Szanowni
Państwo!
Zapraszamy
do lektury kolejnego już wydania newslettera PTBRiO. Marcowy numer naszego newslettera
jest w dużej części poświęcony drugiej Zimowej Ekspedycji Badawczej, która była
nie tylko ekscytującą przygodą intelektualną, ale również świetną zabawą.
Zapraszamy również do zapoznania się z wynikami audytu finansowego firm
badawczych 2004, które przedstawione zostały podczas Walnego Zebrania OFBOR.
Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla
Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze
wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim
czasie.
Z
przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno
naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio
do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Gorąco
zapraszamy do lektury!
Zarząd PTBRiO
1. ZIMOWA
EKSPEDYCJA BADAWCZA - PODSUMOWANIE
Jak
już informowaliśmy w poprzednim newsletterze, w marcu tego roku odbyła się II Zimowa Ekspedycja
Badawcza. Konferencja zgromadziła ponad sto osób: badaczy i marketerów. Po
ubiegłorocznym poszukiwaniu insight’ów badacze wyruszyli tym razem w
poszukiwaniu trendów.
Najlepsze oceny wśród uczestników
Ekspedycji otrzymał Jacek Dohnalik z Instytutu Pentor. Jego wykład „Czy
weseli chłopcy kłaniają się kulom” - o zmianach postaw wobec reklam
wzbudził najwięcej pozytywnych emocji. Wysoko oceniono zarówno treść jak i
sposób prezentacji.
„Differentiate or Die” to
wykład Rafała Końskiego z PTC ERA, który również uzyskał bardzo wysokie noty od
uczestników Ekspedycji. Była to próba opowiedzenia o fenomenie Heyah.
Szczególnie ciekawa, że odbyła się dokładnie w rok po wejściu marki na rynek.
„Kowalski, wysłuchaj nas, mamy
Ci tyle do powiedzenia! O tym co zmienia się w reklamie by docierać do tych co
nie chcą jej słuchać” to tytuł prezentacji Janusza Plenclera z Peppermint,
który przekonał słuchaczy, że zmiany w konsumowaniu reklamy są faktem. Nie chcą
(konsumenci) nas słuchać tak jak dawniej. Pomimo gigantycznych wydatków marki
się kruszą – przekonywał dosyć skutecznie Plencler.
W sumie przeprowadzono 12 wystąpień.
Dwanaście dróg poszukiwań trendów.
Nowością tegorocznej konferencji
była możliwość uczestniczenia w jednym z trzech warsztatów poświęconych tematyce
trendów. Najlepsze oceny uczestników otrzymał warsztat Krzysztofa Presza, który
wraz ze swoją Ekspedycją wyruszył w poszukiwaniu trendów metodą socjologii
wizualnej. Autor przekonał, że wyjście poza deklaracje badanych gra coraz
większa rolę. Techniki wizualizacji pomagają zrozumieć i opisać świat w jakim
żyje konsument, co jest przydatne w badaniach trendów.
Ekspedycja to także zajęcia
wieczorne: kulig oraz rozegrane po raz pierwszy Badawcze Mistrzostwa w Zjeździe
na Oponie. Mistrzem kraju został Janusz Plencler z Peppermint. Chciało by się
rzec pierwsi w sporcie... pierwsi w nauce. Gratulujemy! Wicemistrzem jest Piotr
Szawiec z Instytutu Pentor. Na „pudle” znalazł się także Marek Rawicki z
Masterfoods. Zwycięzcy otrzymali nagrody ufundowane przez Centralwings oraz
Peugeot Polska.
Dobre oceny wystawione organizatorom
przez uczestników Ekspedycji wskazują, że za rok badacze znów wyruszą w
poszukiwaniu... ale o tym, czego będą poszukiwać dowiemy się dopiero pod koniec
tego roku. Więcej
>>
2. AUDYT
OBROTÓW FIRM BADAWCZYCH 2004
Podczas
Walnego Zebrania OFBOR w dniu 28 lutego 2005 roku przedstawiono wyniki audytu
finansowego za rok 2004.
OFBOR
(Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku) skupiająca obecnie 20 największych
firm na polskim rynku, zapoczątkowała w 2000 roku audyt finansowy branży badań
marketingowych w Polsce. Audyt ten jest corocznie przeprowadzany, przez
wyselekcjonowanego przez Zarząd OFBOR niezależnego audytora, wg jednolitego
standardu. Zapewnia to wiarygodność danych, ich porównywalność oraz pewność, że
podawane obroty uwzględniają przepływy pieniężne między podmiotami zależnymi w
ramach jednej grupy kapitałowej i pochodzą rzeczywiście z działalności
badawczej. W audycie finansowym biorą udział także firmy niezrzeszone w OFBOR.
W roku
2004 całkowita wielkość rynku przekracza 414 000 000 PLN. Oznacza to, że obroty
firm, które poddały się audytowi OFBOR za rok 2004 wyczerpują około 82% całego
rynku.
Biorąc
pod uwagę firmy, które poddały audytowi swe wyniki za 2003 rok i jednocześnie za
2004 rok (było to 21 firm) możemy określić przyrost rynku badawczego w Polsce na
poziomie 8%.
Pięć największych instytutów badawczych ma
łącznie 62% udziałów w rynku badań marketingowych poddanym audytowi i około 51%
udziałów w całym szacowanym rynku (o 1% mniej niż w roku 2003 i o 2% mniej
niż w roku 2002). Z kolei 10 największych instytutów ma udziały równe,
odpowiednio, 89% i 73%. Więcej>>
3. O
LOJALNOŚCI KONSUMENTA NA KLUBIE BADACZA
Gorąco zapraszamy do udziału w comiesięcznym
spotkaniu badaczy w ramach Klubu
Badacza PTBRiO. Najbliższe odbędzie się w czwartek, 7 kwietnia 2005 r. o godz.
18.00.
Kwietniowy klub badacza
poświęcony będzie tematyce lojalności konsumentów. Czy w ogóle istnieje lojalność konsumenta? Czy
obserwujemy zmiany w zakresie lojalności konsumenta wobec marek? Jak można
lojalnością zarządzać i jak przekuć ją w sukces?
Podczas spotkania na temat produktów
wykorzystywanych do badań lojalności wypowiedzą się przedstawiciele pięciu firm
badawczych: GfK Polonia, Ipsos, Pentor, Synovate i TNS OBOP oraz Zbyszek
Sawiński z MRInsight, który reprezentuje stanowisko, że lojalność, szczególnie w
pewnych kategoriach, nie istnieje.
Spotkania z cyklu „Klub
Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki o godz. 18 w Club-Galeria
Synkret, ul. Nowy Świat 27. Spotkania skupiają wszystkich zainteresowanych
badaniami rynku i wymianą doświadczeń. Każde spotkanie rozpoczyna wystąpienie
merytoryczne, a po nim zapraszamy do wspólnej dyskusji.
Udział w
spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię,
nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym
harmonogramem spotkań. Więcej>>
4.
SZKOLENIA PTBRiO
prowadzą: Barbara Frątczak-Rudnicka (Instytut Socjologii UW & 4P research mix) i Małgorzata Olszewska (4P research mix), 7 i 8 kwietnia 2005 r.
Badania segmentacyjne konsumentów
prowadzi: Paweł Wójcik (IQS and QUANT Group), 14 i 15 kwietnia 2005 r.
Czy
badania mogą pomóc reklamie? - O roli badań na wszystkich etapach tworzenia
kampanii reklamowej
prowadzi: Dominika Maison (Wydział Psychologii UW), 21 i 22 kwietnia 2005 r.
W poszukiwaniu konsumenta, czyli czego
nowoczesny marketing potrzebuje od badaczy
rynku
prowadzi: Anna Giza-Poleszczuk, 12 i 13 maja 2005 r.
5.
KONFERENCJE
MAGIA MARKI czyli jak tworzyć efektywne
strategie marketingowe w sektorze usług – konferencja ESTEEM Brand
Strategies
21 kwietnia 2005 r. w warszawskim
hotelu Marriott odbędzie się konferencja pt. „MAGIA MARKI czyli jak tworzyć
efektywne strategie marketingowe w sektorze usług” organizowana przez Esteem
Brand Strategies.
Tegoroczne spotkanie jest już drugą
edycją konferencji „MAGIA MARKI” poświęconej sztuce budowania i zarządzania
marką. Jej celem jest prezentacja najciekawszych przykładów dokonań w budowaniu
oraz rozwijaniu silnych marek usługowych na polskim rynku.
Do udziału w konferencji zaproszone
zostały uznane autorytety reprezentujące różne sektory usług: finanse, media,
handel oraz usługi konsultingowe. Prelegenci przedstawią różne perspektywy
budowania marki w oparciu o spektakularne dokonania na rynku polskim. Wśród 11
wystąpień przedstawione zostaną strategie wprowadzania na rynek m.in. Heyah,
Faktu oraz Eurobanku. Więcej informacji http://www.esteem.com.pl/konferencja2005.html
Konferencje ESOMAR
17
– 19 kwietnia 2005 r., Budapeszt
19 – 21 kwietnia 2005 r., Budapeszt
15 – 17 maja 2005 r., Nowy Jork
18 – 19 maja 2005 r., Nowy Jork
WAM - Worldwide Audience
Measurement
19 – 24
czerwca 2005 r., Montreal
6.
PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ
W
ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką
badawczą:
Etnografia
kojarzy nam się najczęściej z krytymi strzechą chatami w skansenach, łowickimi
pasiakami, palmami wielkanocnymi z Kurpiów lub przyśpiewkami z Mazowsza.
Najwyższy czas, aby zmienić ten stereotypowy pogląd na temat tej nauki. Okazuje
się, że metody badań etnograficznych coraz częściej zdobywają uznanie wśród
badaczy rynku. A co najważniejsze, są nie tylko nowatorskie, ale przede
wszystkim skuteczne.
Wprowadzenie
nowego produktu na rynek to prawdopodobnie ostatnia rzecz, jaką powinna rozważać
firma. Takie działanie można podjąć jedynie wtedy, gdy wyczerpały się możliwości
istniejących produktów.
7.
WYNIKI BADAŃ
Rok 2005
– nadzieje i obawy (CBOS)
Podobne
jak w latach ubiegłych tak i w tym roku zarówno osobiste nadzieje Polaków, jak
też ich obawy koncentrują się wokół kategorii: spraw materialnych, warunków życia, pracy oraz zdrowia. Najwięcej wypowiedzi
ankietowanych na temat ich osobistych nadziei i obaw dotyczyło przewidywanej
sytuacji materialnej w rozpoczętym niedawno roku. Więcej>>
Kluczowe
bariery działalności gospodarczej w Polsce (Ipsos)
Zgodnie
z wynikami badania zrealizowanego przez Ipsos w trzecim kwartale 2004 na
zlecenie Ministerstwa Gospodarki i Pracy, przy wykorzystaniu metodologii FIAS
(Foreign Investment Advisory Service) oraz współpracy Grupy Doradczej Sienna,
