nr 23
   styczeń 2006 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2005

Koleżanki i Koledzy,

Mamy przyjemność zaprezentować newsletter PTBRiO w nowej szacie graficznej. Nowa forma prezentacji ma za zadanie zwiększyć przejrzystość newslettera i ułatwić jego czytanie. Mamy nadzieję, że ta innowacja przypadnie Wam do gustu.

Oprócz zmian w grafice newsletter wzbogacił się o nowy dział Kariery. Gorąco zapraszamy naszych członków oraz badaczy niezrzeszonych do nadsyłania informacji o obejmowanych stanowiskach i awansach na adres e-mail: sekretariat@ptbrio.pl.

Wielkimi krokami zbliża się jedno z większych wydarzeń w branży badawczej trzecia Zimowa Ekspedycja Badawcza. Między 2 a 5 marca badacze reprezentujący różne środowiska udadzą się do Wisły w poszukiwaniu tak pożądanej w obecnym konkurencyjnym świecie innowacji. Więcej informacji o konferencji znajdą Państwo w dalszej części newslettera.

Z przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno nowej szaty newslettera, jak i jego zawartości oraz pozostałej działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO



III Zimowa Ekspedycja Badawcza - W poszukiwaniu innowacji

Z przyjemnością zapraszamy na trzecią Konferencję z cyklu Zimowych Ekspedycji Badawczych. Tegoroczne spotkanie zatytułowane "W poszukiwaniu innowacji" odbędzie się w Wiśle w dniach 2 - 5 marca.

W programie Konferencji znalazło się 12 interesujących wystąpień poruszających temat innowacyjności w wielu aspektach praktyki marketingowej - od badań poprzez tworzenie strategii komunikacyjnych, aż do analizy sukcesów i porażek naszych działań. Podobnie jak w roku ubiegłym uczestnicy Konferencji będą mieli do wyboru jeden z trzech warsztatów, dający możliwość poznania innowacji w badaniach i marketingu od strony praktycznej. Wierzymy, że tradycyjnie w Wiśle nie zabraknie inspirujących dyskusji, śnieżnej pogody i doskonałej atmosfery wieczornych spotkań.

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z programem konferencji oraz do uczestnictwa w Zimowej Ekspedycji Badawczej!

PTBRiO zbiera informacje o rynku badań w Polsce

Zarząd Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii zwraca się do wszystkich firm badawczych z prośbą o wypełnienie ankiety umożliwiającej opracowanie diagnozy rynku badań w Polsce w 2005 roku.

Zawartość ankiety jest zgodna ze wzorem stosowanym od wielu lat przez ESOMAR we wszystkich krajach, zaś gromadzone dane stanowią podstawę przygotowania przez tę organizację opracowania zbiorczego dotyczącego diagnozy branży badawczej na świecie. Raporty te są dostępne między innymi na stronie www.esomar.org. W każdym kraju ESOMAR, a w tym roku we współpracy z EFAMRO, gromadzi dane poprzez jedną z działających na danym rynku profesjonalnych organizacji. W Polsce funkcję tę od 11 lat pełni PTBRiO jako organizacja, która na polskim rynku badawczym ukonstytuowała się najwcześniej. Gromadzenie danych nie jest związane z jakąkolwiek gratyfikacją z tego tytułu.

Wyniki uzyskane za pomocą ankiet wypełnianych przez firmy badawcze zostaną wykorzystane do opracowania XI edycji Katalogu PTBRIO opisującego branżę badawczą w Polsce.

Więcej »

Dyskusji na temat badań reklamy ciąg dalszy...
- zaproszenie na spotkanie Klubu Badacza

W miniony czwartek, 26 stycznia, odbył się pierwszy w tym roku Klub Badacza pod kontrowersyjnym tytułem "Czy warto badać reklamy?". Spotkanie cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem, a dyskusja moderowana przez Grzegorza Kiszluka z Briefu była gorąca.

W panelu dyskusyjnym gościliśmy przedstawicieli agencji reklamowych - Iwo Zaniewskiego z PZL oraz Macieja Nowickiego z Grey, jak również przedstawicieli instytutów badawczych - Pawła Ciacka z MillwardBrown SMG/KRC, Michała Kociankowskiego z IQS and QUANT Group oraz Jacka Otffinowskiego z Ipsos-ASI.

Okazało się, że postrzeganie badań reklamy przez badaczy i kreatywnych to dwa różne światy, dlatego stwierdziliśmy, że warto rozmawiać dalej... z tego powodu na najbliższe spotkanie Klubu Badacza, które zaplanowane jest na 23 lutego, oprócz badaczy zaprosimy plannerów, którzy, mamy nadzieję, pozwolą przełożyć zastrzeżenia osób odpowiedzialnych za kreację na konstruktywne postulaty dla branży badawczej.

Spotkania "Klub Badacza" odbywają się raz w miesiącu, z reguły w ostatni czwartek miesiąca, i skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i opinii oraz wymianą doświadczeń. Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.

Nowe pomysły tematów spotkań Klubu Badacza

Komitet organizacyjny Klubu Badacza w składzie: Marlena Huszczak i Artur Nierychlewski zaprasza do zgłaszania pomysłów tematów na kolejne spotkania Klubu Badacza. Zapraszamy wszystkich, którzy mają pomysł na ciekawy temat. Tematy prosimy zgłaszać na adres: sekretariat@ptbrio.pl.

Komitet zastrzega sobie prawo do niezawisłego wyboru tematów.

Nowi członkowie PTBRiO

Miło nam poinformować, że w styczniu do grona członków PTBRiO dołączyli: Elżbieta Połczyńska-Fałkowska z firmy PBJ Badania Marketingowe oraz Stanisław Nowak z Sequence HC Partners.

Serdecznie gratulujemy i witamy w szeregach PTBRiO!

Kariery

Beata Narojczyk została dyrektorem badań w 4P research mix
Z początkiem 2006 roku Beata Narojczyk objęła stanowisko dyrektora badań w firmie badawczej 4P research mix zastępując Małgosię Olszewską, która od początku roku jest wiceprezesem zarządu.
Beata Narojczyk karierę w badaniach rozpoczęła w 1995 roku jako badacz w agencji CASE, skąd przeszła na stanowisko senior marketing executive w RRM - Biurze Reklamy Radia Zet. Następnie była dyrektorem marketingu w Time&Space Media House oraz menedżerem ds. badań w dwóch domach mediowych: Universal McCann i Starcom. W latach 2001-2005 kierowała działem badań PTK Centertel, a ostatnio odpowiadała także za strategię komunikacji marketingowej.

Szkolenia PTBRiO

Mystery Shopping - ocena jakości obsługi klientów
prowadzi Arkadiusz Wódkowski z AMPS Agencji Marketingowej w dniach
2-3 lutego 2006 r.

Jak dobrać próbę badając konsumentów: wpływ wielkości i metody doboru próby na użyteczność wyników badania ilościowego
prowadzi Zbyszek Sawiński w dniach 9-10 lutego 2006 r.

Badania segmentacyjne konsumentów
prowadzi Paweł Wójcik z IQS and QUANT Group w dniach 16-17 lutego 2006 r.

Konferencje ESOMAR

Healthcare
6-8 lutego 2006, New York

Brandmatters
8-10 lutego 2006, New York

Automotive
27 lutego - 1 marca, Lausanne

Wyniki badań

Sport i sponsoring sportu (ARC Rynek i Opinia)
Zainteresowanie sportem najczęściej przejawia się u badanych biernym uczestniczeniem w rozgrywkach sportowych za pośrednictwem telewizji. Wśród kibiców sportowych w naszym kraju wciąż większość stanowią "kibice w kapciach", a nie ci, którzy aktywnie uczestniczą w widowisku sportowym (tylko 28% zadeklarowało uczestnictwo w imprezie sportowej w roku 2005).

Więcej »

Kulinarne rozterki Polaków (GfK Polonia)
Jedynie 7 proc. badanych Polaków próbowało przejść na dietę w ciągu ostatnich dwóch lat. Co czwarty z nich stracił tyle kilogramów, ile się spodziewał, natomiast co dziesiąty stwierdził, że w efekcie stosowania diety udało mu się schudnąć więcej niż zakładał. Jednak wielu się nie powiodło. Co trzeci stwierdził, że zrzucił mniej kilogramów niż się spodziewał.

Więcej »

Kluby , dyskoteki, puby - zachowania konsumenckie (Ipsos)
Wbrew potocznym opiniom zjawisko odwiedzania kilku klubów w ciągu jednego wieczoru nie jest aż tak popularne: tylko jedna czwarta bywalców odwiedza w ciągu wieczoru więcej niż jeden lokal. Dla warszawiaków bardzo istotne jest, aby odwiedzany lokal był modny. Średnia długość trwania mody na lokal wynosi ok. 15 miesięcy. Średnie warszawskie wydatki na wieczór to 90 zł.

Więcej »

Nie lubimy biegać za prasą (TNS OBOP)
Kiosk w pobliżu miejsca zamieszkania, to najczęstsze miejsce zakupu czasopism, wskazywane przez 61% kupujących tygodniki, dwutygodniki lub miesięczniki, a mały sklepik osiedlowy - przez dodatkowe 11%. W sumie około 70% tych osób, które kupują czasopisma, woli robić to w pobliżu domu, niż gdziekolwiek indziej.

Więcej »

Jeśli samochód, to używany (TNS OBOP)
Większość (67%) Polaków zamierzających nabyć samochód chce dokonać zakupu w ciągu najbliższych 12 miesięcy, 26% odkłada tę decyzję na okres od roku do 2 lat. W jeszcze dłuższej perspektywie (później niż za 2 lata) zakup planuje 6% respondentów z tej grupy.

Więcej »

Zachowanie zakupowe Polaków w 2005 roku (Pentor Research International)
56% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne za zakup produktów codziennego użytku. Odsetek ten utrzymuje się na podobnym poziomie od 2000 r. W jednej piątej gospodarstw domowych popularny jest model wspólnego dokonywania zakupów przez oboje małżonków.

Więcej »

Oceny roku 2005 i prognozy na rok 2006 (CBOS)
Ogólnie rzecz biorąc, rok 2005 był w odczuciu Polaków lepszy od poprzedniego. Poprawiła się zwłaszcza sytuacja osobista respondentów i ich rodzin, lepiej też niż przed rokiem oceniali oni sytuację swoich zakładów pracy. W mniejszym stopniu, ale też wyraźnie, poprawił się bilans mijającego roku dla Polski i świata.

Więcej »

"Jak ten czas szybko leci..." (CBOS)
Dobiegł końca kolejny rok kalendarzowy. Taki moment zawsze skłania do podsumowań, refleksji egzystencjalnych oraz zadumy nad nieuniknionym procesem upływu czasu oraz jego skutkami. Upływ czasu jest wyraźnie szybszy w odczuciu kobiet niż mężczyzn.

Więcej »

Opinie o stosunkach polsko-rosyjskich (CBOS)
Zdecydowana większość badanych (73%) uważa zamknięcie przez władze rosyjskie granicy dla polskiej żywności za działanie skierowane przeciwko Polsce, mające charakter polityczny, a nie - jak to przedstawia strona rosyjska - porządkowo-sanitarny. Jedynie 15% ankietowanych usprawiedliwia postępowanie Rosji, uznając, że ma ono na celu ochronę rosyjskiego rynku wewnętrznego.

Więcej »

Samopoczucie Polaków w latach 1988-2005 (CBOS)
Mijający rok przyniósł dalszą poprawę samopoczucia Polaków. Obecnie jest ono najlepsze w całym analizowanym okresie, obejmującym lata 1988-2005. Obraz nastrojów panujących w środowisku społecznym badanych jest obecnie najlepszy od 1999 roku, ale nadal gorszy niż był w roku 1989.

Więcej »

Kto włączył myślenie ten żyje (TNS OBOP)
Ogólnopolska kampania społeczna "Ostatni wyskok", która miała przekonać do regularnego stosowania pasów bezpieczeństwa, była wyjątkowo skuteczna. Wśród 18-24-latków stanowiących grupę celową, aż 93% badanych zetknęło się z przekazem kampanii. Młodzi ludzie uznali reklamę za wiarygodną i przemawiającą do wyobraźni oraz zaczęli częściej zapinać pasy bezpieczeństwa.

Więcej »

Ekonomiczne obawy Europejczyków (TNS OBOP)
Według badania przeprowadzonego dla Komisji Europejskiej pod koniec 2005 roku, 40% mieszkańców Unii Europejskiej oraz państw kandydujących sądzi, że w tym roku pogorszy się sytuacja ekonomiczna ich kraju oraz wzrośnie poziom bezrobocia. 19% badanych spodziewa się także, że będzie to miało wpływ na ich budżet domowy.

Więcej »

Polacy o wprowadzeniu sądów przyspieszonych (Pentor Research International dla Polskiego Radia)
Minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro zaproponował wprowadzenie tzw. sądów przyspieszonych, które miałyby usprawnić karanie sprawców w przypadku lżejszych przestępstw. Dotyczyłoby to przede wszystkim sytuacji, gdy sprawca jest złapany na gorącym uczynku. Wyrok mógłby być wydany nawet w ciągu doby od popełnienia przestępstwa.

Więcej »

Polacy wobec kryzysu w sejmie (Pentor Research International dla Polskiego Radia)
26,5% Polaków twierdzi, że najlepszym rozwiązaniem obecnego kryzysu w Sejmie byłoby rozwiązanie parlamentu oraz przedterminowe wybory. Jak myślą pozostali?

Więcej »

Preferencje polityczne Polaków

TNS OBOP

PGB

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.