Rynek i
Opinia)
W
ciągu ostatnich 6 miesięcy co trzeci Polak skorzystał z płatnej porady
specjalisty, a prawie co czwarty wykonał płatne badania diagnostyczne – wynika z
najnowszych badań Instytutu ARC Rynek i Opinia. W świetle tych wyników nie dziwi
fakt, że Polacy są bardzo krytycznie nastawieni do publicznej służby zdrowia. Z
badań przeprowadzonych w 23 krajach świata Polacy najgorzej oceniają krajową
służbę zdrowia - aż 93% rodaków uważa, że polski system ochrony zdrowia znajduje
się w stanie kryzysu – pokazują wyniki badań przeprowadzonych w Polsce przez
Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. Więcej>>
Zmagania
z korupcją (Pentor)
Pentor
we współpracy z Pulsem Biznesu i firmą Oracle rozpoczyna regularny monitoring
natężenia korupcji. To trudne przedsięwzięcie badawcze. Doświadczyliśmy tego w
latach 2001 - 2003 kiedy to regularnie, co miesiąc pytaliśmy menedżerów 200
firm, co im najbardziej dokucza, przeszkadza w prowadzeniu biznesu. Pierwszy
pomiar monitoringu wykazuje, że dzisiejsza ocena poziomu korupcji jest
wyostrzona i bardziej surowa niż przed dwoma laty. Dwie trzecie polskich
przedsiębiorców przyznaje, że skala korupcji w Polsce jest dużo większa niż
krajach Unii Europejskiej. Połowa ocenia jej poziom jako wysoki, reszta - jako
średni. Więcej>>
Opinie o opiece zdrowotnej po
uchwaleniu nowej ustawy (CBOS)
Opinie
o opiece zdrowotnej w naszym kraju nie zmieniły się w ciągu ostatniego roku w
sposób istotny: trzy piąte Polaków (60%) jest z niej niezadowolonych, a tylko
jedna piąta (20%) wyraża zadowolenie. Pozostali mają uczucia ambiwalentne (17%) albo nie potrafią
zająć stanowiska w tej sprawie. Więcej>>
Samoidentyfikacje
i duma narodowa Polaków (CBOS)
Wraz
z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej Polska i jej obywatele napotykają
na liczne problemy związane z procesem integracji. Przyzwyczajenie się do nowych
praw i norm obowiązujących w Unii wymaga odpowiedniego czasu. Silna identyfikacja z własną społecznością i
poczucie dumy narodowej z jednoczesnym poczuciem niższości wobec bogatszych
sąsiadów, będących członkami Unii, mogą stanowić elementy opóźniające procesy
integracyjne. Więcej>>
Polacy
o podwyżkach cen i sposobach radzenia sobie z nimi
(CBOS)
Od
lipca systematycznie maleje odsetek ankietowanych dostrzegających wzrost cen w
miesiącu poprzedzającym sondaż, coraz więcej uważa też, że podwyżki te były
niewielkie. Większość badanych zauważyła jednak również w ostatnim miesiącu
wzrost cen mięsa i wędlin (76%), paliw (61%), cukru i wyrobów cukierniczych
(60%), a ponad połowa – lekarstw (54%) i nabiału (53%). Więcej>>
Styl
i kultura jazdy polskich kierowców (CBOS)
Polscy
kierowcy nie cieszą się w społeczeństwie najlepszą opinią: około jedna trzecia
badanych źle ocenia ich jazdę pod względem ostrożności, przestrzegania
przepisów, odpowiedzialności i bezpieczeństwa, co piąty ma złe zdanie o kulturze
jazdy większości kierowców. Prawie połowa respondentów (48%) jest również przekonana, że obniża
się poziom kultury jazdy. Więcej>>
10. NASTROJE
KONSUMENCKIE
Pentor
Listopad
przyniósł polepszenie wskaźnika oceny sytuacji gospodarstw domowych. W tym samym
czasie spadła jednak ocena kondycji polskiej gospodarki. Klimat konsumencki
pozostaje na poziomie z ubiegłego miesiąca. Więcej>>
11. PREFERNCJE POLTYCZNE
POLAKÓW
-----------------------------------------------------------------
Polskie
Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel.
0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.