nr 24
   luty 2006 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2005

Szanowni Państwo!

Już w tym tygodniu wyrusza trzecia Zimowa Ekspedycja Badawcza. Tegoroczne spotkanie poświęcone jest poszukiwaniu innowacji. Więcej informacji o konferencji znajdą Państwo w dalszej części newslettera.

Wszystkich członków PTBRiO zapraszamy również na najbliższy Klub Badacza, który będzie poświęcony dyskusji na temat wizji i przyszłości PTBRiO.

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Z przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno nowej szaty newslettera, jak i jego zawartości oraz pozostałej działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO



III Zimowa Ekspedycja Badawcza - W poszukiwaniu innowacji

Już w tym tygodniu rozpoczyna się trzecia Zimowa Ekspedycja Badawcza zatytułowana w tym roku "W poszukiwaniu innowacji". Tegoroczna edycja konferencji cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Udział w niej weźmie ponad 130 uczestników, zaś limit wolnych miejsc został wyczerpany już dwa tygodnie temu.

W programie konferencji znalazło się 12 interesujących wystąpień - poruszających temat innowacyjności w wielu aspektach praktyki marketingowej - od badań poprzez tworzenie strategii komunikacyjnych, aż do analizy sukcesów i porażek wysiłków marketingowych. Podobnie jak w roku ubiegłym uczestnicy konferencji będą mieli do wyboru jeden z trzech warsztatów, dający możliwość poznania innowacji w badaniach i marketingu od strony praktycznej. Zapraszamy do zapoznania się z programem konferencji.

Organizatorzy przewidzieli poza ciekawym programem merytorycznym liczne atrakcje: James Bond & Mediatak Big Power Night, Zjazd Innowatorów oraz konkurs Innovación o muerte. Zapewne jak zwykle w Wiśle nie zabraknie inspirujących dyskusji, śnieżnej pogody i doskonałej atmosfery wieczornych spotkań.
Już w następnym newsletterze relacja z Ekspedycji!

Sponsorzy konferencji: Mediatak, SPSS Polska, TNS OBOP

Patron medialny: Brief

Partnerzy: Podróże, Marketing w Praktyce, Peugeot Polska

Klub Badacza

O przyszłości PTBRIO na marcowym Klubie Badacza

W czwartek 30 marca zarząd PTBRIO zaprasza wszystkich członków Towarzystwa do dyskusji nad kierunkiem rozwoju PTBRIO oraz benefitami, jakie Towarzystwo ma przynosić zarówno swoim członkom jak i całemu środowisku badawczemu.
Zapraszamy wszystkich członków PTBRIO na gorącą i twórczą dyskusję. Po dyskusji odbędzie się Pierwszy Turniej Badaczy w Kręgle - będzie szansa przejścia do historii i zostania pierwszym w historii zwycięzcą zmagań o Puchar PTBRIO.
W marcu Klub Badacza odbędzie się w Bowling Center w Galerii Mokotów (II piętro). Zaczynamy o 18.00. Zapraszamy wszystkich członków Towarzystwa! Marcowy Klub Badacza jest wydarzeniem zaplanowanym tylko i wyłącznie dla członków PTBRIO .

Czy warto badać reklamy? Co się wydarzyło w lutym na Klubie Badacza

W czwartek, 23 lutego odbyła się 2 część dyskusji na temat badań reklamy. W panelu składającym się z przedstawicieli agencji reklamowych i badawczych udział wzięli: Paweł Ciacek (MillwardBrown SMG/KRC), Jarek Chludziński (PZL), Witold Libera (Euro RSCG), Jacek Otffinowski (Ipsos-ASI) i Ewa Wasiewicz (PZL). Dyskusję moderowała Marlena Huszczak, członek zarządu PTBRIO.
Po trwającej prawie 1,5 godziny dyskusji paneliści doszli do wniosku, że istnieje silne napięcie między przedstawicielami agencji badawczych i reklamowych, które związane jest z rolą jaką obie strony mają narzuconą. Rozwój kultury korporacyjnej powoduje, że zarzucona została idea współpracy, a badacze i planerzy są stawiani w sytuacji stron a nie parterów współpracujących ze sobą. Zauważono potrzebę budowania aliansu, żeby proces przygotowywania komunikacji marketingowej był jak najbardziej efektywny i wspierał dobrą kreację.
Innym problemem, na który wskazywali przedstawiciele agencji reklamowych jest dobór niewłaściwych metodologii i wyciąganie z badań zbyt radykalnych, często nieuzasadnionych w wystarczający sposób wniosków. Jest to niewątpliwie pewna wskazówka dla badaczy rynku.
Obie strony doszły do wspólnego wniosku, że mimo wielu trudnych tematów dobrze było rozpocząć ten dialog. Cieszymy się, że Klub Badacza stał się forum dialogu między środowiskiem badawczym i reklamowym.

Spotkania z cyklu Klub Badacza odbywają się raz w miesiącu, z reguły w ostatni czwartek miesiąca, i skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i opinii oraz wymianą doświadczeń. Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.

Nowe pomysły tematów spotkań Klubu Badacza

Komitet organizacyjny Klubu Badacza w składzie: Marlena Huszczak i Artur Nierychlewski zaprasza do zgłaszania pomysłów tematów na kolejne spotkania Klubu Badacza. Zapraszamy wszystkich, którzy mają pomysł na ciekawy temat. Tematy prosimy zgłaszać na adres: sekretariat@ptbrio.pl.

Komitet zastrzega sobie prawo do niezawisłego wyboru tematów.

Nowi członkowie PTBRiO

Miło nam poinformować, że w lutym do grona członków PTBRiO dołączyli: Tatiana Kuligowska (Ipsos Polska), Kamil Michalski (Ipsos Polska), Tomasz Podwysocki (Pracownia Badawcza BSM) i Patryk Polkowski (Ipsos Polska).

Serdecznie gratulujemy!

Szkolenia PTBRiO

Badania rynku farmaceutycznego
prowadzą: Agnieszka Kilijanek oraz Tomasz Czajkowski (Medical Research Center, MillwardBrown SMG/KRC) w dniach 16 i 17 marca 2006 r.

Jak rozumieć żargon badawczy - "Analizy statystyczne dla niestatystyków"
prowadzi Ryszard Adamski (Touch) w terminie 23 i 24 marca 2006 r.

Badania marketingowe dzieci
prowadzą: Barbara Frątczak-Rudnicka (Instytut Socjologii UW & 4P research mix) oraz Małgorzata Olszewska (4P research mix) w dniach
30 i 31 marca 2006 r.

Budowanie kwestionariusza wywiadu
prowadzą Franciszek Sztabiński oraz Paweł Sztabiński (IFiS PAN) w dniach 6 i 7 kwietnia 2006 r.

Konferencje ESOMAR

Asia Pacific
19-21 marca, Mumbai

Advances in market segmentation
8 maja, Miami
17 września, London

Creativity
10 maja, Miami

Publikacje na temat badań

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

Promocja sprzedaży, czyli brzydkie kaczątko marketingu, Brief, nr 77

Jak cenimy prasę, Brief, nr 77

Super.. i Cool.. brands, Brief, nr 77

Wyniki badań

Jak cenimy prasę (TNS OBOP)
Znacznie więcej z nas (13%) dopatruje się "kanciarstwa" i określa czasopisma, z którymi się styka (czyta lub kupuje) stwierdzeniem "niska jakość przy wysokiej cenie". Spora jest również grupa osób (19%), które uważają, że kupują korzystnie - za niewygórowaną cenę dostają wysoką jakość. Przekonanych o satysfakcjonującym zakupie najczęściej można spotkać wśród czytelników Newsweeka (29%) i Tele Tygodnia (28%).

Więcej »

Telewizja olimpijska (TNS OBOP)
Otwarcie XX Zimowych Igrzysk oglądało przed telewizorami średnio ponad 5,5 mln Polaków - wynika z danych telemetrycznych TNS OBOP. Najwięcej widzów zgromadziły niedzielne skoki narciarskie z udziałem m.in. Adama Małysza, Kamila Stocha oraz Roberta Matei, które przyciągnęły przed telewizory blisko 8,5 mln widzów. Chętniej oglądana była pierwsza seria skoków, która miała ponad 9 mln widownię.

Więcej »

Europejczycy chcą Konstytucji (TNS OBOP)
Według badania przeprowadzonego dla Komisji Europejskiej pod koniec 2005 roku, 63% mieszkańców Unii Europejskiej deklaruje poparcie dla Konstytucji co oznacza wzrost o dwa punkty procentowe w stosunku do wyników poprzedniej fali pomiaru (czerwiec 2005 r.). Przeciwko tej idei opowiada się co piąty Europejczyk.

Więcej »

Zaangażowani, zachłanni czy dezerterzy? (TNS OBOP)
Ponad połowa Polaków (54%) zamierza regularniej i dokładniej czytać te czasopisma, które już zna, a 33% planuje zaglądać do większej liczby magazynów, niż obecnie. Co piąty badany (20%) chce w ogóle zrezygnować z czytania i przeglądania czasopism.

Więcej »

Najwięcej witaminy mają... (TNS OBOP)
Co druga Polka w wieku powyżej 15 lat stosowała lub stosuje preparaty witaminowe wspierające pielęgnację urody. Głównym powodem sięgania po tego rodzaju środki jest chęć dbania o włosy (20%), poprawienie kondycji skóry (17%) i paznokci (13%). Najmłodsze kobiety (15-19 lat) częściej jako przyczynę sięgania po preparaty witaminowe wskazują chęć poprawienia wyglądu skóry i paznokci (odpowiednio 21% i 18% wskazań).

Więcej »

Nadzieje i obawy związane z rokiem 2006 (CBOS)
Zarówno nadzieje, jak i obawy Polaków koncentrują się wokół trzech spraw: warunków materialnych, pracy i zdrowia. Te trzy kwestie dominowały też w oczekiwaniach na lata 1999-2005, choć ich hierarchia bywała różna.

Więcej »

Najważniejsze wydarzenia 2005 roku dla Polski i świata (CBOS)
Ankietowani są dość zgodni co do tego, które wydarzenia 2005 roku były najważniejsze dla Polski: jesienny maraton wyborczy oraz śmierć Jana Pawła II. Poza tym pojawiały się jeszcze wypowiedzi związane z Unią Europejską. Inne wydarzenia badani wymieniali jedynie sporadycznie.

Więcej »

Opinie o stosunkach polsko-niemieckich (CBOS)
Rosyjsko-niemieckie porozumienie o budowie gazociągu, którym będzie przesyłany rosyjski gaz via Bałtyk do Niemiec z ominięciem terytorium Polski, zwróciło uwagę szerokiej opinii na stan stosunków Polski z sąsiadami. Porozumienie to zostało przez przeważającą część polskiej opinii publicznej uznane za mające na celu osłabienie pozycji Polski.

Więcej »

Polacy o powołaniu Centralnego Urzędu Korupcyjnego (CBOS)
Obecnie w opinii zdecydowanej większości badanych korupcja w Polsce jest problemem bardzo dużym (71%) lub raczej dużym (23%). Jedynie 2% ankietowanych nie dostrzega problemu korupcji, a 4% nie ma wyrobionego zdania w tej kwestii. Zmienne społeczno-demograficzne nie różnicują w zasadzie opinii na ten temat.

Więcej »

Polacy, Czesi, Słowacy i Węgrzy o opiece zdrowotnej w swoich krajach (CBOS)
W naszym kraju od dawna przeważają negatywne oceny systemu opieki zdrowotnej. Z porównawczych badań międzynarodowych wynika też, że krytycyzm i niezadowolenie są dość częste w opiniach Polaków o wielu innych sprawach. Negatywne oceny wydają się przy tym powiązane ze stanem nastrojów społecznych.

Więcej »

Polacy o ujawnieniu planów byłego Układu Warszawskiego (CBOS)
W opinii przeważającej części ankietowanych (51%) decyzja o ujawnieniu niektórych dotąd tajnych informacji, dotyczących planów operacyjnych wojsk Układu Warszawskiego na wypadek konfliktu z NATO, była słuszna. Stanowiska takiego nie podziela 23% badanych, a co czwarty (26%) nie ma wyrobionej opinii w tej kwestii.

Więcej »

Dobry początek roku (Pentor Research International)
W tak dobrych nastrojach Polacy jeszcze nigdy dotąd nie byli. Nowy Rok z nadzieją i optymizmem powitało dwie trzecie rodaków, dwa razy więcej niż wypatrujących go z lękiem i obawą . W tym samym okresie przed rokiem optymizm okazywało połowa, a w poprzednich latach wyraźnie przeważali zatroskani i lękający się nowego roku.

Więcej »

Stosunek Polaków do handlu (Pentor Research International)
Duży sklep w sąsiedztwie, czyli de facto doświadczenie w korzystaniu z jego oferty, wpływa w sposób pozytywny na stosunek do tego typu sklepów. To właśnie ci, którzy mają w pobliżu duże sklepy widzą, że są one potrzebne i chętnie widzieliby w swojej okolicy kolejne takie sklepy. Duże sklepy najwięcej zwolenników mają wśród ludzi młodych, posiadających wyższe wykształcenie, wśród mieszkańców większych miast.

Więcej »

Polacy o zakazie palenia tytoniu (Pentor Research international)
W niektórych krajach Europy, np. w Irlandii, Czechach obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu w miejscach publicznych. Jego naruszenie zagrożone jest wysokimi karami grzywny. 76,7% badanych Polaków opowiada się za wprowadzeniem zakazu palenia we wszystkich miejscach publicznych, czyli gmachach publicznych, restauracjach, na przystankach i ulicach.

Więcej »

Preferencje polityczne Polaków

PGB

Nastroje ekonomiczne Polaków

Pentor Research International

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.