O projekcie

K16 (Konsument 2016) – największy w Polsce projekt trendwatchingowy.

Blisko rok zbierania materiału. Specjalnie powołany badawczy zespół trendwatcherów. Dziesiątki ekspertów analizujących zachowania konsumpcyjne z perspektywy różnych sektorów rynku. Wywiady z zawodowymi insiderami. Analiza wskaźników ilościowych gromadzonych latami w agencjach badawczych. Mający już blisko dziesięcioletnią tradycję projekt K16 to największe tego typu przedsięwzięcie realizowane w Polsce. Wszystko po to, aby uchwycić zachodzące na naszych oczach przemiany, zdiagnozować, w jakim kierunku ewoluują nasze konsumpcyjne wzorce i nakreślić mapę, odzwierciedlającą aktualny obraz polskiego konsumenta.

Wyniki

Czy zachłyśnięcie się światem i zwrot w kierunku tego co bliskie i znane, to zachowania wykluczające się nawzajem? Jak pogodzić ze sobą postępującą automatyzację i jednocześnie coraz większe zainteresowanie konsumpcją typu DIY? Dlaczego warto przyjrzeć się bacznie przemianom zachodzącym w obszarze zachowań związanych ze zdrowiem i aktywnością fizyczną? I jak się to wszystko ma do wszechobecnego poczucia kryzysu rzeczy trwałych, niezmiennych, na których można polegać dziś i w przyszłości? Na te pytania odpowiada raport K16.

Prezentacja wyników projektu Konsument 2016 miała miejsce podczas seminarium K16. Zapraszamy do zapoznania się z prezentacjami: I raportami:

 

Artykuły:

 

Zamów rocznik Badania Marketingowe - Wyniki projektu K16 są wiodącym tematem najnowszego numeru rocznika Badania Marketingowe. Na ponad 20 stronach przeczytacie o idei permanentnej transgresji i najważniejszych znaleziskach poczynionych przez badaczy w toku kilkumiesięcznej pracy nad projektem. Tu można bezpłatnie zamówić rocznik.


Nota metodologiczna

  • 6 miesięcy zbierania obserwacji przez zespół piętnaściorga młodych badaczy z różnych agencji: sierpień 2015 – luty 2016.
  • 20 wywiadów IDI z insiderami - osobami, które ze względu na specyfikę swojej pracy obserwują codzienne życie Polaków (prowadzone przez badaczy ABM): październik – grudzień 2015.
  • Przegląd wskaźników z badań gromadzonych w kluczowych agencjach badawczych (Millward Brown, TNS Polska, Ipsos, Gemius, Nielsen): wrzesień 2015.
  • 8 grup dyskusyjnych z ekspertami badawczymi PTBRiO – Warszawa, Katowice, Wrocław: styczeń – luty 2016.
  • 11 dedykowanych badań ilościowych poświęconych szczegółowym zagadnieniom w obszarze K16 (4P research mix, Ariadna, IQS, Imas, Ipsos, Millward Brown, Nielsen, Norstat oraz TNS Polska): marzec – kwiecień 2016.

Warsztaty

Zamów dla Ciebie i Twojej firmy prezentację, warsztat inspiracyjny lub dedykowany warsztat trendwatchingowy.
produkt czas trwania
Prezentacja wyników projektu K16
Prezentacja dostarczy skumulowanego zastrzyku inspiracji, pokazując, jak zmieniają się nasze wzorce konsumpcyjne. Wskaże najbardziej motywujące obecnie konsumenckie potrzeby i nabierające na sile idee, które w ciągu najbliższych kilku lat trzeba będzie znać. Materiał zilustrowany będzie przykładami konkretnych zjawisk i konceptów rynkowych, które zyskują na znaczeniu niesione na fali nowych nurtów konsumpcyjnych.
1,5 h
Warsztat inspiracyjny
Warsztat inspiracyjny pozwoli uczestnikom wyjść poza utarte schematy myślenia i zastanowić się, dokąd zmierzamy jako konsumenci w perspektywie najbliższych kilku lat. W naszej pracy uwzględnimy dynamikę nowych nurtów w świecie konsumenckim oraz uwarunkowania związane m.in. z rozwojem technologii i biotechnologii oraz możliwe i realne scenariusze katastroficzne na większą i mniejszą skalę. Efektem warsztatu będą futurystyczne koncepty produktów i usług, jakie mogą pojawić się wokół nas już w niedalekiej przyszłości.
1,5 h prezentacja + 2 h warsztat
Dedykowany warsztat trendwatchingowy
Na życzenie Klienta przygotujemy warsztat dedykowany określonej branży. Podczas warsztatu pracować będziemy nad zastosowaniem wiedzy o trendach rynkowych do wypracowania konceptów na potrzeby Zleceniodawcy. Wspólnie zastanowimy się, które trendy będą miały największy wpływ na interesująca nas kategorię i w jaki sposób na nią wpłyną. Dokonamy strategicznej oceny ważności poszczególnych zjawisk i scenariuszy z perspektywy Klienta a następnie wypracujemy pomysły na ich wykorzystanie. Efektem warsztatu będą pomysły na takie działania i kierunki rozwoju w ramach kategorii, które umiejętnie wykorzystają aktualne wzorce konsumpcji.
1 dzień lub 2 dni

