pracujeby
Pracuję by…
Pierwsze branżowe badanie sensu pracy.
 
Dziękujemy za udział w badaniu
Kiedy po 20 latach CBOS zapytał Polaków co stanowi dla nich o sensie życia, na pracę wskazało tylko 9% (spadek z 19% w 1997 roku). Czy to oznacza, że nie ma sensu szukać sensu w pracy? Wręcz przeciwnie – kiedy go odczuwamy jesteśmy bardziej zmotywowani i zaangażowani, chętniej pomagamy innym współpracownikom oraz lepiej radzimy sobie z różnego rodzaju wyzwaniami zawodowymi. Nic więc dziwnego, że naukowcy nazywają sens pracy nowym „świętym Graalem” zarządzania. Nie tylko ze względu na jego wartość, ale również ze względu na relatywną rzadkość. W globalnym badaniu Kelly Services przeprowadzonym w 2012 roku tylko 49% badanych stwierdziło, że ich praca ma sens. A jak jest w branży badawczej?

Tego nie wiemy – nigdy nie zadaliśmy sobie tego pytania... Teraz kiedy rozpoczynamy badanie sensu pracy w badaniach rynku i opinii, mamy na to wreszcie szasnę! Będziemy pytać nie tylko o sens, ale również o potrzeby, które muszą być zaspokojone by sens pracy odczuć i to czy sens pracy jest powiązany z satysfakcją z pracy. A nie zawsze jest – np. w USA pielęgniarki mają wysokie poczucie sensu, ale niskie poczucie satysfakcji. Gdyby zadać pytanie o sens i satysfakcję polskim pielęgniarkom, pewnie wyniki nie różniłyby się specjalnie. Póki co możemy tylko gdybać, ponieważ w Polsce jeszcze żadna branża ani zawód takiego badania nie przeprowadziły. Dlatego to, co zrobimy będzie pierwsze nie tylko dla nas, ale i prekursorskie dla całej Polski!

Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu. Analizujemy dane, a wnioski przedstawimy podczas tegorocznego Kongresu. Do zobaczenia 24 i 25 października.
postrer1
twoje badania semiotyczne
XIX Kongres Badaczy
25-26 października 2018 r.
 
Kongres Badaczy Rynku i Opinii to największe w Europie Centralnej wydarzenie skupiające profesjonalistów zajmujących się dostarczaniem i wykorzystywaniem wiedzy o rynku i człowieku do wspierania decyzji biznesowych. Od blisko dwudziestu lat Kongres jest okazją do poznana najnowszych wyników badań konsumenckich, najciekawszych case’ów biznesowych i najlepszych specjalistów w Polsce. Organizatorami Kongresu są OFBOR i PTBRiO.
Ostatnia edycja odbyła się 25 i 26 października 2018 r. Gościliśmy prawie 600 osób. Dziękujemy za udział!
 

Poznaj zespół projektowyprawo
Przejdź do strony Kongresuprawo

 
twoje badania semiotyczne
Konkurs studencki zbadaj.to
Skierowany do studentów wszystkich kierunków i wszystkich uczelni
 
Jak zdobyć zawód przyszłości? Weź udział w konkursie zbadaj.to. i zdobądź jeden z płatnych staży/programów mentorskich przygotowanych przez naszych partnerów. Czekają na Ciebie także nagrody dodatkowe, w tym udział w finałowym Boot Campie, podczas którego zyskasz nie tylko wiedzę i umiejętności, ale też bezcenny kapitał relacji. Śledź nasz profil na Facebooku i bądź na bieżąco.  

Najważniejsze korzyści:


12 płatnych staży/programów mentorskich
szkolenia od ptbrio
udział w kongresie badaczy
3 dniowy Boot Camp
networking
referencje mentorów
certyfikat uczestnictwa
grupa rekrutacyjna


Poznaj zespół projektowyprawo
Przejdź do strony zbadaj.toprawo

 

cyber
 
twoje badania semiotyczne
Konsument 2018
Największy w Polsce projekt trendwatchingowy
Konsument to modelowy przykład kompleksowego projektu trendwatchingowego 
  • Realizowane od 10 lat
  • 5 fal badania
  • Kilkudziesięcioosobowy zespół badawczo-analityczny
  • Holistyczna metodologia, łącząca badania kulturowe, etnograficzne, wywiady eksperckie, badania ilościowe, big data, dane behawioralne i tysiące godzin analiz treści

Poznaj zespół projektowyprawo
Przejdź do strony K18prawo

 
Rocznik 2019 2020
Rocznik PTBRiO
Jedyne w Polsce wydawnictwo pokazujące najnowsze zjawiska konsumenckie i trendy w badaniach.
 
Rocznik PTBRiO jest bezpłatną publikacją skierowaną do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, do osób zajmujących się reklamą i mediami, do przedstawicieli świata nauki oraz do wszystkich osób zainteresowanych zjawiskami konsumenckimi.

Najnowsza edycja Rocznika PTBRiO zawiera zbiór felietonów ekspertów branży Consumer Intelligence, które z badawczą uważnością i dociekliwością opisują świat konsumenta. Zapraszamy do poznania fascynujących historii, które jak w soczewce skupiają najważniejsze trendy i zjawiska. Warto zajrzeć także do bogatej części analitycznej, prezentującej współczesny rynek badań marketingowych w liczbach.

Rocznik składa się z 3 części:
  • opisu aktualnych zjawisk konsumenckich i trendów w branży badawczej
  • wizytówek osób współtworzących siłę i energię Towarzystwa
  • prezentacji firm badawczych
 

Zobacz rocznik w wersji elektronicznejprawo



Zamów wersję papierowąprawo


Zamów archiwalne wydaniaprawo


rocznik
 
twoje badania semiotyczne
Polskie Badania Wyborcze
Serwis prezentujący najważniejsze tematy związane z pomiarem preferencji wyborczych.
 
Portal jest wspólną inicjatywą OFBOR i PTBRiO. Jest kompendium wiedzy na temat metodologii przeprowadzania sondaży oraz publikacji ich wyników.

W serwisie zawarto materiały wideo tłumaczące w zwięzły i przystępny sposób niuanse metodologii badawczej. Znajdują się tam także stale aktualizowane wyniki wszystkich sondaży realizowanych przez certyfikowane ośrodki badawcze.

Przejdź do strony projektuprawo

 
twoje badania semiotyczne
Źródła Wiedzy
Wspólny projekt badawczy PTBRiO i OFBOR o źródłach wiedzy wykorzystywanych przy podejmowaniu decyzji.
 
Każdy z nas codziennie podejmuje wiele decyzji. Decydujemy co kupimy na obiad, czy pójść do kina, czy na wakacje pojedziemy nad morze czy w góry. Wielu z nas podejmuje decyzje biznesowe. Niezależnie od tego czy robimy to jako konsumenci, obywatele, pracownicy czy pracodawcy za każdą decyzją stoi wiedza, która pozwala nam dokonać wyboru. Ciekawe, że jeszcze do niedawna nikt w Polsce nie zbadał z jakich źródeł wiedzy korzystamy przy podejmowaniu decyzji.

