# innowacje, # zaangażowanie społeczne, # kultura, # marka, # Millenialsi, # manifest, # insighty, # semiotyka

Czwartek, godz. 16.00, sesja IV, sale A+B+C

Manifest kulturowy marki - jak stworzyć markę ważną dla Millennialsów

Krótki opis idei wystąpienia:

Manifesty powstają wówczas, gdy ważne w danym momencie i społeczeństwie znaczenia nie znajdują ujścia, nie mogą zostać wyrażone gdy jakiś obszar kultury przestaje nadążać za rzeczywistością, za potrzebami ludzi. Dobry manifest skutecznie trafia w czuły punkt kultury. Oddaje narastające w kulturze napięcie, dając jednocześnie wytyczne, jak to napięcie rozwiązać. Jakie wykorzystać praktyki, które zbudują zaangażowanie społeczne. Dobry manifest jest inspiracją do tworzenia znaczeń i opowieści kluczowych w danym społeczno-kulturowym otoczeniu. Podobnie, jak ruchy społeczne czy artystyczne, marki, które świadomie i skutecznie włączają się do działania, a swoje strategie formułują w postaci manifestów kulturowych, działają efektywniej i są bardziej autentyczne. Marki oparte na aktywizacji i działaniu wynikającym z kluczowego kulturowego napięcia postrzegane są jako innowacyjne, aktualne i autentyczne. Kreując nowe, kulturowo aktualne tożsamości i stymulując przynależność do grupy, stanowią atrakcyjną komercyjnie alternatywę dla Millenialsów. Tworzone przez nie innowacje, oparte na zaobserwowaniu kluczowych zmian społecznych, stają się skutecznym narzędziem do kreowania określonej wizji rzeczywistości.

Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:

  1. Tradycja manifestów – jak manifesty inicjowały powstanie innowacji.
  2. Kulturowy sens manifestów - od ideologii do kulturowej manifestacji/działania/wyrażania/ekspresji (przykłady manifestów w kulturze i sztuce, jak idee zaprzęgają znaczenie do działania).
  3. Brand manifesto vs manifest kulturowy – czym jest manifest kulturowy marki i jak może organizować jej działania czyniąc ją żywą, autentyczną i aktualną (zakres poruszanych kwestii, poziom opisu).
  4. Czym różni się marka aktualna kulturowa od marki opartej na aktualnym manifeście kulturowym – case studies (Lush vs Dove, Chipotle vs KFC etc.).
  5. Dlaczego oparcie marki na idei manifestu kulturowego jest ważne i jak to zrobić?
  6. Dlaczego marka jako manifest kulturowy jest atrakcyjną komercyjnie alternatywą dla Millenialsów?
  7. Czy manifest kulturowy zastąpi CSR?

Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:

Wiedza na temat kulturowego zakorzenienia marki.
Jak wykorzystać kulturę do tworzenia innowacji?
Jak stworzyć skuteczną markę opartą na idei manifestu kulturowego?
Dlaczego marki jako manifesty kulturowe są atrakcyjne z punktu widzenia Millenialsów?
Jak napisać manifest kulturowy marki?
Przykłady zidentyfikowanych napięć i problemów kulturowych, niezbędnych do budowania manifestu.

Opis kprojektu badawczego:

Projekt podzielony został na dwie części:
  1. Analizy case studies marek, które oparły swoje działania na formie manifestu kulturowego. Analiza semiotyczno-kulturowa pokazująca mechanizmy działania tych marek oraz ich relację do kultury i trendów związanych ze zjawiskiem Millenialsów.
  2. Warsztat kreatywny z wykorzystaniem metody design thinking łączący perspektywę ekspercką i konsumencką. Celem warsztatu jest zdiagnozowanie i opisanie wizerunku marek aktualnych kulturowo oraz tych opartych na manifestach kulturowych, w grupie osób odpowiadającej definicji Millenialsów.
czarnota Paulina
Goch-Kenawy


semiotyk/partner afiliowany
Semiosfera, Heuristica

Semiotyk, filozofka, badacz kultury i konsultant z wieloletnim doświadczeniem rynkowym. Założycielka bloga poświęconego semiotyce komercyjnej Semiosfera. Afiliowany Partner w Heuristica Strategy Design. Wykładowca, autorka licznych artykułów, a także wystąpień na temat kształtowania strategii i działań marek w oparciu o wiedzę płynącą z otaczającej nas rzeczywistości kulturowej. Prowadziła projekty na potrzeby marek na rynku polskim i rynkach zagranicznych. Współpracowała z międzynarodowymi agencjami semiotycznymi. Moderator Design Thinking.

niewiadomy Anna
Niewiadomy


Senior Consultant
Spark Strategy

Badacz kultury i strateg z kilkuletnim doświadczeniem. Wykładowca, doktor nauk społecznych z zakresu semiotyki społecznej. Doświadczenie zawodowe zdobywała w takich firmach jak: BNA, Semiotic Solutions, Stratosfera. Pracowała dla polskich i zagranicznych marek. Autorka artykułów w prasie branżowej oraz naukowej z zakresu metodologii semiotycznej i strategii marketingowej.

biedzinski Maciej
Biedziński


Cultural Insight and Strategy Consultant
Touchideas

Analityk kulturowy, semiotyk i strateg z ponad 9 letnim doświadczeniem w marketingu i badaniach. Ekspert insightu kulturowego w Touchideas – firmie projektującej innowacje, marki i produkty. Badacz semiotyczny i konsultant w międzynarodowych projektach brandingowych i komunikacyjnych.

Obszary badawcze:

insighty konsumenckie, marka (strategia, pozycjonowanie, komunikacja)

Charakter badania:

jakościowe

Metody badawcze:

semiotyka

Branże badawcze:

kosmetyki/higiena – produkcja FMCG, przemysł samochodowy, słodycze – produkcja FMCG, żywność – produkcja FMCG

 

Kontakt

Na zlecenie Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii i Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku obsługę XVII Kongresu zapewnia firma ORA&Funksters Wszelkie pytania, wątpliwości i uwagi dotyczące Kongresu prosimy kierować na adres: Biuro Organizacji Kongresu Badaczy Rynku i Opinii ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa tel. (22) 649 97 74 lub 511 117 221, e-mail: kongres@ptbrio.pl
 

Partnerzy:

marketingprzykawie3 nowymarketingGazeta logo socialpress zzinteria

Ważne: strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej.