Szanowni
Państwo!
Przed nami długi weekend, jednak mamy nadzieję,
że znajdą Państwo czas na lekturę newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy
Rynku i Opinii, tym bardziej, że zamieściliśmy w nim sporo ciekawych publikacji
i wyników badań. Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla
Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO oraz konferencjach
ESOMAR.
Serdecznie zapraszamy do lektury
oraz oczekujemy na Państwa sugestie i uwagi, które można bezpośrednio kierować
do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Zarząd
PTBRiO
1.
Oświadczenie
OFBOR i PTBRiO
2.
Spotkania
Klubu Badacza
3.
Nowi
członkowie PTBRiO
4.
Szkolenia
PTBRiO
5.
Konferencje
ESOMAR
6.
Publikacje
na temat badań
7.
Wyniki
badań
8.
Nastroje
konsumenckie
9.
Preferencje
polityczne Polaków
W
odpowiedzi na działania władz białoruskich, które w ostatnich dniach
doprowadziły do rozwiązania Niezależnego Instytutu Studiów Społeczno -
Ekonomicznych i Politycznych, Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii
i Rynku oraz Zarząd Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii pragnie
wyrazić swoją solidarność z pracownikami zamkniętego Instytutu.
Wyrażamy
poparcie dla dotychczasowej działalności naszych białoruskich kolegów, którzy
pomimo obiektywnych trudności konsekwentnie realizowali sondaże monitorujące
białoruską opinię publiczną, dostarczając prawdziwych informacji o jej
nastrojach politycznych.
Uważamy, że decyzja władz białoruskich nakazująca rozwiązanie ostatniego niezależnego ośrodka badania opinii publicznej na Białorusi jest niepokojącym krokiem, który wbrew standardom demokracji, ogranicza dostęp społeczeństwa białoruskiego do informacji na jego własny temat. Więcej>>
2.
SPOTKANIA KLUBU BADACZA
Najbliższe spotkanie pt. „Ceny badań w
Polsce”, odbędzie się 12 maja 2005 r. Spotkanie będzie miało
charakter dyskusji panelowej.
Udział w
spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię,
nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym
harmonogramem spotkań. Więcej>>
3. NOWI
CZŁONKOWIE PTBRiO
Miło nam
poinformować, że do grona członków PTBRiO dołączyli:
4.
SZKOLENIA PTBRiO
W poszukiwaniu konsumenta, czyli czego
nowoczesny marketing potrzebuje od badaczy
rynku
prowadzi: Anna Giza-Poleszczuk (Instytut Socjologii UW), 12 i 13 maja 2005 r.
Metody badania wizerunku i pozycjonowania
marki
prowadzą: Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia) i Małgorzata Styśko (Wydział Psychologii UW), 19 i 20 maja 2005 r.
Metody
analizy w badaniach segmentacyjnych
prowadzi: Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii UW), 2 i 3 czerwca 2005 r.
5. KONFERENCJE ESOMAR
15-17
maja 2005 r., New
York
WAM - Worldwide Audience
Measurement
19-24 czerwca 2005 r., Montreal
6.
PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ
W
ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką
badawczą:
Karolina Tomczyk „Permanentna inwigilacja, czyli trendy pomiarów Mystery Shopping”, Brief 67/04/2005
Który
dom spokojnej starości wybrać dla babci, a który dla teściowej? Twoje problemy
rozwiąże raport pomiaru Mystery Shopping, na razie w Stanach Zjednoczonych, ale
niebawem już w Polsce.
Zadaniem
studia graficznego jest takie zaprojektowanie opakowania, aby jak najlepiej
trafiało ono w gusta konsumenta i zachęciło go do zakupu. To właśnie dlatego
musimy wiedzieć o konsumentach możliwie najwięcej. Trzeba dobrze kogoś poznać,
by móc go do czegoś przekonać. Rzecz jasna, jest to pole do popisu dla agencji
badawczej.
7.