Źródła Wiedzy to pierwszy w Polsce kompleksowy, niekomercyjny projekt badawczy, który ma na celu poznanie źródeł wiedzy, na podstawie których podejmowane są decyzje konsumenckie, obywatelskie i biznesowe. Jego inicjatorami są Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku oraz Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii – dwie niezależne organizacje pozarządowe skupiające firmy i osoby zaangażowane w pozyskiwanie informacji rynkowych i społecznych.
Partnerami projektu byli Harvard Bussines Review Polska oraz Konfederacja Lewiatan



 

Poznaj projekt i pobierz prezentacjęprawo

cyber
 
twoje badania semiotyczne
Światła Małego Miasta
Projekt badawczo-reporterski opisujący życie w najmniejszych polskich miasteczkach.
 
Światła Małego Miasta to projekt badawczo-reporterski, którego celem było zbadanie i opisanie życia codziennego w najmniejszych polskich miasteczkach, czyli takich, w których żyje mniej niż 20 tysięcy mieszkańców. Projekt prowadził Instytut Reportażu i Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii przy wsparciu Orange i PBS. Z 704 miast poniżej 20 tysięcy mieszkańców zostały wybrane te, które są oddalone przynajmniej 80 kilometrów od najbliższego miasta wojewódzkiego i nie mają charakteru turystycznego ani innych specyficznych cech (np. leżą na granicy) czy konotacji historycznych. W wyniku wspólnego wysiłku powstał ogólnodostępny raport i zbiór reportaży.
 

Poznaj projekt i pobierz materiałyprawo

 
twoje badania semiotyczne
Data Driven Decisions
Pierwszy w Polsce projekt porządkujący źródła wiedzy dla biznesu.
 
Data Driven Decisions to projekt, który już dwukrotnie rozwiał wątpliwości marketerów i decydentów i wskazał najbardziej doceniane i najpewniejsze źródła informacji potrzebne do podejmowania właściwych decyzji strategicznych i taktycznych w biznesie.
 
Forum Data Driven Decisions 2017: były garści case studies i inspiracji, byli znakomici goście, powstał przewodnik dla decydentów, a PWN wydał rozchodzącą się jak świeże bułeczki książkę… Czy można jeszcze bardziej? Można!

Forum Data Driven Decisions 2019: znów w znakomitym towarzystwie, znów w klimatycznych murach w Łodzi. Było więcej interaktywnych i warsztatowych sesji, więcej owocnych znajomości i więcej świeżych inspiracji dla wszystkich decydentów w biznesie oraz tych, którzy analizują i dostarczają dane do podjęcia mądrych decyzji.

Jak łączyć dane z różnych źródeł? Co robić, gdy dane sobie przeczą? Jak podejmować mądre decyzje gdy czas pogania? Czy ufać intuicji w biznesie?

Zapraszamy na stronę wydarzenia www.datadrivendecisions.pl 



Poznaj zespół projektowyprawo
Poznaj projekt i pobierz przewodnik na stronie DDDprawo

 
twoje badania semiotyczne
Kim jesteśmy
PTBRiO to wyjątkowa społeczność entuzjastów wnioskowania o rynku i człowieku. Integrując ludzi, dziedziny i podejścia, tworzymy wspólnie otwartą platformę wspierającą rozwój kompetencji zawodowych.
 
Od blisko 25 lat skupiamy profesjonalistów, którzy dzięki wiedzy o zachowaniach społecznych i konsumenckich wspierają podejmowanie decyzji w organizacjach.
W naszym gronie są badacze marketingowi, analitycy, data scientists, eksperci user experience, konsultanci i stratedzy. Członkowie PTBRiO to zarówno dostawcy informacji rynkowej jak i jej odbiorcy. Mawiamy o sobie, że badacz to stan umysłu,
a nie miejsce zatrudnienia. Wartości, które nas łączą to dociekliwość, rozwój, uczciwość, kreatywność i inicjatywa.

Władze PTBRiO wybrane na dwuletnią kadencję podczas Walnego Zebrania Członków
w dniu 30 czerwca 2020 r.:

Zarząd

AvatarAnna Karczmarczuk - prezes

AvatarMichał Lutostański 

AvatarTomasz Opalski

AvatarLeszek Szycman

AvatarAgnieszka Warzybok

AvatarRobert Zydel

Komisja Rewizyjna

AvatarMateusz Galica

AvatarAnna Gorączka

AvatarMichał Kociankowski

Sąd Koleżeński

AvatarTomasz Jędrkiewicz

AvatarKrzysztof Kamil Jurków

AvatarGosia Puchlak

 
twoje badania semiotyczne
CyberTransformations
Gdzie jest Twoje miejsce w cyfrowym świecie?
 
Dziękujemy za wszystkie nadesłane propozycje wystąpień. Teraz CyberRada tworzy program wydarzenia, który opublikujemy niebawem.

#research #human #media #brand #community
ciekawe zjawiska, innowacyjne praktyki działania, przełomowe technologie, śmiałe projekty, odważne wizje


Transformacja stała się normą dzisiejszego świata, która dotyka zarówno człowieka, społeczeństwa, jak i biznesu. Transformacja polega na gwałtownym przejściu do rzeczywistości nowych zasad i nieznanych wcześniej definicji. Przejście to często realizuje się w tempie wykładniczym, dlatego nie da się go łatwo przewidzieć stosując liniowe myślenie i prostą ekstrapolację teraźniejszych trendów. Umiejętność okiełznania transformacji staje się kluczową kompetencją. Aby utrzymać się w miejscu, trzeba biec ile sił.

Po pierwsze, transformacji ulega człowiek – na nowo definiując swoje miejsce w cyfrowym świecie. Inaczej konsumujemy treści, inaczej wchodzimy w interakcje z innymi ludźmi, inaczej myślimy, inaczej kupujemy. Transformacji ulega również struktura społeczna, nieprzygotowana na wyzwania masowej robotyzacji i sztucznej inteligencji. Transformacji ulegają przedsiębiorstwa, dostosowując modele biznesowe do możliwości i zagrożeń technologicznej rewolucji. Powstające w garażach start-upy potrafią w krótkim czasie kompletnie zmienić reguły gry panujące w stabilnych od dziesięcioleci branżach i zmieść z powierzchni ziemi do niedawna świetnie prosperujące firmy. Transformuje się także branża badawcza, która na nowo określa swoją rolę w rzeczywistości nadmiaru danych.
 

Poznaj zespół projektowyprawo

Przejdź do strony CyberTransformationsprawo

 


 

 

cyber
 
twoje badania semiotyczne
Baza Wiedzy
Dorobek setek ekspertów consumer intelligence w jednym miejscu.
Baza wiedzy zawiera blisko 1000 dokumentów zebranych w ciągu kilkunastu lat działalności Towarzystwa.

W jednym miejscu zebraliśmy prezentacje z:

  • kongresów badaczy
  • konferencji i seminariów
  • Cyberreseach/Cyber
  • Zimowych Ekspedycji Badawczych
Uwaga: materiały dostępne tylko dla członków PTBRiO po zalogowaniu.
 

Szukaj w bazie wiedzyprawo

 
twoje badania semiotyczne
Raport idealny
Wyniki badania oraz poradnik dla profesjonalistów
 
Esencja wiedzy, jak stworzyć raport idealny, pochodząda od ekspertów zajmujących się na co dzień badaniami rynku i marketingiem

Czy istnieje raport idealny? Raczej nie. A czy istnieje budynek idealny? Też nie, jednak wszystkich architektów obowiązują zasady, których powinni przestrzegać, kreując swoje dzieła. To opracowanie powstało na podstawie wiedzy i opinii kilkudziesięciu ekspertów zajmujących się na co dzień badaniami rynku, marketingiem i komunikacją. Korzystaliśmy z doświadczenia osób, które w zawodowym życiu tworzą raporty, bądź starają się na ich podstawie podejmować biznesowe decyzje. Rozmawiając z odbiorcami informacji marketingowej z różnych branż, usłyszeliśmy wiele dobrych, ale też i cierpkich słów pod adresem raportów badawczych. Okazało się, że jakość raportowania agencji badawczej ma duży wpływ na przebieg procesów biznesowych w firmie klienta. Dobry raport jest w stanie dużo zbudować, a zły może wiele popsuć. Warto podkreślić, że w tym projekcie nie dotykaliśmy kwestii merytorycznej jakości pracy agencji badawczych i badaczy (choć przy okazji wielokrotnie usłyszeliśmy dobre opinie na ten temat). Skupiliśmy się całkowicie na procesie powstawania i użytkowania raportu z badań rynku i opinii. Praktyki godne pochwały, ale i te godne potępienia, zebrane zostały w formie 11 rozdziałów, które pomogą zarówno badaczom, jak i ich klientom we wspólnym tworzeniu dobrych opracowań z badań marketingowych.

Podziękowania

Niniejszy poradnik, a także inne owoce projektu Raport Idealny, nie powstałyby bez zaangażowania grona ekspertów, którzy zgodzili się podzielić swoją wiedzą i czasem, by podnieść jakość dostarczania informacji z badań marketingowych w Polsce. 
Dziękuję Magdzie Chojnowskiej, Agacie Grabowskiej, Ani Karczmarczuk, Kasi Gawlik, Adamowi Polaszowi, Kubie Piwowarowi i Tomkowi Jędrkiewiczowi za pomoc w przeprowadzeniu poszczególnych etapów badań i dostarczenie użytecznych wniosków. 
Szczególne podziękowania kieruję do Marty Szycman, Ani Karczmarczuk, Kuby Piwowara i Leszka Szycmana za wnikliwą analizę wyników badań, chęć do dyskusji i przełożenie przemyśleń na niniejsze opracowanie.
Ilościowe badanie opinii klientów nie odbyłoby się bez pomocy i zaangażowania firmy CADAS Software, za które pragnę również podziękować. 
Dziękuję wreszcie sponsorowi, firmie Orange Polska, za zainteresowanie jakością dostarczania wyników przez branżę badawczą i pomoc w realizacji całego projektu.

Mateusz Galica
PTBRiO
Pobierz Raport idealny

Podaj nam swój adres email, abyśmy mogli wysłać Ci plik

Pobierz ×
 
Pobierz Ścieżkę tworzenia dobrego raportu

Podaj nam swój adres email, abyśmy mogli wysłać Ci plik

Pobierz ×

 
twoje badania semiotyczne
Konsument 2016
Poznaj wyniki minionej edycji największego badania trendwatchingowego.
Czy zachłyśnięcie się światem i zwrot w kierunku tego co bliskie i znane, to zachowania wykluczające się nawzajem? Jak pogodzić ze sobą postępującą automatyzację i jednocześnie coraz większe zainteresowanie konsumpcją typu DIY? Dlaczego warto przyjrzeć się bacznie przemianom zachodzącym w obszarze zachowań związanych ze zdrowiem i aktywnością fizyczną? I jak się to wszystko ma do wszechobecnego poczucia kryzysu rzeczy trwałych, niezmiennych, na których można polegać dziś i w przyszłości? Na te pytania odpowiada raport K16.

 

Poznaj wyniki projektu i pobierz materiałyprawo

 
twoje badania semiotyczne
Dołącz do społeczności entuzjastów wnioskowania o rynku i człowieku. Zostań członkiem PTBRiO. 
 
 
 

Dołączenie do PTBRiO to tylko trzy kroki:

  • Musisz mieć przynajmniej dwa lata branżowego doświadczenia i rekomendacje dwóch członków PTBRiO. Ich listę znajdziesz tutaj
  • Wypełnij deklaracje członkowską opisując nam swoje doświadczenie zawodowe i powody, dla których chcesz być członkiem.
  • Poczekaj na decyzję zarządu. Zbieramy się raz w miesiącu, zwykle w pierwszy poniedziałek.

Gotowe. Teraz możesz się cieszyć licznymi korzyściami, które przygotowaliśmy dla naszych członków:


  • Możesz współtworzyć każdy z projektów, które mamy w swoim portfolio, a co więcej rozwinąć swój własny projekt. Zapewnimy Ci wsparcie finansowe, organizacyjne i komunikacyjne.
  • Dostaniesz zestaw fajnych gadżetów członkowskich: certyfikat w ładnej ramce, porządny kalendarz i notatnik członkowsk i set logotypów ptbrio do wykorzystania na Twojej stronie www, profilach społecznościowych, czy stopce maila.
  • Twój profil członkowski na ptbrio.pl i roczniku Badania marketingowe (wiesz, że mamy nakład 5000 ezg?)
  • Bezpłatny dostęp do serwisu pośrednictwa pracy na wypadek gdybyś chciał/chciała zmienić ścieżki swojej kariery
  • Bezpłatny dostęp do bazy wiedzy. To jest ponad 700 otagowanych plików, które gromadzimy od blisko ćwierć wieku!
  • Masz zawsze pierwszeństwo udziału darmowych wydarzeniach PTBRiO. Dowiesz się o nich zanim, zaprosimy na nie kogokolwiek innego.
  • Voucher o wartości 200 zł, który na niektóre eventy potrafimy podwoić! A przy okazji wiesz ile wynosi cena biletu na Research Mix Party?:)
  • Doceniamy, tych którzy się angażują, dlatego aktywiści w PTBRiO potrafią dostać 100% zniżki na nasze eventy. Nie uznaniowo, bo zasady tu są jasne.