Prowadzącymi warsztaty i prezentację są liderzy projektu K16

Kasia Gawlik
Michał Kociankowski
Agnieszka Warzybok
Arek Wódkowski
Oskar Żyndul
Chcesz zamówić prezentację lub warsztat?

Dowiedz się więcej i skontaktuj: szkolenia@ptbrio.pl, 22 648 44 92.

Przygotujemy dla Ciebie indywidualną propozycję.

Dla uczestników konferencji przygotujemy specjalną ofertę cenową.

Seminarium

Seminarium K16, które odbędzie się 2 czerwca w warszawskim miasteczku Orange, będzie obszerną prezentacją wyników projektu K16. W jego programie poza wystąpieniami autorów raportu i wywiadami z zaproszonymi gośćmi, znalazły się również do wyboru cztery warsztaty aktywizujące: Post-apo, Ciało, Roboty oraz Crossover. Liczba miejsc na seminarium i warsztatach jest ograniczona.

Program

9.15 rejestracja uczestników i kawa powitalna
9.45-10.15 Nie dajcie się nabrać na normcore! Witamy w świecie permanentnej transgresji! Kasia Gawlik (uselab)
10.15-11.00
Autonomiczność, Arek Wódkowski (ABM) i Oskar Żyndul (TNS Polska)
Idealny żytni słonecznikowy piekę dziesięć tysięcy godzin, popołudniami, zupełnie jakbym miał drugi etat. Sam zbudowałem piec, w którym powstaje. Zanim stanę się mistrzem i rozstawię stoisko na targu śniadaniowym, piekę dla siebie i rodziny - to zdrowsze niż pszenna gąbka z fabryki. W weekend wzmacniam ciało i oczyszczam umysł biegając po górach. Kiedy wracam z Wetliny, kupuję kozie sery od producenta. On tez kiedyś pracował w Warszawie. Opowieścią o dążeniu do autonomii rozpoczniemy podróż po labiryntach K16.

Arek Wódkowski – Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. W  badaniach rynku od 1990 roku; obecnie jest prezesem zarządu AMPS, firmy zajmującej się wyłącznie pomiarami Mystery Shopper. Prowadzi szkolenia w zakresie badań marketingowych w The Chartered Institute of Marketing przy Questus; jest autorem skryptu "Marketing usług"; autor rozdziału "Mystery Shopping - badanie jakości usług"  w podręczniku "Badania marketingowe". W latach 2008-2012 prezes zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii; rocznik 1969; żona Eliza, córki: Weronika i Wanda; hobby: koszykówka, brydż, sport na żywo, teatr, podróże nie tylko sportowe i kulinarne.

Oskar Żyndul - Socjolog, badacz ilościowy. Specjalizuje się w badaniach usług, głównie telekomunikacyjnych i finansowych. Pasjonat analitycznej dłubaniny i futurologii.
11.00-11.45 Detox, Kasia Gawlik (uselab)
Zmęczeni światem, jego intensywnością i jednoczesną ulotnością, szukamy oparcia w tym, co bliskie, swojskie, znane. Wyciszamy się, relaksujemy, oczyszczamy umysł i ciało z cywilizacyjnych szumów, z pośpiechu i zgiełku. Izolujemy się w całkowitej samotności lub angażujemy we wspólnoty. Ładujemy baterie. O tym, w jaki sposób osiągamy nasz stan harmonii i regeneracji opowie prezentacja DETOX.