WYNIKI BADAŃ
Ameryka
o Papieżu (Ipsos)
Według
badania przeprowadzonego przez Ipsos w USA na zlecenie Associates Press, ponad
trzy czwarte Amerykanów pozytywnie ocenia pontyfikat Jana Pawła II, a ponad
połowa (51 proc.) uważa Jana Pawła II za jednego z największych papieży w
historii. Źle ocenia Papieża zaledwie 2 proc. badanych Amerykanów. Więcej>>
Polacy
po śmierci Jana Pawła II (Pentor dla Wprost i Polskiego
Radia)
Najważniejszym
zadawanym dziś pytaniem jest pytanie o trwałość zmian jakie wystąpiły w
społeczeństwie polskim po śmierci Papieża Jana Pawła II. Na pełniejszą odpowiedź
na to kluczowe pytanie trzeba będzie poczekać. Zależeć to będzie od bardzo
wielu, trudnych dziś do przewidzenia, czynników. Zasadniczą odpowiedź stanowić
będzie praktyka społeczna. Można się będzie co najwyżej w przyszłości spierać
czy zarejestrowane zmiany (a przecież, takie lub inne, na pewno wystąpią) mają
związek z osobą wielkiego Polaka. Więcej>>
Telewizyjne
Habemus Papam (TNS OBOP)
12,5
miliona Polaków czekało we wtorek 19 kwietnia przed telewizorami, by usłyszeć
słynne „Habemus Papam”, oznajmiające wybór nowego Papieża. Więcej>>
Na
bakier z konsumencką wiedzą (GfK Polonia)
W lutym 2005
instytut GfK Polonia przeprowadził sondaż na temat społecznego odbioru
działalności organizacji konsumenckich oraz świadomości Polaków, jakie prawa
chronią ich w starciu z nieuczciwymi i nierzetelnymi przedsiębiorcami. Więcej>>
Warszawskie
Badania Ruchu 2005 (GfK Polonia)
Rozpoczyna
się kolejne Warszawskie Badanie Ruchu, którego celem jest określenie potrzeb
transportowych mieszkańców Warszawy i strefy podmiejskiej.
Badanie
ruchu służyć będzie usprawnieniu i lepszemu dostosowaniu komunikacji w Warszawie
do potrzeb jej mieszkańców oraz poprawie połączeń z miastami i gminami
aglomeracji warszawskiej. Działania w tym zakresie należą do priorytetów władz
miasta. Więcej>>
Polscy
konsumenci wybrali Produkty Roku (TNS OBOP)
Po raz
pierwszy produkty dostępne na polskim rynku uhonorowano tytułem „Produkt Roku.
Wybór konsumentów”. To prestiżowe logo, już od osiemnastu lat, przyznawane jest
przez europejskich konsumentów debiutującym na rynku produktom FMCG. Respondenci
wskazywali produkt najbardziej atrakcyjny oraz ten, z którego byli najbardziej
zadowoleni (spośród produktów używanych) w sześciu kategoriach. Produktami Roku
zostały te nowości, które uzyskały najwyższe wskaźniki atrakcyjności i
zadowolenia. Więcej>>
Powracające
dylematy lustracji i dekomunizacji w Polsce (CBOS)
Poparcie
dla lustracji jest o 12 punktów procentowych wyższe niż w latach 1999 i 2002.
Obecnie idea lustracji ma ponad trzykrotnie więcej zwolenników (68%) niż
przeciwników (20%). Więcej>>
Obóz w
Oświęcimiu w świadomości Polaków (CBOS)
Co
dziewiąty dorosły mieszkaniec Polski (11%) ma lub miał bliskich, którzy byli
więźniami obozu Auschwitz-Birkenau, a co dwudziesty (5%) stracił w nim kogoś z
rodziny lub najbliższych. Ponadto więcej niż jedna piąta badanych (22%)
deklaruje, że członkowie ich rodzin lub bliscy byli więźniami innych
hitlerowskich obozów koncentracyjnych. Więcej>>
Co łączy
Polaków z parafią? (CBOS)
Niemal
wszyscy Polacy określają się jako wierzący (97%), ponad połowa (58%) deklaruje,
że uczestniczy w praktykach religijnych co najmniej raz w tygodniu, i tyle samo
(58%) przyznaje się do silnej więzi z Kościołem. Więcej>>
Opinie o
rynku pracy, bezrobociu i stosunku do bezrobotnych
(CBOS)
Prawie
wszyscy Polacy negatywnie oceniają sytuację na krajowym rynku pracy uznając, że jest
bardzo zła (51%) lub zła (41%). Krytycznie oceniane są też lokalne możliwości
zatrudnienia – 46% badanych uważa, że w ich miejscowości lub okolicy trudno o
jakąkolwiek pracę, a 29% twierdzi, że jej tam w ogóle nie ma. Więcej>>
Zjawiska
korupcyjne w Polsce (Pentor)
Wśród
przedsiębiorców utrzymuje się przekonanie, że korupcja w Polsce jest wyższa niż
w innych krajach Unii Europejskiej, zdanie to wyraziło 71% respondentów. W
styczniu respondenci byli o tym przekonani w nieco mniejszym stopniu (67%).
