Temat: PTBRiO Newsletter nr 13, marzec 2005 r.

 

 

 

 

Szanowni Państwo!

 

Zapraszamy do lektury kolejnego już wydania newslettera PTBRiO. Marcowy numer naszego newslettera jest w dużej części poświęcony drugiej Zimowej Ekspedycji Badawczej, która była nie tylko ekscytującą przygodą intelektualną, ale również świetną zabawą. Zapraszamy również do zapoznania się z wynikami audytu finansowego firm badawczych 2004, które przedstawione zostały podczas Walnego Zebrania OFBOR.

 

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

 

Z przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

Gorąco zapraszamy do lektury!

 

Zarząd PTBRiO

 

SPIS TREŚCI 
  1. Zimowa Ekspedycja Badawcza – podsumowanie
  2. Audyt obrotów firm badawczych 2004
  3. O lojalności konsumentów na kwietniowym Klubie Badacza
  4. Szkolenia PTBRiO
  5. Konferencje
  6. Publikacje na temat badań
  7. Wyniki badań
  8. Nastroje konsumenckie
  9. Preferencje polityczne Polaków

 

 

1. ZIMOWA EKSPEDYCJA BADAWCZA - PODSUMOWANIE

 

Jak już informowaliśmy w poprzednim newsletterze, w marcu tego roku odbyła się II Zimowa Ekspedycja Badawcza. Konferencja zgromadziła ponad sto osób: badaczy i marketerów. Po ubiegłorocznym poszukiwaniu insight’ów badacze wyruszyli tym razem w poszukiwaniu trendów.

 

Najlepsze oceny wśród uczestników Ekspedycji otrzymał Jacek Dohnalik z Instytutu Pentor. Jego wykład „Czy weseli chłopcy kłaniają się kulom” - o zmianach postaw wobec reklam wzbudził najwięcej pozytywnych emocji. Wysoko oceniono zarówno treść jak i sposób prezentacji.

 

„Differentiate or Die” to wykład Rafała Końskiego z PTC ERA, który również uzyskał bardzo wysokie noty od uczestników Ekspedycji. Była to próba opowiedzenia o fenomenie Heyah. Szczególnie ciekawa, że odbyła się dokładnie w rok po wejściu marki na rynek.

 

„Kowalski, wysłuchaj nas, mamy Ci tyle do powiedzenia! O tym co zmienia się w reklamie by docierać do tych co nie chcą jej słuchać” to tytuł prezentacji Janusza Plenclera z Peppermint, który przekonał słuchaczy, że zmiany w konsumowaniu reklamy są faktem. Nie chcą (konsumenci) nas słuchać tak jak dawniej. Pomimo gigantycznych wydatków marki się kruszą – przekonywał dosyć skutecznie Plencler.

 

W sumie przeprowadzono 12 wystąpień. Dwanaście dróg poszukiwań trendów.

 

Nowością tegorocznej konferencji była możliwość uczestniczenia w jednym z trzech warsztatów poświęconych tematyce trendów. Najlepsze oceny uczestników otrzymał warsztat Krzysztofa Presza, który wraz ze swoją Ekspedycją wyruszył w poszukiwaniu trendów metodą socjologii wizualnej. Autor przekonał, że wyjście poza deklaracje badanych gra coraz większa rolę. Techniki wizualizacji pomagają zrozumieć i opisać świat w jakim żyje konsument, co jest przydatne w badaniach trendów.

 

Ekspedycja to także zajęcia wieczorne: kulig oraz rozegrane po raz pierwszy Badawcze Mistrzostwa w Zjeździe na Oponie. Mistrzem kraju został Janusz Plencler z Peppermint. Chciało by się rzec pierwsi w sporcie... pierwsi w nauce. Gratulujemy! Wicemistrzem jest Piotr Szawiec z Instytutu Pentor. Na „pudle” znalazł się także Marek Rawicki z Masterfoods. Zwycięzcy otrzymali nagrody ufundowane przez Centralwings oraz Peugeot Polska.