Kasia Gawlik – Badaczka z kilkunastoletnim doświadczeniem. Obecnie specjalizuje się w badaniach użyteczności, user experience i customer experience, pracując blisko z projektantami usług i produktów, głównie cyfrowych. Z wykształcenia antropolog kulturowa, studiowała też socjologię oraz podyplomowo filozofię i strategie marketingowe. Absolwentka Szkoły Trenerów Wszechnicy UJ. Doktorantka w zakresie nauk o zarządzaniu w Akademii Leona Koźmińskiego. 
11.45-12.15 przerwa kawowa
12.15-13.00 Automatyzm, Michał Kociankowski (Synergion)
Świata, nawet własnego świata każdego z nas, jest już za dużo. Potrzebujemy oddać jakąś jego część w dobre ręce. Ręce pewne, przewidywalne. Ręce maszyny. Algorytmy filtrują bodźce, automaty podążają za nami z usługami, czujniki weryfikują zmysły, symulacje planują decyzje. Maszyny pilnują aktywności i snu. Wybieramy z gotowych zestawów, ufamy nieznanym ekspertom, udajemy, że nie ponosimy odpowiedzialności. Tworzymy gigantyczną przestrzeń dla usług które będą niemal niewidzialne.

Michał Kociankowski – Badacz rynku i strateg z 20 letnim doświadczeniem. Zawodowo związany najpierw z ARC Rynek i Opinia później Grupa IQS, gdzie pracował między innymi nad tworzeniem nowych narzędzi badawczych oraz rozwijał dział Research Consulting. W latach 2008-2010 dyrektor działu strategii w Young & Rubicam Warsaw, obecnie prowadzi pracownię badań i rozwiązań Synergion. Poszukiwacz i popularyzator nowych zjawisk rynkowych i marketingowych, autor wielu nagradzanych wystąpień na konferencjach i kongresach branżowych. Od siedmiu lat prowadzi zajęcia na temat badań roli badań konsumenckich w zarządzaniu markami i produktami na studiach podyplomowych SGH. Wykładowca Szkoły Strategii Marki SAR, Szkoły Marketingu Interaktywnego SAR, Szkoły Mistrzów Reklamy oraz Szkoły Badań Rynku PTBRiO, trener PTBRiO. W latach 2008-2012 oraz obecnie Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Juror EFFIE oraz Superbrands.
13.00-13.45 Ekstremalność, Agnieszka Warzybok (ABM)
Wyżej, mocniej, szybciej, bardziej, dalej, intensywniej… żyj tak żeby nic Cię nie ominęło! Przełamuj ograniczenia, decyduj, wybieraj, doświadczaj w pełni, nie daj się zaskoczyć i poznaj siebie. Co zyskujemy dzięki ekstremalności? Na ile świadomie umiemy z niej korzystać? Jak wpływa ona na nasze zachowania konsumenckie? Czy ekstremalność to dziś wciąż synonim skrajności? O zamiłowaniu do ekstremalności opowiemy podczas ostatniego z tegorocznych wystąpień.

Agnieszka Warzybok - Z wykształcenia i zamiłowania etnograf. W branży badawczej od 2010 roku. Laureatka pierwszej edycji konkursu PTBRiO i OFBOR – „zbadaj.to”. Specjalizuje się w realizacji projektów niestandardowych, stanowiące wyzwanie dla badacza, łączących rozmaite metody i podejścia. Najczęściej prowadzi i realizuje projekty związane z poprawą jakości obsługi klientów oraz wizerunkiem marek.
13.45- 14.30 lunch
14.30-16.30

warsztaty inspiracyjne do wyboru:

Ciało - prowadzi Dorota Cudna-Sławińska, (MillwardBrown Health)
Najważniejsze dziś insighty konsumenckie determinujące zmiany zachodzące w obszarze naszej konsumpcji wiążą się z nieuchronną redefinicją naszego stosunku do ciała i relacji z nim. Intensyfikują się interakcje człowiek-maszyna, coraz częściej przekraczając granice naszej fizycznej odrębności. Nasza efektywność poddawana jest drobiazgowemu monitoringowi i staje się wymogiem czasów. Mózg awansuje do rangi mięśnia, który tak samo jak brzuch i nogi należy trenować, aby osiągał maksymalną sprawność. A nasze zmysły pracują mocniej niż kiedykolwiek przedtem nad tym, aby poradzić sobie z ilością i intensywnością bodźców. Na warsztacie przyjrzymy się, w jaki sposób zachodzące zmiany zaznaczają się w obszarach związanych z ciałem takich jak health, beauty, food, ale i wielu innych, wykraczających poza tradycyjne jego rozumienie.

Dorota Cudna-Sławińska - Client Director w MB Health, od 2001 związana z branżą marketingową. Początkowo jako badacz ilościowy, a następnie Business Development Manager w Pentor Research International. Realizowała szereg badań w sektorze B2C oraz B2B, również międzynarodowych, dla klientów lokalnych i zagranicznych. Następnie w Dziale Rozwoju Biznesu tworzyła i wdrażała strategię biznesową firmy Pentor RI.W latach 2006-2009 Strategy Consultant w Esteem Brand Strategies odpowiedzialny za projekty strategiczne dla klientów z różnych branż. W trakcie kilkunastoletniej pracy badacza oraz stratega zdobyła rozlegle doświadczanie w zakresie badań, przekładania ich wyników na rozwiązania marketingowe oraz budowania strategii pozycjonowania. Doświadczony moderator warsztatów strategicznych i kreatywnych, które realizowała na potrzeby klientów sektorów: farmaceutycznego, telekomunikacyjnego, finansowego, IT i FMCG. Członek Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii oraz prelegent na konferencjach organizowanych przez PTBRiO. Absolwentka Instytutu Socjologii i Instytutu Kultury Polskiej UW. Trener Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii w zakresie szkoleń poświęconych prowadzeniu warsztatów i badaniom rynku farmaceutycznego.
Crossover - prowadzą Arek Wódkowski (ABM) i Agnieszka Warzybok (ABM)
Podobno wszystko już było… ale czy na pewno? Szukając nowych możliwości i wrażeń chętnie wychodzimy ze strefy komfortu. Z niebywałą łatwością łączymy dziś z pozoru niepasujące do siebie elementy. Łamiemy obowiązujące normy, bawimy się formą tworząc nową jakość. Cechuje nas niechęć do ustalonych kategorii i deklaracji przynależności. Coraz mniej jest zdarzeń, które wywołują w nas szok i oburzenie, w ich miejsce pojawia się zaciekawienie nowopowstałą kategorią. Jakie zmiany wprowadza to w nasze życie? Jak zmienia to nas jako konsumentów? Jak wpływa na oferty, produkty i usługi?

Arek Wódkowski – Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. W  badaniach rynku od 1990 roku; obecnie jest prezesem zarządu AMPS, firmy zajmującej się wyłącznie pomiarami Mystery Shopper. Prowadzi szkolenia w zakresie badań marketingowych w The Chartered Institute of Marketing przy Questus; jest autorem skryptu "Marketing usług"; autor rozdziału "Mystery Shopping - badanie jakości usług"  w podręczniku "Badania marketingowe". W latach 2008-2012 prezes zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii; rocznik 1969; żona Eliza, córki: Weronika i Wanda; hobby: koszykówka, brydż, sport na żywo, teatr, podróże nie tylko sportowe i kulinarne.

Agnieszka Warzybok - Z wykształcenia i zamiłowania etnograf. W branży badawczej od 2010 roku. Laureatka pierwszej edycji konkursu PTBRiO i OFBOR – „zbadaj.to”. Specjalizuje się w realizacji projektów niestandardowych, stanowiące wyzwanie dla badacza, łączących rozmaite metody i podejścia. Najczęściej prowadzi i realizuje projekty związane z poprawą jakości obsługi klientów oraz wizerunkiem marek.