 

Zasady przetwarzania danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii

W ramach naszej statutowej działalności niezbędne jest przetwarzanie podstawowych danych osobowych, przede wszystkim danych kontaktowych. Poniżej przedstawiamy zbiór zasad, dzięki którym
Twoje dane (jeśli nam je przekazałeś lub zrobisz to w przyszłości) są bezpieczne:

1) Administratorem Twoich danych osobowych jest Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii z siedzibą przy ul. Szarotki 11 w Warszawie.

2) W sprawach dotyczących ochrony danych osobowych można się skontaktować z administratorem pod adresem e – mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., a także w formie papierowej lub osobiście pod adresem: ul.
Szarotki 11, 02 - 609 Warszawa.

3) Przetwarzanie danych osobowych odbywa się:
a) na podstawie art. 6 ust. 1. lit. b Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych (dalej RODO) (niezbędności do wykonania umowy lub podjęcia działań przed jej zawarciem), czyli
kiedy uczestniczysz w organizowanym przez nas wydarzeniu lub przesyłamy Ci zamówione publikacje w wersji elektronicznej lub papierowej
b) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO (zgody osoby, której dane dotyczą) w celu przyszłych kontaktów, o ile wyrazisz na to zgodę,
c) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadnionych interesów administratora danych):
i) w celach archiwalnych (dowodowych) dla zabezpieczenia informacji na wypadek prawnej potrzeby wykazania faktów,
ii) w celu ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami,
d) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO (obowiązek nałożony prawem na administratora):
i. w celu realizacji żądań organów ścigania i na potrzeby postępowań sądowych,
ii. w celu dopełnianie wymaganych prawem obowiązków: księgowych, podatkowych.

4. Odbiorcą Twoich danych:
a) mogą być instytucje państwowe uprawnione na podstawie przepisów prawa,
b) mogą być podmioty zewnętrzne działające w imieniu i na zlecenie PTBRiO, w szczególności w
celu prowadzenia bieżącej działalności oraz realizacji celów statutowych; powierzone dane
wykorzystywane będą tylko w zakresie i celu wskazanym przez PTBRiO

5. Przechowujemy Twoje dane:
a) przetwarzane na podstawie zgody, do czasu wycofania przez Ciebie zgody,
b) przetwarzane w celu wykonania umowy, do czasu przedawnienia roszczeń powstałych na jej podstawie przez czas niezbędny do ich dochodzenia lub obrony,
c) przetwarzane na podstawie prawnie usprawiedliwionego interesu administratora przez czas niezbędny do osiągnięcia celu lub zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu,
d) przetwarzane na podstawie przepisu prawa przez okres wynikający z aktów prawa powszechnie obowiązującego,

6. Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przeniesienia, wniesienia sprzeciwu, skargi do organu nadzorczego.

7. Wyrażona przez Ciebie zgoda może zostać wycofana w każdej chwili. Wycofanie zgody nie wpłynie na zgodność z prawem przetwarzania Twoich danych osobowych, którego dokonano na podstawie
wyrażonej przez Ciebie zgody, przed jej wycofaniem. Oświadczenie o wycofaniu zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych należy kierować na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub do naszego biura przy ul. Szarotki 11 w Warszawie.

8. W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f w celach wskazanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje
dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że istnieją ważne, prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam
niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

9. Masz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych Ciebie dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o
ochronie danych osobowych.

10. Twoje dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.

11. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy (udziału w wydarzeniu lub przesłania materiałów) oraz wymogiem umownym natomiast dla celów przetwarzania opartego na Twojej zgodzie podanie danych jest dobrowolne.
twoje badania semiotyczne
Do pobrania
 
 
 
Materiały prasowe i informacyjne o Towarzystwie.

Logotyp

pdf

Statut Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii

pdf

twoje badania semiotyczne
Informacje dla członków PTBRiO
Aktualności ważne dla osób stowarzyszonych
 
 
 

Podstawy budowania marki osobistej na LinkedIn - szkolenie tylko dla członków PTBRiO

Jak zwiększyć swoją widoczność w sieci korzystając z LinkedIn? Jak zadbać o profil i angażować swoją sieć kontaktów?
12 stycznia o godzinie 18:00 II edycję szkolenia wyłącznie dla członków PTBRiO poprowadzą Kamil Sokołowski i Robert Zydel.

Programprawo


Szkolenie bezpłatne dla pierwszych 6 członków PTBRiO, decyduje kolejność zgłoszeń.

Zarejestruj sięprawo



Sprawy formalne

Opiekunem ds. członkowskich ze strony zarządu jest Ania Karczmarczuk.
Dodatkowych informacji udziela: Iwona Ziółkowska
e: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
e: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
t: 22 648 44 92

Składki członkowskie

Roczna składka członkowska wynosi 250 zł.
Należy ją wpłacać na konto PTBRiO w banku Pekao o numerze: 44 1240 6003 1111 0000 4942 5839.

 

Benefity członkowskie

- Publikacja profilu członkowskiego na www.ptbrio.pl
- Publikacja profilu w Wyszukiwarce Ekspertów Badawczych WEB
- Publikacja profilu w Roczniku PTBRiO: Badania Marketingowe
- Bezpłatny dostęp do branżowego portalu pośrednictwa pracy
- Pierwszeństwo udziału w darmowych imprezach PTBRiO, np. Insight Clash
- Ekskluzywny książkowy kalendarz członkowski
- Voucher PTBRiO w wysokości 200 zł, który możesz wykorzystać na szkolenie, konferencję czy kongres
- Nawet 100% zniżki na kongresy, konferencje i szkolenia dla osób aktywnie angażujących się w projekty towarzystwa
Ponadto:
- Dostęp do najnowszych informacji ze świata marketingu. Członkowie PTBRiO jako pierwsi mają dostęp do newsów branżowych
- Możliwość uczestnictwa w wielu branżowych wydarzeniach - wydarzenia którym towarzystwo patronuje często mają specjalną ofertę dla naszych członków
- Współpracę z ciekawymi ludźmi z branży, inspirujące dyskusje i wzbogacające warsztaty
- Angażowanie się w ogólnopolskie projekty
- Nawiązywanie długotrwałych relacji biznesowych z ludźmi z branży.

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii

ul. Szarotki 11
02-609 Warszawa
KRS: 00 000 94 810
REGON: 011 148 441
NIP: 526 26 27 777
Wpisane do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej, Sąd Rejonowy dla M. St. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

Polityka cookies


1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii z siedzibą pod adresem 02-609 Warszawa, ul. Szarotki 11.

4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).

8. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. 9. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów. 10. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/. lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Materiały zawarte na niniejszej stronie mogą być wykorzystywane lub rozpowszechniane jedynie w celach informacyjnych oraz wyłącznie z niniejszą notą o prawach autorskich oraz ze wskazaniem źródła informacji: http://wszystkoociasteczkach.pl
twoje badania semiotyczne
Newsroom
Zapraszamy do przesyłania wiadomości ze świata wnioskowania o rynku i człowieku.
 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
PTBRiO pozyskuje i szerzy wiedzę o konsumencie i człowieku. Informujemy także o aktualnych inicjatywach i wydarzeniach w branży. Inspirujemy środowisko do rozwoju i dyskusji.