 

Dobre oceny wystawione organizatorom przez uczestników Ekspedycji wskazują, że za rok badacze znów wyruszą w poszukiwaniu... ale o tym, czego będą poszukiwać dowiemy się dopiero pod koniec tego roku.  Więcej >>

 

 

2. AUDYT OBROTÓW FIRM BADAWCZYCH 2004

 

Podczas Walnego Zebrania OFBOR w dniu 28 lutego 2005 roku przedstawiono wyniki audytu finansowego za rok 2004.

 

OFBOR (Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku) skupiająca obecnie 20 największych firm na polskim rynku, zapoczątkowała w 2000 roku audyt finansowy branży badań marketingowych w Polsce. Audyt ten jest corocznie przeprowadzany, przez wyselekcjonowanego przez Zarząd OFBOR niezależnego audytora, wg jednolitego standardu. Zapewnia to wiarygodność danych, ich porównywalność oraz pewność, że podawane obroty uwzględniają przepływy pieniężne między podmiotami zależnymi w ramach jednej grupy kapitałowej i pochodzą rzeczywiście z działalności badawczej. W audycie finansowym biorą udział także firmy niezrzeszone w OFBOR.

 

W roku 2004 całkowita wielkość rynku przekracza 414 000 000 PLN. Oznacza to, że obroty firm, które poddały się audytowi OFBOR za rok 2004 wyczerpują około 82% całego rynku.

 

Biorąc pod uwagę firmy, które poddały audytowi swe wyniki za 2003 rok i jednocześnie za 2004 rok (było to 21 firm) możemy określić przyrost rynku badawczego w Polsce na poziomie 8%.

 

Pięć największych instytutów badawczych ma łącznie 62% udziałów w rynku badań marketingowych poddanym audytowi i około 51% udziałów w całym szacowanym rynku (o 1% mniej niż w roku 2003 i o 2% mniej niż  w roku 2002). Z kolei 10 największych instytutów ma udziały równe, odpowiednio, 89% i 73%. Więcej>>

 

 

3. O LOJALNOŚCI KONSUMENTA NA KLUBIE BADACZA

 

Gorąco zapraszamy do udziału w comiesięcznym spotkaniu badaczy w ramach Klubu Badacza PTBRiO. Najbliższe odbędzie się w czwartek, 7 kwietnia 2005 r. o godz. 18.00.

 

Kwietniowy klub badacza poświęcony będzie tematyce lojalności konsumentów. Czy w ogóle istnieje lojalność konsumenta?  Czy obserwujemy zmiany w zakresie lojalności konsumenta wobec marek? Jak można lojalnością zarządzać i jak przekuć ją w sukces?

 

Podczas spotkania na temat produktów wykorzystywanych do badań lojalności wypowiedzą się przedstawiciele pięciu firm badawczych: GfK Polonia, Ipsos, Pentor, Synovate i TNS OBOP oraz Zbyszek Sawiński z MRInsight, który reprezentuje stanowisko, że lojalność, szczególnie w pewnych kategoriach, nie istnieje.

 

Spotkania z cyklu „Klub Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki o godz. 18 w Club-Galeria Synkret, ul. Nowy Świat 27. Spotkania skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i wymianą doświadczeń. Każde spotkanie rozpoczyna wystąpienie merytoryczne, a po nim zapraszamy do wspólnej dyskusji.

 

Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym harmonogramem spotkań. Więcej>>

 

 

4. SZKOLENIA PTBRiO

 

Badania marketingowe dzieci

prowadzą: Barbara Frątczak-Rudnicka (Instytut Socjologii UW & 4P research mix) i Małgorzata Olszewska (4P research mix), 7 i 8 kwietnia 2005 r.

 

Badania segmentacyjne konsumentów

prowadzi: Paweł Wójcik (IQS and QUANT Group), 14 i 15 kwietnia 2005 r.

 

Czy badania mogą pomóc reklamie? - O roli badań na wszystkich etapach tworzenia kampanii reklamowej

prowadzi: Dominika Maison (Wydział Psychologii UW), 21 i 22 kwietnia 2005 r.

 

W poszukiwaniu konsumenta, czyli czego nowoczesny marketing potrzebuje od badaczy rynku

prowadzi: Anna Giza-Poleszczuk, 12 i 13 maja 2005 r. 

 

 

5. KONFERENCJE

 

MAGIA MARKI czyli jak tworzyć efektywne strategie marketingowe w sektorze usług – konferencja ESTEEM Brand Strategies

 

21 kwietnia 2005 r. w warszawskim hotelu Marriott odbędzie się konferencja pt. „MAGIA MARKI czyli jak tworzyć efektywne strategie marketingowe w sektorze usług” organizowana przez Esteem Brand Strategies.

 

Tegoroczne spotkanie jest już drugą edycją konferencji „MAGIA MARKI” poświęconej sztuce budowania i zarządzania marką. Jej celem jest prezentacja najciekawszych przykładów dokonań w budowaniu oraz rozwijaniu silnych marek usługowych na polskim rynku.

 

Do udziału w konferencji zaproszone zostały uznane autorytety reprezentujące różne sektory usług: finanse, media, handel oraz usługi konsultingowe. Prelegenci przedstawią różne perspektywy budowania marki w oparciu o spektakularne dokonania na rynku polskim. Wśród 11 wystąpień przedstawione zostaną strategie wprowadzania na rynek m.in. Heyah, Faktu oraz Eurobanku. Więcej informacji http://www.esteem.com.pl/konferencja2005.html

 

Konferencje ESOMAR

 

Worldwide Panel Research

17 – 19 kwietnia 2005 r., Budapeszt

 

Retailing Industry

19 – 21 kwietnia 2005 r., Budapeszt

 

Fragrance Research

15  17 maja 2005 r., Nowy Jork

 

Global Forum

18 19 maja 2005 r., Nowy Jork

 

WAM - Worldwide Audience Measurement

19 24 czerwca 2005 r., Montreal

 

 

6. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

Robert Zydel „Etnografia w służbie badań rynku”, Brief 65/02/2005

Etnografia kojarzy nam się najczęściej z krytymi strzechą chatami w skansenach, łowickimi pasiakami, palmami wielkanocnymi z Kurpiów lub przyśpiewkami z Mazowsza. Najwyższy czas, aby zmienić ten stereotypowy pogląd na temat tej nauki. Okazuje się, że metody badań etnograficznych coraz częściej zdobywają uznanie wśród badaczy rynku. A co najważniejsze, są nie tylko nowatorskie, ale przede wszystkim skuteczne.

 

Dominic Kinoulty "Produkty badawcze: Rozwój nowego produktu w konkurencyjnym otoczeniu"Brief (65/02/2005)

 

Wprowadzenie nowego produktu na rynek to prawdopodobnie ostatnia rzecz, jaką powinna rozważać firma. Takie działanie można podjąć jedynie wtedy, gdy wyczerpały się możliwości istniejących produktów.

 

 

7. WYNIKI BADAŃ

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

Rok 2005 – nadzieje i obawy (CBOS)

Podobne jak w latach ubiegłych tak i w tym roku zarówno osobiste nadzieje Polaków, jak też ich obawy koncentrują się wokół kategorii: spraw materialnych, warunków życia, pracy oraz zdrowia. Najwięcej wypowiedzi ankietowanych na temat ich osobistych nadziei i obaw dotyczyło przewidywanej sytuacji materialnej w rozpoczętym niedawno roku. Więcej>>

 

Kluczowe bariery działalności gospodarczej w Polsce (Ipsos)

Zgodnie z wynikami badania zrealizowanego przez Ipsos w trzecim kwartale 2004 na zlecenie Ministerstwa Gospodarki i Pracy, przy wykorzystaniu metodologii FIAS (Foreign Investment Advisory Service) oraz współpracy Grupy Doradczej Sienna, główne bariery działalności gospodarczej w Polsce to bariery administracyjne, korupcja oraz bariery wynikające z prawa pracy. Więcej>>