Najwięcej respondentów podzielało to zdanie w listopadzie 2004 (76%). Więcej>>
Moda,
marki, trendy, czyli co Polacy chcieliby mieć w swoich szafach?
(Pentor)
My Polacy nie
lubimy się wyróżniać strojem. Najchętniej zakładamy wygodne i praktyczne, luźne
i niezobowiązujące, nie rzucające się w oczy ubrania o dość stonowanej
kolorystyce. W takim stylu ubiera się niemal dwóch na trzech Polaków w wieku
powyżej 15 roku. Do pracy, gdzie mamy kontakt z innymi, staramy się jednak
założyć bardziej eleganckie rzeczy. Stosunkowo wielu z nas preferuje luźne,
niezobowiązujące style: weekendowy lub młodzieżowy. Więcej>>
Poczekaj,
oddzwonię z komputera! (TNS OBOP)
Co czwarty Polak posiadający dostęp do
Internetu deklaruje chęć korzystania z telefonii IP. Wśród nich znajduje się 6%
osób, które już z niej korzystają oraz 19% osób, dopiero rozważających
wypróbowanie tego sposobu połączeń. Oznacza to, że w Polsce jest ponad 600 tys.
obecnych i blisko 2 mln potencjalnych użytkowników telefonii IP - wynika z
badania TNS Telecoms Index, realizowanego przez TNS OBOP.
Więcej>>
Jeśli
aparat, to cyfrowy (Ipsos)
Ponad
połowa Polaków posiada aparat fotograficzny w swoich gospodarstwach domowych. Są
to w większości proste aparaty kompaktowe rejestrujące obraz na błonie
fotograficznej. Kupując nowy aparat najczęściej wybieramy cyfrowy: jeśli
tendencja ta się utrzyma, w ciągu kilku lat amatorska fotografia cyfrowa wyprze
tradycyjną. Więcej>>
Co
Polacy kupują przez Internet? (ARC Rynek i Opinia)
Aż
50 proc. polskich internautów w ciągu ostatnich 6 miesięcy co najmniej trzy razy
zrobiło zakupy w Internecie. Najczęściej kupowanymi w sieci produktami są:
książki (kupuje je ponad 50 proc. internautów), płyty, oraz sprzęt komputerowy i
akcesoria (prawie 30 proc). Więcej>>
RadioTrack
(MillwardBrown SMG/KRC)
76,4%
badanych osób deklaruje, że słucha dziennie przynajmniej jednej stacji. Średni
czas słuchania wynosi około 303 minuty w ciągu doby. Więcej>>
8.
NASTROJE KONSUMENCKIE
Pentor
Kwiecień
przyniósł nieznaczną poprawę wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON.
Wzrost klimatu konsumenckiego zawdzięczamy lepszym niż w ubiegłym miesiącu
ocenom sytuacji ekonomicznej kraju (PESK), jak również lepszym ocenom sytuacji
gospodarstw domowych (OGD). Więcej>>
Ipsos
W
kwietniu nastroje wśród konsumentów uległy znacznej poprawie. Wskaźnik optymizmu
konsumentów (WOK) powrócił do poziomu sprzed spadków z ostatnich dwóch miesięcy
i przyjmuje obecnie wartość 91,69 pkt. Największy wzrost, bo o ponad 12 punktów
odnotowano w przypadku wskaźnika klimatu gospodarczego, którego wartość wynosi
85,53 pkt. Więcej>>
9.
PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW
-----------------------------------------------------------------
Polskie
Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel.
0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.