Inspiruj i informuj razem z nami!

Jesteśmy otwarci na wiadomości płynące od Was: czytelników, sympatyków, uczestników, rozmówców... Twoja firma opublikowała właśnie nowy raport? Zbliża się ciekawa konferencja? Napisz do nas o tym, a my zamieścimy informację w Zapytajnku i na naszym profilu FB. Ważne, aby Twoja informacja dotyczyła branży badawczej, zachowań konsumentów, wnioskowania o rynku i człowieku - czyli tego, czym zajmują się badacze.

Redakcja zastrzega sobie prawo do selekcji, weryfikacji i korekty treści nadesłanych informacji.

Przyślij wiadomośćprawo

 
twoje badania semiotyczne
Baza Wiedzy
Dorobek setek ekspertów consumer intelligence w jednym miejscu.
Przepraszamy, obecnie aktualizujemy bazę wiedzy. Już wkrótce będziesz mógł uzyskać dostęp do jej zasobów.
 

Szukaj w bazie wiedzyprawo

 
twoje badania semiotyczne
Kontakt
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
t: (22) 648 44 92, e: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
 

Kontakt z Zarządem PTBRiOprawo

Kontakt z Zespołami projektowymiprawo

Kontakt z Członkami PTBRiOprawo

Szkolenia PTBRiO: Anna Chodkiewicz, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Projekty PTBRiO: Iwona Ziółkowska, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Współpraca i media: Tomasz Sławiński, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Znajdziesz nas również na fb small linkedin small

 

Mieścimy się w sercu Mokotowa, a nasze biuro jest otwarte w godzinach 9-17.
PTBRiO, Warszawa, ul. Szarotki 11.
 
List otwarty
Kanony etyczne i metodologiczne w badaniach
List otwarty do Badaczy i Badaczek, Członków PTBRiO oraz szerokiego grona odbiorców badań rynku i opinii
5 grudnia 2017 r.
 
Jednym z celów przyświecających działalności Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii jest działanie na rzecz przestrzegania standardów metodologicznych i etyki zawodu badacza rynku i opinii publicznej. Dlatego z zaniepokojeniem obserwujemy powtarzające się w ostatnim czasie przypadki naruszania kanonów metodologicznych w badaniach dotyczących sfery publicznej, a więc tam, gdzie są one najbardziej eksponowane. Wobec zaostrzających się podziałów społecznych i napięć politycznych, których jako badacze jesteśmy przecież świadomi, każdy taki przypadek stanowi szczególnie niebezpieczny precedens.

Próby wykorzystywania badań nie tylko do opisu społeczeństwa, ale także do tego, aby na nie wpływać, nie od dziś towarzyszą naszej pracy. Zawsze musimy się liczyć z takimi dążeniami i dbać o obiektywność naszych działań. Dziś jednak w szczególności każda kontrowersja związana z badaniami nabiera szczególnego znaczenia, jest błyskawicznie wychwytywana i również staje się narzędziem politycznych gier. Godzi to w dobre imię całej naszej branży i osłabia społeczne zaufanie do badań, na straży którego staramy się stać. Tym większych niż zazwyczaj starań powinniśmy zatem dołożyć dziś, aby przeprowadzać badania tak, aby były one wolne od wszelkich wątpliwości metodologicznych i kontrowersji.
Naszym wspólnym sprzymierzeńcem w tym, aby sprostać opisanym wymaganiom, jest Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Badań Społecznych ICC/ ESOMAR. Dokument ten został przyjęty również przez nasze Towarzystwo i wspierany jest jako gwarant dobrej jakości oraz etyki w naszym zawodzie. Dlatego wszyscy Członkowie PTBRiO, przystępując do Towarzystwa, zobowiązują się do przestrzegania postanowień Kodeksu. Mamy wrażenie, że nadszedł czas, aby przypomnieć kilka płynących z niego zaleceń.

1. Obiektywność.


Zgodnie z zaleceniami Kodeksu badanie rynku ma być legalne, uczciwe, prawdziwe i obiektywne oraz realizowane według odpowiednich zasad naukowych. Oznacza to między innymi niedopuszczalność pytań sugerujących w jakikolwiek sposób odpowiedź, w tym także pytań, które poprzez swoją konstrukcję lub użyte sformułowania narzucają lub legitymizują określony światopogląd.
Badania muszą pozostać zdystansowane w stosunku do dyskursu politycznego na każdym etapie ich realizacji: od konstrukcji narzędzi, poprzez sposób przeprowadzania aż po analizę i prezentację wyników. Badawcza uczciwość nakazuje również nie zadawać pytań niezrozumiałych dla respondentów, bądź operujących niezrozumiałymi kategoriami czy pojęciami. Jeśli zachodzi podejrzenie, że mamy do czynienia z taką sytuacją, należy jej bezwzględnie zapobiec.

2. Neutralność.


Postulaty obiektywności pozostają w ścisłym związku z neutralnością rozumianą jako wyraźne odróżnienie i oddzielenie badań od aktywności niebadawczych związanych przede wszystkim z wywieraniem wpływu, w tym m.in. sprzedaży, reklamy czy propagandy.

3. Odpowiedzialność.


Odpowiedzialność za realizowane działania badawcze obejmuje wszystkie fazy począwszy od akceptacji zlecenia, poprzez konstrukcję narzędzi, sposób przeprowadzania aż po analizę i prezentację wyników. Zgodnie z Kodeksem Klient i badacz dzielą odpowiedzialność za zapewnienie, żeby opublikowane wyniki nie były mylące. Akceptując zlecenie, podejmujemy więc taką odpowiedzialność i musimy zadbać o dochowanie wszelkich standardów obiektywności, neutralności i wysokiej jakości naszej pracy.
Pamiętajmy, że agencja badawcza zawsze ma prawo nie przyjąć zlecenia, a jeśli narusza ono przyjęte standardy pracy – jest to wręcz jej obowiązek.

W trosce o wysoką jakość badań oraz ich rolę w kształtowaniu ładu informacyjnego w Polsce, apelujemy do całej społeczności badawczej o szczególną refleksję nad standardami pracy. A wszystkich uczestników dyskusji w sferze publicznej prosimy o zwrócenie uwagi na jakość badań, w oparciu o które kształtują swoje osądy i poglądy, a więc na to, czy są one obiektywne, neutralne i realizowane z pełną odpowiedzialnością.