 

Aborcja, edukacja seksualna, zapłodnienie pozaustrojowe (CBOS)

W polskim społeczeństwie wyraźnie przeważa opinia, że kobieta powinna mieć prawo do decydowania w pierwszych tygodniach ciąży o tym, czy chce urodzić dziecko czy też nie (57%). Przeciwny pogląd wyraża znacznie mniej osób (36%). Więcej>>

 

Polacy o IPN, „Liście Wildsteina” i teczkach SB (CBOS)

Niemal połowa Polaków (49%) ocenia pozytywnie dotychczasową działalność IPN. Co czwarty respondent (26%) ma obojętny stosunek do tej działalności, a co dziesiąty (10%) wyraża się o niej krytycznie. Więcej>>

 

Przemoc i konflikty w domu (CBOS)

Ogółem co piąty badany (19%) przyznaje, że padł ofiarą przemocy fizycznej. Blisko co dziesiątemu (9%) przydarzyło się to na ulicy (lecz nie w pobliżu domu), minimalnie mniejszej grupie (8%) – w okolicy miejsca zamieszkania. W domu z aktami przemocy spotkało się 6% Polaków. Więcej>>

 

Emigracja Polaków (Pentor dla Polskiego Radia)

Ponad połowa Polaków (57%) twierdzi, że nie wyemigrowałaby z Polski i nie zamieszkałaby w innym kraju. Chętnych do wjazdu jest natomiast 39% badanych. Więcej>>

 

Grzechy Polaków (Pentor dla Wprost)

70,9% badanych twierdzi, że w czasie spowiedzi zataja jakieś grzechy, natomiast prawie połowa Polaków (49,9%) deklaruje, że przestrzega dziesięciu przykazań. 15% badanych twierdzi, że do spowiedzi przystępuje raz w roku. Więcej>>

 

Optymistycznie w przyszłość (GfK Polonia)

Przeważająca większość mieszkańców nowych krajów członkowskich UE uważa, że wraz ze wzrostem  swobody poruszania się po obszarze Wspólnoty rodzą się nowe możliwości zatrudnienia i edukacji. Jednak w porównaniu z zaraźliwym optymizmem okresu przedakcesyjnego ludzie nie są nastawieni już tak pozytywnie. Wielu obawia się podwyżek cen, obniżenia standardu życia, wzrostu korupcji czy powiększenia bezrobocia. Więcej>>

 

Handel detaliczny w Polsce (GfK Polonia)

Analizując trendy rozwoju rynku detalicznego można zauważyć, że podobnie jak w poprzednich latach wzrosła liczba sklepów należących do sieci detalicznych. Obecnie jest ich ponad 2500. Nie wszystkie typy sklepów sieciowych rozwijają się jednak tak samo dynamicznie jak w poprzednich latach. Porównując liczbę otwarć do roku 2003 największe ożywienie zauważono w kanale supermarketów. Więcej>>

 

INNE

 

Niedoceniany dar (MillwardBrown SMG/KRC)

Ponad jedna czwarta Polaków powyżej 15 roku życia oddała w swoim życiu krew - wynika z badań zrealizowanych dla Europejskiej Fundacji Honorowego Dawcy Krwi, organizatora kampanii „Krewniacy”. Rezultaty Tylko 38% respondentów twierdzi, że honorowy krwiodawca cieszy się w Polsce szacunkiem. Tylko 26% respondentów uważa, że państwo polskie w wystarczającym stopniu dba o pozyskiwanie krwi.

 

Herbaciana dieta Polaka (TNS OBOP)

Co czwarta Polka (24%) i co trzeci Polak (30%) ma nadwagę, natomiast z powodu otyłości cierpi 18% mężczyzn i 11% kobiet. W ciągu minionego roku po dietetyczny środek spożywczy wspomagający odchudzanie sięgnęło 14% badanych. Ponad połowa dorosłych Polaków (55%), pytana o znajomość dietetycznych środków spożywczych wspomagających odchudzanie, nie potrafi wskazać żadnego spośród wymienionych na liście. Więcej>>

 

Nokia dla wszystkich (TNS OBOP)

Nokia nie tylko tradycyjnie cieszy się dużą popularnością wśród ludzi młodych - w wieku 15-29 lat, gdzie wskaźnik znajomości sięga 98% - lecz także wśród osób po 50 roku życia, gdzie wskaźnik ten wynosi 70%. Co więcej, w tej grupie wiekowej dystans Nokii do reszty marek jest nawet bardziej widoczny, niż wśród osób młodszych. Więcej>>

 

Zjawisko unikania reklam w telewizji nasila się (Ipsos)

W ciągu ostatniej dekady obserwujemy nasilające się zjawisko zappingu, czyli zmieniania kanałów w trakcie trwania bloku reklamowego. Według badania Ipsos-ASI z lutego br. już blisko połowa (47%) Polaków w wieku w wieku 15 lat i więcej przyznaje, że gdy tylko w telewizji pojawia się blok reklamowy, zazwyczaj sprawdza, co jest w tym czasie emitowane na innych kanałach. Więcej>>

 

Młodzież o sobie, czyli doświadczenia polskich nastolatków (TNS OBOP)

90% nastolatków przyznaje, iż rodzice troszczyli się o nich w okresie dojrzewania. Jednocześnie, aż 30% z nich twierdzi, że rodzice nie rozumieli ich potrzeb, a jedna piąta pytanych nastolatków deklaruje, że nie mogli na swoich rodziców liczyć tak, jakby tego potrzebowali (20%). Prawie co trzeci młody człowiek (28%) twierdzi również, że rodzice rzadko z nim rozmawiali, a niemal co drugi (47%) przyznaje, że w okresie dojrzewania rodzice bardzo go kontrolowali oraz traktowali jako młodszego niż był w rzeczywistości. Więcej>>

 

Trochę zdrowia dla urody (TNS OBOP)

Co piąty Polak deklaruje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy sięgnął po preparaty wzmacniające włosy, skórę i paznokcie. Środki te znacznie częściej stosowały kobiety (33%) niż mężczyźni (5%). Więcej>>

 

Dzieci i muzyka (ARC Rynek i Opinia)

Prawie 80 % dzieci – Internautów w wieku od 10 do 14 lat twierdzi, że umie odróżnić oryginalną płytę CD od podrabianej, a tylko niecałe 14% młodych respondentów tego nie potrafi. Dzieci są również aktywnymi konsumentami - płyty z muzyką kupuje – albo samemu albo za pośrednictwem kogoś z rodziny – aż trzy czwarte badanych dzieci - internautów. Więcej>>

 

Radio i Net Track (SMG/KRC)

Ostatnie badania Radia i Internetu przeprowadzone przez Agencje badawczą SMG/KRC pokazują, że najchętniej słuchanymi stacjami radiowymi są w Warszawie: Radio ZET (29% respondentów), Polskie Radio Program 1 (11% respondentów),  oraz Radio Eska 105,6 FM (8% respondentów). Natomiast najczęściej odwiedzanymi  stronami internetowymi są: ONET (73,1% badanych), Wirtualna Polska (63% badanych) oraz Google (49% badanych).

 

 

8. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Ipsos

W marcu kolejny raz z rzędu nastroje wśród konsumentów uległy pogorszeniu. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) obniżył swoją wartość o 1,26 pkt. i przyjmuje obecnie wartość 84,90 pkt. Największy spadek, bo o blisko 6 punktów odnotowano w przypadku wskaźnika klimatu gospodarczego, którego wartość wynosi 73,16 pkt. Więcej>>

 

Pentor 

Marzec nie przyniósł znaczących zmian wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw OGD wzrósł w stosunku do lutego o jeden punkt procentowy, natomiast wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju PESK o jeden punkt procentowy obniżył swoją wartość. Więcej>>

 

9. PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW

 

Ipsos

Pentor

Polska Grupa Badawcza

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.