fbpx
 
lutek book h
Modern leisure society – consumer behavior
książka prof. Małgorzaty Bombol i dr Michała Lutostańskiego
 
 
Oficyna Wydawnicza SGH wydała właśnie książkę prof. Małgorzaty Bombol (Dyrektor Instytutu Zarządzania Wartością SGH) oraz dr Michała Lutostańskiego (Wiceprezes PTBRiO, Strategy Business Director w Kantarze, Adiunkt w SGH) pt. „Modern leisure society – consumer behavior”, która dostępna jest zarówno w wersji papierowej jak i jako ebook. Partnerami książki jest Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii oraz Marketing przy Kawie. O czym jest ta książka?

W ciągu ostatniej dekady przemiany technologiczne a co za tym idzie także społeczne przeobraziły doznania czasu wolnego. Przestrzenie i dystanse geograficzne jeszcze bardziej się skurczyły a digitalizacja życia i konsumpcji odmieniła nasze życie. Zmienił się też czas wolny - szybszy obieg informacji, tysiące aplikacji, powszechny streaming czy też serwisy rozrywkowe na żądanie, zmieniły nie tylko zasoby i sposoby spędzania czasu wolnego, ale także jego znaczenie i rozumienie. Czas wolny jest coraz bardziej zalgorytmizowany – staje się nową odsłoną stylu życia i zachowań w nowoczesnym społeczeństwie. Niniejsza książka w centrum swoich analiz stawia podmiot rynku – konsumenta – nadając mu szersze spojrzenie, które łączy w sobie zrozumienie emocji, postaw i ewentualnych wzorców zachowań, procesów naśladownictwa czy też różnic generacyjnych.

W książce z jednej strony położono nacisk na opis biologicznego znaczenia czasu wolnego dla jednostki i jego powiązań z kształtowaniem się zadowolenia psychicznego. Z drugiej strony ukazano też koncepcję stylu życia i tzw. timestyle, w powiązaniu z zachowaniami wzorcotwórczymi, szczególnie w ujęciu międzygeneracyjnym. Następnie zwrócono uwagę na kwestię rynkowej presji na podejmowanie określonych aktywności czasu – na ile wynikają one z mody, wygody a na ile z chłodnej kalkulacji czy z procesów naśladownictwa. Wybór szczegółowej analizy zjawisk rynkowych został podyktowany przede wszystkim nowością analizowanych zjawisk. Dlatego też, dokonano szczegółowej analizy rynków związanych z streamingiem, gamingiem, upublicznianiem prywatności w czasie wolnym oraz wskazano na nowe formy eskapizmu (guilty pleasure) i style zachowań zakupowych.

Książka zawiera wyniki badań przeprowadzonych w latach 2019 – 2021, uwzględniające ekonomiczny wymiar czasu wolnego, przy zastosowaniu ujęcia ilościowego oraz jakościowego. W oparciu o analizy dokonano klasyfikacji na typy konsumentów pod względem jakości życia i sposobów zagospodarowania czasu wolnego. Jako klamrę spinającą rozważania w całej monografii należy uznać obiektywne i subiektywne badania odnoszące się do wpływu COVID-19 na przeżywanie czasu wolnego. Na końcu podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: jak zmieni się czas wolny w postapandemicznej nowej „normalności”.

lutek book
 
lutek book h
Dziękujemy za uwagę! – w jaki sposób kompleksowo mierzyć media.
Najlepsze wystąpienie XXII Kongresu Badaczy
 
 
Zapraszamy do zapoznania się z najlepszym wystąpieniem XXII Kongresu Badaczek i Badaczy.
Zdobywcami Nagrody Publiczności zostali Michał Protasiuk (Google) i Michał Zajdel (Kantar).

Zobacz nagranie wystąpienia:

Jeśli chcesz zobaczyć wersję rozszerzoną, czyli ogłoszenie wyników Konkursu Publiczności wraz z prelekcją i dyskusją, zobacz nagranie na naszym profilu Facebook. W panelu wzięli udział: Elżbieta Gorajewska (Nielsen), Robert Zydel (Państwowe Muzeum Etnograficzne), Zofia Smełka-Leszczyńska (Hill+Knowlton Strategies) i oczywiście Laureaci Nagrody.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁ:

pdf
 
badaczka a praca h
Badacz(ka) a praca.
Raport z badania postaw dotyczących zatrudnienia w branży badawczej i insightów.
 
 
W branży badawczej zdarzają się momenty zintensyfikowanej mobilności pracowników. Taki moment obserwowaliśmy w drugiej połowie 2022, a sytuacja ta zainspirowała nas do przyjrzenia się tej tematyce. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie o to, jak nam się pracuje w obecnych miejscach zatrudnienia, jaką mamy jako branża skłonność do zmiany pracy oraz na jakie czynniki determinują nasze wybory. W Wasze ręce oddajemy materiał który stara się choć częściowo doświetlić te zagadnienia.
  • Badanie zrealizowane zostało techniką CAWI (wywiady internetowe);
  • Kwestionariusz obejmował moduł Adaptive Choice Based Conjoint (wykorzystany do oszacowania ważności różnych elementów ofert pracy dla badaczek/badaczy);
  • Próba badawcza: N=451 (odpowiedzi na pierwsze pyt.), N=260 (odpowiedzi na ostatnie pyt.);
  • Dane zebrane zostały pomiędzy 29 XI 2022 a 16 II 2023.

Projekt powstał przy współpracy Wise Rabbit

badaczka a praca ilu
 
badaczka a praca h
Etno stand up: Z Pamiętnika Niemłodej Etnografki.
Najlepiej ocenione wystąpienie Festiwalu INSUMMIT 2023.
 
 
Premierowe wystąpienie Anny Marii Szutowicz miało miejsce 27 września 2023 r. podczas Festiwalu INSUMMIT. Po poznaniu ocen publiczności ponownie zaprosiliśmy Was na to wystąpienie oraz dyskusję panelową.
Spotkanie odbyło się 13 grudnia 2023 r. w Marzycielach i Rzemieślnikach, III piętro Domu towarowego Bracia Jabłkowscy w Warszawie, a poprowadził je Robert Zydel, członek Zarządu PTBRiO.

Wraz z Anną Marią Szutowicz oraz Klaudyną Kamińską zapraszamy Was także do udziału w szkoleniu "Jak robić efektywniejszy marketing dzięki wejściu w konsumenckie kapcie. Szkolenie z badań etnograficznych", które odbędzie się 23 lutego 2024 r.

Zapraszamy także do obejrzenia nagrania z wystąpienia podczas INSUMMIT.

Etno stand up: Z Pamiętnika Niemłodej Etnografki.

#etnografiaRulez, #pozaSwojaBanke, #wCudzychKapciach, #życieKonsumenckieNaszych, #ludzkieSafari, #metodologiePoCovidowe, #fakeNewsy, #socialListeningoweSkrzywienie, #smallData, #wExcelluSieNieMiesci, #AIvictims

Odklejamy się. Przed pandemią odklejało nas nasze uprzywilejowane, wielkomiejskie ąę- życie. Patrzenie przez szyby biur i Uberów. W 2K23, po Covidzie, na konsumentów jeszcze częściej patrzymy przez ekrany i celki tabelek Excela. Większość Marketingowców i Marketingowczyń nie widziała swojego targetu w naturalnym kontekście wyboru i używania produktu/usługi czy konsumowania komunikacji od ponad 3 lat. Dlatego wzywam, żeby ruszyć w teren! Z pokorą założyć kapcie dla gości, napić się piwa pod sklepem i spotkać otwierające oczy small data. W ironicznej, stand-upowej narracji opowiem o insightach, których nie udałoby się odkryć, gdyby nie wspólne zakupy, gotowanie, usypianie dziecka czy… robienie hasz-komory w Volswagenie Golfie. Resort Komedii czuwa nad dynamiką i bekowością punchline’ów, moim RtB’sami są kilkunastoletnie doświadczenie w badaniach etnograficznych (czyli tysiące anegdot), uniwersytecki tytuł etnografki, a także branżowe sukcesy sceniczne.

 

AvatarAnna Maria Szutowicz - CEO&Founder, Y&LOVERS

Etnografka z dyplomem, badaczka z pasji, strateżka z powołania. Jurorka Effie Awards, You Tube Works Awards, Tik Tok Awards. Na Uniwersytecie SWPS uczy “Badania zachowań konsumentów” w ramach kursu “Etnografia w organizacji: Kreowanie”

 


Po wystąpieniu Anny Marii Szutowicz odbyła się dyskusja, moderowana przez Roberta Zydla z udziałem prelgentki oraz:

Darii Affeltowicz - Consumer, Insight Manager, Kompania Piwowarska

M Kalska  Magdaleny Kalskiej - Market Research Expert, mBank

Zacharska Dorota
 Doroty Zacharskiej - New Product Development Manager, Maspex Wadowice

Robert Zydel newRoberta Zydla - członka Zarządu PTBRiO