W imieniu Zarządu,
z poważaniem,
Katarzyna Gawlik
Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii
 
twoje badania semiotyczne
Praktyka nauce, nauka praktyce
Cykl spotkań łączących światy nauki i biznesu
 
Praktyka nauce, nauka praktyce to cykl wydarzeń, których celem jest integracja środowiska badaczy niezależnie od podejścia i typów doświadczeń. Cykl jest okazją do zaprezentowania nowych trendów w badaniach marketingowych, jak i nowej wiedzy z obszarów nauki o badaniach.
Każde spotkanie w ramach cyklu to przedstawienie dwóch perspektyw – praktycznej i akademickiej – w ramach jednego zagadnienia, co wyzwala ciekawe dyskusje i stanowi inspiracje do późniejszej pracy. Odbiorcami i dyskutantami są przedstawiciele nauki, wykładowcy uczelni, szczególnie ekonomicznych, doktoranci i studenci oraz pracownicy instytutów naukowo-badawczych z całego kraju.
W roku akademickim 2018/2019 spotkania ponownie odbywają się na Uniwersytecie Jagiellońskim w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania.

Najbliższe spotkanie:

2019 04 12 www
twoje badania semiotyczne
Strefa b
spotkania inspiracyjne
 
 
Zapraszamy do udziału w spotkaniach inspiracyjnych Strefa b. Jest to miejsce swobodniej wymiany myśli i doświadczeń entuzjastów wnioskowania o konsumentach i ich zachowaniach. Zwykle tematem jest najlepiej ocenione wystąpienie Kongresu Badaczy wzbogacone o dodatkowe wnioski i gości specjalnych. 

Dlaczego warto przyjść?

  • zobaczysz prezentację, która zdobyła największe uznanie kongresowej publiczności
  • dowiesz się, jak narodził się pomysł i temat wystąpienia
  • poznasz ludzi o podobnych zainteresowaniach ale różnych punktach widzenia
Liczba miejsc ograniczona, wstęp bezpłatny, konieczna rejestracja.
Zapraszamy!


Minione spotkania: 
"Gry symulacyjne - Making of", Basia Zajączkowska i Igor Widawski - laureaci tegorocznego XIX Kongresu Badaczy Rynku i Opinii - powrócili ze swoją zwycięską prezentacją i pokazali cały potencjał gier symulacyjnych, który w nich drzemie. Spotkanie odbyło się 4 grudnia 2018 r., w Centrum Zarządzania Światem.
czs

Przeczytaj więcej o mocy gier symulacyjnychprawo

cyber
 
twoje badania semiotyczne
Analiza rynku badań
Największy projekt analizujący kondycję badań.
 
Od 1994 roku, PTBRiO wspólnie z ESOMAR prowadzi szczegółową analizę rynku badań marketingowych w Polsce. Podstawą do tworzenia raportu jest ankieta przeprowadzana co roku w z początkiem roku. Wśród respondentów są największe firmy badawcze w Polsce, przedstawiciele sieciowych agencji i butików badawczych.

Zainteresowane firmy prosimy o wypełnienie ankiety do 6 lutego 2020 r. 
Wpisywać dane można tylko w trybie on-line, tylko tak pozyskane dane będą brane pod uwagę przy analizach. Wypełniający mogą przerywać ankietę i wracać do niej poprzez opcję „odłóż na później”. 

Wypełnij ankietę

Poznaj ankietę i treść pytań, PDF.



Ankieta może stanowić podstawę opublikowania informacji o firmie badawczej w Roczniku PTBRiO "Badania marketingowe" w formie jednostronicowej informacji o firmie. Możliwość publikacji informacji o firmie dotyczy podmiotów, których przynajmniej 50% dochodu pochodzi z badań i dodatkowo spełniają jeden z poniższych warunków:
- jeden z pracowników jest Członkiem PTBRiO,
- firma należy do OFBOR,
- jeden z pracowników jest Członkiem ESOMAR.



Wybrane tabele wzbogacone o komentarze i analizy znajdują sie w roczniku PTBRiO.

Poznaj Rocznik_PTBRiOprawo

analizarynku
Konsument 2020 - czas start!
Największy w Polsce projekt trendwatchingowy
 

Konsument 2020 - czas start!

Największy w Polsce projekt trendwatchingowy
Rusza kolejna edycja naszego cyklicznego projektu trendwatchingowego. To największe tego typu badanie w Polsce, prowadzone już od 12 lat. Jeśli chcesz współtworzyć z nami to epokowe dzieło, zgłoś się do jednej z grup think tanku K20.
Jeśli masz pomysł jak wzbogacić projekt o nowe pole analizy, daj nam koniecznie znać. Poniżej znajdziesz strukturę i ramy czasowe procesu. Chętnych zapraszamy do kontaktu pod: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Napisz koniecznie jak i którą grupę chcesz wesprzeć.

K20 THINK TANK – Struktura procesu

ŁOWCY TRENDÓW – 10-12.2019
Liderzy: Gosia Chomentowska, Ola Trojanowska, Paweł Pawiński
Koordynowana zdalnie grupa młodych trendhunterów.

IDI z EKSPERTAMI – 11.2019-02.2020
Liderka: Ola Trojanowska
Grupa prowadząca wywiady indywidualne z ekspertami w różnych obszarach.

SEMIOTYKA – 11.2019-01.2020
Lider: Krzysiek Polak
Grupa analizująca zmiany w kulturze i dyskursie.

BAZ DANYCH – 12.2019-01.2020
Lider: Oskar Żyndul
Grupa szukająca aktualnych trendów i obszarów zmian w danych zastanych, trackingach, etc.

FGI Z BADACZAMI – 02.2020
Liderka: Ania Rychlik
Grupa prowadząca wywiady grupowe z doświadczonymi badaczami i obserwatorami rzeczywistości rynkowej.

IDI ODWRÓCONYMI EKSPERTAMI – 01-02.2020
Liderka: Basia Zajączkowska
Grupa prowadząca wywiady z osobami wykonującymi zawody wymagające ciągłego kontaktu z ludźmi - np. pielęgniarki, barmani, taksówkarze etc.

BADANIA ILOŚCIOWE – 02-04.2020
Lider: Oskar Żyndul
Grupa prowadząca badania ilościowe weryfikujące występowanie zjawisk.

TWÓJ OBSZAR BADAWCZY
Lider/Liderka: Ty
Jeśli widzisz inne, nowe pole do analizy i chcesz wspomóc proces K20 - zgłoś grupę. Pamiętaj efekty pracy chcemy poznać do końca lutego 2020.

Poznaj zespół projektowyprawo

 
twoje badania semiotyczne
World Research Day
 

Imagine a world without data?

Why you need to join your local insights association

If you haven’t heard of it, ‘peak oil’ is a theoretical point in time when we hit the maximum extraction of petroleum from our planet, after which it is expected to enter terminal decline. The most recent prediction for ‘peak oil’ puts it during the 2020s. So, what happens then? Well, predictions vary, but in an unprepared world it could mean an end to air travel and a huge decline in public transport which could lead to suburbs becoming slums, and broader significant economic hardships across the globe. OPEC (Organisation of Petroleum Exporting Countries) was an association established in 1960 to prolong and safeguard the use and development of this important fossil fuel, and prevent the sorts of scenarios described above.

Today is International Research Day, so what does ‘peak oil’ have to do with data and insight? Well, the analogy of data being the new oil has been around for over a decade and is a fitting one. As hydrocarbons are the driving force of our transport, infrastructure and energy needs, so data drives our information and decision needs in businesses, societies and governments. Each are irreplaceable in their own way. Yet, we take both for granted. For many, what oil and data provide us with is invisible in our daily lives. And just as OPEC was created to prolong and safeguard the use and development of oil, so too should we not forget to invest in associations that are crucial in prolonging and safeguarding the use and development data: that association is undoubtedly your local insights association.

Every time I hear the phrase “data is the new oil” I think about a world where, like oil, the collection of data just stopped. And I’m not just thinking selfishly that we in the insights world would all lose our jobs; it does not take much to imagine a bigger and broader societal impact from the disappearance of data. Thankfully, there are many insights associations – national, regional and global – who are all working very hard to promote and develop the open, honest and trustworthy application of data, and protect against scenarios such as:

Public services would suffer as governments would have little idea how or who to provide for There could well be resourcing chaos across public transport, social services, policing and many more. Without opinion polling governments would be untethered from the views of their people, and during elections propaganda and fake news would flourish, as there would be no means for checking validity.

For businesses, products developed by guesswork would be launched with no understanding of how they will work, and advertising will be shot out into the ether by creative agencies that base their understanding of target audiences by gut feel.

A world without data, would be one of waste. We would find ourselves, from an economic standpoint, back in the 19th century. Governments, businesses and charities would lose money through failed products and services. Of course, jobs would be lost as companies fail, creating a recession and further widening the gap between the rich and poor.

All of this sounds extreme, and luckily there is a key point of difference between oil and data. Oil is, of course, a finite resource. Data on the other hand is infinite, as long as the human race has behaviours and attitudes to observe, as long as decisions need to be made on products, services, and policies, insight will be required.

Although data is not going to run dry, that’s not to say there are no dangers. Nearly every week there is a new data breach, and billions of people are affected each year by poor data collection and storage practices. These breaches have greater consequences than a slight dent in consumer trust. For me, ‘peak data’ will be the point at which data collection and storage becomes so unethical and secretive that governments need to legislate against the collection of data to protect individuals. Or, when governments take total control of data, and use it as they wish to control and manage their population.

There are ways to safeguard against this future. The easiest and most important thing people who work in data and insights can do to ensure that data can be collected and used whatever the future holds, is by joining an association. Being in an association is not only a great way to share knowledge, learn and network. Many associations have codes and guidelines that go beyond basic legal requirements, that highlight the principles of honest and transparent data usage and that provide research participants with a clear, ethical and trustworthy approach to collecting and storing their data. What’s more, many associations are in constant contact with regional legislative bodies to ensure the voice of the researcher is heard when data protection laws are being drafted. Quite simply, the more researchers sign up, the more credibility the association will have with legislators; the more influence they will have in their locality, and the more the global reputation of our profession will be strengthened.

So, on this, International Research Day take some time to imagine what would happen if we ever reached ‘peak data’, and if you’re not already a member of an association, join one today.

analizarynku
Natalia Hatalska: Generacja Z,  jak zrozumieć dziś generację jutra
GEN Z. Jak zrozumieć dziś generację jutra?
Natalia Hatalska
najlepsze wystąpienie XX Kongresu Badaczy Rynku i Opinii
Marzyciele i Rzemieślnicy, Warszawa, 3 lutego, godz. 18:00
 
Zapraszamy na spotkanie z autorką najlepiej ocenionego wystąpienia ostatniego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, Natalią Hatalską, która powróci ze swoją zwycięską prezentacją GEN Z. Jak zrozumieć dziś generację jutra?


Do panelu dyskusyjnego zaprosiliśmy ekspertów: Karola Jachymka - kulturoznawcę, doktora nauk humanistycznych, eksperta w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej i zmian generacyjnych oraz Kamila „Jakuza” Jaczyńskiego - wykładowcę i specjalistę do spraw public relations i marketingu muzycznego, zawodowo związanego z branżą muzyczną, animatora kultury i sportu. 


jachymek

Karol Jachymek


jakuza1

Kamil „Jakuza” Jaczyński


Spotkanie poprowadzi dr Michał Lutostański.


Kiedy: 3 lutego (poniedziałek), godz. 18:00
Gdzie: Marzyciele i Rzemieślnicy, ul. Bracka 25, III piętro Domu Towarowego Bracia Jabłkowscy, Warszawa.

Liczba miejsc ograniczona, wstęp bezpłatny, wymagana rejestracja.

PRZEPRASZAMY, BRAK MIEJSC

Dlaczego warto?

  • zobacz prezentację, która zdobyła największe uznanie kongresowej publiczności
  • poznaj Generację Z na wymiarach konsument-marka, pracownik-pracodawca czy uczeń-nauczyciel
  • weź udział w dyskusji z gronem ekspertów

Dowiedz się więcej o wystąpieniu Natalii Hatalskiej wygłoszonym na XX Kongresie Badaczy Rynku i Opinii

Przeczytaj artykuł Natalii Hatalskiej o Generacji Z

Natalia Hatalska

 
Natalia Hatalska: Generacja Z,  jak zrozumieć dziś generację jutra
Generacja Z: jak zrozumieć dziś generację jutra
najlepsze wystąpienie XX Kongresu Badaczy Rynku i Opinii
Natalia Hatalska
 

Generacja Z: jak zrozumieć dziś generację jutra

Generacja Z to pokolenie, które nie ma dobrej prasy. Mówi się o nich, że są egoistyczni i narcystyczni. Określa się ich zresztą często jako pokolenie JA lub pokolenie selfie. W kontekście technologii mówi się na nich zombie – bo jak zombie chodzą z opuszczonymi głowami, patrząc w ekrany swoich smartfonów. Często słychać także, że są oderwani od rzeczywistości, że realny świat jest dla nich szarym, smutnym miejscem. Że nie potrzebują budować relacji w świecie fizycznym, że wystarczą im te, które mają online. Nie wszystkie te stwierdzenia są prawdziwe. Wokół Generacji Z narosło sporo stereotypów. Być może dlatego, że są pierwszym pokoleniem, które urodziło się w świecie całkowicie cyfrowym. Że trochę inaczej się ze sobą komunikują. Że trochę częściej i bardziej (choć niekoniecznie głębiej) korzystają z technologii.

W ramach realizowanego projektu badawczego chcieliśmy przyjrzeć się temu pokoleniu i lepiej je poznać. Badaliśmy Generację Z zarówno ilościowo, jak i jakościowo. Spędziliśmy z nimi sporo czasu – obserwowaliśmy ich na ulicy, w środkach transportu, w centrach handlowych. Wspólnie uczestniczyliśmy z nimi w warsztatach kreatywnych. Czytaliśmy, co sami pisali o swoim życiu w ramach tzw. obserwacji uczestniczącej. Słuchaliśmy, co mówią o swoich przyjaciołach, rodzicach, jakie mają wartości, jak wyobrażają sobie w przyszłości siebie i swoją pracę, jakie marki lubią i za co, jak spędzają wolny czas.

Z tych obserwacji wyłoniła nam się bardzo ciekawa, bardzo złożona i bardzo różnorodna grupa. Inna od tej, którą przedstawiają chwytliwe nagłówki artykułów.

Ja i inni

Dla Generacji Z grupa rówieśnicza jest niezwykle ważnym punktem odniesienia. To zresztą charakterystyczna cecha młodych ludzi, niezależnie od tego, w jakich czasach żyli i jakie pokolenie reprezentują. Wbrew powszechnej opinii, że budują wyłącznie powierzchowne relacje w internecie, fizyczne spotkania, bycie blisko jest dla nich jednak bardzo istotne. Nie jest to również pokolenie, które staje w kontrze do pokolenia swoich rodziców. Duża część badanych deklaruje, że to właśnie mama i tata są ich autorytetami. To zresztą ciekawe, że dla przedstawicieli Generacji Z tzw. role models są przede wszystkim „zwykli ludzie” – często tzw. influencerzy z internetu, którzy postrzegani są bardziej jak koledzy/ koleżanki z sąsiedztwa niż celebryci.

W relacji z markami ważne jest to, że są grupą dość niekonsekwentną. Z jednej strony są bardzo motywowani nowościami, z drugiej podchodzą do marek dość pragmatycznie. Zależy im na jakości i wytrzymałości, ale coraz częściej zdają sobie sprawę także z kwestii ekologicznych.

Ja i mój świat

Przedstawiciele Generacji Z są bardziej tradycyjni niż mogłoby się nam wydawać. Owszem, świat cyfrowy jest im doskonale znany i traktują go jako równoległy do świata fizycznego. Ale aż jedna czwarta z nich deklaruje, że zgadza się ze stwierdzeniem, że świat cyfrowy zapewnia mniej wrażeń niż świat fizyczny. Z perspektywy marek to niezwykle istotne stwierdzenie. Proponując im wyłącznie cyfrowe aktywności, pogłębiamy ich poczucie izolacji, samotności, a także tego, że świat online jest światem płaskim. W kontekście świata cyfrowego warto wspomnieć także o tzw. cyfrowym analfabetyzmie. Owszem, przedstawiciele Generacji Z doskonale znają świat online, często z niego korzystają, ale w badaniach okazuje się, że ich znajomość technologii i internetu jest fasadowa. Ogromna większość z nich nie zdaje sobie sprawy z tego, że treści, które widzą w internecie, nie są pokazywane obiektywnie, ale na podstawie algorytmów i wcześniejszych zachowań. Duża część przedstawicieli pokolenia Z nie potrafi rozróżnić fake newsów od prawdziwych informacji, nie sprawdza źródeł.

W kontekście wartości pokolenie Z zorientowane jest bardziej prospołecznie niż proekologicznie (to głównie domena Millenialsów). Ważne są dla nich wszystkie działania na rzecz inkluzywności, różnorodności, roli kobiet etc. Aż 60% z nich deklaruje, że angażuje się w działania wolontaryjne. Dla pokolenia Z, przynajmniej na poziomie deklaracji, ważniejsze jest być niż mieć. Stawiają oni raczej na doświadczenia niż na posiadanie (co może wiązać się z faktem, że często nie stać ich na kupowanie rzeczy – mimo że wielu z nich podejmuje pracę).

Ja i dorosłe życie

Aż 40% badanych przedstawicieli Generacji Z deklaruje, że pracuje sezonowo. Zaskakujące, że zdecydowana większość z nich zarabia pieniądze podobnie jak nastolatkowie w poprzednich pokoleniach (pracując w restauracji, zbierając truskawki etc.). Zaskakujące, bo mogłoby się wydawać, że w swojej pracy będą głównie wykorzystywać internet. Z przeprowadzonych w ramach projektu badań wynika, że osoby z pokolenia Z, które wchodzą dziś na rynek pracy, postrzegane są jako roszczeniowe i nieprzykładające się do wykonywanych obowiązków. Faktycznie, w pierwszej trójce deklarowanych najważniejszych cech idealnej pracy dla generacji Z znalazły się wysokie zarobki oraz brak presji i stresu. Ale generalizowanie zawsze jest ryzykowne. Z punktu widzenia pracodawcy najważniejsze jest zrozumienie, że to grupa, która ma trochę inne wartości niż poprzednie pokolenia, trochę inny sposób komunikacji i trochę inne oczekiwania. Jeśli uda się je zaadresować, przedstawiciele pokolenia Z – zważywszy na ich zaangażowanie, empatię, prospołeczne podejście, a także umiejętność zachowania work-life balance – będą świetnymi pracownikami.

Natalia Hatalska

 
cyber header
Nowe osoby w PTBRiO
Zobacz kto ostatnio dołączył do naszego grona.
 
Grono członków naszego Towarzystwa systematycznie rośnie, co bardzo nas cieszy. Z przyjemnością informujemy, że w ostatnim czasie dołączyli do nas:
Avatar

Paweł Kurowski
Marketing Plus

Avatar

Magdalena Urban
Research Breath Magdalena Urban Consulting,
Santander Bank Polska

 

Serdecznie gratulujemy!

Regulamin serwisu

 

Korzystając z serwisu www.ptbrio.pl, w szczególności dokonując subskrypcji naszych newsletterów, akceptują Państwo zasady zawarte w niniejszym regulaminie.

  1. Korzystanie z serwisu jest bezpłatne i nie wymaga zaciągania zobowiązań finansowych.
  2. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na zapisywanie informacji w plikach cookies.
  3. Przekazanie danych osobowych, w szczególności adresu e-mail, jest dobrowolne i umożliwia pobieranie materiałów w formie elektronicznej ze strony internetowej.
  4. W każdej chwili użytkownik może prosić o zmianę lub usunięcie swoich danych z serwisu.
  5. Podanie swojego adresu e-mail i zaznaczenie pola akceptacji niniejszego regulaminu oznacza zgodę na umieszczenie danych osobowych w bazie danych i przetwarzanie ich w celu przesyłania newsletterów i mailingów przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych i Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną
  6. Dane osobowe przetwarzane są przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii z siedzibą przy ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
  7. W uzasadnionych przypadkach PTBRiO może powierzyć przetwarzanie danych osobowych podmiotom realizującym czynności wykonywane na zlecenie PTBRiO, w zakresie niezbędnym do wykonania tych czynności.
  8. Materiały pobierane ze strony internetowej ptbrio.pl objęte są prawami autorskimi. Wszelkie zastosowania, poza zapoznaniem się/przeczytaniem, wymagają pisemnej zgody autorów.

Archiwalne wydarzenia

Tutaj znajdziesz linki do archiwalnych wydarzeń organizowanych przez PTBRiO. Uwaga: zostaniesz przeniosiony do zewnętrznej strony: