nr 25
   marzec 2006 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2005

Szanowni Państwo!

Zapraszamy do lektury kolejnego wydania newslettera PTBRiO. W marcowym wydaniu naszego magazynu podsumowujemy III Zimową Ekspedycję Badawczą, która w tym roku zgromadziła rekordową liczbę ponad 130 uczestników. Zapraszamy również do zapoznania się z wynikami audytu finansowego firm badawczych 2005 ogłoszonymi przez OFBOR.

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Z przyjemnością zapoznamy się również z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO



Nowa siedziba Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii

Miło nam poinformować, że 20 marca br. Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii zmieniło siedzibę. Nowe biuro jest zlokalizowane w Warszawie, na Starym Mokotowie, przy ulicy Szarotki 11. Dotychczasowe numery telefonów oraz adresy elektroniczne pozostają bez zmian.
W nowej siedzibie będzie można skorzystać m.in. z badawczej biblioteczki!

Audyt obrotów firm badawczych 2005

Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku ogłosiła wyniki audytu finansowego firm badawczych za rok 2005.
W roku 2005 całkowita szacunkowa wielkość rynku przekroczyła 481 000 000 PLN. Oznacza to, że obroty firm, które poddały się audytowi OFBOR za rok 2005 wyczerpują około 82% całego rynku. Biorąc pod uwagę firmy, które poddały audytowi swe wyniki finansowe za 2004 rok możemy określić przyrost rynku badawczego w Polsce na poziomie 16%.
Pięć największych instytutów badawczych ma łącznie 61% udziałów w rynku badań marketingowych poddanym audytowi i około 51% udziałów w całym szacowanym rynku. Z kolei 10 największych instytutów ma udziały równe odpowiednio: 87% i 72%.

III Zimowa Ekspedycja Badawcza - podsumowanie

Trzecia Zimowa Ekspedycja Badawcza - W poszukiwaniu innowacji jest już za nami. W tym roku konferencja zgromadziła rekordową liczbę ponad 130 uczestników. Spośród 15 ciekawych wystąpień największe zainteresowanie wzbudziły prezentacje:
- Teraz z nową czerwoną nakrętką, czyli innowacyjność w marketingu Anny Gizy-Poleszczuk z Instytutu Obsidian
- Róg Obfitości czy Puszka Pandory? Badacz jako respondent badań Izy Rudak z instytutu Pentor Research International
- Czy marka ogórków może manifestować mój lifestyle - charakter kategorii produktowej a strategia pozycjonowania marki Tomasza Bartnika z Corporate Profiles Consulting.

Ekspedycja obfitowała w liczne atrakcje. W jej trakcie rozegrano Zjazd Innowatorów - konkurencję polegającą na skonstruowaniu i prezentacji najbardziej innowacyjnego pojazdu śnieżnego. Zwycięzcami konkursu okazali się badacze z Pentor Research International wspierani przez poznańską agencję Peppermint.

Kolejną atrakcją Ekspedycji był konkurs Innovación o muerte, w którym triumfował Krzysztof Ławecki z TVP. Zaprezentował on I-solator - innowacyjne rozwiązanie zwiększające komfort jazdy na snowbordzie.

Doskonała atmosfera panująca w trakcie tegorocznej Ekspedycji oraz ciekawe i inspirujące wystąpienia pozwalają sądzić, że w przyszłym roku badacze i marketerzy znów przyjadą do Wisły W poszukiwaniu...

Ogólnopolska konferencja naukowa pod patronatem PTBRiO

Naukowe Koło Socjologiczne "Socjokolektiv" oraz Nadbałtyckie Centrum Kultury serdecznie zapraszają na ogólnopolską konferencję naukową "Nauki społeczne w praktyce", która odbędzie się w dniach 4-5 kwietnia 2006 roku, w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku (Gdańsk, ul. Korzenna 33/35). Przedsięwzięciu patronuje Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii.

Podczas dwóch dni wykładów i debat podjęta zostanie próba zgłębienia możliwości, jakie daje wykorzystanie nauk społecznych w praktyce. Pierwszy dzień konferencji poświęcony będzie zagadnieniom związanym z socjologią wizualną, metodologią i zastosowaniem badań marketingowych oraz społecznych. Drugiego dnia podejmowana będzie tematyka dotycząca reklamy, public relations, eyetrackingu oraz wykorzystania wiedzy antropologicznej w architekturze.

Wiedzą podzielą się zarówno praktycy jak i teoretycy tych dziedzin. Gośćmi konferencji będą m.in. prof. Krystyna Wójcik ze Szkoły Głównej Handlowej, dr hab. Jan Poleszczuk z Uniwersytetu Warszawskiego, Krzysztof Presz - niezależny konsultant badań marketingowych, dr inż. Waldemar Rojna, Marcin Klaus z Millward Brown SMG/KRC i inni.

O badaniach mystery shopper na Klubie Badacza

Najbliższy Klub Badacza odbędzie się w czwartek, 20 kwietnia o godzinie 18.00 i poświęcony będzie badaniom mystery shopping. Spotkanie jest zainspirowane potrzebą wymiany doświadczeń członków PTBRiO zajmujących się tym typem badań. Komitet organizacyjny kwietniowego Klubu Badacza tworzą Karolina Tomczyk (P&P Consulting), Artur Nierychlewski (IPSOS), Arkadiusz Wódkowski (AMPS) i Łukasz Stolarczyk (MillwardBrown SMG/KRC). Klub Badacza odbędzie się w nowej siedzibie Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii przy ul. Szarotki 11.

W czwartek 30 marca odbyło się spotkanie Klubu Badacza poświęcone kierunkom rozwoju Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Oprócz dyskusji odbył się Pierwszy Turniej Badaczy Rynku i Opinii w Kręgle, którego zwycięzcą została Anna Modrzejewska z MillwardBrown SMG/KRC, drugie miejsce zajął Mirosław Kalinowski z tej samej firmy, natomiast trzecie miejsce zajęła Karolina Tomczyk z P&P Consulting.

Spotkania z cyklu Klubu Badacza odbywają się raz w miesiącu, w czwartki, i skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i opinii oraz wymianą doświadczeń. Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.

Komitet organizacyjny Klubu Badacza zaprasza do zgłaszania pomysłów tematów na kolejne spotkania Klubu Badacza. Zapraszamy wszystkich, którzy mają pomysł na ciekawy temat. Tematy prosimy zgłaszać na adres: sekretariat@ptbrio.pl. Komitet zastrzega sobie prawo do niezawisłego wyboru tematów.

Nowi członkowie PTBRiO

Miło nam poinformować, że w marcu do grona członków PTBRiO dołączyli: Adam Bojakowski (niezależny konsultant)
Jarosław Chojecki (Sequence HC Partners)
Mirosław Kalinowski (MillwardBrown SMG/KRC)
Iwona Kałat (Bayer)
Marek Klajda (ACNielsen)
Michał Korczyński (Pracownia Badań i Doradztwa "Re-Source")
Joanna Pobierajło (PKO BP)
Maciej Przybysz (ACNielsen)
Marta Radziwonik (Polymus)
Izabela Rudak (Pentor Research International)
Monika Sarapata (Pracownia Badań i Doradztwa "Re-Source").

Serdecznie gratulujemy!

Szkolenia PTBRiO

Budowa kwestionariusza wywiadu
prowadzą Franciszek Sztabiński oraz Paweł Sztabiński (IFiS PAN) w dniach 6 i 7 kwietnia 2006 r.

Metody badania wizerunku i pozycjonowania marki
prowadzą Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia) i Małgorzata Styśko (Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego) w dniach 11 i 12 maja 2006 r.

Socjologia wizualna w praktyce - jak skutecznie wyjść poza deklaracje respondentów wykorzystując zdjęcia w badaniach
prowadzi Krzysztof Presz (niezależny konsultant badań marketingowych) w dniach 18 i 19 maja 2006 r.

Badania marketingowe dla wydawców prasy
prowadzą Sebastian Nowacki i Arkadiusz Wódkowski (ABM Agencja Badań Marketingowych) w dniach 25 i 26 maja 2006 r.

Konferencje ESOMAR

Advances in market segmentation
8 maja, Miami
17 września, London

Creativity
10 maja, Miami

Wyniki badań

Perspektywy rozwoju telewizji internetowej i video na żądanie w Polsce (ARC Rynek i Opinia)
We współpracy z zagranicznymi instytutami badawczymi ARC Rynek i Opinia realizuje badanie: "Perspektywy rozwoju telewizji internetowej oraz video na żądanie w Polsce", którego celem jest poznanie perspektyw rozwoju tych technologii w Polsce w kontekście modelu rozwoju w krajach gdzie IPTV i VoD oferowane są już przez firmy z sektora telekomunikacyjnego, oraz zdobycie opinii potencjalnych i aktualnych użytkowników.

Więcej »

Oceny Brukselskiego szczytu i postrzegany stosunek państw UE do Polski (CBOS)
Społeczne poparcie dla członkostwa Polski w Unii Europejskiej jest obecnie najwyższe od maja 1996 roku. Do zwolenników obecności naszego kraju w UE zalicza się 80% badanych, a tylko co ósmy (12%) jest jej przeciwnikiem.

Więcej »

Poziom satysfakcji życiowej Polaków w latach 1994-2005 (CBOS)
W 2005 roku zadowolenie Polaków z różnych wymiarów życia prywatnego osiągnęło poziom najwyższy w ostatnich jedenastu latach. Przy utrzymującej się niemal powszechnej satysfakcji z potomstwa (deklarowanej przez 95% rodziców) i małżeństwa (86% małżonków) wzrósł w porównaniu z rokiem 2004 poziom zadowolenia z miejsca zamieszkania, przebiegu pracy zawodowej, ze stanu swojego zdrowia, materialnych warunków bytu.

Więcej »

Korzystanie z internetu (GfK Polonia)
Z Internetu korzysta obecnie ponad 40 procent respondentów. 70 procent z nich łączy się z siecią codziennie lub prawie codziennie, jedna trzecia poświęca na to więcej niż godzinę dziennie. Wśród nich jest już spora grupa dzieci. Stanowią one ponad 2 milionową społeczność internetową, która urosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy o ponad 100 tysięcy.

Więcej »

Patrząc na Zachód (GfK Polonia)
W miarę trwania procesu integracji w Unii Europejskiej, mieszkańcy nowych krajów członkowskich Europy Środkowo-Wschodniej (EŚW) w coraz większym stopniu przypominają ludność krajów starej piętnastki. Mimo istotnych różnic w poziomie zamożności i stopniu rozpowszechnienia określonych stylów życia, konsumenci w obu częściach Europy wykazują daleko idące podobieństwa w poglądach na świat.

Więcej »

Coraz więcej obaw po wejściu do Unii (GfK Polonia)
Mieszkańcy nowych krajów członkowskich mają mieszane uczucia wobec szans i zagrożeń powstałych po wejściu ich państw do Unii Europejskiej. Po ponad półtora roku od momentu podpisania traktatów akcesyjnych, respondenci cieszą się z dodatkowych możliwości zatrudnienia i pojawienia nowych szans edukacyjnych. Jednak nawet w porównaniu do rezultatów z roku 2005, przeważająca część wyraża coraz większe obawy związane z perspektywami znaczącej podwyżki cen, pogorszenia poziomu opieki zdrowotnej, wzrostu korupcji i bezrobocia.

Więcej »

Polacy chcą się szkolić (Ipsos)
Korzystanie ze szkoleń jest normą w większości firm w Polsce: ze szkoleń korzysta 90 proc. firm zatrudniających powyżej 9 pracowników. Wyjątek stanowią firmy mikro (zatrudniające od 1 do 9 osób): szkolenia pracownicze organizuje tylko 59 proc. takich firm. W równym stopniu wykorzystywane są szkolenia zewnętrzne jak i wewnętrzne.

Więcej »

RadioTrack (MillwardBrown SMG/KRC)
Ostatnie badania Radia przeprowadzone przez MillwardBrown SMG/KRC pokazują, że najchętniej słuchanymi stacjami radiowymi są: Radio RMF FM (21,5% badanych), Radio Zet (18,7% badanych) oraz Polskie Radio Program 1 (14,6% badanych).

Więcej »

Jeden urząd nadzoru (Pentor Research International)
Zamysł stworzenia w Polsce jednej instytucji nadzorczej dla rynków finansowych wzbudza spore kontrowersje i jest obiektem licznych polemik. O stanowisko w tej newralgicznej kwestii zapytaliśmy bezpośrednio zainteresowanych reprezentantów banków i specjalistów rynków kapitałowych. W sondażu wzięli udział menedżerowie oddziałów i placówek bankowych oraz analitycy, maklerzy i doradcy inwestycyjni.

Więcej »

Europejczycy za wspólną polityką Unii (TNS OBOP)
Według badania przeprowadzonego dla Komisji Europejskiej pod koniec 2005 roku, ponad trzy czwarte (77%) mieszkańców Unii Europejskiej deklaruje poparcie dla programu wspólnej polityki obronnej państw członkowskich, a 68% badanych opowiada się za wspólną polityką zagraniczną względem innych krajów.

Więcej »

Tańczące gwiazdy na topie (TNS OBOP)
Pierwszy odcinek trzeciej edycji programu, z udziałem m.in. Aleksandry Kwaśniewskiej i bohaterów serialu "M jak miłość" obejrzało ok. 5,5 mln widzów. W porównaniu do pierwszych emisji poprzednich wydań "Tańca z gwiazdami" jest to najwyższy wynik oglądalności.

Więcej »

Angielski im wystarcza (TNS OBOP)
Wyniki badania TNS Opinion & Social przeprowadzonego dla Komisji Europejskiej pod koniec 2005 roku pokazują, iż Wielka Brytania pozostaje daleko w tyle za innymi krajami unijnym w kwestii motywowania obywateli do nauki drugiego języka. Ponad połowa mieszkańców Europy (56%) włada biegle dwoma językami (wzrost o 9 punktów procentowych w stosunku do 2001 roku), a 28% zna dobrze trzy języki (w tym język ojczysty).

Więcej »

Polskie cztery kółka (TNS OBOP)
Połowa (50%) gospodarstw domowych w Polsce posiada jeden samochód, a jedynie 6% deklaruje, że jest właścicielem dwóch lub więcej aut. Nieco mniej niż połowa (44%) gospodarstw domowych nie dysponuje żadnym samochodem.

Więcej »

Kto chce rozszerzenia Unii (TNS OBOP)
Niemal połowa (49%) mieszkańców obecnych państw członkowskich jest za tym, by w najbliższych latach nastąpiło rozszerzenie Unii Europejskiej. Sprzeciwia się temu 39% respondentów, co oznacza, że od wiosny 2005 roku w postawach społecznych w tym zakresie zaszła jedynie niewielka zmiana.

Więcej »

Preferencje polityczne Polaków

PGB

Nastroje ekonomiczne Polaków

Ipsos

Pentor Research International

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.