Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 30
   sierpień 2006 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2005

Koleżanki i Koledzy!

Sezon wakacyjny właśnie zbliża się ku końcowi, a branża badawcza żyje coraz bardziej najważniejszym dorocznym wydarzeniem - VII Ogólnopolskim Kongresem Badaczy Rynku i Opinii. W tym wydaniu newslettera znajdziecie najnowsze informacje na temat Kongresu.

Zachęcamy Was również do zapoznania się z tematyką wrześniowego spotkania Klubu Badacza, podczas którego gościć będziemy autorów książki "Fieldwork jest sztuką" - Pawła Sztabińskiego i Franciszka Sztabińskiego oraz Zbigniewa Sawińskiego.

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Was najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

VII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii

Co w ciągu ostatniego roku wydarzyło się w świecie badań marketingowych? Jakie są nowe tendencje w pomiarach preferencji konsumenckich? Jak badać konsumenta nie poprzestając na jego deklaracjach? Czy nowe technologie zrewolucjonizują badania? W jaki sposób marketerzy wykorzystują wyniki badań i co o nich myślą? Czy badania pomagają reklamie? Do czego używają ich organizacje pozarządowe? Czego można dowiedzieć się dzięki badaniom etnograficznym? Jakie są nowe nurty konsumenckie? Odpowiedzi na te pytania poznamy w trakcie najbliższego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii.

VII Kongres Badaczy Rynku i Opinii to ponad 40 interesujących wystąpień dotyczących najważniejszych i najbardziej aktualnych zagadnień związanych z badaniami, marketingiem, reklamą i mediami. W jego programie znalazły się wystąpienia wyłonione w drodze konkursu, a także prelekcje gości specjalnych z kraju i zagranicy. Ponad to liczne atrakcje oraz jedyna w roku okazja do spotkania całej branży. Zapraszamy do odwiedzenia, www.ptbrio.pl/kongresVII gdzie znajduje się więcej informacji na temat imprezy.

Do zobaczenia na Kongresie!

Pierwsze powakacyjne spotkanie Klubu Badacza

Sezon wakacyjny za nami, dlatego też czas zacząć nowy cykl spotkań Klubu Badacza. Podczas najbliższego, wrześniowego spotkania gościć będziemy autorów książki "Fieldwork jest sztuką" - Pawła Sztabińskiego i Franciszka Sztabińskiego oraz Zbigniewa Sawińskiego.

Książka "Fieldwork jest sztuką" jest jedynym na polskim rynku wydawniczym kompleksowym podręcznikiem prowadzenia badań terenowych dla wszystkich, którzy mają styczność z badaniami rynku i opinii publicznej. Podręcznik doskonale służy zarówno jako wprowadzenie w świat badań dla żółtodziobów jak i jako pomoc dla najbardziej doświadczonych fieldwork managerów i badaczy.

Skomplikowane segmentacje, wyrafinowane analizy, złożone modele prognostyczne - fascynujące narzędzia, z których lubimy korzystać i o których lubimy rozmawiać. Musimy jednak pamiętać, że wyniki tych sofistykowanych prac nigdy nie będą lepsze niż jakość zebranych w terenie przez ankieterów danych źródłowych.

Odpowiednie szkolenie a następnie egzekwowanie oczekiwanych zachowań od ankieterów zawsze stanowiło jeden z najważniejszych obowiązków badaczy i realizatorów badań, a obecnie, wraz ze zwiększaniem się liczby zarówno prowadzonych badań jak i osób pracujących przy ich zbieraniu jeszcze zyskuje na znaczeniu.

Spotkanie odbędzie się 28 września 2006 roku o godz. 18 w siedzibie PTBRiO przy ulicy Szarotki 11. Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres: sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.

Zaproszenie na seminarium dziennikarskie "Co to znaczy dobry i zły sondaż opinii?"

Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku ma przyjemność zaprosić na seminarium dziennikarskie poświęcone tematyce badań sondażowych pt. "Co to znaczy dobry i zły sondaż opinii?" Program seminarium powstał z myślą o dziennikarzach mających w swojej praktyce do czynienia z wynikami badań opinii publicznej. W jego trakcie poruszone zostaną następujące zagadnienia:

  • założenia przyjmowane podczas realizacji sondaży opinii
  • wnioskowanie na podstawie wyników sondażu o opiniach w populacji
  • jak dobierane są osoby biorące udział w sondażu
  • na co zwracać uwagę przy analizie wyników sondażu.

Seminarium poprowadzą specjaliści w dziedzinie badań opinii i rynku, doświadczeni dydaktycy: dr Henryk Banaszak (Instytut Socjologii UW) oraz dr Paweł Wójcik (Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku).

Seminarium odbędzie się 12 września w warszawskim hotelu Kyriad Prestige, sala Aria, 2p, ul. Towarowa 2 w godzinach od 10-14 (z przerwą na lunch). Udział w nim jest bezpłatny, wymagane jest mailowe lub telefoniczne potwierdzenie uczestnictwa do dnia 8 września. Liczba miejsc jest ograniczona. Więcej informacji na temat seminarium można uzyskać w Biurze Zarządu OFBOR, e-mail: biuro@ofbor.pl, tel. (022) 648 45 17.

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa!

Nowe Szkolenia PTBRiO

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z nową ofertą szkoleń PTBRiO. Przeanalizowaliśmy sugestie i oczekiwania uczestników dotychczasowych szkoleń PTBRiO i na ich podstawie stworzyliśmy nowy program na nadchodzący rok akademicki 2006/2007. Prawie połowa szkoleń to zupełnie nowe propozycje. Nasza oferta została skonstruowana w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby zarówno młodych badaczy jak i osób mających duże doświadczenie badawcze. Oferujemy szkolenia podstawowe jak i zaawansowane kursy specjalistyczne. Zapraszamy!

Konferencje ESOMAR

W dniach 17-20 września w Londynie odbędzie się największe, doroczne wydarzenie Congress 2006, którego tematem przewodnim jest - "Foresight - the predictive power of research".

Congress 2006 skupi się na roli badań w dostarczaniu obiektywnych wyników opartych na dogłębnym zrozumieniu studiowanych zagadnień. Niezależne, systematyczne i rzetelne, z coraz większą dawką wyobraźni oraz finezji - to są przymiotniki mówiące o badaniach predykatywnych.

Ponadto Congress dostarczy odpowiedzi na pytania, jak:

  • Przewidywać i identyfikować trendy na rynkach, w technologiach oraz demografii
  • Identyfikować szanse i możliwości, rozumieć wybory i ograniczać ryzyko
  • Pomagać w słuchaniu tego, co konsumenci naprawdę myślą i czują
  • Rozumieć co ludźmi kieruje, ich styl bycia, oczekiwania oraz potrzeby
  • Zrozumieć rolę techniki w życiu ludzi
  • Rozwijać nowe pomysły, nowe typy działalności oraz usługi

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym planem Kongresu.

Qualitative 2006 - "Qualitative rearch and the business narrative"
8-10 października, Ateny

Latin America "Seizing opporunities"
25-27 października, Rio de Janeiro

Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

Wyniki badań

MOTORYZACJA

Kto naprawia nasze auta? (TNS OBOP)
Niemal jedna trzecia Polaków (32%) odpowiedzialnych za naprawy samochodu w gospodarstwie domowym samodzielnie wykonuje czynności związane z bieżącą konserwacją i serwisowaniem auta. Jednak najpopularniejszym miejscem dokonywania takich napraw są warsztaty niezależne (nieautoryzowane), które odwiedza 38% respondentów.

Więcej »

TELEWIZJA

Rewelacyjny Kubica w TV4 (TNS OBOP)
Transmisję wyścigu Roberta Kubicy w ramach Formuły 1 nadawaną przez TV4 w niedzielę (6 sierpnia br.) widziało prawie 2 miliony widzów (5%), a 20% oglądających w tym czasie telewizję miało włączoną stację TV4. Transmisja wyścigów Formuły 1 z Węgier znalazła się w czołówce - na czwartym miejscu - najlepiej oglądanych programów w historii TV4.

Więcej »

5 Lat z TVN24 (TNS OBOP)
TVN24 - pierwszy informacyjny kanał w Polsce - rozpoczął nadawanie 9 sierpnia 2001 roku. Dzienny zasięg stacji wyniósł w pierwszym półroczu 2006 roku 2,1 mln osób i jest niemal o 20% wyższy od analogicznego okresu w roku ubiegłym. Stacja nieprzerwanie od pięciu lat zwiększa swoją oglądalność.

Więcej »

Co Polacy oglądają w wakacje? (TNS OBOP)
Tegoroczne wakacje wyraźnie podzieliły widownię telewizyjną. Hitem tegorocznego lata był oczywiście Mundial, ale także programy informacyjne w TVN i TVP1 , filmy na Polsacie i w TVP1 oraz "Dwójkowa" biesiada i kabaret. Mistrzostwa Świata emitowane w TVP1, TVP2 oraz Polsacie przyciągnęły przed telewizory średnio 3,3 mln Polaków.

Więcej »

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

Opinie dziennikarzy na temat towarzystw ubezpieczeniowych (ARC Rynek i Opinia)
Dziennikarzom najlepiej współpracuje się z towarzystwami Commercial Union, ING Nationale Nederlanden, Allianz, Generali i Link 4. Dziennikarze we współpracy z biurami prasowymi towarzystw największą uwagę zwracają na: terminowość załatwiania zgłaszanych próśb, gotowość do udzielenia kompetentnej odpowiedzi na niestandardowe zapytania oraz bezpośredni dostęp do ekspertów. Ważnym ogniwem w kontaktach z towarzystwami jest rzecznik prasowy.

Więcej »

Strajki pracowników publicznej opieki zdrowotnej (CBOS)
Mimo wysiłków ministra zdrowia i przyjętego przez rząd programu wzrostu nakładów i płac w publicznej opiece zdrowotnej, od paru miesięcy nie ustają strajki w szpitalach. Pracownicy wielu placówek zawarli już porozumienia płacowe i powrócili do normalnej pracy, inni zaś, zachęceni sukcesami kolegów zaczynają protestować, nie ufając obietnicom podwyżek w przyszłości.

Więcej »

W jakim wieku powinniśmy przechodzić na emeryturę? (Pentor Research International dla Polskiego Radia)
Rząd chce by kobiety i mężczyźni przechodzili na emeryturę w tym samym wieku, tj. w wieku 65 lat. Dzięki temu wysokość emerytur otrzymywanych przez kobiety i mężczyzn będzie podobna. Pentor Research International na zlecenie Polskiego Radia sprawdził czy według Polaków to dobry pomysł. Okazuje się, że 70,2% ankietowanych jest temu przeciwna.

Więcej »

Postawy wobec środowiska naturalnego (CBOS)
Od pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych systematycznie zmniejsza się liczba osób poważnie zaniepokojonych stanem środowiska naturalnego w Polsce. W 1993 roku w dużym stopniu niepokoiło się tym 78% badanych, w 2000 roku - 51%, a obecnie - 40%. Dla zdecydowanej większości respondentów środowisko naturalne nadal pozostaje powodem do obaw, jednak prawie połowa z nich (45%) deklaruje zaniepokojenie w niewielkim stopniu.

Więcej »

Polacy o alimentach i dłużnikach alimentacyjnych (CBOS)
Ogromna większość ankietowanych nie akceptuje sytuacji, by w razie niemożności ściągnięcia alimentów od osoby zobowiązanej do ich płacenia, koszty utrzymania i edukacji dziecka spoczywały wyłącznie na drugim, wychowującym je rodzicu. Tylko dwóch na stu respondentów (2%) sądzi, że rodzic, przy którym pozostaje dziecko, powinien w takiej sytuacji radzić sobie sam.

Więcej »

Lepsze perspektywy dla producentów odzieży (GfK Polonia)
W porównaniu do roku ubiegłego 5% więcej dorosłych Polaków jest zadowolonych z obecnej ofert odzieży i obuwia w sklepach, co oznacza blisko 61% zadowolonych. Polacy są również bardziej optymistycznie nastawieni do przyszłych zakupów. W porównaniu do wyników uzyskanych w 2005 roku 9% więcej Polaków deklaruje zamiar kupna w ciągu następnych 4 tygodniach jakiegoś elementu garderoby. Oznacza to łączny wynik 44% w roku bieżącym. Te same współczynniki dla osób młodych (definiowanych jako 15-29 lat) pozostają na o wiele wyższym poziomie.

Więcej »

Wakacje z Internetem (TNS OBOP)
Internet jest zdecydowanie częściej od innych źródeł informacji wskazywany jako skarbnica praktycznej wiedzy (50%), ale także jako źródło ciekawostek i unikalnych informacji o miejscu (49%), do którego chcemy się wybrać na wakacje. Polacy cenią Internet także wtedy, gdy nie planują konkretnego wyjazdu, ale podróżują tzw. "palcem po mapie" (46%). Internet uchodzi również za najbardziej wiarygodne źródło informacji spośród wszystkich dostępnych na rynku (34%).

Więcej »

Ożywienie na rynku czasopism (TNS OBOP)
W okresie od maja 2005 r. do czerwca 2006 r. - znacząco zwiększyło się zainteresowanie czasopismami. Rok temu, co trzeci dorosły Polak (32%), nie kupował ani nie czytał żadnych czasopism, dziś jest ich tylko 19%. W zeszłym roku, po więcej niż jeden tytuł, sięgało 41% respondentów, obecnie jest to znacznie ponad połowa ogółu badanych (59%).

Więcej »

Czy warto się dokształcać? (Pentor Research International dla Polskiego Radia)
Polacy inwestują w naukę i dokształcanie głównie na specjalistycznych szkoleniach zawodowych (19,6%), na kursach językowych (14,8%) oraz na kursie komputerowym (9,1%). Najmniejszy odsetek ankietowanych inwestuje w studia podyplomowe (5,4%) oraz studia doktoranckie (0,4%). 42,3% ankietowanych twierdzi, że pieniądze zainwestowane w naukę i dokształcanie zwrócą się z nawiązką.

Więcej »

Przewidywania zmian sytuacji na świecie (CBOS)
Niemal co trzeci badany sądzi, iż w ciągu najbliższych kilkunastu lat wyłoni się grupa złożona z dwóch lub większej liczby państw, które będą ze sobą konkurować o prymat na świecie. Niewiele miej osób uważa, że układ sił na arenie międzynarodowej będzie podobny do obecnego - Stany Zjednoczone zdołają utrzymać światowe przywództwo.

Więcej »

Nastroje ekonomiczne Polaków

Pentor Research International

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.