główne bariery działalności gospodarczej w Polsce to bariery administracyjne,
korupcja oraz bariery wynikające z prawa pracy. Więcej>>
Aborcja,
edukacja seksualna, zapłodnienie pozaustrojowe (CBOS)
W
polskim społeczeństwie wyraźnie przeważa opinia, że kobieta powinna mieć prawo
do decydowania w pierwszych tygodniach ciąży o tym, czy chce urodzić dziecko czy
też nie (57%). Przeciwny pogląd wyraża znacznie mniej osób (36%). Więcej>>
Polacy o
IPN, „Liście Wildsteina” i teczkach SB (CBOS)
Niemal połowa
Polaków (49%) ocenia pozytywnie dotychczasową działalność IPN. Co czwarty
respondent (26%) ma obojętny stosunek do tej działalności, a co dziesiąty (10%)
wyraża się o niej krytycznie. Więcej>>
Przemoc
i konflikty w domu (CBOS)
Ogółem
co piąty badany (19%) przyznaje, że padł ofiarą przemocy fizycznej. Blisko co
dziesiątemu (9%) przydarzyło się to na ulicy (lecz nie w pobliżu domu),
minimalnie mniejszej grupie (8%) – w okolicy miejsca zamieszkania. W domu z
aktami przemocy spotkało się 6% Polaków. Więcej>>
Emigracja
Polaków (Pentor dla Polskiego Radia)
Ponad
połowa Polaków (57%) twierdzi, że nie wyemigrowałaby z Polski i nie
zamieszkałaby w innym kraju. Chętnych do wjazdu jest natomiast 39% badanych. Więcej>>
Grzechy
Polaków (Pentor dla Wprost)
70,9%
badanych twierdzi, że w czasie spowiedzi zataja jakieś grzechy, natomiast prawie
połowa Polaków (49,9%) deklaruje, że przestrzega dziesięciu przykazań. 15%
badanych twierdzi, że do spowiedzi przystępuje raz w roku. Więcej>>
Optymistycznie
w przyszłość (GfK Polonia)
Przeważająca
większość mieszkańców nowych krajów członkowskich UE uważa, że wraz ze
wzrostem swobody poruszania się po obszarze Wspólnoty rodzą się nowe
możliwości zatrudnienia i edukacji. Jednak w porównaniu z zaraźliwym optymizmem
okresu przedakcesyjnego ludzie nie są nastawieni już tak pozytywnie. Wielu
obawia się podwyżek cen, obniżenia standardu życia, wzrostu korupcji czy
powiększenia bezrobocia. Więcej>>
Handel
detaliczny w Polsce (GfK Polonia)
Analizując
trendy rozwoju rynku detalicznego można zauważyć, że podobnie jak w poprzednich
latach wzrosła liczba sklepów należących do sieci detalicznych. Obecnie jest ich
ponad 2500. Nie wszystkie typy sklepów sieciowych rozwijają się jednak tak samo
dynamicznie jak w poprzednich latach. Porównując liczbę otwarć do roku 2003
największe ożywienie zauważono w kanale supermarketów. Więcej>>
INNE
Ponad jedna czwarta Polaków powyżej
15 roku życia oddała w swoim życiu krew - wynika z badań zrealizowanych dla
Europejskiej Fundacji Honorowego Dawcy Krwi, organizatora kampanii „Krewniacy”.
Rezultaty Tylko 38% respondentów twierdzi, że honorowy krwiodawca cieszy się w
Polsce szacunkiem. Tylko 26% respondentów uważa, że państwo polskie w
wystarczającym stopniu dba o pozyskiwanie krwi.
Herbaciana
dieta Polaka (TNS OBOP)
Co czwarta Polka (24%) i co trzeci Polak (30%) ma nadwagę, natomiast z powodu otyłości cierpi 18% mężczyzn i 11% kobiet. W ciągu minionego roku po dietetyczny środek spożywczy wspomagający odchudzanie sięgnęło 14% badanych. Ponad połowa dorosłych Polaków (55%), pytana o znajomość dietetycznych środków spożywczych wspomagających odchudzanie, nie potrafi wskazać żadnego spośród wymienionych na liście. Więcej>>
Nokia
dla wszystkich (TNS OBOP)
Nokia
nie tylko tradycyjnie cieszy się dużą popularnością wśród ludzi młodych - w
wieku 15-29 lat, gdzie wskaźnik znajomości sięga 98% - lecz także wśród osób po
50 roku życia, gdzie wskaźnik ten wynosi 70%. Co więcej, w tej grupie wiekowej
dystans Nokii do reszty marek jest nawet bardziej widoczny, niż wśród osób
młodszych. Więcej>>
Zjawisko
unikania reklam w telewizji nasila się (Ipsos)
W ciągu
ostatniej dekady obserwujemy nasilające się zjawisko zappingu, czyli
zmieniania kanałów w trakcie trwania bloku reklamowego. Według badania Ipsos-ASI
z lutego br. już blisko połowa (47%) Polaków w wieku w wieku 15 lat i więcej
przyznaje, że gdy tylko w telewizji pojawia się blok reklamowy, zazwyczaj
sprawdza, co jest w tym czasie emitowane na innych kanałach. Więcej>>
Młodzież
o sobie, czyli doświadczenia polskich nastolatków (TNS
OBOP)
90% nastolatków
przyznaje, iż rodzice troszczyli się o nich w okresie dojrzewania. Jednocześnie,
aż 30% z nich twierdzi, że rodzice nie rozumieli ich potrzeb, a jedna piąta
pytanych nastolatków deklaruje, że nie mogli na swoich rodziców liczyć tak,
jakby tego potrzebowali (20%). Prawie co trzeci młody człowiek (28%) twierdzi
również, że rodzice rzadko z nim rozmawiali, a niemal co drugi (47%) przyznaje,
że w okresie dojrzewania rodzice bardzo go kontrolowali oraz traktowali jako
młodszego niż był w rzeczywistości. Więcej>>
Trochę
zdrowia dla urody (TNS OBOP)
Co piąty
Polak deklaruje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy sięgnął po preparaty
wzmacniające włosy, skórę i paznokcie. Środki te znacznie częściej stosowały
kobiety (33%) niż mężczyźni (5%). Więcej>>
Dzieci i
muzyka (ARC Rynek i Opinia)
Prawie
80 % dzieci – Internautów w wieku od 10 do 14 lat twierdzi, że umie odróżnić
oryginalną płytę CD od podrabianej, a tylko niecałe 14% młodych respondentów
tego nie potrafi. Dzieci są również aktywnymi konsumentami - płyty z muzyką
kupuje – albo samemu albo za pośrednictwem kogoś z rodziny – aż trzy czwarte
badanych dzieci - internautów. Więcej>>
Radio
i Net Track (SMG/KRC)
Ostatnie badania Radia
i Internetu przeprowadzone przez Agencje badawczą SMG/KRC pokazują, że
najchętniej słuchanymi stacjami radiowymi są w Warszawie: Radio ZET (29%
respondentów), Polskie Radio Program 1 (11% respondentów), oraz Radio Eska
105,6 FM (8% respondentów). Natomiast najczęściej odwiedzanymi stronami
internetowymi są: ONET (73,1% badanych), Wirtualna Polska (63% badanych)
oraz Google (49% badanych).
8.
NASTROJE KONSUMENCKIE
Ipsos
W
marcu kolejny raz z rzędu nastroje wśród konsumentów uległy pogorszeniu.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) obniżył swoją wartość o 1,26 pkt. i
przyjmuje obecnie wartość 84,90 pkt. Największy spadek, bo o blisko 6 punktów
odnotowano w przypadku wskaźnika klimatu gospodarczego, którego wartość wynosi
73,16 pkt. Więcej>>
Pentor
Marzec
nie przyniósł znaczących zmian wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON.
Wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw OGD wzrósł w stosunku do lutego o jeden
punkt procentowy, natomiast wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju PESK
o jeden punkt procentowy obniżył swoją wartość. Więcej>>
9.
PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW
-----------------------------------------------------------------
Polskie
Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel.
0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.