fbpx
 
esg head
Business Social Impact
Społeczna odpowiedzialność biznesu w teorii, praktyce, liczbach i case studies.
 
 
Transformacja gospodarki na zrównoważony rozwój staje się faktem, a polski biznes musi się z nim zmierzyć. Jest to oczywiście trudny moment, wymagający od biznesu zarówno środków na przeprowadzenie transformacji, jak i wiedzy oraz świadomości.
We wrześniu 2023 na Stadionie Narodowym PTBRiO i OFBOiR po raz drugi już zorganizowały największy w naszej części Europy festiwal poświęcony insightom i marketingowi opartemu na danych Insummit 2023. Kurowana przez Katarzynę Zalewską, Dorotę Cudną-Sławińską z Kantar Polska i ekspertkę ESG Martę Kukowską sesja Business Social Impact zainspirowała nas do stworzenia wydawnictwa, które w syntetycznej, a jednocześnie bogatej w informacje i dane formie zbierze najważniejsze wnioski i rekomendacje dla wszystkich, którzy chcą wdrażać cele ESG w swojej aktywności biznesowej. Skrót ESG często kojarzony jest głównie z zielonymi transformacjami. Nieco rzadziej zwraca się uwagę na "S” czyli social. Zespół celów i problemów związanych z problemami społecznymi, między innymi takimi jak wykluczenie, równe traktowanie, ubóstwo. Tym właśnie problemom poświęciliśmy naszą publikację. Do jej stworzenia zaprosiliśmy uczestniczki i uczestników sesji Business Social Impact.

Zapraszamy do lektury publikacji przygotowanej przez Kantar Polska:

Kantar Business Social Impact email header 20231211

Tematy poruszane w publikacji, to między innymi:

  • ESG w statystykach
  • Co o ESG sądzi konsument?
  • Jak ESG wpływa na społeczeństwo i biznes?
  • ESG - komunikacja społeczna i marketingowa
  • Wdrożenia celów ESG w aktywność biznesową – case studies

„Dzieląc się z Państwem publikacją, która podsumowuje naszą tegoroczną sesję Business Social Impact festiwalu Insummit 2023, oddajemy zbiór niezwykły. Zbiór ukazujący zróżnicowaną perspektywę, doświadczenia i dokonania ludzi, firm i instytucji w obszarze zrównoważonego rozwoju, ESG. Wierzymy, że tak, jak współautorki i współautorzy publikacji w tej różnorodności, a zarazem spójności wartości i przekonań, dostrzegą Państwo największą wartość, a po lekturze całej publikacji poczujecie się zainspirowani lub zachęceni do podjęcia rozmów, zadawana pytań w tym, dynamicznie ewoluującym obszarze ESG. Tego serdecznie życzymy i polecamy się do dalszych rozmów i działań.”

Zalewska Katarzyna Katarzyna Zalewska - Kantar Polska


„Widzimy dynamicznie rosnące zainteresowanie biznesu obszarem ESG. W tym, dodaję to z nieskrywaną radością bo ten obszar jest mi od zawsze najbliższy, społeczną odpowiedzialnością czyli S. Biznes tworzą ludzie i właśnie dla ludzi i z ludźmi powinien on jak najlepiej i jak najodpowiedzialniej funkcjonować. Dlatego tak ważne jest to żeby zacząć jeszcze mocniej pochylać się nad tak podstawowymi tematami jak warunki pracy, poszanowanie praw człowieka w całym łańcuchu wartości oraz budowanie we współpracy z organizacjami pozarządowymi sensownych i skutecznych partnerstw społecznych. Nie bez znaczenia są przed nami również wyzwania, choćby te związane z nowymi technologiami w służbie społeczeństwu. Nasza publikacja to kontynuacja dyskusji z tegorocznego Insummit właśnie wokół tych zagadnień, którą poprowadziliśmy w gronie ekspertów i praktyków. Była ona tak istotna, że postanowiliśmy kontynuować ją tą publikacją.”

kukowska marta Marta Kukowska - ekspertka ESG


źródło: materiały prasowe Kantar Polska

 

A jeśli szukacie pogłębionej wiedzy o ESG sprawdźcie koniecznie najnowsze szkolenie PTBRiO:

header esg

 

 
twoje badania semiotyczne
Trać punkty, zdobywaj wiedzę
– czyli jak skorzystać z mocy gier symulacyjnych?
opis najlepszego wystąpienia XIX Kongresu Badaczy
 
 
Gry w coraz większym stopniu stają się częścią naszego życia. Rynek gier planszowych, komputerowych i mobilnych wciąż się powiększa, a badania dotyczące graczy jasno wskazują, że angażujemy się w gry niezależnie od naszej płci, wieku, pochodzenia czy statusu materialnego. I choć gry są wykorzystywane przede wszystkim do rozrywki, to sięga się po nie również w celach edukacyjnych, rozwojowych czy promocyjnych.

O ile wspomniane zastosowania już zdążyły się przyjąć, to wciąż pozostaje pytanie czy gry mogą być użytecznym narzędziem dla badaczy? Z tym właśnie pytaniem mierzyliśmy się podczas naszej prezentacji.

Aby podjąć próbę odpowiedzi przytoczyliśmy historię konkretnej gry badawczej, która była wdrażana kilkanaście miesięcy temu, a którą Igor, jako projektant, miał przyjemność współtworzyć. W 2017 powstała gra symulacyjna, która miała za zadanie zweryfikować potencjalne konsekwencje procedowanej wówczczas nowej ustawy o transporcie zbiorowym. Ze względu na postępujący regres transportowy, masowe pojawianie się tzw. „białych plam” (czyli miejsc na mapie Polski, w których mieszkańcy nie mają dostępu do żadnej formy transportu zbiorowego) i pogłębiający się problem wykluczenia transportowego, ustawodawca przystąpił do nowelizacji zapisów prawnych, które miały doprowadzić do zmiany sytuacji.Okazało się jednak, że dosyć szybko eksperci zajmujący się wspomnianą ustawą stanęli przed kilkoma poważnymi wyzwaniami:
  1. Złożoność systemu:
    Na system transportowy składa się wiele rozmaitych kwestii, m.in. są to zagadnienia finansowe, prawne, społeczne, technologiczne, geograficzne, ekonomiczne, a nierzadko również polityczne. Nowa ustawa może w nieprzewidywalny sposób wpłynąć na całą sieć różnych elementów i doprowadzić do nieoczekiwanych konsekwencji.
  2. Zróżnicowani interesariusze:
    Zmiana ustawy dotyczy zarówno samorządowców (na poziomie gminy i powiatu), przewoźników (duże PKS-y jak i małe firmy przewozowe), jak i bardzo zróżnicowanej wewnętrznie grupy pasażerów. Każda z tych grup ma nieco inny sposób myślenia, inaczej odczytuje i interpretuje zapisy ustawy oraz ma, częstokroć rozbieżne przekonania na temat tego, jak owa ustawa w ogóle powinna działać. W efekcie, nie do końca wiadomo, jak te różnice odbiją się na stosowaniu ustawy w praktyce oraz jak będą wyglądały interakcje wszystkich tych stron.
  3. Wysoka stawka:
    Problem dotyczy poważnego obszaru funkcjonowania państwa i ewentualny błąd może mieć katastrofalne skutki dla wielu regionów kraju. W związku z tym, nie można sobie pozwolić na śmiały eksperyment „na żywym organizmie”.
  4. Niewystarczające metody:
    W tej sytuacji, tradycyjne metody nie dawały satysfakcjonujących odpowiedzi
    (np. podczas wywiadów szybko okazywało się, że pytani również nie potrafili ocenić efektów działania ustawy w tak złożonym systemie) lub były niemożliwe do zastosowania (np. niemożność zrobienia lokalnego eksperymentu i zmiany prawa tylko w wybranych regionach).
W tym właśnie momencie rozważań nad zmianą przepisów, pojawił się pomysł, aby przetestować skutki ustawy za pomocą gry symulacyjnej – zdobyć wiedzę na temat tego, jak będzie wyglądała rzeczywistość, gdy nowe prawo będzie tym obowiązującym. Powołano więc interdyscyplinarny zespół składający się z: 3 ekspertów od transportu, 1 konsultanta z organizacji samorządowej, 1 metodologa i 2 projektantów gier (Igor Widawski był jednym z nich). Ich zadaniem było odtworzenie systemu transportowego w grze symulacyjnej
i sprawdzenie, czy i w jakim stopniu nowa ustawa poprawi obecną sytuację, zmniejszy liczbę „białych plam” oraz przyczyni się do stabilizacjii całego systemu. Metoda gier została wybrana z 4 powodów:
  1. Odwzorowanie rzeczywistości: gry symulacyjne potrafią wiernie odtworzyć złożoną rzeczywistość i zapewniają wiarygodność modelu na poziomie:
    (a) struktury całej sytuacji, (b) procesów, przez które przechodzą uczestnicy, jak i (c) realizmu psychologicznego (gracze są poddani tym samym mechanizmom psychologicznym, co w realnej sytuacji).
  2. Badamy zachowania, a nie deklaracje: uczestnicy gry angażują się, mają realistyczne motywatory i zderzają się z konkretnymi wyzwaniami. Dzięki temu możemy obserwować ich reakcje, zachowania i faktyczne działania, a nie tylko wsłuchiwać się w ich deklaracje. Nie musimy ich pytać „czy rozumieją ustawę” – my to możemy zobaczyć. I właściwie nie tyle „czy”, tylko „jak”, ponieważ w grze, owo „rozumienie” przekłada się na konkretne czynności operacyjne, które podlegają analizie (np. sposób rozpisywania przetargów).
  3. Wehikuł czasu: to co w rzeczywistości trwa tygodnie, miesiące i lata, w grze zajmuje kilka godzin. W efekcie proces wyciągania wniosków jest znacznie szybszy i badacze mogą przeprowadzić kilka iteracji testów, za każdym razem na innym wariancie ustawy.
  4. Bezpieczny eksperyment: gra może pełnić rolę poligonu doświadczalnego. Jeżeli w grze okaże się, że nowa ustawa prowadzi do paraliżu samorządów, bankructwa przewoźników i kompletnej zapaści transportowej to… właściwie nic się nie stało. Straciliśmy mnóstwo punktów, ale zyskaliśmy jeszcze więcej wiedzy. W tym sensie gra symulacyjna jest swego rodzaju crash-testem pomysłu, w tym przypadku ustawy.
Po kilku miesiącach analiz, przygotowań i testów powstała gra, która pozwoliła na przetestowanie nowej ustawy. W grze brali udział prawdziwi interesariusze, m.in. przedstawiciele starostwa, gmin oraz firm przewozowych.  Podczas finałowej rozgrywki, graczom towarzyszyła ekipa telewizyjna, a materiał
z tego dnia jest dostępny pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=LWHNR0BvY_4 Co ważne, gra dostarczyła bardzo ciekawego materiału badawczego zarówno dotyczącego samej ustawy, jak i interakcji zachodzących pomiędzy interesariuszami. Podczas prezentacji na XIX Kongresie Badaczy uczestnicy naszej sesji mieli okazję przyjrzeć się najważniejszym wnioskom płynącym z tego doświadczenia. Wskazywaliśmy zarówno na wnioski dotyczące kwestii transportowych, ale przede wszystkim skupialiśmy się na ogólnych wnioskach dotyczących zastosowania gier w badaniach – m.in. mówiliśmy o tym, że gry potrafią uchwycić ludzką nieracjonalność i uwzględniają to, że jesteśmy podatni na rozmaite błędy poznawcze, które mogą mieć znaczący wpływ na osiągane wyniki i funkcjonowanie danego systemu. Basia wskazywała również na to, że podczas gry, badacze mogą czerpać wiedzę z różnych źródeł, np. poprzez obserwację, prowadzenie wywiadów indywidualnych, wspólną rozmowę ze wszystkimi uczestnikami jak i poprzez porównywanie wyników z poszczególnych modułów gry (przed i po wprowadzeniu ustawy).Szerszy opis tych wszystkich wniosków oraz samego projektu mogą Państwo znaleźć w artykule napisanym przez Igora Widawskiego, Michała Wolańskiego i Karola Olejniczaka (dostęp pod linkiem: https://doi.org/10.1080/25741292.2018.1504372). Naszą kongresową prezentację zakończyliśmy listą rekomendacji dotyczących tego w jakich sytuacjach warto skorzystać z mocy gier symulacyjnych.

Barbara Zajączkowska, ABM i Igor Widawski, Iggames

Zapowiedź wystąpienia i bionoty autorów 







 
oskary
Nagrody 25-lecia PTBRiO
 

Ten rok jest dla nas wyjątkowy. 25-lecie PTBRiO uzmysłowiło nam ilu fantastycznych ludzi przez te ćwierć wieku tworzyło dorobek Towarzystwa. Cześć z nich nagrodziliśmy już w konkursie Archetypów, podczas XX Kongresu Badaczy. Postawiliśmy jeszcze zajrzeć do naszych przepastnych archiwów i odszukać twórców najlepiej ocenionych kongresów, konferencji, szkoleń, zajęć SCI oraz wystąpień kongresowych minionych 25 lat. Przeszukaliśmy ankiety ewaluacyjne poszczególnych wydarzeń i Panowie i Panie oto oni:

Najlepiej ocieniony Kongres Badaczy:
1. Przewodniczący Rady Programowej Łukasz Mazurkiewicz za kongres Human Power
2. Przewodnicząca Rady Programowej Ania Karczmarczuk za kongres Ogarnąć jutro
3. Przewodniczący Rady Programowej Mateusz Galica za kongres Zmiana

Najlepiej ocenieni autorzy konferencji PTBRiO:
1. Iza Rudak za Letnie Seminarium Badawcze
2. Mateusz Galica za Forum Data Driven Decisions 2.0
3. Arkadiusz Wodkowski za seminarium Podróż przez doświadczenia

Najlepiej ocenieni autorzy wystąpień na Kongresie Badaczy:
1. Michał Lutostański i Tomasz Użarowski za wystąpienie Odyseja Badawcza 2020 (XIV Kongres)
2. Agata Romaniuk za wystąpienie Trashbook, czyli recykling wiedzy. (XIII Kongres)
3. Tomek Bartnik za wystąpienie Czy strategię marki można zbudować bez badań? Można. (VIII Kongres)

Najlepiej ocenieni autorzy szkoleń:
1. Anna Gorączka i Michał Protasiuk za szkolenie Gamefication w praktyce badawczej
2. Anna Talarczyk za szkolenie Customer Experience w procesie reklamacji i o sztuce budowania lojalności w kryzysie
3. Adam Polasz, za szkolenie Sztuka prezentacji – jak skutecznie docierać z przekazem do odbiorców prezentacji

Najlepiej ocienieni autorzy zajęć Szkoły Consumer Intelligence:
1. Ania Forycka za zajęcia Badania U&A oraz badania segmentacyjne
2. Agnieszka Warzybok za zajęcia Badania trendów
3. Agata Wiszniewska za zajęcia Poznać znaczy zrozumieć - techniki jakościowe

Ogromne gratulacje dla Was wszystkich!

 

Insight Clash
Jak odnaleźć się w natłoku danych?
Zapraszamy do lektury książki, którą PTBRiO wydało wspólnie z PWN, jako podsumowanie konferencji Data Driven Decisions (edycja 2017).
"Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” to pierwsza taka propozycja na polskim rynku wydawniczym opisująca dostępne na rynku źródła danych w najważniejszych obszarach podejmowania decyzji biznesowych (Strategia; Innowacje; Komunikacja; Zarządzanie relacjami z klientem oraz Sprzedaż i dystrybucja). Publikacja składa się z opisów źródeł danych przygotowanych przez ekspertów z Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii oraz wywiadów z praktykami biznesowymi.

Dla kogo jest ta książka?
  • Dla decydentów i marketerów, którzy chcą klarownych wskazówek, które źródła danych są optymalne na poszczególnych etapach realizacji misji marketingowej;
  • Dla badaczy, analityków i doradców pracujących zarówno po stronie dostawców informacji marketingowej, jak i tych zarządzających tą informacją po stronie klienta. Zawarte w książce treści umożliwią im zwiększenie kompetencji w zakresie użyteczności różnych źródeł informacji w różnych sytuacjach biznesowych;
  • Dla studentów kierunków ekonomicznych i marketingowych, jak również społecznych – socjologii czy psychologii – czyli wszystkich tych, którzy niebawem zaczną pomagać podejmować decyzje na podstawie danych z różnych źródeł

"Ujęcie tematu powoduje, że książka jest nowatorska i uzupełnia ważną lukę na polskim rynku. Każdy z autorów ma wieloletnią praktykę w działach marketingu, w których musiał podejmowac decyzje, opierając się na różnych źródłach danych, lub w firmach badawczych, które ich dostarczały. Pozycję wyróżnia rownież niezwykła aktualność poruszanych w książce zagadnień. Omawiane są w niej zjawiska bardzo aktualne, z którymi na co dzień spotykają się pracownicy działów marketingu - dlatego to książka bez wątpienia na czasie."

prof. dr hab. Dominika Maison
Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego


Zobacz stronę forum Data Driven Decisionsprawo