W ciągu ostatniej dekady przemiany technologiczne a co za tym idzie także społeczne przeobraziły doznania czasu wolnego. Przestrzenie i dystanse geograficzne jeszcze bardziej się skurczyły a digitalizacja życia i konsumpcji odmieniła nasze życie. Zmienił się też czas wolny - szybszy obieg informacji, tysiące aplikacji, powszechny streaming czy też serwisy rozrywkowe na żądanie, zmieniły nie tylko zasoby i sposoby spędzania czasu wolnego, ale także jego znaczenie i rozumienie. Czas wolny jest coraz bardziej zalgorytmizowany – staje się nową odsłoną stylu życia i zachowań w nowoczesnym społeczeństwie. Niniejsza książka w centrum swoich analiz stawia podmiot rynku – konsumenta – nadając mu szersze spojrzenie, które łączy w sobie zrozumienie emocji, postaw i ewentualnych wzorców zachowań, procesów naśladownictwa czy też różnic generacyjnych.
W książce z jednej strony położono nacisk na opis biologicznego znaczenia czasu wolnego dla jednostki i jego powiązań z kształtowaniem się zadowolenia psychicznego. Z drugiej strony ukazano też koncepcję stylu życia i tzw. timestyle, w powiązaniu z zachowaniami wzorcotwórczymi, szczególnie w ujęciu międzygeneracyjnym. Następnie zwrócono uwagę na kwestię rynkowej presji na podejmowanie określonych aktywności czasu – na ile wynikają one z mody, wygody a na ile z chłodnej kalkulacji czy z procesów naśladownictwa. Wybór szczegółowej analizy zjawisk rynkowych został podyktowany przede wszystkim nowością analizowanych zjawisk. Dlatego też, dokonano szczegółowej analizy rynków związanych z streamingiem, gamingiem, upublicznianiem prywatności w czasie wolnym oraz wskazano na nowe formy eskapizmu (guilty pleasure) i style zachowań zakupowych.
Książka zawiera wyniki badań przeprowadzonych w latach 2019 – 2021, uwzględniające ekonomiczny wymiar czasu wolnego, przy zastosowaniu ujęcia ilościowego oraz jakościowego. W oparciu o analizy dokonano klasyfikacji na typy konsumentów pod względem jakości życia i sposobów zagospodarowania czasu wolnego. Jako klamrę spinającą rozważania w całej monografii należy uznać obiektywne i subiektywne badania odnoszące się do wpływu COVID-19 na przeżywanie czasu wolnego. Na końcu podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: jak zmieni się czas wolny w postapandemicznej nowej „normalności”.
Projekt powstał przy współpracy Wise Rabbit
#etnografiaRulez, #pozaSwojaBanke, #wCudzychKapciach, #życieKonsumenckieNaszych, #ludzkieSafari, #metodologiePoCovidowe, #fakeNewsy, #socialListeningoweSkrzywienie, #smallData, #wExcelluSieNieMiesci, #AIvictims
Odklejamy się. Przed pandemią odklejało nas nasze uprzywilejowane, wielkomiejskie ąę- życie. Patrzenie przez szyby biur i Uberów. W 2K23, po Covidzie, na konsumentów jeszcze częściej patrzymy przez ekrany i celki tabelek Excela. Większość Marketingowców i Marketingowczyń nie widziała swojego targetu w naturalnym kontekście wyboru i używania produktu/usługi czy konsumowania komunikacji od ponad 3 lat. Dlatego wzywam, żeby ruszyć w teren! Z pokorą założyć kapcie dla gości, napić się piwa pod sklepem i spotkać otwierające oczy small data. W ironicznej, stand-upowej narracji opowiem o insightach, których nie udałoby się odkryć, gdyby nie wspólne zakupy, gotowanie, usypianie dziecka czy… robienie hasz-komory w Volswagenie Golfie. Resort Komedii czuwa nad dynamiką i bekowością punchline’ów, moim RtB’sami są kilkunastoletnie doświadczenie w badaniach etnograficznych (czyli tysiące anegdot), uniwersytecki tytuł etnografki, a także branżowe sukcesy sceniczne.
Anna Maria Szutowicz - CEO&Founder, Y&LOVERS
Etnografka z dyplomem, badaczka z pasji, strateżka z powołania. Jurorka Effie Awards, You Tube Works Awards, Tik Tok Awards. Na Uniwersytecie SWPS uczy “Badania zachowań konsumentów” w ramach kursu “Etnografia w organizacji: Kreowanie”
Po wystąpieniu Anny Marii Szutowicz odbyła się dyskusja, moderowana przez Roberta Zydla z udziałem prelgentki oraz:
Darii Affeltowicz - Consumer, Insight Manager, Kompania Piwowarska
Magdaleny Kalskiej - Market Research Expert, mBank
Doroty Zacharskiej - New Product Development Manager, Maspex Wadowice
Roberta Zydla - członka Zarządu PTBRiO