Post-apo - prowadzą Michał Kociankowski (Synergion) i Oskar Żyndul (TNS Polska)
Co zrobisz, kiedy zgasną światła? Ile dni przetrwasz na zapasach zgromadzonych w domu? W 2015 roku wskazówki Zegara Zagłady przestawiono na 23:57. Bliżej północy były tylko raz – kiedy w 1953 roku USA i ZSRR przetestowały swoje pierwsze bomby wodorowe. Dzisiaj preppersi w internecie uczą się nawzajem technik przetrwania po upadku cywilizacji, a wytwory postapokaliptycznej popkultury święcą komercyjne triumfy i wywołują wzmożone zainteresowanie naukowców. Na warsztacie przyjrzymy się stalkerom, wojownikom szos, bohaterom Krypty 13 i żołnierzom Posterunku. Wejdziemy w ich skórę, zajrzymy im do głowy. Poszukamy autonomii w automatyzacji, by przetrwać zagładę.

Michał Kociankowski – Badacz rynku i strateg z 20 letnim doświadczeniem. Zawodowo związany najpierw z ARC Rynek i Opinia później Grupa IQS, gdzie pracował między innymi nad tworzeniem nowych narzędzi badawczych oraz rozwijał dział Research Consulting. W latach 2008-2010 dyrektor działu strategii w Young & Rubicam Warsaw, obecnie prowadzi pracownię badań i rozwiązań Synergion. Poszukiwacz i popularyzator nowych zjawisk rynkowych i marketingowych, autor wielu nagradzanych wystąpień na konferencjach i kongresach branżowych. Od siedmiu lat prowadzi zajęcia na temat badań roli badań konsumenckich w zarządzaniu markami i produktami na studiach podyplomowych SGH. Wykładowca Szkoły Strategii Marki SAR, Szkoły Marketingu Interaktywnego SAR, Szkoły Mistrzów Reklamy oraz Szkoły Badań Rynku PTBRiO, trener PTBRiO. W latach 2008-2012 oraz obecnie Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Juror EFFIE oraz Superbrands.

Oskar Żyndul - Socjolog, badacz ilościowy. Specjalizuje się w badaniach usług, głównie telekomunikacyjnych i finansowych. Pasjonat analitycznej dłubaniny i futurologii.

 

 


Roboty - prowadzi Sebastian Starzyński (ABR SESTA)
Aplikacje cyfrowe zaspokajają coraz więcej naszych potrzeb. Interfejsy rozwijają się w kierunku coraz bardziej intuicyjnym a internet rzeczy wprowadza nową jakość w nasz kontakt z technologią. Zapominamy, jak wiele urządzeń stale komunikuje się ze sobą. Otaczające nas roboty i automaty są dla nas coraz mniej widoczne i jednocześnie coraz inteligentniejsze. Technologia pozwala nam zarówno wzmacniać, jak i ograniczać doznania, wyręcza nas, ale i służy wsparciem na drodze do samodoskonalenia. Na warsztacie postaramy się odpowiedzieć na pytanie, co czeka nas w przyszłości.

Sebastain Starzyński - Od ponad 18 lat zajmuje się badaniem środowiska zakupowego, a także zachowań zakupowych konsumentów. Już na studiach założyłem firmę badawczą ABR SESTA, którą z powodzeniem prowadzę do dziś. ABR SESTA specjalizuje się w badaniach środowiska zakupowego oraz zachowań zakupowych. Rozwija innowacyjne metody badawcze, takie jak instalacje kamer w sklepach na potrzeby badania zachowań klientów, Eyetracking i badania Neuromarketingowe (EEG) niezbędne do badania reklam, opakowań oraz sklepów, użycie palmtopów ze skanerami kodów kreskowych stosowanych przy badaniu asortymentu oraz służących promocji, analizie Big Data. Od kilku lat moje zainteresowania zawodowe dotyczą również e-commerce. Prowadzę kilka spółek e-biznesowych, w tym firmę Promo-Plan – pierwszą na świecie platformę do zarządzania promocjami oraz TakeTask – pierwszą polską platformę crowdsourcingową do badań rynku. Jako współzałożyciel i członek zarządu Fundacji Edukacja Przyszłości angażuję się w zmianę systemu edukacji w Polsce m.in. poprzez współtworzenie polskiej wersji językowej Khan Academy oraz liczne prelekcje i projekty związane z tą tematyką. Jest jednym z prekursorów popularyzacji gamifikacji w Polsce poprzez blog (gryfikacja.pl). W tym zakresie jestem ekspertem, prowadzę prelekcji oraz piszę artykuły dla mediów. Popularyzuję tematykę Big Data oraz Internet Rzeczy m.in. prowadząc wykłady na temat przyszłości nowych technologii, ekonomii oraz stosunków społecznych. Ukończyłem Szkołę Główną Handlową w Warszawie na Wydziale Marketingu i Zarządzania, mam żonę i dwóch synków. Hobby: windsurfing, narty, brydż, nurkowanie, tenis, paintball, gry strategiczne. Jestem członkiem PTBRiO i ESOMAR.

Warsztaty posłużą twórczemu przepracowaniu efektów projektu tak, aby wysnuć z nich wizje i scenariusze przyszłości. Każdy warsztat osnuty będzie wokół jednego pojęcia, stanowiącego pryzmat do oglądu wyników i stimulus do pracy kreatywnej. Gośćmi każdego warsztatu będą osoby, dla których omawiane zjawiska stały się sposobem na życie – prywatne lub zawodowe, zaś moderatorem – pasjonat tematu. Dzięki połączeniu różnych perspektyw, doświadczeń i interpretacji tych samych wartości, uczestnicy warsztatu dostaną zastrzyk inspiracji do myślenia o tym, co ciekawego dzieje się dziś i co może wydarzyć się wkrótce w świecie naszej konsumpcji. Będą też mieli okazję zapoznać się z twórcami konceptów biznesowych opartych na najgorętszych obecnie insightach konsumenckich.

Podziękowania

Autorzy projektu – Katarzyna Gawlik, Michał Kocinakowski, Agnieszka Warzybok, Arkadiusz Wódkowski i Oskar Żyndul – serdecznie dziękują wszystkim ekspertom PTBRiO zaangażowanym w jego powstanie. Byli to: Marta Adamiak, Kuba Antoszewski, Łukasz Bielewicz, Marta Bierca, Aleksander Buczkowski, Magda Chojnowska, Artur Czajka, Adriana Filaber, Anna Fiń, Anna Forycka, Mira Fronczek, Mateusz Galica, Michał Gmurek, Katarzyna Goderska, Agata Gołasa, Ania Gorączka, Agata Grabowska, Marek Grabowski, Monika Jagiełło, Tomasz Jędrkiewicz, Karol Kaczorowski, Klaudia Kalinowska, Agnieszka Kasza, Joanna Kiernicka, Szymon Kończyk, Kasia Krzywicka-Zdunek, Anna Kuberacka, Sylwia Kujawa, Monika Kunkowska, Jan Kunkowski, Blanka Lewińska, Karolina Lis, Agnieszka Łebkowska, Irena Łukaszewska, Paweł Łuszcz, Grzegorz Maciejewski, Joanna Malinowska, Anna Miotk, Damian Mrugas, Artur Noga-Bogomilski, Sebastian Nowacki, Tomasz Opalski, Małgorzata Owczarzak-Ryng, Beata Pachnowska, Kasia Piwowarczyk, Michał Protasiuk, Anna Przychodzień, Gosia Puchlak, Łukasz Pyfel, Beata Rąbińska, Michał Rogowski, Iza Rudak, Michał Rybkowski, Marta Siegieńczuk, Anna Skwarna, Agnieszka Smalec, Bartek Sokołowski, Leszek Szycman, Ewa Świątkowska, Katarzyna Święciak, Bartosz Topór, Ewelina Trzcińska, Iwona Tuźnik, Aleksandra Wicka, Maciej Wilczyński, Iwona Wilmowska, Barbara Zajaczkowska, Ola Zarakowska.

K16 nie powstałby bez wsparcia firm: 4P research mix, ABM, ARC Rynek i Opinia, Ariadna, CADAS, Gemius, GfK Polonia, IQS, Imas, Ipsos, Millward Brown, Nielsen, Norstat oraz TNS Polska

Szczególne podziękowania kierujemy do firmy Orange – partnera projektu K16.

Kontakt

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11
02-609 Warszawa
tel.: (22) 648 44 92
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl