Szanowni Państwo!

 

Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z lipcowym wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. W tym wydaniu newslettera znajdziecie Państwo między innymi: informacje dotyczące najnowszych szkoleń PTBRiO na sezon 2005/2006, zaproszenie do uczestnictwa w konferencji „Badania marketingowe w przestrzeni europejskiej”, jak również najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

 

Czekamy również na Państwa uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można  kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

 

Zarząd PTBRiO

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

1.             Członkowie PTBRiO

2.             Katalog Firm Badawczych PTBRiO 2005

3.             Szkolenia PTBRiO na sezon 2005/2006

4.             Oferta sponsorska VI Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii

5.             Konferencja „Badania marketingowe w przestrzeni europejskiej”

6.             Publikacje na temat badań

7.             Wyniki badań

8.             Preferencje polityczne Polaków

9.             Nastroje konsumenckie

 

 

1. CZŁONKOWIE PTBRiO

 

W lipcu do grona członków PTBRiO dołączyła Karolina Tomczyk z P&P Consulting. Karolina Tomczyk specjalizująca się w realizacji projektów z zakresu metodologii mystery shopper od dnia 1. lipca przeszła do agencji marketingowej P&P Consulting obejmując w niej stanowisko koordynatora projektów MS oraz funkcję współwłaściciela.

 

Miło nam również poinformować, iż członek PTBRiO Sebastian Nowacki został członkiem Komisji Rewizyjnej ZKDP. W dniu 19 lipca br. XVI Zjazd Związku Kontroli Dystybucji Prasy (ZKDP) powołał Komisję Rewizyjną Związku w składzie: Grażyna Kałużyńska (Instalator Polski) - przewodnicząca, Grzegorz Barej (Edipresse Polska ), Maciej Makowski (Prószyński Media), Sebastian Nowacki (ABM Agencja Badań Marketingowych) oraz Piotr Szekiełda (DD Media).

 

Serdecznie gratulujemy!

 

 

2. KATALOG FIRM BADAWCZYCH PTBRiO 2005

 

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii już dziesiąty raz wydaje Katalog Firm Badawczych. Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera pogłębioną analizę polskiego rynku badań oraz prezentuje funkcjonujące w naszym kraju agencje badawcze i ludzi zajmujących się badaniami.

 

Odbiorcami katalogu są przedstawiciele działów marketingu dużych korporacji, pracownicy firm badawczych, agencji reklamowych oraz domów mediowych, a także pracownicy naukowi. Nakład katalogu wyniesie 5.000 egz.

 

Zachęcamy Państwa do umieszczenia reklamy Państwa firmy w tegorocznej edycji katalogu. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami na temat wydawnictwa oraz formularza zamówień.

 

 

3. LISTA SZKOLEŃ PTBRiO NA SEZON 2005/2006

 

Na stronie www.ptbrio.pl w dziale "Szkolenia" znajduje się lista szkoleń PTBRiO na sezon 2005/2006. W tegorocznej ofercie znalazło się kilka nowych i interesujących propozycji. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z programem szkoleń oraz do uczestnictwa w interesujących Państwa kursach.

 

 

4. OFERTA SPONSORSKA VI OGÓLNOPOLSKIEGO KONGRESU BADACZY RYNKU I OPINII

 

Od najbliższego poniedziałku (1 sierpnia) na stronie internetowej www.ptbrio.pl dostępne będą oferty: sponsorska i wystawienniczo-reklamowa VI Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, który odbędzie się w warszawskim hotelu Marriott w dniach 20 - 21 października 2005 r. Serdecznie zachęcamy Państwa do zapoznania się z naszą propozycją. Oferta jest ograniczona do 1 sponsora głównego kongresu, 3 sponsorów kongresu oraz 15 stoisk wystawienniczych. Pakiety sponsorskie i wystawiennicze oferowane będą na podstawie kolejności zgłoszeń, które będą przyjmowane od wtorku, 2 sierpnia, od godziny 12.00.

 

 

5. KONFERENCJA  „BADANIA MARKETINGOWE W PRZESTRZENI EUROPEJSKIEJ”

 

Katedra Badań Marketingowych Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu zaprasza na konferencję: „Badania marketingowe w przestrzeni europejskiej”, która jest kontynuacją zapoczątkowanej na konferencji w 2004 roku wymiany myśli i wyników prowadzonych badań. W 2004 roku na konferencji wystąpił przedstawiciel PTBRiO Arkadiusz Wódkowski prezentując wyniki badań kondycji rynku badawczego w latach 1994-2004.

