Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 31
   wrzesień 2006 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2005

Koleżanki i Koledzy!

Październik zapowiada się wyjątkowo ekscytująco dla środowiska badawczego. Już tylko niespełna trzy tygodnie dzielą nas od dorocznego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, najważniejszego wydarzenia w naszej branży. Podczas Kongresu swoją premierę będzie miała także kolejna edycja Katalogu PTBRiO, zawierającego informacje o rynku badań, firmach badawczych i badaczach w Polsce. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem tegorocznego Kongresu.

Oprócz tego w newsletterze oczywiście znajdziecie najnowsze wyniki badań oraz informacje o szkoleniach i eventach PTBRiO i ESOMAR.

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na
e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

VII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii

Przypominamy, że za niespełna trzy tygodnie w dniach 19 - 20 października w hotelu Marriott w Warszawie, odbędzie się VII Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii.

Co w ciągu ostatniego roku wydarzyło się w świecie badań marketingowych? Jakie są nowe tendencje w pomiarach preferencji konsumenckich? Jak badać konsumenta nie poprzestając na jego deklaracjach? Czy nowe technologie zrewolucjonizują badania? W jaki sposób marketerzy wykorzystują wyniki badań i co o nich myślą? Czy badania pomagają reklamie? Do czego używają ich organizacje pozarządowe? Czego można dowiedzieć się dzięki badaniom etnograficznym? Jakie są nowe nurty konsumenckie? Odpowiedzi na te pytania poznamy w trakcie najbliższego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii.

VII Kongres Badaczy Rynku i Opinii to ponad 40 interesujących wystąpień dotyczących najważniejszych i najbardziej aktualnych zagadnień związanych z badaniami, marketingiem, reklamą i mediami. W jego programie znalazły się wystąpienia wyłonione w drodze konkursu, a także prelekcje gości specjalnych z kraju i zagranicy. Ponadto wiele atrakcji oraz jedyna w roku okazja do spotkania całej branży. Do zobaczenia na Kongresie!

Klub Badacza

Ze względu na VII Kongres Badaczy Rynku i Opinii w październiku nie odbędzie się Klub Badacza w swojej standardowej formie. Zapraszamy jednak na Research Mix Party - imprezę towarzyszącą Kongresowi Badaczy Rynku i Opinii, która odbędzie się w czwartek 19 października 2006 r. od godziny 19.00. w klubie Selekcja przy Al. Solidarności 82a (wejście od Al. Jana Pawła II). Research Mix Party to nieformalne spotkanie branży badawczej, reklamowej i marketingowej. Wstęp dla uczestników Kongresu Badaczy Rynku i Opinii jest darmowy, dla pozostałych osób 100 zł. W programie imprezy muzyka klubowa, konkursy oraz pokaz Art Color Ballet. Więcej informacji pod adresem kongres@ptbrio.pl i wkrótce na www.ptbrio.pl! W listopadzie Klub Badacza odbędzie się już w swojej tradycyjnej formie.

Katalog firm badawczych PTBRiO 2006

Miło nam poinformować, że podczas VII Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii odbędzie się premiera 11 edycji Katalogu PTBRiO.

Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju agencje badawcze.

Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny.

Szkolenia PTBRiO

Wprowadzenie do badań marketingowych
szkolenie poprowadzi Rafał Janowicz (Pentor Research International) w dniach 5 - 6 października 2006 r.

Jak dobrać próbę badając konsumentów: wpływ wielkości i metody doboru próby na użyteczność wyników badania ilościowego
szkolenie poprowadzi Zbigniew Sawiński w dniach 26 - 27 października 2006 r.

Badania oczekiwań i satysfakcji partnerów handlowych / dystrybutorów (B2B)
szkolenie poprowadzi Roman Baszun (Kinoulty Research) w dniach 9 - 10 listopada 2006 r.

Badania wspomagające wprowadzanie nowego nowego produktu na rynek
szkolenie poprowadzi Dominika Maison (Wydział Psychologii UW, Dom Badawczy Maison) w dniach 16 - 17 listopada 2006 r.

Badania cenowe i strategie optymalizacji ceny
szkolenie poprowadzi Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii PAN) w dniach 23 - 24 listopada 2006 r.

Socjologia wizualna w praktyce - jak skutecznie wyjść poza deklaracje respondentów wykorzystując zdjęcia w badaniach
szkolenie poprowadzi Krzysztof Presz (niezależny konsultant badań marketingowych) w dniach 30 listopada - 1 grudnia 2006 r.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

Konferencje ESOMAR

Qualitative 2006 - "Qualitative research and the business narrative"
8 - 10 października, Ateny

Latin America - "Seizing opportunities"
25 - 27 października, Rio de Janeiro

Leisure - "Managing the experience"
5 - 7 listopada, Rzym

Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

Wyniki badań

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

Europejczycy zadowoleni z Unii (TNS OBOP)
Większość Europejczyków (55%) jest zadowolona z członkostwa w Unii Europejskiej (UE). Pozytywne opinie o członkostwie w UE wzrosły tym samym o 5 punktów procentowych w stosunku do wyników poprzedniej fali badania (listopad 2005 r.). Również większość Polaków (56%) pozytywnie wyraża się o członkostwie Polski w Unii Europejskiej. Jedynie 7% jest zdania, że członkostwo Polski w UE jest czymś złym.

Więcej »

Europejczycy w mniejszym stopniu popierają dalsze rozszerzanie Unii Europejskiej (TNS OBOP)
Poparcie dla dalszego rozszerzania Unii Europejskiej (UE) jest obecnie mniejsze niż w listopadzie 2005 (45%, spadek o 4 punkty procentowe), jednocześnie wzrosła liczba przeciwników dalszego rozszerzania (42%, wzrost o 3 punkty procentowe) - wynika z ostatniej fali badania Eurobarometr zrealizowanego przez TNS Opinion & Social na zlecenie Komisji Europejskiej.

Więcej »

Korupcja w Europie (GfK Polonia)
Ponad dwie trzecie Europejczyków (68%) kategorycznie odrzuca zachowania korupcyjne twierdząc, że nigdy nie daje łapówek. Około jednej czwartej mieszkańców regionu (24%) przyznaje się do wręczenia łapówki. 15% respondentów ma osobiste doświadczenia z łapownictwem a nieco mniej niż jedna dziesiąta przyznaje się do częstego lub bardzo częstego wręczania łapówek.

Więcej »

"Żółtodzioby" i "Ostrożni" skłaniają się ku funduszom (GfK Polonia)
Prawie połowę Polaków określić można jako "Konserwatywni". Temu określeniu odpowiada ich zachowanie w ogóle - w szczególności zaś w kwestii pieniędzy, które cechuje myślenie asekuracyjne. Pieniądze inwestowane są zasadniczo tylko w "pewne" lokaty. Preferowana jest przy tym książeczka oszczędnościowa. Do tej kategorii inwestorów należą generalnie (tzn. dominują w grupie) kobiety w wieku powyżej 60 lat, na emeryturze lub należące do warstw społecznych o niskich dochodach i żyjące w obszarze wiejskim.

Więcej »

Samopoczucie Polaków na tle mieszkańców innych krajów postsocjalistycznych (CBOS)
Pozytywne uczucia takie jak: zadowolenie z faktu, że coś się w życiu powiodło, duma z własnych osiągnięć czy też poczucie pewności, że wszystko układa się właściwie, znacznie częściej towarzyszą mieszkańcom Węgier i Polski niż Ukraińcom czy Gruzinom. Węgrzy natomiast , którzy - jak wynika z ich deklaracji - powyższe stany emocjonalne przeżywają nieco częściej niż Polacy.

Więcej »

Czy chcemy mieszkać na wsi czy w mieście? (CBOS)
Obecnie 62% respondentów deklaruje, że mieszka w miastach, a 38% - na wsi. Ponad połowa badanych (57%) urodziła się i wychowała na wsi, natomiast 43% pochodzi z miasta. Zdecydowaną większość ankietowanych (75%) stanowią ci, którzy urodzili się, wychowali i mieszkają w tego samego typu (co nie znaczy, że w tym samym) środowisku zamieszkania - w mieście (40%) lub na wsi (35%).

Więcej »

Lęk polskich uczniów przed szkołą (Pentor Research International dla Polskiego Radia)
Prawie połowa Polaków jest zdania, że dzieci w Polsce boją się szkoły. Nieomal tyle samo osób uważa, że jest odwrotnie. Co ciekawe, mimo tak równego podziału zdań jedynie jedna trzecia Polaków uważa, że sytuacja może się poprawić w ciągu kilku najbliższych lat, a ponad połowa patrzy pesymistycznie na przyszłość polskiego szkolnictwa.

Więcej »

Polacy o przepisach dotyczących kierowców pod wpływem alkoholu (Pentor Research International dla Wprost)
Polacy są zdecydowanie za zaostrzeniem przepisów dotyczących prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu. Ponad połowa ankietowanych uznała, że należy obniżyć dozwolony poziom alkoholu we krwi kierowcy do 0,0. Prawie trzy czwarte Polaków uważa, że obecne przepisy są zbyt łagodne i powinny być zaostrzone. Podobnie 74% deklaruje, że nawet gdyby dopuszczalny poziom alkoholu we krwi został podniesiony nie wsiedliby za kierownicę po wypiciu 0,5l piwa, kieliszka wina, lub 25g wódki.

Więcej »

Co Polacy robią w czasie wolnym (CBOS)
Co trzeci Polak (32%) deklaruje, że w ciągu ostatnich pięciu lat zmniejszyła się ilość wolnego czasu, którym dysponuje. Przeciwnego zdania jest co czwarty badany (24%). Najwięcej respondentów (42%) wyraża jednak przekonanie, że ilość czasu, który maja dla siebie pozostała bez zmian.

Więcej »

Nastroje ekonomiczne Polaków

IPSOS

Pentor Research International

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.