 

Konferencja odbędzie się w dniach 7-9 maja 2006 roku w hotelu Radisson SAS we Wrocławiu.

 

Celem konferencji jest porównanie oraz ocena metod i organizacji badań marketingowych stosowanych w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej.

 

Konferencja będzie stanowiła forum dyskusyjne na temat uwarunkowań prowadzenia badań marketingowych w krajach Unii Europejskiej, skuteczności badań oraz ich wpływu na procesy decyzyjne w przedsiębiorstwie. Szczególnej uwadze będą poddane uwarunkowania kulturowe wpływające na różnice między krajami pod względem organizacji i procedury badań marketingowych.

 

Proponowany program konferencji obejmuje następujące zagadnienia:

  • Metody badań marketingowych - aspekty przestrzenne,
  • Uwarunkowania kulturowe w badaniach marketingowych,
  • Podmioty, organizacja i wyniki badań marketingowych w przestrzeni europejskiej,
  • Rola badań marketingowych w przedsiębiorstwach na rynku europejskim,
  • Współpraca przedsiębiorstw z agencjami badawczymi oraz ośrodkami naukowymi w krajach Unii Europejskiej,
  • Wykorzystywanie technologii informatycznych w badaniach marketingowych w Europie i na świecie.

 

 

6. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

„Dane telemetryczne”, Brief (70/07/2005)

 

„Testowanie opakowań”, Brief (70/07/2005)

 

 

7. WYNIKI BADAŃ

 

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

 

Refleksje i wspomnienia Polaków po śmierci Jana Pawła II (CBOS)

Polacy bardzo wysoko oceniają wkład Jana Pawła II w rozwiązywanie problemów współczesnego świata. Wśród badanych powszechne jest przekonanie, że Papież odegrał w świecie zdecydowanie pozytywną rolę. Więcej>>

 

Gdy bolą mięśnie (TNS OBOP)

Fastum, Naproxen i Voltaren Emulgel to środki, po które w razie bólu mięśni oraz stawów Polacy sięgają najchętniej. Spośród osób, cierpiących na tego typu dolegliwości w ciągu ostatnich trzech miesięcy, to głównie osoby starsze stosowały żel lub maść uśmierzającą ból. Więcej>>

 

Stosunek Polaków do śmierci (CBOS)

Dwie trzecie Polaków (65%) wyraża przekonanie, że wraz ze śmiercią nie wszystko się kończy. Większość z tej grupy (78%) definiuje rzeczywistość po śmierci jako inne życie, stosując inne jego określenia (np. życie pozagrobowe, wieczne, drugie). Więcej>>

 

Poparcie dla eutanazji a przyzwolenie na określone działania w tym zakresie (CBOS)

Od roku 1999 poparcie dla legalizacji eutanazji w Polsce utrzymuje się na stabilnym poziomie. Obecnie zwolennicy takiego rozwiązania stanowią niemal połowę ogółu badanych (48%). Nie zmienia się również istotnie odsetek przeciwników prawnej dopuszczalności eutanazji (obecnie wynosi 37%). Więcej>>

 

Życie seksualne Europejczyków (GfK Polonia)

Najlepszymi kochankami są partnerzy tej samej narodowości – tak w każdym razie twierdzi co trzeci Amerykanin i Europejczyk. Zdecydowanie najlepiej oceniają siebie Grecy: 77 proc. spośród nich uważa, że to właśnie mieszkańcy Grecji są najlepszymi partnerami w łóżku. Mniej pochlebne zdanie o sobie mają Belgowie, Niemcy i Holendrzy, którzy uważają, że to nie oni, ale raczej Włosi zasługują na miano najlepszych kochanków Więcej>>

 

Rozliczenia podatkowe za rok 2004 (CBOS)

Ogromna większość podatników (93%) rozliczała się z fiskusem według pierwszego progu podatkowego – 19 procentowego, tylko 4% płaciło podatek od dochodów osobistych według progu 30 – procentowego i zaledwie 2% według najwyższej 40–procentowej stawki. Tych ostatnich było więcej niż w latach ubiegłych. Więcej>>

 

Opinie o ratyfikacji europejskiej konstytucji (CBOS)

Odrzucenie europejskiej konstytucji we Francji i Holandii oraz wątpliwości, czy należy kontynuować proces ratyfikacji tego dokumentu, zniechęciły część Polaków do udziału w ewentualnym referendum w tej sprawie. Odsetek badanych zamierzających uczestniczyć w głosowaniu w tej kwestii zmniejszyła się do maja o 7 punktów (z 61% do 54%). Liczba osób deklarujących, że na pewno będą głosować, spadło z 38 do 33%). Więcej>>

 

Stosunek Polaków do reklamy (Pentor)

Po okresie początkowego entuzjazmu wobec reklamy jaki został zarejestrowany w 1992, obserwować było można nasilanie się krytycyzmu wobec reklam, trend ten utrzymywał się do 1998. Od tego roku, aż do chwili obecnej odnotować można jedynie drobne wahnięcia niektórych postaw, jednak o żadnym z badanych wymiarów nie da się powiedzieć, że zmiany te mają charakter jakiegoś bardziej systematycznego trendu. Więcej>>

 

Rynek telefonii komórkowej w Polsce (GfK Polonia)

Rynek usług telefonicznych w segmencie telefonii komórkowej wraz z rokiem 2004 zyskał zupełnie inne oblicze. Doskonałe dla producentów telefonów końcówka roku 2003 i początek roku 2004 sugerowały obiecujący wynik w całym roku 2004. Jednak sytuacja na rynku radykalnie się zmieniła, kiedy PTC zaproponowała Heyah bez telefonów, po czym do wyścigu dołączali kolejno Centertel i Polkomtel. Więcej>>

 

Skąd masz taki fajny telefon (TNS OBOP)

Zaledwie co drugi (52%) telefon komórkowy w Polsce został zakupiony wraz z aktywacją od operatora – wynika z badania TNS Telecoms Index & Interbus prowadzonego przez TNS OBOP. Skąd w takim razie pochodzą pozostałe aparaty telefoniczne? Więcej>>

 

Rynek IT w Polsce (GfK Polonia)

Najbardziej istotnym czynnikiem mającym wpływ na rynek IT było wejście Polski do Unii Europejskiej w maju 2004 roku. Oznaczało ono konieczność uzyskania znaku CE (certyfikat zgodności urządzenia z unijnymi dyrektywami dotyczącymi bezpieczeństwa) dla każdego sprzętu komputerowego. Zapoczątkowało to zmniejszanie się udziału komputerów tzw. niemarkowych w ogólnej sprzedaży komputerów PC. Więcej>>

 

Kosmetyczny PR (ARC Rynek i Opinia)

W 2004 roku dziennikarzom kosmetycznym najlepiej współpracowało się z firmami L’Oreal, Nivea i dr Irena Eris - wynika z badania „Producenci i dystrybutorzy kosmetyków pielęgnacyjnych i kolorowych w opinii dziennikarzy”. Dziennikarze największą uwagę zwracają na: otwartość na współpracę i dostępność osób zajmujących się PR oraz dobrze przygotowane materiały prasowe Więcej>>

 

Majowy pomiar NetTrack (SMG/KRC)

Ostatni pomiar NetTrack pokazuje, że najczęściej odwiedzaną stroną internetową jest Onet (73,8% badanych), Wirtualna Polska (62% badanych) oraz  Google (56,6% badanych).

 

 

8. PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW

 

Zapraszamy do zapoznawania się z wynikami badań preferencji przedwyborczych Polaków przeprowadzonymi przez firmy badawcze zrzeszone w OFBOR: CBOS, GfK Polonia, PBS i TNS OBOP. Co miesiąc na stronie www.ofbor.pl w dziale Aktualności w zakładce Sondaże przedwyborcze zamieszczane będą najnowsze wyniki sondaży przedwyborczych.

 

9. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Pentor

W lipcu wskaźnik klimatu konsumenckiego PENKON wzrósł w porównaniu do ubiegłego miesiąca o 1,5pkt. Równocześnie nieznacznie wzrósł wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju PESK, który w tym miesiącu osiągnął wartość 24,1pkt. Wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw OGD wzrósł o 2,1pkt osiągając  wartość 12,8pkt.

 

Ipsos

W lipcu po raz kolejny pogorszyły się nastroje wśród konsumentów. Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) stracił ponad 2 punkty i przyjmuje obecnie wartość 85,49 pkt. Najwięcej w tym miesiącu, bo ponad 3 punkty stracił wskaźnik skłonności do zakupów, którego wartość wynosi obecnie 92,15 pkt. Wskaźnik klimatu gospodarczego, po spadku o blisko 1,5 punktu przyjmuje wartość 75,24 pkt.

 

 

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 64844 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail:
sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.